rutiner efter genomförd kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
linusgrabben

rutiner efter genomförd kur

Inlägg av linusgrabben »

Efter att ha läst sova hela natten-boken säkert 4-5 gånger bestämde jag mig för att kura vår lille Linus. Allt fungerar nu jättebra, men det krävdes och kräver fortfarande verkligen helhjärtat engagemang och beslutsamhet. Tusen och åter tusen tack Anna för att du hjälpt oss genom din bok :-D :heart: .

Det jag nu undrar är hur går jag vidare för att kunna behålla det fina resultatet??? Hur gör man med rutinerna efter själva kuren? Dvs ska jag fortsätta med tillrättaläggning med armar upp, ben ner och huvudet åt sidan, gå ut, ramsa 3 verser +1 bekräftelseramsa. Linus är nu 5 mån men hur länge går han med på att bli tillrättalagd? Kommer det att räcka med bara ramsan sen när han blir äldre? Hur gör ni andra?
Linus född 101011, kurstart 110218
Anna09

Re: rutiner efter genomförd kur

Inlägg av Anna09 »

Hej,

grattis till väl genomförd kurning! =D>

Vår dotter är nu 2 år, vi kör samma rutin vid läggning nu som då, fast lite mer avslappnad kanske. MEN vi är noga med skrattet till gonattet, vi håller våra tider (anpassade efter ålder givetvis), vi behåller attityden av självklarhet inför både mat, sömn och social delaktighet. Ramsan är ALLTID med när vi går ut efter att ha lagt henne, GLAD och härlig - oavsett om hon har perioder av frågor eller inte. Just för att hålla en konsekvent hållning IFALL frågor dyker upp, då har man ju svar att leverera - på samma sätt som man alltid gjort. Fnurror kommer och går, men svaren är alltid de samma har vi lärt oss.

Själva tillrätta läggandet med armar upp och ben ner osv, det kanske vi slutade med när iv märkte att sömnen satt och hon inte hade några problem med själva läggningen. Det viktigaste är att man blir lagt på ett skönt, mjukt och tryggt sätt - på mage. Ett mjukt sekundkort tryck över ryggen och sedan få en skön ramsa ut.

När Ester var runt året la jag ner henne på rygg, för hon vände sig själv om till mage direkt - det gör hon nu också, i sitt favorithörn av sängen och säger "hörnet, hejdå..."

Så håll konsekvent på rutinerna, anpassa efter ålder.

Hoppas jag har svarat på dina frågor. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
linusgrabben

Re: rutiner efter genomförd kur

Inlägg av linusgrabben »

Tack för ditt svar :D , nu vet jag hur vi ska fortsätta! Vill också passa på att tacka alla här på forumet för alla fina svar, förklaringar och frågor. Ni har gett mig styrka när jag varit vilse i kuren.
Linus född 101011, kurstart 110218
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"