Ny med SHN med min 7månaders flicka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MorPernilla

Ny med SHN med min 7månaders flicka

Inlägg av MorPernilla »

Hej!
Jag har som många andra börjat med SHN-metoden och är överväldigat glad över att jag tog tag i det innan det blev alltför outhärdligt. Min dotter som nu är drygt sju månader är också glatt tacksam!
Innan jag började med SHN vaknade min dotter Vanja 5-6ggr per natt och var inte nöjd förrän hon fick bröstet. Jag helammar fortfarande då Vanja vänder undan huvudet när skeden med mat kommer andra eller tredje gången och hon vet vad som är på. Smörgås, bita själv i banan/frukt och drick vatten i nappflasta älskar hon men absolut inte gröt, välling eller större mängd puréer...som skulle mätta bättre/längre. Har fått i henne 1.5 iskub med purée men inte en tugga mer. Så jag har fortsatt med att amma på natten tills i fredags kväll då jag påbörjade SHN! Då bestämde jag ingen mer mat på natten!

Redan första natten la hon sig beskedligt nöjd och sov redan efter en kvart av buffning(som nästan inte behövdes då hon nöjt avslappnat låg i sängen)(Vilket också fortsatt så det har inte behövts mer än halv minut),ramsa och bekräftelse. Sedan följde natten som nedan:
21.27 Vaknar Buffar 2min ut med ramsax8
21.31 Ramsar x4, Ilsknar till
21.34 Buffar, Lugn och Ramsar mig ut -Vanja ilsknar till
21.36 Ramsa +Bekräftelse Gnyr
21.39 Bekräftelse (12min!!Så duktig flicka, tycker jag)
22.48-23.13 Gnyr och gnäller Jag byffar o ramsar och bekräftar. Hon somnar om på en halv timme =D> !
01.41-03.20 Buffar, ramsar, bekräftar (Vanjas mage kurrar men det hjälps inte)
05.15 Buff o Ramsax2 Somnar om!
06.05 Buffar 2min,Ramsar mig ut
06.40 Morgon!

Schemat:
19.00-06.30 Sova, 11.5h
06.40-07.40 Ammas från båda brösten, smörgås o gröt vid frukostbordet
08.30 vila inne, 2h
11.00 Mat +amning
12.45 Vila i vagnen, 45 min. (prommenad i vagnen på rygg dock :oops: )
14.00 Puré + amma
15.50 Amma
16.00 Vila inne, 45min
17.00 välling,gröt + amma
18.30 Ammas så många gånger som hon tar bröstet

Första dagen var hon oerhört trött, o jag med :shock: men vi lyckade hålla schemat någorlunda men några frågor dök upp . Några försvann under andra dagen och vissa kom till, såklart :roll: En mycket postitiv sak var att jag märkte av den tilltagande hundern igår (söndag) så idag är jag mer beredd med större puréeportioner o dyligt innan amning vid mattillfällena.
Frågor:
Jag har märkt att första vilan inte gått att hålla till 2h som vi hade förr då hon inte sov nattetid och som jag först tänkt utan efter en timme har hon vaknat jollrandes. Andra vilan som verkar vara den långa för många barn är bara 45 min och funderar på att utöka den till 1.5h om så går hon brukar vakna av sig själv även då...frågan är kan jag ändra på schemat nu? ...vet att det inte är ok igentligen men förut var hennes natt bara 10 timmar och då vakna hon o ammade 4-5ggr under den tiden. Det har jhu inte gått så många dagar än men första dagen tog det ehnne 30 att somna in och sedan väckte jag henne då hon skulle vakna. Andra dagen sov hon bara 1h och fick ligga jollrandes 15 min innan hon belv ledsen o arg..ramsa o buffande hjälpte inte o jag tog upp henne 15 min senare -Aj så fel det blev#-o Vet att metoden inte säger så men vid första vilan har jag tolkat henne som utsövd innan 2h och har därför tagit upp henne...Ajaj! :oops:
På morgonen o vid vila har hon vaknat innan jag ska väcka henne...och sedan när jag väntar ut att tiden ska bli dags eller att hon ska somna om har hon blivit ledsen o arg...o då har inte ramsan hjälpt alls. Hur kan jag ta upp henne då? Ska jag gå in o buffa henne lugn o DÅ ta upp henne glatt eller hur gör jag?
När jag ska lägga henne och hon inte är avspänd kan jag buffa henne till avspänning,solfjäder och ramsa mig ut, även nu när det gått några dagar?
När hon somnar nästan då jag tänkt hon ska upp enligt schemat..kan jag låta henne sova en kortare vila o använda mig av "kvarten"?

Kan ju passa på o skriva att 2a natten vaknade hon 3ggr.
1a gg kl 23.57 hostade och jämrade sig lite, jag ramsade. gav bekräftelse 00.02 Sover.
2a gg 04.10-05.15 Då ramsade jag mig genom timmen förutom 04.36 då jag buffade några sekunder(..ångrade mig att jag gått in samma sekund som jag började)
3dje gg 05.05 räckte med bekräftelse även vid 05.15
Vaknade jollrandes06.20, tar upp henne.

tredje och natten till i dag har hon vaknat 3 ggr eller kanske 4gg
1a gg 01.37-01.57 Ramsar henne när hon börjar bli ledsen. Bekräftar när hon ropar Heee?
2a gg 04.45-04.49 Bekräftar o hon tystnar/somnar
3dje gg 05.10-05.20 Vaknar ledsen Jag bekräftar hon tystnar. 05.20 ramsar jag 4ggr då tystnar ledsamhets gnäll.
4de gg 06.17 Bekräftelse -tyst 06.23vaknar igen o ledsen, lugnas av ramsor 06.25 tar upp henne inte ledsen men inte avspänd heller #-o

Japp nu vet du lite...svårt att begränsa texten märker jag men hoppas du kan reda ut mina huvudbry ändå. :?
Tacksam för svar och oerhört tacksam för SHN-kuren...den har börjat ge oss gnistan tillbaka och inte minst välbehövd sömn! :heart: :heart: :heart: :heart:
Anna09

Re: Ny med SHN med min 7månaders flicka

Inlägg av Anna09 »

Hej,

härligt att du vill införa sömnen och bra jobbat med det. :D

Det är svårt att få barn att sova hela nätter på enbart bröstmjölk, även så små som 4 månader. :shock: Så det vore bra om du försöker få i henne mer fast mat. Använd fantasin, vår dotter gillade inte bananer förrän hon var 1 år gammal, inte heller gröt i början. Men det ändrade sig när jag la på fruktpuré ovanpå gröten, eller katrinplommonpuré/blåbär efter magfart.

Det som är avgörande, i nästan all barnavård är ju attityden och säkerheten. Ge henne den "riktiga" maten före bröstet. Massor med smör på små smörgåsbitar. Antar att hon kan sitta själv i egen stol vid matbordet - ge henne plockmat att äta själv - då kan du sleva i den grönsakspuré eller vad du nu serverar till lunch och middag. Ge henne även en sked och låt henne upptäcka maten på egen hand.

Vår lilla snäcka var lite kinkig med mat i början, men ovanstående "verktyg" och delaktighet förändrade allt. Så underskatta inte hennes förmåga att äta själv. Gröna ärtor är toppen som plockmat, avocadobitar, små, glider lätt ner i strupen mm mm.

Vi har alltid ätit huvudmålen tillsammans, frukost, lunch och middag - då har Ester fått lära sig att alla äter och att det är trevliga sammankomster vid bordet. Nu ropar hon "ätaa" med uppsträckta armar och rusar till sin stol vid varje mål. Tack vare att jag och vi tvingat oss (ingen stor ansträngning faktiskt) att se till att måltider är trevliga högtider där man på alla sätt är delaktig, både i matlagningen sittandes på bänken (eller magliggandes) och pilla med grönsaker, redskap och med stigande ålder skala, skiva och stoppa i kastruller, peta med egen stekspade - allt under övervakning förstås. :shock:

MEN så matglad tjej vi fått. :)

Så bestäm dig för att göra måltiderna trevliga, lär henne hur man gör genom att göra själv och involvera henne. Då skall du få se på annat. :wink:

Gällande tiderna, glesa ut - forma efter en normal mat-dag. 3 huvudmål och två mellismål, kanske dessa med amning. Ät tillsammans.

Gällande luren på 2 timmar för fm. De flesta har den långluren mitt på dagen och två kortare fördelade på fm och em. Snart är hon ju även redo för enbart två lurar på dagen. Det blir "jämnare" sömn över dygnet och med tiden med en långis mitt på dagen.

Fundera på det. Nu skall du ju inte ändra något under själva kurandet, men efter uppföljningsveckan och kanske ett par veckor efter det, så kan det vara dags att justera rutinerna. Antal mål behöver skäras ner också för att aptiten skall bli större till varje. AW säger 4 mål och en kvällsslurk.

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MorPernilla

Inlägg av MorPernilla »

Tack för hjälpen och svaren så snabbt! Har märkt idag att maten är mycket mer intressant o ännu mer när vi äter maten med andra, kanske kan det även bero på att hon verkligen är hungrig på dagen :wink:
Men jag undrar om du har något tips eller förslag hur jag ska hanterra vaknandet...frågorna jag skrev i första inlägget var:

På morgonen o vid vila har hon vaknat innan jag ska väcka henne...och sedan när jag väntar ut att tiden ska bli dags eller att hon ska somna om har hon blivit ledsen o arg...o då har inte ramsan hjälpt alls.
Hur kan jag ta upp henne då? Ska jag gå in o buffa henne lugn o DÅ ta upp henne glatt eller hur gör jag?
När jag ska lägga henne och hon inte är avspänd kan jag buffa henne till avspänning,solfjäder och ramsa mig ut, även nu när det gått några dagar?
När hon somnar sent, då jag tänkt hon ska upp enligt schemat..kan jag låta henne sova en kortare vila o använda mig av "kvarten"eller mer?

väl mött
Pernilla
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag ska se om jag kan hjälpa dig att reda ut några frågetecken.
Hur kan jag ta upp henne då? Ska jag gå in o buffa henne lugn o Då ta upp henne glatt eller hur gör jag?
jag skulle avvakta tills det blir en lite pause och då skynda mig in och vara jublande glad. Jag skulle låtsas att jag väckte och att alla var glada, äve ndet lilla barnet.
Jag skulle försöka verktyga henne så lite som möjligt. Kort lägga till rätta, markeringssolfjäder och seda nut med glad och hurtig ramsa. Lita på att hon kan somna.
När hon somnar sent, då jag tänkt hon ska upp enligt schemat..kan jag låta henne sova en kortare vila o använda mig av "kvarten"eller mer?
Vet inte riktig om jag förstår vad du menar. Men jag tror att du menar om hon somnar senare än tänkt. Då kan du alltid använda marginalkvarten men inte mer.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"