Här skall kuras och jag är så nervös för att misslyckas!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Janusch

Här skall kuras och jag är så nervös för att misslyckas!

Inlägg av Janusch »

Hej, nu är det nära. Jag har bestämt att kura min lilla son Gabriel som om tre veckor fyller ett år. Just nu är jag inne i att läsa hela sov natten en andra gång. Vill få full förståelse så att inget kan gå snett! Vill gärna förklara Gabriels bakgrund lite för att få lite synpunkter ifrån er. Gabriel har i stort sett alltid sovit ok max tre uppvak fram tills han var fem månader. Den senaste månaden ett uppvak i veckan ( han läggs 19.30 och vaknar ca. 5.45 ( med kanske ett uppvak pga. "napp tappad" eller jag förmodar även vargtimmarna), jag buffade honom när han var spädbarn ( alltid på sidan, vill ej sova på mage). Jag har aldrig kört standardmodellen eller liknande, men, alltid haft rutiner! Matschema, fasta sovtider osv. detta har Gabriel lärt sig! Nu till problemet jag har skapat själv! Han har napp, vilket jag har märkt förstör för hans sömn. Sedan han var två veckor har han legat i eget rum och egen säng! Men tyvärr på middagslurarna har han fått sova in med mig i våran säng. Hålla handen, vips så somnar han och jag lämnar rummet. Men nu börjar det hända saker, Gabriel har lärt sig nu att utan hålla hand sover jag inte! Detta gäller på dan och på kvällen. Är handen där somnar han inom tio minuter, finns ingen hand gallskriker han och jag ger upp. Jag vet att jag gjort fel och detta måste åtgärdas snabbt innan det går överstyr! Här skall kuras!!! Lite frågor och osäkerheter jag har ang. kuren! 18:e mars är planerat att börja kura, för att hinna läsa på noggrant!

1. Jag vill gärna använda solfjädern på sidan. Ett litet barn kan ju vara otroligt stark. Hur hanterar jag när han bänder och vrider sig. Blir stel som en pinne. Vägrar låta lägga sig i position, skriker och skriker. Blir man inte för hårdhänt när man tvingar dem på plats??

2. Hur hanterar man dagen under de tre första nätterna, solfjäder då med eller bara ramsa? Skall det även på dagen vara helt mörkt i hans rum?

3. Jag är så fruktansvärt orolig över nappen. Men bort skall denna.......
Janusch

Re: Här skall kuras och jag är så nervös för att misslyckas!

Inlägg av Janusch »

Ville bara tillägga vårt schema!
Dessa tider har han idag: Det enda som varierrar idag är längd på
dagslurarna dessa har jag inte fått grepp om ordentligt! Ibland blir det 2h på förmiddagen och en på eftermiddagen :oops: ! Och självklart uppvaket vill jag ändra! Idag vaknar han runt 5.45, målet är 6.30....

morgon 6.30
7.00 välling 210ml
9.00 andra Frukost "gröt"
sov 9.30-11.00 (1,5h) Gabriel är morgontrött
12.00 Lunch
14.45 Mellis
sov 15.00-16.30 (1,5)
17.30 Middag
natt 19.30-6.30 (11h) välling innan natt!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och välkommen! :)

Och grattis till att ha fattat ett sånt klokt beslut. Nu ska din son få sova! Härligt.

Jag tycker inte att det är så konstigt att du är nervös. Ni står inför stora förändringar - du som vuxen är på väg att kliva in och ta ledningen nu. En hittills kanske obekant roll, men jag lovar dig - potentialen finns inom dig :) Har du någon med dig - sin sons pappa t ex? Att vara två om detta är bra eftersom man dels turas om med nätterna, men även för att man behöver bollplank att utvärdera med. Vi på forumet finns ju oxå här, och vi har gått igenom, eller går igenom samma processer allihopa :heart:

Du har säkert läst om "attityden av självklarhet" i SHN-boken. Nu är det dax att börja morska upp sig :mrgreen: och inta positionen av den självklara vuxna som barnet behöver för att ta sig igenom detta.

Det kommer att protesteras och frågas och undras och vägras inledningsvis. Men det är väl inte så konstigt? Din son har ju ett invant mönster och så kommer du/ni helt plötsligt och ändrar på det :wink: Det är däför man jobbar så intensivt med kuren+uppföljningsveckan, ett riktigt boot camp :wink: . Jag ser det som att man ger sig själv lika mkt möjlighet att ta till sig allt det här nya som man ger barnet.

Jag har tyckt att både SHN-boken samt forumet hjälpt mig jättemkt under mina kurer, så jag säger det än en gång : vi finns här :-)
Till dina frågor:

1. Meningen är att det sk tillrättaläggandet ska vara en tydlig markering inför vad som komma skall. Man ska absolut inte hålla fast barnet eller pressa ner det mot madrassen utan bara med en fast och tydlig hand visa på vilket sätt det ska vara. Förstår du skillnaden? Buffningen verkar ju lugnande i detta fallet och får barnet att slappna av. Man kan få jobba mkt med detta första 1-2 dgr,och härkommer attityden av självklarhet in. Viker man ner sig och ger upp och helt plötsligt visar att "ok då, du får göra som du vill" - då har man tagit ett steg tillbaka och definitivt inte gjort barnet ett tjänst. Man kan fokusera på sin egen anding när man står där om man tycker det är jätejobbigt, andas in gnm näsan och ut gnm munnen.Allt för att orka. Om du har ngn med dig i kuren kanske den personen kan ta första 1-2 nätterna om du tror att det kommer bli för jobbigt för dig?

Du ska ju jobba med det här superkonsekvent nu och jag tror att det är så att innan man börjar med kuren så har man inte varit så konsekvent alltid,även om man tror det :wink: Förstår du hur jag menar? Det härär faktiskt första ggn man står kvar FAST att det vrids och vänds och bänds.Och det säger barnet en hel del. Men det måste få TA TID! Så inga "ge upp" efter 10 minuter el efter en dag...

Solfjädern, som du nämner, är ju ett av verktygen som du använder när du slutat med buffningen. Så lägg den åt sidan ett slag och fokusera på och öva på att buffa till att börja med. I SHN-boken finns bra tips på hur vuxna kan öva sig på varann. Har man ett starkt barn gäller det att vara förberedd nämligen, inga halvmessyrer här inte 8) Man ska inte darra på manschetten utan kliva in med 100% självklarhet.

Visst kan man buffa/solfjädra på sidan, men jag är av tron att dessa verktyg kommer mer till sin rätt om man kör dem när barnet ligger på mage.

2. Dagtid under kuren hanterar man precis som nätterna. Dygn 1: buffning vid minsta lilla pip, sedan ramsar man sig utx4. Fr om dygn 2 så börjar ramsan ta över mer och mer, det ärOK att buffa men man ska dra sig in i det längsta. Solfjädern får man endast använda vid KRIS. Ramsan måste få en chans att sätta sig! Det skall vara helt mörkt i rummet även på dagen. Det är OK att ha dörren öppen en liten springa, men inte mer. Dagsljus = vaken tid.

3. Mit förslag är att du tar nappen redan NU. Bara ta den och släng bort den och alla extranappar. Din son far inte illa av det, det är bara du som minns den och som tror att den behövs 8)
Förmedla säkerhet till din son - visa att han inte behöver den där himla nappen, stå pall vid hans sida och stötta honom :)

Schemat:

Du skriver att det ärsåhär det ser ut nu. Har du funderat på hur det nya schemat ska se ut from kurstart?

morgon 6.30
7.00 välling 210ml
9.00 andra Frukost "gröt"
sov 9.30-11.00 (1,5h) Gabriel är morgontrött
12.00 Lunch
14.45 Mellis
sov 15.00-16.30 (1,5)
17.30 Middag
natt 19.30-6.30 (11h) välling innan natt!

Först: 12 timmars natt på pappret!
Går han och lägger sig 19.30 ska natten vara till 7.30
Måltiderna lägger du in med 2-2.5tim mellanrum fördelat på 5 måltider under dagen. Det är helt OK att ha två frukostar med ngn timmes mellanrum. Kolla bara så det inte blirför nära inpå lunchenomhan sover ända till 7.30

Vid 12 mån ska man endast ha ett sovpass som ska ligga mitt på dagen.

Detta ska vara 1.5 tim. Din son är ju trött på fm/morgonen just nu eftersom han sover så dåligt på nätterna tänker jag. Jag tror att det skulle vara rätt lagom om han gick och la sig efter att han ätit lunch,om lunchen skulle vara kring 11-11.30 ngn ggn?

Sen ska det in ett kvällsmål/en kvällslurk innan sänggåendet oxå :!: Allt för att fylla på förrådet ordentligt inför natten.

Mitt förslag på schemaser ut som följer:

natt 19.30-7.30

frukost 7.30 (grötoch macka el välling och macka)
ev en frukost nr 2 kl 10
lunch 11.30
sova 12-13.30
mellis 14
middag 16.30/17
kvällsmål (gröt el välling och macka) 19
godnatt 19.30
med variationer hit och dit såklart :wink:

Jag la till macka på frukost och kvällmål eftersom han ärså pass gammal. Samma sak till mellis oxå tänker jag. Här skall proppas så han står sig hela dagen och natten :mrgreen: Iom kuren såkommerni oxå att märka att hans aptit ökar,så det är bara att tjoffa på.

Ok. Hoppas jag har kunnat göra att du känner dig lite mindre nervös. Detta är så konkret och så vardagsnära jobb man gör, det är inget mystiskt eller så...och sålunda inget att va nervis för.

Ang schemat såär det såklart bara MITT förslag,du får ju lägga upp det som det passar din son.Men de riktlinjer jag beskrivit är de som gäller :wink:

All lyckatill er :heart: :thumbsup:
Janusch

Inlägg av Janusch »

Tack snälla för det tydliga svaret. Ang. schemat har jag ett litet bekymmer. Risken finns att jag om en månad el. två börjar jobba och detta innerbär att Gabriel endas kan stiga upp vid 6.30 för att vi skall få ihop morgonen! Med dagis osv. Jag har hört mig för och på dagis sover de två timmar ifrån 12.00-14.00. Hur nu göra, i dagsläget då jag inte jobbar bör vi kura och ha som mål uppvak 7.30?
Sen måste jag bara få fråga, ramsan förvirrar mig lite. Har jag förstått det hela rätt :oops: , natt 1. tillrättaläggande och ramsa ut, blir det pip tillrättalaggande ramsa ut! Natt 1 handlar om lungnet?! Vad händer om lille Gabriel bestämmer sig för att sova redan natt 1? Jag bekräftar utanför ellerhur?! Piper han igen.....in igen...verktyg lungna.... får jag påminna redan natt 1 eller är det tänkt att natt 2 endast får ramsas utanför rummet vid pipp, den såkallade påminnelsen och självklart bekräfta om lillen har bestämt sig för att tystna och sova, om det naturligtvis inte stegras i förtvivlat gråt in och lungna! Natt tre ramsa om ej kris uppstår! Känns så dumt och fråga allt detta men jag vill verkligen vara hundra säker på allt innan vi börjar kura! Jag känner mig rätt säker på beskedet och bekräftandet det är påminnelsens änvändning som oroar mig lite :oops: .

[-o<
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhej,

ni får ju såklart fixa till schemat så det passar era tider :) 7.30 var ju bara ngt jag drog till med :mrgreen: Om han behöver kliva upp 6.30 så måste det ju vara så. Då kan ni ju göra så att uppstigningstid blir 6.30 redan under kuren. Isf blir ju läggningsdax 18.30, enl mig en helt Ok läggningstid för en 1-åring som går på fsk på dagarna.

Ang sovtider på förskolan så borde det väl inte va ngt problem där heller - dvs ni lägger in 1.5 tim sömn med start kl 12 eftersom det är då barnen lägger sig där. Sen får ni säga åt personalen att de ska väcka honom efter 1.5 timme helt enkelt :) På vår fsk är det många barn som har "restriktioner" kring hur mkt de får sova på dagtid. Det är inget konstigt med det.

Ni har ju ett bra utgångsläge tänker jag iom att han ska börja på fsk sen, då kan ni lägga upp ert schema efter hur det ser ut på där :-) Din son kan ju äta en liten frukost hemma och sen mer på fsk, ngn timme senare - det är ju helt OK, bara det ser likadant ut hemma sen de dgr han är ledig. Och mellis brukar ju vara kring 14-14.30 på de flesta fsk. Hör med dem om sånt oxå vetja :)

Har du läst SHN-boken? Om inte så rekommenderar jag att du/ni gör det innan ni kurar, annars är risken stor att ni misslyckas, eftersom det är så många små delar som ska fogas samman och man får inte hela bilden om man bara läser här på forumet. SHN är ju mer än scheman, ramsor etc.Det är en slags livsfiosofi. Läs det här fina, det beskriver exakt hur det funkar:

viewtopic.php?t=5252

Om ramsning och kurens första 4 nätter:

1. Natt nr 1 går man in och buffar vid minsta lilla pip. Ramsar sig sedan ut x 4. Bekräftelseramsa när man bedömer att barnet håller på att somna. Ingen påminnelseramsa utanför rummet - nu går vi in till barnet och buffar vid minsta lilla fråga alltså.

Natten igenom. Därför måste man räkna med att hålla sig vaken hela natten själv.

2. Natt nr 2 gör man likadant, MEN buffningen skall börja överges till förmån för påminnelseramsan. :!: Här måste man avväga själv och försöka vara lite "modig". Barnet behöver dock fortfarande OMEDELBAR påminnelse vid minsta lilla fråga. Men som sagt - vågra prova att köra med ramsan, ofta kan man få stå och nöta i typ en timme innan barnet "svarar" gnm att tystna och somna om. Då har ngt fantastiskt hänt - man har uppnått kommunikation!

Om barnet frågar 100 ggr ska vi svara 101 ggr. Vi ska alltid ha sista ordet. När man bedömt att barnet lugnat sig/börjat slappna av/somnar in därinne i rummet - DÅ ger man bekräftelseramsan med mjuk röst - denna säger "Preciiis så ska det vara". Vänta inte för länge - barnet ska ha med sig denna ramsa in i sömnen! Även denna natt bör man vara vaken själv hela natten för att omedelbart finnas till hands.

3e och 4e natten : nu är det färdigbuffat! Nu går man inte in till barnet när det frågar utan man använder enbart påminnelseramsan för att få barnet att somna om.Man får ramsa x4 , x8 och ibland x16 innan de lyssnar.Alltid med självklar och fast röst, vanligt neutralt tonläge, inget viskande.
Även här bekräftelse x 4 när polletten trillat ned :wink:

Samma förhållningssätt på dagtid självklart, gäller alltid.

Det är detta som LUGNET handlar om. Sedan kommer SÄKERHETEN, det är det man förmedlar under uppföljningsveckan, dvs att barnet kan börja lita på allt detta nya.

Under uppföljningsveckan så måste man börja våga backa oxå, man kan inte och SKA inte ramsa ihjäl sitt barn utan låta det ta till sig påminnelseramsan i egen takt. Här kan man få trixa lite, men det brukar ge med sig om man är lyhörd och lyssnar på vad det är barnet säger. Skrik och gråt betyder inte alltid att ett barn är ledset. Här kommer oxå solfjädern in som ett verktyg man får använda vid KRIS, dvs då man inte når kommunikation med barnet. Men man ska va medveten om att varje ggn man går in till barnet så förmedlar man oxå att han/hon inte är kapabel att fixa detta själv.

Om din son bestämmer sig för att sova hela första natten på kuren - jättebra! Kör på som vanligt bara i fortsättningen enl instruktionerna.

Allmänt om påminnelseramsan:
Påminnelseramsan är den som du använder för det mesta, dvs den som du ramsar barnet med när han behöver stöd i att somna /somna om. Det är den ramsan man får jobba med mest eftersom den utgör en stor del av kommunikationen till barnet (påminnelsen talar ju om för barnet att det är dax att sova, det är natt, du ska inte vara vaken nu). Men det ger sig när man väl är i situationen. och som jag skrev tidigare - det är därför man har 11 dygn på sig - så att både man själv och barnet ska lära sig och så att man ska hitta rätt nivå.

Ha det gott!

:heart: :thumbsup:
Janusch

Inlägg av Janusch »

Hej hej, nu har jag förstått. Tack vare ditt utförliga svar och ännu mera påläsning i SHN boken. Jag skall fortsätta att läsa på resten av veckan för att kunna påbörja kuren på fredag. Igår försökte jag ta nappen ifrån Gabriel, han blev förtvivlad och otroligt arg. Fick inte lungnat honom alls, försökte även undvika handen, :twisted: inte en chans att det gick! Jag ville inte börja använda SHN metoderna ännu, med risk att ev förvirra honom nu innan. Är det inte bara bättre att köra "all in" (ta bort napp sluta hålla handen) med alla verktyg i och med kurens start?? Det hela resulterade i 10 upvak under natten. Mot tidigare bara en el. två! Jag gav honom nappen till slut och handen :oops: , vilket jag absolut inte kommer ge mig med under kuren! Visste bara inte hur jag skulle hantera situationen nu innan!
En liten tanke som slog mig när jag läste dina svar än en gång, jag kommer försöka lägga Gabriel på mage under kuren. Du skrev att det nog ger bäst resultat. Gabriel har aldrig sovit mage, och då menar jag aldrig nja...kanske två gånger under sina elva månader! Lite konstigt faktiskt, men han har legat på mage under vaken tid när han var spädbarn. Men sova endast sida. Funderar lite kring hans reaktion om jag verkligen får igenom magläget!

Schemat kommer jag anpassa enl. dagis väldigt bra tips!
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag tycker du ska köra allt på en gång, så slipper du onödiga fighter nu innan!

Ang magläge: din son är så stor att jag antar att han kan vända sig själv? Då är det också han själv som bestämmer hur han ska ligga :D Lägg honom på mage men bli inte förvånad om du hittar honom sovande i alla möjliga ställningar ;)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jag instämmer med föregående talare :-)

Nedläggningen/tillrättaläggandet/beskedet är ju en sak i sig, sen kan man aldrig råda över det som händer sedan :wink: Min son som är 9 mån ligger upp och ner vissa morgnar då vi väcker honom.Han har även börjat sova mkt mer på rygg bara senaste veckorna. Huvudsaken är ju inte HUR de sover utan ATT de sover :wink: (och att vi ger dem förutsättningarna för detta)

Man har ju själv sina små trix för sig på natten.

Jag var inne i en tråd här för ngr v sedan där det var ett barn som ställde upp hela tiden när det inte ville sova. Efter några dagars intensivt jobb från föräldrarna (med hjälp av ramsan)så började hon sätta sig ner istället och somnade på fläcken.

Så låt inte det ta över nu utan fokusera på helheten :wink:

:heart:
Janusch

Inlägg av Janusch »

Jag håller med! De onödiga fajterna vill jag nog slippa och kommer köra allt på fredag! Känns trots allt tryggare! Ang magläge, jag förstår! Skall jag trots allt 1. natten tillrättalägga honom på mage och buffa, lungna! Vad sedan händer är som ni skriver upp till honom?! Just tillrättalägandet bestämmer jag, ellerhur?
Så roligt när jag läser hur barn kan somna :P !

Tack :D
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

yes box :thumbsup:
tillrättaläggandet och buffningen bestämmer du och det är ju oxå ett MKT konkret tecken på att ngt håller på att hända.i fortsättningen fungerar själva nedläggningen som en slags betigning - barnet fattar direkt att det är sova som gäller, jättehäftigt att se!

sen vet man inte vad som händer efter att man lämnat rummet som sagt.

kör hårt! =D>
Janusch

Inlägg av Janusch »

Nu har det omöjliga inträffat! Det ser ut som att jag skall börja jobba redan på måndag, tre dagar i veckan! Får klara besked i veckan! Detta innerbär att min man tar hand om sonen en dag och 2 dagar svärföräldrarna, 2 dagar är mina...oh gud hur skall detta gå när vi precis skall börja kura i helgen!

Detta innerbär detta schemat vad säger ni?!

natt 19.30-6.30 (klockan sju måste lillen vara hos svärföräldrarna senast)

frukost 6.30 (grötoch macka el välling och macka)
ev en frukost nr 2 kl 9.00
lunch 11.30
sova 12-14.30
mellis 15
middag 17.30/18
godnatt 19.30
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Det kommer att gå kanon! :thumbsup: Se bara till att dina svärföräldrar är med på noterna ang vad som gäller. Kanske kan de få komma hem till er på studiebesök ngn dag innan de tar vid? Låt dem läsa SHN-boken oxå el ge dem adr hit till hemsidan, här står det ju oxå en hel del om SHN, på startsidan.

Ang schemat:

natt 19.30-6.30 (klockan sju måste lillen vara hos svärföräldrarna senast) :arrow: Helt OK. Man får ha 11 tim natt om man måste det.Jag har precis fått veta det av en annan hjärtebarnskontrollant här. Så glöm allt vad jag sagt tidigare om att det inte går att ersätta tid från natten med tid på dagen, för så kan man visst göra :roll: (jag = koko). :arrow: Tror du att det skulle funka att lägga honom 19? På så sätt får han ju faktiskt 30 min mer sömn på natten?

frukost 6.30 (grötoch macka el välling och macka)
ev en frukost nr 2 kl 9.00 :!: Bra ifall han inte får i sig ngt där vid den tidiga timmen på morgonen. Du KAN lägga frukost nr 2 tidigare än 9...på fsk äter de ju oftast frulle kring 8...
lunch 11.30
sova 12-14.30
mellis 15
middag 17.30/18
godnatt 19.30 :!: 19 :?:

Och så va det den där extra timmen el 30 min (ifall ni kan lägga honom 19 ist) som ni "stjäl" från natten. Den får ju plats på lunchpasset isåfall...och jag antar att du tänkt på det eftersom du lagt in en lunchvila på 2.5 tim i schemat :mrgreen: =D>

Jag skulle vilja säga - kör på det nu! Det viktiga är som sagt att du har med dig både sambon och svärisarna på tåget avs vad som gäller och hur man gör. Kan tycka att det är coolt att dom oxå får vara med, fatta hur bra de kommer kunna se efter er son sen :mrgreen: Inga tvivel där inte!
Janusch

Inlägg av Janusch »

Japp då kör vi! Nedräkning nu, jag läser på för fullt och det känns som jag har grepp om saker ting! Fler frågor uppstår säkerligen under fredag natt när vi sätter igång :roll: !!! Håll tummarna och vi hörs på lördag med status :mrgreen: !!

:?: ett sista frågetecken, Gabriel fyllet ett år 11. April, det måste väll vara ok att köra in honom på 13,5 h sömn redan nu eller??!

Tack för all hjälp och stöd
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det är klart att det kommer gå bra på fredag. Jag håller tummar och tår för er. Angående din fråga så skulle jag faktiskt lägga ett schema för en 11 månaders och inte en 1-åring. Låter kanske fåningt men ofta när ett barn börjar sova ordentligt så blir de supertrötta under ett par veckor. Så jag skulle köra på det under en månad och därefter se om det är läge att dra ner.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"