Fråga 1: Hur gjorde ni första två dygnen? I boken står det att man ska vara vaken och att det inte ens duger att sova utanför på en madrass. Hur gjorde ni, drack ni massa koffein och var vaken varenda minut utan att slumra en enda sekund?
Fråga 2: Då jag har ett litet barn som jag nu söver inne i barnvagnen (eller ute för den delen också) så vill jag gärna undvika det under kurandet. Min lilla tös somnar bara på dagarna om jag drar vagnen fram och tillbaka. Är vi inomhus så måste jag sätta igång dammsugaren eller diskmaskinen eller tvättmaskinen för att hon ska kunna somna, det får INTE vara tyst. Dock går det bra med total tystnad på nattningen, konstigt, nån som har en teori? Ute går det ju bra för då är det ju naturligt massa oväsen. När jag söver henne inomhus så går det dock hur bra som helst att sluta dra vagnen så fort hon somnat. Hursomhelst så vill jag undvika vagnen under kurandet då det är det hon är så van vid, jag vill att hon ska lära sig att sova i sängen under tystnad. Kan jag kura henne inomhus i sängen genom att ramsa och buffa (precis som på kvällen)även under lurarna eller måste det vara i vagnen dagtid?
Fråga 3: Min tös tar ej flaskan och gillar heller inte välling, inte ens när man ger på sked, hon bara grimaserar och spottar ut. Hon är mjölkallergiker och det finns inte så mycket att välja på, Det går knappt ge henne vatten ur flaska eller pipmugg heller för den delen. Jag har helammat henne sen hon föddes och amningen har blivit det som söver henne bäst. Därför vill jag nu sluta amma, har nästan slutat helt (ammar fortf på natten och vid nattning nu innan vi börjar kura då det är det enda som funkar). Kommer därför inte kunna ge nån "kvällsslurk" utan hon får gröt en halvtimme innan läggning. Tror ni det är en nackdel att hon inte kan få en nattslurk utan kvällsgröt istället?
/Mamma till liten sjumånaderstjej!