resesäng ute

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
susanne med O

resesäng ute

Inlägg av susanne med O »

Hej

Min son som är ca 18mån sover i vagn ute på dygnslurarna.
Men nu behöver jag vagnen till lillasysters dygnslurar, känner att hon behöver vagnas (är bara 8v.) frågan är då var sonen ska sova...

Läste om nån som hade en resesäng ute? Hur fungerar det?
Hur blev övergången? Tror tyvärr min son skulle ta ett bra tag på sig innan han "köper" läget...

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Jag har själv aldrig gjort så, men kan tänka mig att man ställer den ute på ex altan och hänger över ett lakan el dyl för att stänga ute synintrycket lite. Ramsa som svar på ev frågor.

Annars kanske ni ska satsa på en billig begagnad vagn på Blocket till lillasyster så att storebror får sova vidare i vagnen.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
susanne med O

Hej

Tyvärr har vi inte plats för en till vagn inne...synd för jag vill gärna att båda sover i vagn.

Jag är lite rädd för att O kommer ställa sig upp i resesängen och busa, finns ju inget att spänna fast honom i.
Det har varit så smidigt med sele i vagnen, annars hade han absolut rymt :lol:

Susanne
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det, bidde det nån uteresesäng?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
susanne med O

Hej

Förlåt så jätte mycket jag har totalt missat detta inlägg :oops: .

Det blev ingen resesäng för jag kom på att jag hade en paraplyvagn med fullt liggläge som han nu sover jätte bra i.
Så nu har vi 2 vagnar på balkongen. Jag trodde det skulle bli svårt att dom sov där tillsammans, men jag lägger lillasyster först och sen sonen och då säger jag bara att nu får vi höra om S***** har somnat och om hon snarkar, sen ramsar jag och går in :D Inegt mer med det :lol:

Mina otroligt duktiga barn

*Stolta mamman*
Elle

Inlägg av Elle »

Underbart! :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
susanne med O

Re: resesäng ute

Hej

Jag valde att ta in barnen från balkongen innan vintern kom, dottern hade jag kvar i vagn men inomhus, sonen la jag i vår dubbelsäng. Han är 2år och 2mån nu.
Han fattade poängen direkt och har sovit jätte bra där utan problem. Men nu har han börjat gå upp och försöka få komma upp till mig och storasyster...
På en "dålig" dag kan det hända att han kommer upp 5-10gånger innan han ger upp...detta håller ju inte i längden så nu tänkte jag att han ska sova middag i sin spjälsäng,i samma rum som lilla syster sover i.

Lilla syster har jag precis lagt över i sin spjälsäng från vagnen. Tänkte låta det ta ca 1v innan det sitter helt klockrent. Men hur gör jag sen? Båda barnen sover kl 12-13.30. Ska jag lägga dom samtidigt eller ska jag låta dottern somna först? Tänker att dom kanske bara busar och tittar/pratar med varann annars?

hur han ni andra gjort som har flera barn som sover middag samtidigt gjort? Vi bor ganska trångt så det är ju väldigt smidigt om dom sover i samma rum på vilan.
Sonen sover 12h på nätterna och nu 1,5h på dagsvilan, hur länge ska han sova middag?

Tacksam för svar, Susanne
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Susanne!

Jag tror många väljer att ha barnen i skilda rum dagtid om de inte är jämnåriga, eftersom sovtiderna sällan är desamma. Din gosse sover alltså 13½ timme totalt nu, och det kan vara lite i överkant och det kan vara därför dagvilorna blir lite hoppsan hejsan. Mina barn har slutat sova middag när de varit mellan 2½ till 3 år men vilan har vi haft kvar fast i soffan till en film/ljudbok. Vad tror du om en 45-minutare på dagen? Kanske i en resesäng i ett annat rum - så vet jag många som gör och det funkar bra. Alternativet är att du lägger syster först och bror sen och väcker dem samtidigt?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
susanne med O

Hej

Ja en 45min lång sovpaus kanske är lagom för honom? Jag hade tänkt ta bort dagsvilan helt för honom i sommar när han är 2,5år, men att minska den till 45min kanske är en bra "mjukstart"?
Men dom dagar han somnar direkt och sover 1,5h så somnar han ändå i tid på kvällen utan att krångla...
I "Sova hela natten" boken står det att 13,5h ska barnen sova hela andra levnadsåret och sen 13h? Samtidigt är ju alla barn olika :)
Det skulle ju va smidigt att låta dottern somna först och sen efter 45min lägga sonen, då skulle det nog också va lättare att få honom tyst pga hon redan sover plus att han borde va lite tröttare då...
Jag får nog fundera lite på detta...

Tack för tipsen!!!

Återkommer med rapport hur det gått längre fram :)

Susanne
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "