4 månader, känns hopplöst

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annica_e

4 månader, känns hopplöst

Inlägg av annica_e »

Jag provade SHN kuren när hon var tre månader... efter en vecka med 3 timmars sömn varje natt gav jag upp...

Nu känner jag att något måste hända, dags att få bukt på nätterna!! Men vi har stora hinder framför oss och jag behöver stöd i hur jag ska gå tillväga.

1. Hon ammas helt, hur ska jag lägga upp matningen så att hon är "full tankad" för natten??

2. Hon vägrar ligga på mage och sova... förra gången vi försökte så fick jag henne aldrig att slappna av på mage, hon gallskriker än idag så fort hon hamnar på mage, till och med på dagen! hon HATAR det.. går det att utföra kuren om hon ligger på rygg eller på sidan?

3. Min lilla dam har stora problem med gaser och fisar på nätterna. Ibland vaknar hon av smärta pga dessa... någon som har erfarenhet och kanske några tips på hur man kan lidra gaser under natten?

4. Nattningen tycker jag fungerar bra, hon ammas, läggs i sängen och hon somnar strax därefter, det är uppvaknandet på natten som är hennes bov... har fört en sömnlogg i natt, 13 uppvaknanden mellan 19.30 och 06.45!! 9 av dem pga gaser, 2 pga hunger och 2 bara för att... Är det förbjudet att använda napp? Tycks vara det enda som gör henne lugn... just nu så tar jag ur nappen när hon lugnat ner sig och hon somnar utan... är det fel?

5. Jag har inget eget rum till min skatt, vi måste dela rum.. är det fel? går det inte att genomföra kuren då?

Jag kommer nog med fler frågor, men just nu behöver jag lite råd gällande dessa innan vi sätter igång!
frk Carlsson

Re: 4 månader, känns hopplöst

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :-)

Klart ni ska fixa det här :thumbsup: Jag har nog kanske inte svar på alla dina frågor, någon annan får gärna fylla i...

Jag tänker bara såhär...det är ju rekommenderat att man börjar med SHN tidigast vid 4 månader, så det kanske var så helt enkelt att din tjej var lite för liten där när ni körde vid 3 mån?

Ta nya tag nu! Jag känner dem som kurat vid 4 mån med strålande resultat, och det har varit barn med kolik sedan innan. Så låt inte magont och gaser stoppa detta! Tvärtom så kommer ju er tjej att LÄRA sig att sova TROTS ont i magen etc.

Och - att ligga på mage gör ju ofta magont etc lindras, eftersom de liksom masserar magen och tarmarna när de ligger på den. Man behöver inte kura på mage, jag känner dem som kurat på rygg - MEN sömnen bir faktiskt djupare om barnet ligger på mage, så ta dig en funderare på hur mkt du är beredd att kämpa denna gången...Min dotter avskydde oxå att ligga på mage, men när vi väl klev in och visade att det inte fanns ngr andra alternativ, då var det inget snack om saken.

Fundera på hur pass säker du känner dig avseende att verkligen gå in för detta med SHN. För känns det inte helt rätt så ska du inte göra det. Det är en sak att vilja sova, det vill vi alla, men att verkligen bestämma sig för att göra helt om och investera i ett nytt beteende hos sitt barn...det kräver sin modiga mamma och pappa, you take it from me :-)

Det är inte konstigt att så många blir provocerade av SHN tänker jag, för förmodligen handlar det om att man kanske anar att det handlar om att man måste VÅGA att kliva in som förälder och ta en jobbig konflikt med sitt barn - och så inser man att man inte orkar det - dvs konflikten gällande att våga bryta ett mönster och visa hur man gör istället ...ungefär som med en trotsig 2-åring...ingen tycker ju att det är konstigt att man tar en fight med en sån...men när det gäller en bäbis...då är det som att det är "förbjudet" att gå in och leda...med resultatet att det blir som det blir för många...du har ju visat att du är beredd att ta den fighten tänker jag =D> Sen kanske du inte bara var tillräckligt väl förberedd och påläst när du skulle kura din dotter förra ggn...plus att hon kanske var för liten helt enkelt.

Dra SHN-boken ngr varv till ,BESTÄM dig - eller lägg ner. Sen finns vi här för att stötta dig under vägens gång :heart: :thumbsup:

Ang eget rum - jag känner dem som satt upp ett draperi i taket eller en vikskärm för att skärma av från bäbisen. Det har funkat galant. Ibland så har föräldrar flyttat ut och sovit i vardagsrummet oxå el lagt barnet i en klädkammare (med dörren på glänt såklart :wink: ). Det är lite hur man vill ha det 8) . Klurar man så kommer man på lösningar!

Din tjej är ju så pass liten ännu så jag blir osäker på detta om det är OK att ha kvar nappen? Vad säger ni andra? Annars kan jag rapportera att det har funkat galant att bara ta den - efter en natt är den glömd för barnet - det är värre med oss vuxna :? vi glömmer den INTE i första taget.

Ha det så bra! Och hör gärna av dig igen!

Mvh Sanna
annica_e

Inlägg av annica_e »

Hmmm.. det här går inte så bra... vi har nu hållit på i två veckor... och usch vilka veckor det varit!!!

Damen är 5 månader, så här ser min drömdag ut:

07.30 vaknar
08.00 Ammar
09.30 - 11.00 sover förmiddag
11.30 Ammar
14.00 - 15.00 sover eftermiddag
15.30 Ammar
(17.00-17.20 Sover)
18.00 Gröt
19.00 Ammar
19 - 19.30 bus och skoj
19.30 Sova

Men vi har stött på en del problem på vägen...

Hon har problem med gaser, har blivit lite mindre sen vi började med gröt på kvällen, men det är dom som väcker henne på natten!! Hon vaknar nu alltid vid 02.00 och gråter pga dessa fisar. När man väl hjälp henne med dessa tror hon att hon är pigg... hon ligger då och pratar i sängen för fullt och kan göra detta hur länge som helst!! Inte hjälps det att buffa eller ramsa då... några tips...??

Ibland vaknar hon mellan 04-06 av ingen anledning!! bara slår upp ögonen och börjar prata... inte hjälper det att buffa och ramsa då heller, verkar hon bara tycka är kul... vad göra??

Hon hatar att ligga på mage... går inte att sova så... hon skriker tills vi lägger henne på sidan (och tro mig vi har provat.... mellan 19.30 och 00.00 buffade vi i 3 dagar tills hon slocknade av utmattning... lägger vi henne på sidan somnar hon direkt på kvällen).

Att lägga henne på kvällen funkar rätt så bra, hon protesterar lite men det räker nu mer att lägga henne tillrätta (på sidan) ramsa vid sängen och sen vid dörren så somnar hon.

Största problmet nu är egentligen att hon vaknar på natten och kan inte somna om - hur lära henne det??? Hon äter ibland på natten också, ska vänja av henne det när vi börjat med en riktigt lunch... men hon somnar om lätt efter att ha ätit (låter henne aldrig somna vid bröstet!)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Mitt heta tips är att du införskaffar Internationella Sova hela natten och läser den noga. Sedan kan du ta ställning.

Lycka till :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"