Behöver hjälp med lite struktur på dygnet (s

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Isolde

Inlägg av Isolde »

:?: Angående flaskan: har du prövat med olika sorters flaskor/dinappar?

Vi köpte Apotekets (billigast :wink: ) innan den behövdes, och fick höra av andra hur svårt de hade haft det med den. Bebisen vägrade ta den nappen, men Avent, den ...! Medan ytterligare andra dömde ut Avent och svor dyrt och heligt på att Dr Brown (heter den väl?) var den enda möjliga dinappen. Och så vidare!

Men vi tryckte in Apotekets napp i munnen på henne och det gick så bra som helst, medan Avent-nappen, som kom med pumpen, avskys innerligt.

Pröva en annan flaska/napp om ni inte redan har gjort det! Och se hur glada och övertygade ut som helst när ni stoppar in den i munnen.

Frida använder f.ö. inte heller "vanlig" napp, och det funkar ändå.
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Ok, tack för svar.
Jag har provat två olika hittills med samma resultat.
Kanske har jag inte sett helt övertygande ut (vilket jag precis läst om i boken att man ju skulle vara... ehhrrr)
och sanningen är nog den att jag egentligen vet att det förmodligen inte heller behövs. Mjölk finns så det räcker och blir över bara jag ger det tid att fyllas på lite = har tålamod att låta henne snutta det hon behöver och lite till!

Det var ju tydligen lite "upptuttning" just runt v. 7-8 och jag tror faktiskt vi redan är där... hon är ju 7v i morgon!

Himmel vad skönt det känns att ha hittat hit.
Ni har verkligen lugnat mig enormt - med sånt som egentligen bara är helt naturligt och SJÄLVKLART!!! Suck... tänk att stress (för det är nog det det bottnar i) kan få en att totalt tappa tråden.... blir sur på mig själv!
/Lisa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Kopierar här ett svar jag fick från AW ang. attityd med flaskan :wink:
Då gällde det lilla Ida.
Återkommer senare med mer skrivet från mig.

"Det kan mycket väl vara så att hon behöver ersättning på kvällen och då ska du bara tratta in flaskan.

”Fråga” inte, titta inte på henne, se på TV, in med den bara. Lägg barnet med högerarmen bakom din rygg och håll i andra, vänstra handen med ditt finger, så hon helt enkelt inte kommer loss eller kommer åt flaskan, och tratta in den, hela nappen, utan att darra på manschetten, och prata gärna med någon under tiden, högt och ljudligt så hon känner att du INTE oroar dig ett smack. Också detta tar några kvällar men hon vänjer sig.

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Blir det för hopplöst, så bär dig åt som om DU (fortfarande utan att ”bry dig om henne” så hon märker det) ansåg att hon behövde rapa, och dangla upp henne på axeln, buffa henne i rumpan för en paus (som DU behöver), och lägg henne sedan på plats igen och tratta i flaskan o.s.v. Minsta lilla som går ner gör underverk. Framför allt vänjer hon sig efter några kvällar och börjar äta som folk. Men börjar du med detta så ändra inte, för Guds skull, utan FRAMHÄRDA, kväll efter kväll."

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Hmm, just det ja. Ska absolut komma ihåg detta när det kan bli nödvändigt.
IDag har det faktiskt gått MYCKET bättre!!
Jag är nästan förvånad själv fast jag egentligen VET att det är ju så här det borde vara!
(knäpp man är va?)

Hon har ätit sina mål under dagen och sovit ett pass på 2½ timme (väckte henne) och ett på 2 timmar (väckte då oxå)
Sen på kvällen har det inte alls varit så mycket snuttande - fast hon sov bara 1 tim sista passet och nu i sista omgången vaknade hon efter 20 min och snuttade en slatt till... ska nu bli spännande att se hur länge hon sover denna gång om det blir för natten eller om det ska vara lite påfyllningen igen när vi hoppar i säng.
Blev lite julbestyr i sena timmen här. :lol:

Tänk att det känns som det blir en fridfull JUL!!!
(hade jag inte trott om ni frågade mig för 5 dagar sen....)
/Lisa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!
Nu börjar mitt "nattugglande" här...

Det är så underbart att se dig skriva att poletterna trillar ner en efter en! :D
Det var ju precis så det var för mig gällande Clara, som jag skrev om, och det var just DÄRFÖR som jag skrev om det!

Jag driver själv ett litet företag hemifrån huset, med de båda barnen med och bredvid mig, så där vet jag vad du pratar om :D :shock: .
Nu vet jag inte vad du gör. Går det att få barnen delaktiga i företaget på minsta vis så är det ju toppen! Det är ju det ultimata enl. Barnaboken, om du inte redan läst det. :wink: Att ha något som är NÖDVÄNDIGT för alla att göra. Då känner sig barnen delaktiga och viktiga :D

Själv tillverkar jag handgjort papper med blommor och blad i, som jag sedan trycker text på. Pappren säljer jag mest till bröllop. (inbjudningskort, vigselprogram, placeringskort o.s.v)
Eftersom det periodvis är mycket att göra, så nästan krävs det att barnen har fasta tider, för att det ska fungera.
Då, när man ammade, hade man mer ro att verkligen köra ett standardmål, för man visste att snart hade man en lång ostörd stund att "jobba järnet" på:wink:
Man vet när dom behöver en, och man vet när dom sover så man kan jobba ostört. Mitt bästa arbetspass var, och är fortfarande, när båda sover middag, och när dom har lagt sig på kvällen, förstås.
Men sedan tar jag också med dom i vad jag gör.
Pappersmassa är som kall tunn risgrynsgröt, och det kan du ju tänka dig hur kul dom tycker DET är att greja med :wink:
En hjälper mig skopa i pappersmassa i karet och en hjälper mig strö ner blommor o.s.v. Dom tycker verkligen det är jättekul! Och känner sig nyttiga! Läs om social delaktighet i boken, så får du grepp om hur viktigt det är! :D Jag vill med detta säga att det GÅR att ha företag igång och samtidigt ha barnen hemma! :D :wink: Men rutiner är A och O.

Du ska ABSOLUT inte "känna dig dum" eftersom du redan har ett barn!
Det större barnet är ju 6 år, och det var länge sedan han var liten!
Man glömmer!
Dessutom ÄR det skillnad att ha ett barn att fokusera på, och att ha två, det går inte att komma ifrån. (sedan är det nog ingen större skillnad på att ha 3 eller 4, skulle jag tro) Jag tyckte verkligen jag hade all tid i världen med att visa Clara tillrätta här i världen när hon var liten.
Nu hinner man inte vara lika detaljerad med lilla Ida :oops: tyvärr, men man gör vad man kan.

Att hon äter mindre och sover bättre på förmiddagen har att göra med att mjölken är fet och kraftig då. Och för de flesta familjer brukar bebisar ha lättare att sova bra på förmiddagarna.
Likaså har det med att göra att dom sover hattigare och mindre på kvällen att mjölken då är tunnare, och dom behöver mer för att vara nöjda.

Jag trycker på det igen...magläge....Skaffa larm, och låt henne inte somna bredvid dig i sängen...Hon kan kvävas :shock: och bli osjälvständig och få problem med att KUNNA sova själv o.s.v.
Lägg henne i sin säng när hon ätit färdigt :wink:

Jag tycker VERKLIGEN det verkar som att du har fattat vad det hela handlar om nu! Barnaboken är en "bibel" i fråga om hur man gör och hur man förebygger för att allt ska flyta och att göra bebisen nöjd!
Igår verkade det som att det var lite hattigt hit och dit med mat och sovpass, men idag, tänk det du :D :wink: redan idag märks tydliga framsteg! :D Du är jätteduktig!!!

God jul till dig, och även till Lena för dina gulliga ord, de värmde :D !
kram anna
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Lustigt - vi är nästan i samma bransh!
Eller... ja, pyssel som pyssel... jag har ett företag som du kanske hört talas om "InkyWings". :)
Har väl kanske inte involverat sonen i det speciellt mycket, men märker ju klart att livet är betydligt lättare om han får lite "uppgifter" och får känna sig delaktig.
Har precis passerat det kapitlet i boken och kan inte annat än att hålla med. Det är ju precis så det BORDE vara.... tänk att man ska behöva en spark i ändan gång på gång för att fatta...

Dagens ljus är tänt i skallen och jag hittar många punkter som jag behöver bättra mig på märker jag.

Jag studerar fortfarande vår lilla tjejs "tider" men tycker mig märka att hon gärna sover om förmiddagarna och har lättare att vara vaken sen eftermiddag och kväll...
Hör säkert delvis ihop med att hon blir vaken SENT eftersom det äts hela kvällarna inför natten så blev hon mätt tidigare gissar jag att hon somnar tidigare oxå.
Ikväll sover hon faktiskt just nu och har gjort i snart 2 timmar - OVANLIGT!!
Jag känner oxå att det finns mer mjölk än det brukar göra vid den här tiden, så med all säkerhet har hon "tuttat upp sig" och ökat produktionen dom senaste dagarna!
(känns som hon ätit dubbelt så mycket som innan jag hittade hit till forumet och faktum är att det inte stör mig det minsta när jag vet anledningen!!!!)

FRÅGA: Hur gör man egentligen för att hålla dom små VAKNA när dom äter?? Jag pillar och pillar och pratar och försöker vara "rolig" men hon verkar mest vara i koma ser det ut som... totalt hopplöst alltså.
Är det första målet mat vaknar hon först när man lägger henne på skötbordet och tar av blöjan och drar i speldosan. (som hon älskar!)
Är det andra målet så kan hon vakna till liv lite när hon ätit klart och man rapar henne ELLER så har hon somnat rejält och är omöjlig att väcka....

Det där med osjälvständig för att dom sover i vår säng håller jag dock inte med om. Sonen sov nästan jämt i vår säng och en mer självständig grabb får man leta efter. Att skola in honom på dagis vid 1½ års ålder var i det närmaste en barnlek... alltid frammåt och nyfiken och skall se vad som händer. Fast det kan väl vara ett undantag... :lol:
Det var heller inga problem att få honom att somna själv när det kändes aktuellt eller att låta honom sova i eget rum osv. Och det fick han göra rätt snabbt eftersom vi insåg att vi alla sov bättre på det viset.
Detta skriver jag inte för att klanka ner på det du skrivit - jag vill bara påstå att det inte alltid behöver bli sånna följder!

Nu ska jag försöka strukturera upp våra dagar ännu bättre i det närmaste och sen ge mig in i boken och läsa om 6-åringen. Läste nån sida och fick massa förklaringar på stört varför vår gullunge blivit som förbytt!! :lol: :lol: :roll:
/Lisa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag kände inte till ditt företag, men hittade det på nätet, verkar lite "pyssligt" det med!

Du skriver att det känns som om hon ätit dubbelt så mycket sedan du hittat hit till forumet! Vad bra! :D
Innebär det samtidigt att hon är lugnare på kvällen? Mindre skrikig?

Skönt att dina bröst har hängt med i svängarna och ökat i produktion!

Hur du håller henne vaken...ja, jag har inga andra tips än de jag skrev tidigare...Peta på kinden, pilla, kittla under fötterna i handflatorna, ta av och på kläderna. Jag vet, det ÄR inte lätt när de är så små, men det är viktigt! Så man verkligen skiljer på vad som är ät-pass och sov-pass.
Hoppas någon annan kan tipsa dig med fler saker!

Och, du...jag skrev inte heller det där med att sova i egen säng för att klanka ner på dig... :shock: :shock: :shock:
Jag är bara så totalt FIXERAD av allt som står i Barnaboken, och där står det om hur viktigt det är för ALLAS sömn att barnet ska sova själv i egen säng, och även om kvävnings-risk, därför tog jag upp det.
Hoppas verkligen inte du tog illa upp :shock:
Naturligtvis ska du, om du känner att det är o.k för DIG och henne,
ha henne i sängen om du vill det.

kram anna
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Fniss... mer än pyssligt. :lol:

Visst är det så att hon är mycket lugnare på kvällen, fast fortfarande rätt mycket vaken ändå får jag nog tillstå.
Nu ikväll har jag fått vagna henne en liten stund för att få henne att sova. Enda sättet att komma till ro verkade det som. Misstänker att hon inte sover så länge, men även det lilla behövs nog eftersom hon varit vaken väldigt mycket!

Hmmm, det verkar vara knepigt det där med att hålla vaken. Får väl försöka så gott det går... men det är SVÅRT!!! :wink:

Åhh, nej inte tog jag illa upp av det du skrev om barn i sängen osv. Det där är så mycket bu och bä om så det blir lite som det faller sig faktiskt. Faktum är att hon ibland kommer till ro mycket bättre bredvid mig och då blir det så. Händer oxå att jag flyttar över henne till sin säng mitt i natten så får hon sova vidare där.
Funkade bra med sonen tills man kom i ett visst läge, minns inte hur gammal han var, men då kändes det bäst för alla som sagt att strukturera om.

Har precis avslutat läsningen om 6-åringen och jag tror det blev Bingo på varenda rad.... känns skönt att läsa att han är ett praktexempel på en 6-åring och inte "totalt omöjlig". :lol: :lol: Med andra ord... det är övergående!
Fast nog så jobbigt när det är iblandad i protester över att inte vara ensam herre på täppan i huset längre.
/Lisa
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Ville bara skriva ett par rader om hur vi har det.
Det går hyfsat bra med tanke på att vi inte spikar några tider ännu utan jag försöker så gott det går att köra lite efter "standardmodellen".
På eftermiddagarna är det lite si och så dock i och med att hon inte sover speciellt långa stunder.
Blir småslattar här och där.

Hon är näst intill totalt omöjlig att hålla vaken när hon äter andra gången och näst intill omöjlig att få att somna om ifall hon vaknat efter 20 eller 30 min... suck.
Mer mat vill hon inte ha i det läget och ögonen är som fotbollar och allt är jättespännande.... hmmm!!

Förmiddagarna däremot är hon rätt trött på, somnar efter 1-1½ timmes vaken tid och klämmer sen 3 timmar om hon får!
(efter att ha sovit hela natten)

Jaha - när man talar om trollen - nu vaknade hon efter att ha sovit 45 minuter här på eftermiddagen!

Häromnatten somnade hon tex vid 23 - nattmacka vid 02.30 och sov sedan till 09!
Var vaken nästan 1½ timme somnade och sov 2½ timme innan jag väckte henne.

Känns som det är svårt att klämma in 16 timmars sömn på ett dygn för henne... det är väl det hon skulle behöva egentligen?
Det kan bli ca 10 timmar natt... 2-3 tim på fm och sen totalt kanske 2-3 tim på eftermiddag kväll om vi har tur. (småslattar ihopräknat!)
Är natten "kort" så kan den bli ca 7-8 timmar och sen blir det förmiddagsluren + småslattarna och då är det absolut mindre än 16 timmar iallafall....
/Lisa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska svara dig...
Jag får väl svamla på en stund...
Det verkar som jag "tagit över" dig, och ingen annan svarar, och nu behöver jag hjälp att hjälpa dig! :shock:

Tråden har blivit så lång att jag rekommenderar dig att dra en kortfattad resumé om att du nyss börjat mata enl. standardmodell dagtid, men inte på eftermiddag, och att du behöver tips att hålla vaken o.s.v.

Jag tror av vad jag läser att du ska försöka få bort småslattandet här och där på eftermiddagarna, och lägga in åtminstone ETT till standardmål på eftermiddagen. Sedan kanske småslattandet kvällstid behövs, så var det ju för mig för att få flickorna mätta, eller ge tillägg på kvällen.
Näst intill omöjlig att få att somna om ifall hon vaknar efter 20-30 minuter, skriver du. Vad gör du för att hjälpa henne somna om?
Vagnar du? Buffar du? Försöker du hjälpa henne, eller "ger du upp" och bara accepterar faktum? Eftersom du skriver att hon INTE vill ha mer mat i de lägena skulle vi här behöva ett rejält "MammutMaria-svar" :wink:
Hon är bra på att förklara och strukturera upp saker och ting! :D

Ja, hon behöver c:a 16 tim sömn/dygn nu.

Som sagt, gör en ny tråd, så kommer nog fler springa till hjälp :wink: :D

kram anna
LisaLi

Tips på hålla vaken och somna om...

Inlägg av LisaLi »

Jag har en liten tjej på 8v i morgon som vi nyligen börjat mata efter standardmodellen efter tips här.
Vi hade väldigt köriga nätter före det och var vanligtvis vakna till fram emot 03-04 på "morgonsidan"... phu.

Nu när hon får betydligt mer mat under dagarna somnar hon oftast runt 23-tiden istället. Betydligt bättre och helt acceptabelt hos oss.

Problemet är att strukturera upp dagen bra.
Hon sover gärna och länge på förmiddagarna - somnar helt om efter ca 1 timmes vaken tid på morgonen.
(vi vaknar runt 08-09 som det ser ut nu)
Jag har börjat väcka henne efter ca 2½ timme för att försöka få resten av dagen bra, men det vill sig inte riktigt.

Det är jättesvårt att hålla henne vaken när hon äter - speciellt andra matpasset. Ibland även det första - då vaknar hon inte förrän vi lägger henne på skötbordet och byter blöja!

Nåja - säg att hon vaknar vid 09 - är vaken 1 timme, somnar vid 10 (efter att ha ätit två gånger och vill inte ha mer mat) Sover säkert mer än 3 timmar om jag inte väckte henne.

Äter och är vaken och äter igen enl. standardmodellen.
Somnar...
HÄR börjar kruxet. Nu sover hon för det mesta bara 45 min!
Börjar jag mata igen enl. standardmodellen här så är hon inte värst hungrig och kör med dra och släpp-tutte efter en kort stund och är inte intresserad av att äta.
Försöker jag vagna henne slutar det med att hon skriker i högan sky och det kan jag bara inte med...

Efter en stunds vakenhet är hon så klart trött igen och jag kollar så att hon inte är hungrig = ger en slurk till så hon ska kunna sova LÄNGE!!
Men... detta sovpass kan bli typ 20 min eller om vi har tur en 45-minutare till...
Blir det en 20-minutare kan hon klämma en 45-minutare senare på kvällen.

Så då har hon alltså sovit ca 10 timmar natt (med ett nattmål) 2½ timme på fm/mitt på dagen eftersom jag väcker henne så hon inte sover för länge.
Sen blir det ca 2 x 45min + en 20minutare.
Det är då nån stans mellan 14-15 timmar
Fast räknar man in att hon i princip halvsover sig igenom vissa måltider så kan vi säkert räkna in närmare en timme även där...

Det "känns" som hon sover för lite eftersom det blir väldigt mycket vaket på sen eftermiddag / kväll. I och för sig inget som stör oss, men det blir lätt kinkigt eftersom hon kan vara trött.

Prio 1 För oss har varit att få somna tidigare om kvällarna vilket vi nu fått göra, och hon sover snällt hela natten med ev. ett nattmål i lite varierande tid beroende på när hon somnar. Vore väl kanske bra att även få lite struktur dagtid så man kan planera saker bättre, men det känns som det inte är lika stort "problem" som nätterna har varit.
/Lisa
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

suck - ursäkta - ibland är man ju puckad...
amningscellerna i hjärnan har tagit över.
NU har jag fixat en ny tråd... :lol: :lol:
/Lisa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"