Hej igen!
Nu börjar mitt "nattugglande" här...
Det är så underbart att se dig skriva att poletterna trillar ner en efter en!
Det var ju precis så det var för mig gällande Clara, som jag skrev om, och det var just DÄRFÖR som jag skrev om det!
Jag driver själv ett litet företag hemifrån huset, med de båda barnen med och bredvid mig, så där vet jag vad du pratar om

.
Nu vet jag inte vad du gör. Går det att få barnen delaktiga i företaget på minsta vis så är det ju toppen! Det är ju det ultimata enl. Barnaboken, om du inte redan läst det.

Att ha något som är NÖDVÄNDIGT för alla att göra. Då känner sig barnen delaktiga och viktiga
Själv tillverkar jag handgjort papper med blommor och blad i, som jag sedan trycker text på. Pappren säljer jag mest till bröllop. (inbjudningskort, vigselprogram, placeringskort o.s.v)
Eftersom det periodvis är mycket att göra, så nästan krävs det att barnen har fasta tider, för att det ska fungera.
Då, när man ammade, hade man mer ro att verkligen köra ett standardmål, för man visste att snart hade man en lång ostörd stund att "jobba järnet" på
Man vet när dom behöver en, och man vet när dom sover så man kan jobba ostört. Mitt bästa arbetspass var, och är fortfarande, när båda sover middag, och när dom har lagt sig på kvällen, förstås.
Men sedan tar jag också med dom i vad jag gör.
Pappersmassa är som kall tunn risgrynsgröt, och det kan du ju tänka dig hur kul dom tycker DET är att greja med
En hjälper mig skopa i pappersmassa i karet och en hjälper mig strö ner blommor o.s.v. Dom tycker verkligen det är jättekul! Och känner sig nyttiga! Läs om social delaktighet i boken, så får du grepp om hur viktigt det är!

Jag vill med detta säga att det GÅR att ha företag igång och samtidigt ha barnen hemma!

Men rutiner är A och O.
Du ska ABSOLUT inte "känna dig dum" eftersom du redan har ett barn!
Det större barnet är ju 6 år, och det var länge sedan han var liten!
Man glömmer!
Dessutom ÄR det skillnad att ha ett barn att fokusera på, och att ha två, det går inte att komma ifrån. (sedan är det nog ingen större skillnad på att ha 3 eller 4, skulle jag tro) Jag tyckte verkligen jag hade all tid i världen med att visa Clara tillrätta här i världen när hon var liten.
Nu hinner man inte vara lika detaljerad med lilla Ida

tyvärr, men man gör vad man kan.
Att hon äter mindre och sover bättre på förmiddagen har att göra med att mjölken är fet och kraftig då. Och för de flesta familjer brukar bebisar ha lättare att sova bra på förmiddagarna.
Likaså har det med att göra att dom sover hattigare och mindre på kvällen att mjölken då är tunnare, och dom behöver mer för att vara nöjda.
Jag trycker på det igen...magläge....Skaffa larm, och låt henne inte somna bredvid dig i sängen...Hon kan kvävas

och bli osjälvständig och få problem med att KUNNA sova själv o.s.v.
Lägg henne i sin säng när hon ätit färdigt
Jag tycker VERKLIGEN det verkar som att du har fattat vad det hela handlar om nu! Barnaboken är en "bibel" i fråga om hur man gör och hur man förebygger för att allt ska flyta och att göra bebisen nöjd!
Igår verkade det som att det var lite hattigt hit och dit med mat och sovpass, men idag, tänk det du

redan idag märks tydliga framsteg!

Du är jätteduktig!!!
God jul till dig, och även till Lena för dina gulliga ord, de värmde

!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.