Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
frk Carlsson

Re: Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Inlägg av frk Carlsson »

Nat skrev:Har lite mer frågor... de tar visst aldrig slut :shock:

1. Natten som kommer, är den 5.e i kuren. Från läggning kl 20:00 fram till vargtimmarna kl 04 ska jag i största mån ignorera gnöl och gnäll helt och hållet och tänka att han fixar det själv. Bara gå in och göra en insats om han skriker upp sig rejält, allt gnäll och gnöl ignoreras totalt, korrekt?

:thumbsup:

2. Inom vargtimmarna 04 till 06 skall jag vid minsta vakenljud glatt eller ledsamt göra en super snabb insats och direkt [ramsa * 2] och sen [bekräfta * 2] lixom i en enda sång. Korrekt?

3. Inom vargtimmarna 04-06 skall jag om min snabba insats inte hjälper, sätta ihåg vardagsljud såsom klassisk musik eller husstök?

Verkar ju gå bra detta! :mrgreen:
Nat

Inlägg av Nat »

En bra natt!!!!

Kolla loggen:

19:45: Tillrättaläggning, super kort solfjäder, ramsa * 2 bekräfta * 2
19:47: Sover

02:05 Einar är vaken men somnar om själv

04:15 Vaknar gnäller lågt
04:15 Ramsa * 2 Bekräfta * 2
04:16 Sover

07:00 Vaknar, smackar på tummen
07:01 Väckning, tjo och tjim (trött och sjuk mamma, hyfsat pigg pappa)

Så himla glad för att allt gått så bra!!!!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D> :thumbsup: :heart:
HÄRLIGT! Vad duktiga ni är!
Kör på nu bara!
Nat

Inlägg av Nat »

Oj vilken natt :(
Igår så var bröt jag mot schemat för jag lyckades inte få någon barnvakt när jag skulle till tandläkaren. Einar missade således första timmen av sitt långa lunchsovpass. Jag hade tagit med filt och leksaker till honom men han fick full underhållning av några snälla tandsköterskor. Han var glad och sprallig och fnissade högt. Så inga problem under tiden vi var där.

Vi fick även lägga om två matpass för att det skulle passa kring tandbesöket plus att han missade sitt mål av riktig mat (smakisar) och det blev istället amning på bussen.

Han somnade glatt efter tandbesöket och sov gott, sov sen helt ok även på sista dagspasset. Somnade på 2 minuter när han skulle sova för natten. Jag trodde nästan att vi klarat det utan problem, sen började helvetet....

Han har vaknat var 20.e minut sharp heeela natten. Jag och Jesper delade upp natten mellan oss.

Vi behövde aldrig göra nåt mer än att ramsa några gånger, varken buffa eller solfjädra. Dock var vi inne i hans rum 2 gånger. Jesper en gång när han var vaken och jag smög in en gång när han sov. Vi ville kolla att det inte var nåt annat, typ hög feber eller fastnat på ntå sätt. Så var inte fallet.. Dock var han väldigt snorig.

När vi väckte honom i morse var han gnällig och trött och suuuper förkyld, grönt snor i hela ansiktet, stackars liten.

Efter en ordentlig tvätt och en massa mjölk så blev han glad och ligger nu och kör egenlek i sin säng. Han låter glad och jollrar så han är nog inte så värst sjuk.

Skulle jag ha gjort något annorlunda? är det vanligt med bakslag innan uppföljningsveckan är över?

Nu är vi trötta och sjuka alla tre... inte så skoj sätt att börja helgen på direkt :shock:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Bakslag kommer och bakslag går. Kur, uppföljningsvecka eller om ett halvår. Så är det :wink:
Skillnaden är att iom SHN-filosofin och dess verktyg så kan vi bemöta dessa bakslag och snabbt komma tillbaka på banan.

Med andra ord: ni gjorde heeeelt rätt i natt =D> Olyckligt att schemat fick brytas :arrow: en ggn är ingen gång men två ggr är en vana. Så se det som en lärdom :!:
Idag är en ny dag och natten som kommer en ny natt.

Hoppas ni kryar på er snart! Här har barnen varit sjuka i en månad snart... :?

:heart:
Nat

Inlägg av Nat »

Tack fröken Carlsson, så sant så sant... idag blir det schema schema schema och bara mys med bäbis samt lite social aktivitet och sådant såklart så vi inte blir uttråkade :D
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Nat

Inlägg av Nat »

Några frågor av blandad karaktär.

1. Vi har fått bassning om att vi borde öka på maten så jag kör stenhårt på det nu, funderar på om man kan variera gröten och ge mannagrynsgröt eller om det är för mycket gluten i den?

2. Vill gärna ge lillen smörgåsar, kan man ge vilket bröd som helst eller ska de ha nåt speciellt?

3. Han är väldigt förkyld just nu, dock ej feber. Kan han fortfarande sova på mage eller?

4. Einar blir 6 månader om 4 dagar. Borde jag då ändra schemat så han sover lite mindre tid under dygnet? just nu sover han sammanlagt 15 timmar. Vad är rekommendationen gällande vilkett pass man lämpligast drar ner tiden på?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Nat skrev:Några frågor av blandad karaktär.

1. Vi har fått bassning om att vi borde öka på maten så jag kör stenhårt på det nu, funderar på om man kan variera gröten och ge mannagrynsgröt eller om det är för mycket gluten i den?

2. Vill gärna ge lillen smörgåsar, kan man ge vilket bröd som helst eller ska de ha nåt speciellt?

3. Han är väldigt förkyld just nu, dock ej feber. Kan han fortfarande sova på mage eller?

4. Einar blir 6 månader om 4 dagar. Borde jag då ändra schemat så han sover lite mindre tid under dygnet? just nu sover han sammanlagt 15 timmar. Vad är rekommendationen gällande vilkett pass man lämpligast drar ner tiden på?

1. Jag vet inte hur det är det där med gluten etc. Vet bara att man ska försöka ge små barn gröt som man köper eftersom den är berikad med mineraler och järn som de behöver få i sig. Vanlig gröt som man gör själv är fattig på näring ur det hänseendet. Köp en annan smak/ett anat märke om du vill variera. Fr om 6 mån börjar grötmärkerna ha 2-3 olika smaker.

2.Sigge har käkat allt sen han var 5-6 mån : tunnbröd, knäckebröd, rostfralla - you name it. Prova och se vad som gillas bäst! Smör på :mrgreen: (Utan salt! Jag hittade ett från Valio, det var sånt som man eg anv till bakning och matlagning). Vet att många småttisar gillar leverpastej oxå (bredbar).

3. O ja! Är han mkt täpp så han verkar besväras av det- ge honom näsdroppar ett slag innan han lägger sig. Nezeril ska man inte anv mer än 10 dgr i sträck, men koksaltlösing kan man ju vara generös med. Finns i smidiga pipetter på Apotekets barnhylla. Höj upp huvudänden på sängen - jag tycker det har funkar bäst med att sätta böcker under benen faktiskt. Högt ska det vara, nästan så att de glider ner. (Vi körde med 1000 sidor under varje sängben på Sigges säng i höstas :mrgreen: ).

4. Einar ska sova lika många timmar/dygn som 6-månaders som han gör nu vid 5 mån. Det är vid 7 mån ni tar bort 30 min. Man börjar med att ta från em-luren. Sen försvinner den helt vid 9 mån :D då man tar bort ytterligare tid från schemat. Kolla in "verktygslådan" under fliken "Sova hela natten" på startsidan här på annawahlgren.com, där står det om hur många tim/dygn som rek vid olika åldrar.

Ha det gott :D
Nat

Inlägg av Nat »

Tackar

Ok han får sova vidare sina 15 timmar ett tag till då, va bra!
Köpte näsdroppar förut, de verkar hjälpa bra.

En ny fråga.
Sen kuren började ta så har Einar successivt blivit som en annan pojke. Han är glad, sprallig, fnissar högt och ofta och gnäller nästan inte alls. På bara 7 dagar är han som en omvänd hand. Som ett mirakel.

Dock är han exakt som innan kuren cirka 40 minuter innan det är dags för att runda av dagen med, skratt, bad, massage etc. Han gnäller, gnäller, gnäller. Tidigare hade jag direkt matat tills han blivit nöjd men nu har jag ett schema att följa :D så nån mat blir det inte. Tror egentligen inte att han är direkt hungrig för han äter väldigt mycket gröt och en klick smör i får han oxå. Det kan hända att han är trött och less och vill bli lagd, men det går ju såklart inte heller för då blir hela schemat korrupt.

Jag har provat detta:
* social delaktighet (han skriker högt)
* egenlek (illskriker)
* Promenad i vagn (han gnäller halvhögt, men jag orkar inte gå varje dag)
* Soffhäng (blä blä blä tycker han)
* Pussar, kramar (gnäll)
* Jobba med husgrejer (tokprotester)
* Bära runt på honom på ena armen och gå runt runt runt (han är tyst men sur)

Alltså visst kan jag väl kanske bära runt på honom 40 minuter varje kväll, och Jesper och jag turar om att göra detta så det är ju bara 20 minuter... :shock: men om det hade gått att minska ner denna tid av högt påfrestande gnäll hade det varit toppen.

Vad göra?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ja du...*funderar högt* vad ska man säga?
Kvällarna kan ju vara ganska skruviga , det är dom här oxå, men vi har löst det på samma sätt som er - bära runt i kombo med lek med syskonen. Kanske är det en kvällströttis ni har? Och då måste man ju får vara lite grinig? :wink:

Ni är jätteduktiga som tagit till er mkt av Anna Wahlgrens filosofi avs social delaktighet etc... Jag kan dock oxå tänka att ibland måste man bara få vara...och timmen innan sänggåendet kanske är en sån stund på dagen? Även mina "stora" barn (2 och 4 år) är jättetrötta då, de kan ju uttrycka sig på ett annat sätt än småttisar, men att de behöver lugn och ro och tillåtelse att bara få flyta med tycker jag blir väldigt tydligt.

Förstår du hur jag menar? Jag säger inte att ni gör fel eller så, utan mer att låta det bara vara så utan att ifrågasätta så att man stressar ihjäl sig :)

Jag tror oxå, att i takt med att E kommer in i sitt nya liv så kommer han att lära sig när på dygnet det vankas olika saker och våga börja lita på att det bjuda mat och sömn vid vissa tidpunkter. Tänk på att ni är ganska tidigt i processen ännu...

Gå tillbaka i tiden 1 v och se vilka fantastiska framsteg ni gjort =D> Härligt!

:heart:
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!!

Ja du har säkert rätt, kan inte begära att han ska vara gnällfri dygnet runt :shock: . Lite trist bara att Jesper hinner träffa honom i 1 timme per dag. 30 min går åt till bad och nattning och 30 min är konstant gnäll. Jag får lixom 10 timmar av rolig tid med killen medan Jesper får 30 minuter.. Ah ja, det är säkert något som hinner ändra sig många gånger och kanske även bli något bättre när vi kommit in bättre i rutiner.

Gud vad jag ogillar vargtimmarna :evil: ... resten av natten somnar Einar om själv men mellan 4-5:30 så är det vakna, skrik, vakna, gråt, vakna, frågor, frågor :( , jag svarar och svarar men det räcker inte alltid och han kan skrika upp sig rejält. Hoppas att det lugnar ner sig nu under uppföljningsveckan. Resten av dygnet har funkar väldigt bra de senaste dagarna :D
Nat

Inlägg av Nat »

Dag 9
Vi har i stort bara problem med "vargtimmarna" kl 04:00 till 05:30 för att vara exakt.

Einar vaknar till, gnäller lite eller skriker och vi är snabba som tusan med att direkt ramsa. Dock hjälper det inte så jätte mycket utan han fortsätter gnälla. Han tystnar, gnäller, tystnar gnäller, gråter lite, skriker till, gnäller, tystnar... fram och tillbaka. Vi försöker att inte gå in i rummet och har solfjädrat nån enstaka gång (max en gång per natt skulle jag gissa på). Han lyssnar på ramsan och tystnar men sätter sedan igång igen.

Ofta somnar han efter en lång gnällperiod, men vaknar sedan 30 min senare, vi kör samma race igen, han somnar och vaknar sen 20-30 min senare (igen). Efter den tredje gången somnar han om och sover gott och djupt fram till 7 då vi väcker honom.

på dagen sover han nu alla sina pass, somnar oftast inom 10 minuter och sover sedan passet igenom, skriker till ibland men somnar om själv. Första delen på natten från 20:00 till 04:00 är också väldigt bra då han även där somnar om själv. Känns hur bra som helst, men som sagt var... vargtimmarna är fortfarande ett krux :(

Tror ni att vi gör något fel? vad skulle det kunna vara?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D> snyggt jobbat!
Ang vargtimmarna så gör ni snarare RÄTT som ni bemöter honom. Det är bara att gneta på. Här tog det ca 2 v innan den fasen var avklarad, så ge INTE upp. Det tar ju ca 1 mån för kuren att sätta sig oxå, glöm inte det. =D>

Fortsätt på samma sätt ni bara!

Nat

Inlägg av Nat »

haha ok, vi kämpar på :D
även denna natt innebar mycket vakentid mellan 4-6. När jag tar upp killen kl 7 är han dödshungrig och hugger efter mina bröst genom t-shirt :(

Kan det vara så att han vaknar för att han är hungrig?
Borde jag ändra något i matransonen? (se schema nedan)

07:00 Vaknar för dagen
07:00 Amma
07:15 Ensamlek i sängen
07:45 Morgontoalett
08:00 Soffmys när jag äter frukost
08:45 till 09:30 Sömnstund 1 i säng
09:30 Amma
09:45 Fotobok
11:00 Mellis (smoothie eller mannagröt, bröd)
11:45 till 14:15 Sömnstund 2 i vagn
14:15 Lunch (riktig mat + fruktpuré)
14:45 Ensamlek
16:15 till 17:00 Sömnstund 3 i säng
17:00 Promenad vaken i vagn
17:30 Havregröt + smörklick
18:00 Laga middag tillsammans
19:00 Bad eller massage
19:15 Kvällstoalett
19:30 Amma
19:45 Bok
20:00 Sova för natten
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"