Förstagångskurare, tankar och frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Förstagångskurare, tankar och frågor

Inlägg av Manfred10 »

Snart får jag kanske skriva i "Livet efter kuren" ändå..... Det betyder att jag har kurat i snart 2 månader........ :shock: :shock: Ja en och en halv kanske.... är det nåt sorts rekord tror ni??

Rapport söndag natt:

Fiiiin läggning! :D lite trevligt småprat från M innan han somnar in så gott.

:sleep: :sleep: :sleep:

2.40 Mer trevligt småprat inne hos M men nart är det tyst igen.

7.00 God morgon! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Så skall det se ut! Härlig läsning!

=D> :D =D>
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

All is well! :D
Har surnat till lite vid eftermiddagsluren i två dagar.... men somnar till slut.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

=D> =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Manfred10

Trassel....

Inlägg av Manfred10 »

Rapport tisdag natt:

Lite trassel i natt.... M vaknar 00.30, skriker till och gråter, tystnar efter 5 minuter och mattas ner till lite gnöl, efter 15 minuter är det tyst... Men efter ytterligare 5 min vevar han igång. Blir snabbt argare och låter till slut uppgiven, men ändå inte så himla ledsen. Klockan 1.00 ramsar jag, funkar inte.... Efter ytterligare 10 minuter går jag in och solfjädrar... när jag tycker att han är sömntung ramsar jag ut varpå han blir jättearg igen. Jag pluggar i mina lurar och låter honom försöka själv. 1.20 ramsar jag igen, inget resultat. 1.30 går in igen samma visa, står länge och solfjädrar.... men tydligen inte tillräckligt länge för hans kriker upp sig rejält när jag ramsar ut, fast jag ramsar på ett tag (han brukar kunna lugna sig då) utanför dörren... Pluggar i mina lurar igen.... tänker på Aron och gråter lite... känner att jag måste gå in och HJÄLPA.... solfjädrar läääääänge och när jag går ut ramsar jag inte :oops: :oops: :oops: vill bara att han ska fortsätta sova, vill inte störa igen... och sen är han tyst, klockan är 3.00

jag vet att det var fel att inte ramsa...

Jag saknar "robotmetoderna" när det blir så här. Jag tycker att det tar alldeles för mycket tid från hans sömn när jag inte kan hjälpa honom att somna snabbt OM/när han vaknar så här. Vill ha en säker handlingsplan som funkar där jag inte stör honom i önödan!

:!: är det fel att ge en pangramsa trots att det inte är vargtimmen? Risken är ju att jag väcker upp honom mer om han inte riktigt är vaken..., men har han väl blivit riktigt arg och ledsen är det svårt att få honom att sova, att lugna är oftast inga problem, men att somna...
:!: Om jag inte ska göra något alls, krävs det av mig att jag lämnar huset i stort sett, för jag fixar inte att lyssna på gråten i typ en timme....
:!: Husljud! Känns inte riktigt ok att gå upp och stöka med nåt mitt i natten.... men å andra sidan kan jag ju ändå inte sova, men börjar jag dammsuga kan väl ingen annan det heller. Musik är väl ok och brukar i regel fungera snabbt, men vill inte vara beroende av Mozart heller och nu har cd-spelaren gått sönder oxå... om jag tar till musiken ska jag ändå ramsa först innan jag trycker på play?
:!: Solfjädern funkar ju till slut... men jag måste stå väldigt lääänge tycker jag. Lugn blir han snabbt men att somna är svårt, det känns också fel att jag ska stå där ända tills han har somnat... Är det föresten nån som har tips på hur man kan stå bekämt när man solfjädrar en unge långt där nere på botten i spjälsängen?? Jag domnar bort både här och där och snart är välk magen för stor....

Känns som om jag ställt mig de här frågorna 1000 gånger redan och ni har säkert svarat oss här inne 100000 gånger....

:heart: :roll:
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hur går det därborta? Såg att du inte fått ngt svar på superlänge. :oops:

KOm du fram till ngt själv? Hoppas det!

Värme!/Luvisen
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Skönt att någon är där.... började tro att jag fått nån bug i systemet när föräldraforumet hamnat på rätt plats igen: :wink: nej då ingen fara.... Vi har klarat oss ganska bra, men jag blir fortfarande kallsvettig om han vaknar före 3.... ska han somna om själv eller inte och hur lång tid ska det ta..... :shock: :shock: :shock: Har tack och lov sovit hela natten i stort sett jämt. [-o<

I natt vaknade han 20 över 12 och jag gav en ramsa ganska snabbt när jag märkte att han grät upp sig lite, lyssnade bra tyckte jag men sedan pendlade det fram och tillbaka lite. 5 över halv 1 ramsade jag igen men sen var jag tyst, försökte prassla lite med täcket och pusta och stånka lite där i från sovrummet. M ömsom grät men var tyst långa stunder så jag började våga hoppas på att det skulle gå vägen, blev inte alls så arg som han kan bli. 10 över 1 var det hellugnt. :)

Har du några kommentarer till mitt förra mail... kan jag tänka i de banorna eller? Det här med separat bekräftelseramsa har jag slopat helt... borde jag ändå ge någon sorts bekräftelse när han lugnat sig på natten? Nu ger jag en ramsa men sen kan det ju gå typ 20 minuter innan han är tyst.

kram jenny :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

ska han somna om själv eller inte och hur lång tid ska det ta....
Det var ju de tankarna som skulle gå i sopen ju! Fy på dig Jenny! :lol: [-X :lol:

Resonemangen du listade...hmmm tja, alltså- jag vill ju att du ska sluta ramsa nu. Lillen blir både arg och ledsen av all "hjälp". Och Överkoncentration...Du ska inte bekräfta heller när ha tystnar nu. Han behöver få vara ifred...
:idea:

Kram! /Luvisen
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej!

Det enda jag gör efter skrattet till godnattet är att ramsa ut, endast husljud som eventuell hjälp om han inte somnar....

Och om/när han vaknar på natten.... ska jag då bara ligga lugn, inte göra nåt alls? Ingen ramsa, ingenting på sin höjd husljud? Men blir inte det som att jag slutar att svara på hans frågor då? :shock: :roll: :oops:

Jag kanske är ovanligt trögfattad, men det enklaste är ju förstås att inte göra något alls även om det innebär att jag måste bita mig fast i madrassen i min säng.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och om/när han vaknar på natten.... ska jag då bara ligga lugn, inte göra nåt alls? Ingen ramsa, ingenting på sin höjd husljud?
Du ska börja med att inte göra ngt alls. Ge killen en chans att greja det själv. Du ger honom inget förtroende att sköta sömnen själv och du jämt ska ramsa eller gå in.

Så vänta ett bra tag innan du ens tänker på att ramsa.
Men blir inte det som att jag slutar att svara på hans frågor då?
Jag tror faktiskt inte han har flr frågor nu. Jag tror han vet vad som gäller. Det kan bli fly förbannade och svära som tusan och det kan vara nog så jobbigt att höra på. Men de är inte frågor.
även om det innebär att jag måste bita mig fast i madrassen i min säng.
:lol: :(

Kära du, det är just de där vargarna som du ska skjuta! :wink:
Du måste tro på ditt barn! Tänk: Jag tror på dig. Stora pojken det här grejar du!

Värme! /Luvisen
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag laddar bössan och lägger den under sängen i natt!!! :twisted: :twisted:

Skärpning Jenny! [-X [-X

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:P
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

M vaknar 22.00 blir snabbt arg, svär som en borstbindare i högre och lägre tonarter i mer eller mindre en hel timme innan han somnar.... :cry: :cry:

Jag tittar på tv och håller fast mig i soffan, när jag går in och tittar till honom ser jag att kaninsnutten har hamnat på golvet. :cry: :cry: Nu känner jag mig som världens sämsta för att jag inte gick in och kollade detta tidigare....

Jobbigt. :shock: :(

Hoppas på en bättre natt i natt. :roll: :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jobbigt läge.
Fast det är ju verkligen inte hela världen. Med eller utan snutte ska liten känna sig trygg och sova gött.

Värme!/Luvisen
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Så här i efterhand tror jag att han kastade iväg den i ilskan över att inte kunna somna om :evil: och sen ångrade han sig :oops: när han insåg att han inte kunde få tillbaka den, därför blev han så himla arg.

Nej det var väl inte så himla farligt egentligen, mitt "gravidläge" gör mig extra full med hormoner så tårarna, svarta hål i magen och det dåliga samvetet kommer lätt fram. :roll: :wink:

Vill bara inte att M ska börja tvivla på mig som vargvaktare eftersom jag låter honom skrika så här... Att jag ska förstöra ett förtroende... Han var rätt arg vid läggningen idag oxå, slängde bort sin snutt igen, men nu gick jag faktiskt in och gav den tillbaka och ramsade glatt ut som inget hade hänt.

:heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"