Kura en pojke på 14 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
AnnaR
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 18 nov 2010, 22:22

Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av AnnaR »

Hej!

Vi har bestämt oss för att kura vår lilla Melvin, 14 månader, och körde igång för några dagar sedan.

Bakgrund:
Melvin har inte haft några jättestora sömnproblem. Läggningen har mesta tiden gått relativt smärtfritt och och daglurarna likaså. Han har god aptit och ett gott humör större delen av tiden. Problemet är att han vaknar 2-4 ggr/natt och då har vi gjort något av följande:

1. Lagt honom tillrätta och hyschat en stund tills han blir lugn (fungerat oftast)
2. Om han ändå inte lugnat ner sig har vi givit honom en flaska välling som oftast fått honom att somna igen.
3. På morgonen (när han vaknat mellan kl. 5-7) har vi på senare tid tagit upp honom i vår säng där han oftast lugnat ner sig.

Nuläge:
Natt 1 - Vi bestämde oss för att starta kuren natten till fredag förra veckan och jag (pappa) tog de första 2 dagarna. Läggningen (19.30) fungerade bra (som den brukar) och Melvin vaknade första gången vid 22.00 tiden. Jag la honom tillrätta och solfjädrade i ca 10 min utan någon effekt. När jag släppte honom lugnade han dock ner sig och jag ramsade ut varpå han somnade om. Nästa uppvaknande kom kl. 04.20 och följdes av ett ytterligare kl. 05.40. Bägge gångerna räckte det med ett tillrättaläggande + ramsa på vägen ut + bekräftelse för att han skulle somna om. Väckning enligt schema 07.30

Natt 2 - Läggningen gick till en början smidigt men efter 10 minuter stod han upp i sängen och gnällde utan att reagera på mitt ramsande (4 x 4). Jag gick då in och upptäckte (källan?) till problemet. Han hade kastat ut sin snutte från sängen och stod och sträckte sig efter den där den låg på golvet. Resten av natten vaknade han ungefär som vanligt 23.40 och 03.40. Bägge gångerna ramsade jag (4 x 4, inte fler eftersom han till slut skrek hysteriskt) och sedan gick jag inte och la honom tillrätta, ramsade ut och bekräftade varpå han somnade om. Mellan kl. 4-6 hörde jag honom sno runt i sängen och smågnäll 2-3 gånger men han somnade om själv dessa gånger vilket vi såg som ett framsteg. 6.30 vaknade han igen med ett skrik och svarade inte på mina ramsor. Problemet var återigen att han kastat iväg snutten. Resten av morgonen bestod av skrik-ramsa-tillrättaläggande-tyst 5-10 min och så om igen fram till uppstigning 07.30 (utan att han skrek)

Natt 3 (mamma tar över) - Samma som föregående natt avbröts läggningen av en kastad snutte. Mamma gick in och gav honom snutten, la honom tillrätta, ramsa + bekräftelse och han somnade. Vaknar 23.00, mamma ger ramsa utan men han fortsätter gråta, efter en stund tystnar han och får en bekräftelse. Somnar om själv 23.30. vaknar igen 01.45 men tystnar av ramsan. vaknar 02.45 och får ramsa (4 x 4) utan effekt, är hysterisk och mamma går in och lägger honom tillrätta samt ger honom ramsa + bekräftelse.

Natt 4 (pappa igen) - Vi beslutade under dagen att plocka bort snutten för honom (både dag och natt) då den skapar ett problem framför allt vid läggningen (vi kan inte stå kvar ute och ramsa om han slänger ut snutten!!). Läggningen tog ca 25 minuter då han skrek upp sig mer och mer under ramsandet. Efter tillrättaläggande somnade han. Vaknade 23.00 och fick ramsa (4 x 4) varpå han blev mer och mer hysterisk. Vi bestämde då oss för att "starta om" kuren och behandla detta som natt 1 eftersom han inte längre hade kvar sin snutte. Vi gick alltså in vid första gnäll och la honom tillrätta samt solfjädrade honom. Första gången lugnade han sig efter 10 minuter men skrek och grät snart igen. Nästa gång stod jag och solfjädrade honom i drygt 20 min varpå han somnade efter ramsa och bekräftelse. han vaknade sedan 3 ggr till under natten och somnade efter tillrättaläggande + ramsa. Strax före väckning somnade han om efter bara en ramsa.

Nu har vi natt 5 (eller natt 2 kanske) framför oss och vill verkligen att det här ska fungera för honom.

Vi behöver allt stöd vi kan få och feedback på det vi har gjort hittills för att veta om vi tänker rätt. Ett av våra största frågetecken är hur länge vi ska ramsa innan vi går in för att lägga honom tillrätta? Vi har hittills inte hunnit med mer än 3-5 ramsor förrän han har skrikit upp sig alldeles för mycket för att lyssna på oss. Ska vi ha mer tålamod? Hur hysterisk får han bli innan vi går in och lägger honom tillrätta?

Tacksam för alla tips och råd.

Ps. i övrigt har schemat följts noggrant och fungerar bra för oss tycker vi

MVH

Anna, Niklas och Melvin
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkomna till forumet! :D

Jag har en lite 15 månaders skrutt här hemma. De är verkligen härliga figurer i den åldern.


Det ni ska tänka på angående ramsan är att den ska komma sist av verktygen. Ni ska alltså inte ramsa för att sedan gå in, utan tvärtom. Om ni ramsar och sen går in så förlorar ramsan sin kraft och verkan. Känner ni att han håller på att skrika upp sig gå in först och lugna sen ramsar ni er ut. Ibland får man ramsa måånga ggr. Häng inte upp er på ramsan ggr 4 utan den ska verka som en dialog. Skriker han upp sig ramsar ni glatt över, lugnar han sig ramsar ni mjukare.

Tänk också på bekräftelseramsan. Ramsan x 4 som man säger när han tystnar och är på väg att somna. Det är den som gör att man sedan kan använda bara ramsan som en slags snuttefilt. Angående snuttefilten så var väl det kanske en bra ide att ta bort den om det bara var ett problem.

Hysterisk ska han aldrig bli. Ni ska känna att ni kan lugna honom och att ni känner er trygga. Det finns inte någon exakt tidsangivelse hur lång tid en kur tar. Men jag kan säga att ju äldre barnet är desto längre tid tar det och då får man ha tålamod och inte hasta iväg.

Tycker ni gör det här jättebra. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
AnnaR
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 18 nov 2010, 22:22

Re: Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av AnnaR »

Hej Susanne!

Tack för ditt svar, det känns skönt att ha någon att bolla med.

Först av allt vill jag bara förtydliga att vi inte förväntar oss att detta ska vara klart inom kort men vi söker stöd så vi vet att vi är på rätt väg.

Problemet vi upplever är att vi inte vet när vi ska välja att ramsa och när vi ska välja att gå in och lägga honom tillrätta. Du skriver att vi inte ska ramsa först och sedan gå in vilket vi också känner blir fel (vi brukar försöka vänta någon minut efter ramsa innan vi går in om det blir nödvändigt) men det känns som han skriker upp sig mer och mer medan vi ramsar. Det som börjar som "gnäll" stegrar sig till ett arg skrik och sedan ett ledset skrik med tårar inom några minuter. Vad gör vi då? Skulle vi ändå ha gått in direkt? Vi vill ju att ramsan ska ta över mer och mer nu. Ska vi försöka ramsa oss igenom även skrik och tårar? Var går gränsen?

Tacksam för ytterligare svar

MVH

Anna, Niklas och Melvin
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av Susanne G »

Hej igen!

Det är svårt att säga exakt när ni ska ramsa och när ni ska gå in. Det som är viktigt för att bara använda ramsan är att ni känner att ni får till en dialog. "Tar" ramsan än? Har den gått in så att han vet vad den betyder? När han skriker upp sig så överröstar ni honom med ramsan och när han lugnar sig så ramsar ni mjukare. Är du med?

Ni kanske ska börja med att få honom riktigt lugn vid läggningen. Solfjädra honom riktigt sömntung och gå med ramsan. Avvakta om han skriker upp sig och ramsa när du känner att nu vill jag gå in.
Är det så att ramsan inte gått in än så får ni jobba mer på den men också då lugna mer med solfjädern. Gå då hellre in före ni ramsar. Och blir det så att han skriker upp sig efter en ramsning så försök avvakta lite så att inte ramsan förlorar sin kraft.

Försök att höra efter och verkligen lyssna på hur han låter och om han tar emot ramsan. Ni måste se den som ert kommunikationsmedel. Man brukar känna tydligt när den tar och poletten har trillat ner på den lille(och store :wink: ).

Susanne.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
AnnaR
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 18 nov 2010, 22:22

Re: Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av AnnaR »

Hej igen!

Att få honom lugn vid läggningen fungerar bra. han brukar oftast somna ganska snabbt.

I natt provade jag att istället gå in om han skrek. Vid ett tillfälle var det bara lite gnäll under några minuter och då valde jag att ramsa. Resultatet blev tyvärr att han stegrade skriket så fort han hörde ramsan och jag blev tvungen att gå in igen efter en stund.

Du skriver att vi ska avvakta lite innan vi går in om ramsan inte tar. Vad innebär det i tid? 1 min? 5 min? 10 min?

Om jag summerar vår kur så här långt kan jag se följande:

Framsteg:
- Vi ger honom inte längre välling på natten
- Han kan somna och sova utan sin snutte
- Han kan somna om på morgonen utan att vi tar upp honom i sängen-

Däremot vaknar han fortfarande minst lika många gånger varje natt och vi har inte fått ramsan att fungera än.

MVH

Anna, Niklas och Melvin
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av Elle »

Hej Anna, Niklas och Melvin :D!

Vilka framsteg ni har gjort! Bra jobbat! Som Susanne skriver så kan det ta ett lite längre tag att kura en 14-månaders eftersom de "dåliga vanorna" har haft längre tid att sätta sig. Så tappa inte tålamodet utan behåll lugnet och fokus på vad ni vill förmedla. Tänk på att dag och natt hänger ihop så se till att han får vara delaktig i allt som ska göras hemma, rejäl utevistelse, massor av god mat och många skratt. Skratta och busa som tokar på väg till sängen, lägg tillrätta och solfjädra honom lugn. Gå ut med ramsan och gör husljud och ha på tv/radio så han hör att ni finns där. Lyssna HUR han låter. Lugnar han sig? Isf ge en mjuuuk bekräftelse. Blir han arg, förbannad el sur, ja det är fullt tillåtet och då verktygar ni inte. Blir han ledsen eller "fastnar" så ger ni en glad påminnelseramsa. Hög och med rejält magstöd så att ni når fram. Jobba på med ramsan och lyssna av hur sonen frågar, anpassa tonläget. Var noga med bekräftelsen! Ni kommer känna när ni hittar dialogen! Om det skulle bli "krisläge" under natten så gå då in, lägg tillrätta och solfjädra så länge det behövs för att sonen ska bli lugn och sömntung i kroppen. Hellre en rejäl solfjäder än att ni springer ut och in ur rummet. Låt sedan en väckarklocka ringa in morgonen(brukar vara poppis att få stänga av själv) och väck med GLADA miner!

Vi finns här :D!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
AnnaR
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 18 nov 2010, 22:22

Re: Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av AnnaR »

Hej igen och tack för ert stöd på vägen!

I natt bestämde vi oss för att köra på ramsan till 100% eftersom han borde förstå den vid det här laget. Det fungerade faktiskt varje gång. Han vaknade och gnällde (ropade på oss) och var ledsen men vi ramsade envist på. Som längst höll vi nog på ca 12-15 min innan han la sig ner och somnade om.

Baksidan var att han vaknade väldigt ofta vilket jag antar berodde på att detta var nytt för honom. Han var väldigt orolig och vaknade ungefär var 15-20 min från läggning (19.30) fram till ca 01.30. Efter det sov han dock fram till 07.00 utan att vakna.

Ett annat orosmoment som uppstått de senaste 2 dagarna är ätandet. Igår vägrade han äta både frukost och lunch (men mellis och middag gick fint) och idag vägrade hon också frukost. Han är otroligt trött efter natten vilket kan vara orsaken men jag ville ändå nämna det.

Daglurarna har gått bra hela tiden och jag hoppas det fortsätter så idag. Natten som kommer räknar jag med en hel del ramsande under kvällen men jag hoppas att han kan komma till ro före midnatt denna gång.

Med Vänlig Hälsning

Anna, Niklas och Melvin
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av Elle »

Bra jobbat med ramsan! Fortsätt så!

Bort med matvargarna! Det ni kan göra är att erbjuda mumsig mat vid fasta tider, se till att hålla måltiderna så det inte blir småätande emellan och ge honom rejäl utevistelse där han får gå/springa/klättra leka som en tok. Det brukar hjälpa aptiten. Men det viktigaste är att erbjuda och hålla er lugna!

Härligt att dagsluren fungerar så bra :D!

Lycka till inatt!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
AnnaR
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 18 nov 2010, 22:22

Re: Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av AnnaR »

Hej igen!

Matvargarna är fortfarande kvar. Idag är 3:e dagen i rad som han vägrat äta frukost. igår åt hon ganska lite middag också trots att det var hans favoritmat.

Orsaken kan dock mycket väl vara att han inte mår så bra just nu. Igår kväll kändes han varm och visade sig ha närmare 40 graders feber. Han är dessutom rejält snorig och hostar konstant.

Natten gick dock mycket bra. Vi la honom som vanligt vid 19.30 och han vaknade och gnällde några gånger innan det blev tyst framåt 21.30-tiden. Efter det sov han hela natten och vaknade först kl. 7.

Idag hade febern gått ned något men vi hoppas att han snart mår bättre.

Anna, Niklas och Melvin
AnnaR
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 18 nov 2010, 22:22

Re: Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av AnnaR »

Återrapportering:

Nu är det ca 6 veckor sedan vi började köra kuren och den tiden kan sammanfattas såhär:

Det tog oss ca 10 dagar att få någon riktig effekt men efter det fungerade allting klockrent i ca 2 veckor.

Efter 2 veckor började raset så sakteliga och vi utgick från att det var någon form av återfall. Under den här perioden har vi inte ändrat på rutinerna utan kört på enligt planen. Undantaget var när vi hälsade på mormor och morfar i några dagar varpå allt blev klart sämre för Melvin.

Nu efter 6 veckor sover han oftast större delen av natten och daglurarna fungerar oftast problemfritt. Där slutar dock de positiva sidorna :(

Vid läggningen är han jätteglad vid buset men så fort vi lyfter upp honom till sängen blir han jätteledsen och vill inte sova, sedan tar läggningen ca 1 timme med massor av skrik och gråt.

Morgonen har vi satt till 07.30 vilket fungerade hyfsat i början men sedan började han vakna tidigare och tidigare (numera vaknar han kl 06.00). Först gick det att ramsa omkull honom fram till 07.30 men det är helt omöjligt nu.

Överhuvudtaget tar inte ramsan alls längre. Vid läggning blir han förbannad så fort han hör ramsan och på morgonen fortsätter han bara skrika och gråta.

Någon som varit med om liknande som har tips till oss?

Anna, Niklas & Melvin
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Kura en pojke på 14 månader

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Er lille kille är förmodligen i förtrotsen.

Nu är han i en period där frågorna kan bli lite mer högljudda.
Jobba bara på med ramsan och håll er till schemat. Detta är något som ni behöver rida ut.

Mycket skratt innan läggning. Busa ordentligt, mer än tidigare. Lägg lite extra krut på det nu. Lugna honom ordentligt i sängen vid läggningen så att ni slipper gå in igen. Ramsa er sen ut och gör husljud. Dammsuga, diska. Prata högt och glatt med varandra. Var upptagna. Ramsa gärna i förbigående.

Ett argt barn behöver man inte verktyga. Ledsen ska han inte vara men förbannad går bra.

Detta kan ta sin lilla tid men det går över bara ni tar ledningen.

Se över mörkläggningen. Börjar bli rätt ljust på morgonen nu. Använd väckarklocka som han får stänga av själv. Väck med superglada miner.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "