Först: Tack för Barnaboken och detta forum! Med dessa två källor till inspiration har jag fått en alldeles fantastisk liten människa att leva med, och förståndet att uppskatta möjligheten

.
Sen ett litet tips om barnomsorg:
Precis som ni kämpar jag för att min dotter ska slippa börja på förskola i förtid. Eftersom varken min man eller jag kan stanna hemma längre har vi letat efter det näst bästa alternativet. Efter många långa samtal med kommunen, som försökt mig att förstå att barn FAKTISKT mår bäst i organiserade grupper redan från ett års ålder

, har jag nu fått tag i ytterst värdefull information som jag tänker sprida varthelst jag kan: Det finns ett kryphål som nästan låter barnen behålla sin fasta punkt

. Kryphålet heter flerfamiljssystem. Det går till som så att man går ihop två familjer (eller fler) med sammanlagt tre barn (eller fler) och så bildar man ett företag. Sen hittar man en utbildad barnskötare, bestämmer i vilket hem flerfamiljssystemet ska hålla till (ett av hemmen eller båda), skriver en verksamhetsplan och skickar en ansökan till kommunen. Så kommer utbildningsförvaltningen och kollar att hemmet är barnsäkert och sen får man drygt 97000 kr per barn och år från kommunen. Pengen ska täcka alla kostnader (inkl lön för barnskötaren), så det blir inte fett, men det går! Fördelarna som jag ser är: Liten barngrupp (mindre infektioner), barnen får vara i hemmiljö och man har fullt inflytande över hur verksamheten läggs upp. Nackdelen är förstås att man inte får vara barnskötare själv...
Men det låter väl ändå ganska bra?
Jag vill starta ett i januari/februari 2006 i Mälarhöjden (söder om Stockholm) och har hittat en barnskötare men behöver alltså två barn till (födda 04 och 02 eller senare). Så nu tar jag mig friheten att be er om hjälp: vet ni någon familj som kan vara intresserade, förmedla gärna kontakten! Jag vet inte riktigt hur PM fungerar, men att göra mejladresser kan jag så nu har jag ordnat den här:
flerfamiljssystem@yahoo.se. Och om någon vill veta mer om hur det fungerar svarar jag gärna på frågor.
Tusen tack,
Lisen
Dotter f?dd i augusti 2004 och liten parvel i magen ber?knad till september 2006 - jippi!
Ingen kur, men anv?nder verktygen vid behov
AW-fan sedan 1990