Kurstart 5/3.
Vi är inne på dag 4 och det mesta har löp smärtfritt. Eller ja, så smärtfritt det kan bli
Läggningen kärvar lite då han blir väldigt ledsen oftast. Nätterna går bra än så länge. Räcker med ramsning 3-4 ggr/natt vid uppvak numera. \:D/ För 4 dagar sedan vaknade han varje eller varannan timme.
Vi har de korta tupplurarna, förmiddag och eftermiddag, i spjälsängen. Den långa middagsluren sker i vagnen inomhus (tanken är att det ska ske ute när väder tillåter).
Problemet är att lilla G så gott som aldrig sover mer än 30 min dagtid under tupplurarna och har aldrig gjort mer än en ett tillfälle per vecka möjligen.
Jag lyckas inte få till vagningen heller för den delen. Får fortfarande vagna tills han blir trött, slutar innan han sover, skak på vagn och ramsa. Han somnar nästan direkt och sover 30 min. Vaknar och vägrar somna med ramsan. Det verkar som om han verkligen försöker somna om. Han lägger ner huvudet efter ramsan och är tyst i några minuter. Sen tröttnar han på att ligga tyst och börjar antingen jollra lyckligt eller så blir han ledsen. Vagnar då på nytt (rätt eller fel?) Sover några minuter och vaknar på samma sätt igen. Vår 1,5h sömn som vi försöker få till blir upphackad och fel. Har testat att ha ljud runt, tyst, mörkt, ljust osv. Han har en inbyggd väckarklocka inställd på 30 min. känns det som.
Någon som har tips på hur man får honom att sova längre?
Oftast går de andra lurarna i spjälsängen lite lättare. Han är lite ledsen till att börja med men trött så han somnar efter 5-6 minuter av tröttgnölande och tystnad omvartannat. Jag gjorde också något förbjudet igår vid eftermiddagsluren. Han grät så hysterikskt i 10 minuter efter läggning att jag var tvungen att buffa honom lugn, han lyssnade inte på ramsan och solfjädern förvärrade det hela.
Vårt schema nedan:
07:00 Vaknar
07:30 Gröt + katrinplommon, vatten till
09:00 Sova 45min
11:15 Purée lunch 1 burk. Äpple efterrätt, vatten till
12:30 Sova 1,5h
14:00 Mellis grönsakpurée 6-7 isbitar, vatten till
16:00 Sova 30 min
17:00 Gröt + katrinplommon, vatten till
18:30 Välling ca 300ml
19:00 Läggning med go´natt skratt
Känner nu att vi behöver göra lite ändringar efter uppföljningsveckan. Han verkar lite hungrig mellan de 2 första målen och trött innan första tuppluren. Men inte trött alls innan eftermiddagstuppluren som är den högljudaste.
Tack alla som skrivit på forumet och gett tips och uppmuntran genom sina berättelser. Det är ingen lätt process att genomgå. Men belöningen är underbar!