helt ny här med en tre månaders liten kille...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
carroegirl

helt ny här med en tre månaders liten kille...

Inlägg av carroegirl »

Hej, helt ny på forumet från idag. Håller på för fullt och läser sova hela natten boken nu och vill kura lilltrollet när han blir gammal nog. Har nog gjort en del fel fram till nu, med sova på våra bröst, rulla vagnen halva nätterna, napp, osv...

Håller nu på och läser in mig på användningen av ramsan, har jag förstått det hela rätt om att det är samma ramsa man använder med med olika tonlägen vid påminnelse och bekräftelse och så?

och att man på dagen ska ha en ramsa utan ordet natt i?

Kan man på nå vis lite smått börja införa bättre rutiner för lillen redan nu utan att kura? och hur får jag igång det hela isf?

Känner mig motiverad att köra kuren och tycker den verkar bra (var lite skeptisk innan jag började läsa på men nu känns det riktigt bra) men behöver definitivt läsa på mer innan vi sätter igång för när vi väl börjat vill jag göra det på rätt sätt från början!

Så jag tar tacksamt emot alla råd och tips och peppning ni har. :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: helt ny här med en tre månaders liten kille...

Inlägg av Sarisparis »

Hej carroegirl och välkommen tilll forumet! :D

Jag är inget kurproffs (hänger mest inne pâ kategorin Späda och smâ :D ), men om du vill hoppa in pâ rätt spâr redan nu sâ finns det inget som hindrar att införa standardmodellen omedelbums och stegvis förlänga nattsömnen och strukturera dagarna. Ta gärna en titt pâ de här trâdarna:

”Grundläggande fråga med svar kring sömnen, 3 mån” -barn ej SM från början. (Detta kan vara ett sätt att köra SM lite i raketfart och sen slippa kura.)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790

”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Här beskrivs standardmodellen utförligt.

Standardmodellen-översikt (schemainspiration)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Varmt välkommen in pâ Späda och smâ om standardmodellen känns som rätt väg att gâ. :D

:heart:
carroegirl

Inlägg av carroegirl »

Tack så mycket. ska absolut kolla in de där trådarna! :)

Just nu känns allt lite rörigt och svårt men det är väl bara att läsa på och sen ge sig sjutton på att få det att fungera!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Standardmodellen är en modell, inte en tvângströja, och alla uppfinner sin egen standardmodellen efterhand, skulle jag säga. För mig var SM helt enkelt i vilken ordning allt hände: vakna, äta, rapa, äta, byta blöja, mötas, äta, rapa, äta, sova. Sikta pâ tvâ timmar för hela vakenperioden, men ingen panik om det blir mindre. Sikta pâ tvâ timmars sömn pâ det, men ingen panik om det blir mer eller mindre.
Om bebis är riktigt vaken när han är vaken och äter bra sâ kommer sömnen successivt att falla pâ plats. Ha roligt tillsammans! Visa världen, gör saker tillsammans (man kan ligga bredvid pâ bordet när mamma skalar morötter, man kan tillsammans gnugga bort fläckar pâ golvet...).
Och det är mycket lättare att "vâga" lägga bebis när man vet med sig att han är ren och torr, att han fâtt allt han behöver vad gäller mat och umgänge. Dâ väcks inga orosfrâgor om han gnäller vid läggning, man vet med sig att det är dags att sova och kan hjälpa honom i ro.

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Sarisparis skrev:Varmt välkommen in pâ Späda och smâ om standardmodellen känns som rätt väg att gâ.
Haha, insâg just att jag skapat en slogan! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"