Kurstart torsdag 10/3

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ester Sol

Kurstart torsdag 10/3

Inlägg av Ester Sol »

Hej! Tack för ett jättebra forum. Jag har en Anna Wahlgrenad storebror (4,5 år) som sover utmärkt sedan 5 månaders ålder, men så har vi ett sjumånader gammal lillebror - Ebbe - som sover förfärligt dåligt på nätterna. (Många uppvaknanden och ibland vaken en timme, glad). Han fick förkylningsastma just när vi hade tänkt kura honom och därför har saker och ting hunnit bli fasligt upp och ner med hans nattsömn.

På torsdag ska vi kura med hela baletten dvs introducera magläge, bort med napp och flytta Ebbe till egen vrå. Nu har jag lite frågor till er kloka.

1) Ebbe är en stadig bebis på 10,2 kg. Han äter duktigt under dagarna men trots det vaknar han på natten och är superhungrig. För att vi ska få till nattsömn har vi ibland - mot all sunt förnuft - gett en flaska välling mitt i natten sedan han slutade amma (han har slutat amma sedan två veckor ca). Min oro inför kuren är att han slukar den flaskan som om han inte sett mat på tre år. Hur ska vi tänka där? Måste ju känna oss självsäkra på att han inte behöver mat när han vaknar om natten. Han äter gröt kl 18 (1, 5 portion) och sedan nattslurk i form av 2,5 dl välling 18:50 innan han somnar kl 19. Det går inte ner mer efter allt det. Sedan vaknar han antingen 00:30 eller vid vargtimmarna och kan med lätthet sluka 3 dl välling till.

Ni kanske behöver se schemat för att uttala er? Är det något som ser tokigt ut så säg till för all del :)

6:30 morgon
7:30 gröt (första maten han får.)
9:00-9:45 sova 45 min
11:15 lunch
12:00-14:00 sova 2 h
14:30 mellanmål
16:00-16:20 sova (funkar nästan aldrig just nu, men det blir nya tag under kuren så klart).
18:00 middag (gröt)
18:50 välling och bus
19:00 sova

2) Är det någon som har erfarenhet av pulmicort, ventolin och singulair vs sömn? Vi upplever att sömnen blivit sämre sedan vi började medicinera astman och vill inte att vi ska behöva oroa oss för att medicineringen skapar problem under kuren. Har pratat med läkaren och vi kan tyvärr inte sluta med pulmicort och ventolin just nu, men singulair kan vi ta bort.

Tack på förhand, det var de frågor jag har just nu.
:-) Storebror född 060908
:-) Lillebror (Ebbe) född 100726
Clara Cecilia

Re: Kurstart torsdag 10/3

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej och hjärtligt välkomna till Späda och Små!

Så bra att ni känner till SM redan och tråkigt för lille Ebbe att sömnen blivit trasslig.
Ester Sol skrev: På torsdag ska vi kura med hela baletten dvs introducera magläge, bort med napp och flytta Ebbe till egen vrå.
Jag tycker att magläge, napp bort och egen vrå låter som en jättebra dé. Allt på ett bräde, frågor kommer förmodligen att ställas :D men det vet ni ju redan.
Ester Sol skrev: 1) Ebbe är en stadig bebis på 10,2 kg. Han äter duktigt under dagarna men trots det vaknar han på natten och är superhungrig. För att vi ska få till nattsömn har vi ibland - mot all sunt förnuft - gett en flaska välling mitt i natten sedan han slutade amma (han har slutat amma sedan två veckor ca). Min oro inför kuren är att han slukar den flaskan som om han inte sett mat på tre år. Hur ska vi tänka där?
Jag skulle satsa på en vecka med Mer mat innan ni tar bort nattmålet. Ja mer! :D
Allt det andra går bra att genomföra redan nu men jag tror att han behöver riktig mat för att kunna sova, stadig och hungrig som han är :D

Gröt är välling fast i annan form och en 7 månaders behöver potatis, kött, fisk, pasta, grädde osv i rejäla portioner för att klara en hel natt.

Jag har filat lite i ert schema nedan:

6:30 morgon (en rejäl flaska välling här)
7:30 second brekfast med gröt, plockmat - fruktbitar, små brödbitar med Smör, ostbitar
9:00-9:45 sova 45 min
11:15 Riktig lagad lunch
12:00-14:00 sova 2 h
14:30 mellanmål, turkisk yoghurt med banan ex smörgås med leverpastej utan salt
16:00-16:20 sova
17:45 Lagad middag med dessert frukt
18:45 välling och bus
19:00 sova

Vad tror du om det matupplägget?
Ester Sol skrev: 2) Är det någon som har erfarenhet av pulmicort, ventolin och singulair vs sömn? Vi upplever att sömnen blivit sämre sedan vi började medicinera astman och vill inte att vi ska behöva oroa oss för att medicineringen skapar problem under kuren. Har pratat med läkaren och vi kan tyvärr inte sluta med pulmicort och ventolin just nu, men singulair kan vi ta bort.
Japp, här hemma har vi en liten förkylningsastmatiker och vi har kört hårt med Pulmicort och Aeromir denna vinter. Personligen tycker jag inte att dom stör hennes sömn - vi försöker lägga doserna ca 2 timmar före ett sömnpass för att inte det luftrörsvidgande ska störa. MEN jag har läst på Kurforum att dom rekommenderar att vänta med kur tills man är helt medicinfri.

Jag skulle satsa på Mer mat, mycket utevistelse och massor av social delaktighet dagtid. Genomför alla övriga förändringar - napp bort, egen säng och framförallt magläge. Ha samma inställning som under en kur - konsekventa besked från föräldrarna, lugna ingripanden vid behov i form av buff, solfjäder och ramsa men betrakta det som en uppstyrning av rutiner och inte en kur.

Förstår du hur jag menar? Jag tror att mer mat, mer ute och ännu mer kul och era andra förändringar nattetid kommer göra susen på en vecka men medicinen Kan lägga sig i vägen för hel natt.

Nån annan som har tankar om detta?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej Clara! Tack för dina kloka kommentarer. Vilken hjälp det är! Ny matordning från och med idag då.

Vill bara kolla så jag uppfattat dig rätt: du tycker att vi kan genomföra alla tänkta förändringar, men att det får bli ett nattmål under en övergångsperiod på en vecka kanske tills de ökade matmängderna slår igenom? Det jag oroar mig för är att det är klurigt att avgöra om han kan somna om eller ej eftersom det kommer vara många frågor så här i början. Svårt med attityden menar jag om jag står och undrar "ska han ha nattmål nu eller kan han somna om med buff /ramsa". Har du något tips där? Bestämmer man sig kanske för en viss tidpunkt för nattmålet som man håller sig till? I natt vaknade busungen 10 gånger så det finns ju ett antal tidpunkter att välja på :?

Tack för kommentar ang medicinerna också. Det är postivit att du inte märkt någon större skillnad på sömnen. Då struntar jag i min oro för det!

Utevistelserna idag är minimala, promenad till dagis x 2 bara. Normalt sett sover Ebbe utomhus, men efter förkylningsastman har läkaren beordrat innesovande. Helst vill läkaren att han sover inomhus till april, men jag tummar på det redan nu om det inte är för många minusgrader. Ska försöka göra som du säger och öka på utevistelsen så fort det går (även vakentid utomhus så klart).

Tack så länge Clara.
Anna-Lena
Clara Cecilia

Hej!

Nu är jag inne och svarar på Kurforum där jag inte brukar hänga men det kan vara bra med kommentarer från erfarna kurare om det här med medicinen. Om ingen Kur ska genomföras så får du flytta tillbaka till SoS så länge :D .
Ester Sol skrev: Vill bara kolla så jag uppfattat dig rätt: du tycker att vi kan genomföra alla tänkta förändringar, men att det får bli ett nattmål under en övergångsperiod på en vecka kanske tills de ökade matmängderna slår igenom?
Ja det var min tanke. Att vakna 10 ggr per natt verkar ju onödigt :D men mätt måste man vara för att kunna sova och jag tror att det är det som fattas honom just nu. Och tydligare svar från er också :D
Ester Sol skrev: Bestämmer man sig kanske för en viss tidpunkt för nattmålet som man håller sig till?
Ja, spika en tid - när låg hans nattmål innan han började ha cirkus? Välj en tid och mata då - övrig tid ger ni klara besked om att det är Natt. Har ni infört ramsan?
Ester Sol skrev:Tack för kommentar ang medicinerna också. Det är postivit att du inte märkt någon större skillnad på sömnen. Då struntar jag i min oro för det!
Jag har inte märkt skillnad Men (återigen) jag vet att vår kloka doktor på Serafen varnade lite för att vissa små blir oroligare, sover sämre och kan verka "lite personlighetsförändrade" dvs gnälligare osv. Medicinen är jätteviktig men har ni en bra läkare som följer upp? Kortison ska inte tas för länge - särskilt inte om det är mer än 4 doser/dag eftersom det kan påverka tillväxten. Behövs det stora doser och länge så finns det andra mediciner att ta till.
Ester Sol skrev:Utevistelserna idag är minimala, promenad till dagis x 2 bara. Ska försöka göra som du säger och öka på utevistelsen så fort det går (även vakentid utomhus så klart).

Intressant, vi fick inget råd om innesov, bara att vara försiktiga om det blåste hårt och kallt. Men skippa utesov då men var ute mycket vakentid! Massor - visa - känn på saker, träd, snö - allt!

Jag tror att du har tre viktiga spår - massor av mat, utevistelse och konsekventa föräldrar nattetid :D ! Och hur har ni det med den sociala delaktigheten frågar jag barskt? :lol:

Clara
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hallå igen! Tack för tålamodet med mina frågor.
Clara Cecilia skrev:Ja, spika en tid - när låg hans nattmål innan han började ha cirkus? Välj en tid och mata då - övrig tid ger ni klara besked om att det är Natt. Har ni infört ramsan?
Det var så längesedan det var ordning på honom :oops: Men just nu vaknar han ofta vid halv ett så det är kanske den tiden vi ska sikta in oss på. Vi har inte infört ramsan, så vi ser på det hela som en kurning. Mycket nytt på torsdag alltså!!
Clara Cecilia skrev:Medicinen är jätteviktig men har ni en bra läkare som följer upp? Kortison ska inte tas för länge - särskilt inte om det är mer än 4 doser/dag eftersom det kan påverka tillväxten. Behövs det stora doser och länge så finns det andra mediciner att ta till.
Vi har en bra läkare även om hon är lite väl petig med utesovandet och hon är noga med uppföljningen. Tanken var att singulair skulle ersätta pulmicorten och ventolinet, men så fick han en ny förkylning och vi fick trappa upp istället för ner. Men det finns en bra plan för nedtrappning nu när han blir frisk igen,
Clara Cecilia skrev:Jag tror att du har tre viktiga spår - massor av mat, utevistelse och konsekventa föräldrar nattetid ! Och hur har ni det med den sociala delaktigheten frågar jag barskt?
Ja hm...skulle nog säga att det finns utrymme för förbättring på alla de här punkterna :oops: Ska läsa på om social delaktighet för småttingar. Idag satt han i diskhon medan jag lagade mat och smakade på råa potatisstavar. Alltid något.

Tackar och bockar!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag ska ropa efter Johanna W här på forumet, hon är en riktig klippa vad gäller astma på små bebisar!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Clara Cecilia

Tack! Bra.

Clara
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Ester Sol :D
Bra beslut med kur tycker jag, de små behöver sin sömn, särskilt om de är sjuka och lägger mycket energi på sin andning :!:

Jag har aldrig hört om någon som haft en försämrad sömn som kunnat härledas till en pulmi. behandling. Däremot så kan de luftrörsvidgande medicinerna som aeromir, ventolin och atrovent göra det. Men detta är endast under en övergångs period, tills kroppen har vant sig.
Men man kan ge den en stund innan läggning och gärna innan man ger pulmin. då den öppnar upp så att pulmin. lättare kan tränga ner.

Singulair däremot är en annan story. Men den är väldans effektiv för dom som den fungerar för!
Vi hade också strul tack vare den och gav den på morgonen istället helt enkelt. Då hade bieffekterna hunnit lägga sig lagom till nattning.

Det är svårt att sova när man inte kan andas. Så jag skulle vänta med en kur till infektionen lagt sig och ni är nere på underhållsdosen igen (om ni har någon sådan).
Vidare så är det också bra att veta att inhalations steroider (som pulmicort) verkar lokalt och det är därför ganska sällsynt med tillväxthämning pga av dem. En underbehandlad astma däremot kan göra så att barnet slutar växa och äta för den delen :)

Hoppas det blev lite klarare!

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej Johanna, Emma och Clara! Jag är så imponerad av ert engagemang, och tacksam till tusen. Johanna, tack för input angående astman. Det var verkligen värdefullt och lugnande.

Ebbe blev förkyld i förrgår (igen!) med feber och mycket rossel så nu får vi skjuta på det hela en vecka. Lite stressande eftersom du har så rätt Johanna i att han om någon behöver sin sömn. Men bara hostandet och rosslandet går över kan vi köra tror jag även om vi har en bit kvar till underhållsdosen.

Vi har börjat lägga honom i magläge och bara det har gjort att han sover lite bättre på nätterna. Och schemat följer vi redan sedan en ganska lång tid så det här blir bra.

Jag lär höra av mig med fler frågor när vi väl sätter igång med resten av baletten :)
Tack till er alla och trevlig helg.
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej igen! Nu så börjar Ebbe äntligen bli frisk nog för att köra kuren. Hans sömn är redan så mycket bättre och i natt kunde vi skippa nattmålet tjoho så nu till helgen kör vi.

En fråga bara angående nappen. Vi råkar ju tycka det är bra att kunna ge napp i nödfall under dagtid och jag undrar om någon har erfarenhet av att ta bort nappen vid sovning men ha den just i nödfall under dagen? Jag antar att det bara förvirrar barnet eller?

Tack så länge!
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Vi tog bort nappen inför dagsömn och nattsömn men behåll en "in case of"-napp i bilen samt en i skötväskan. Använde nappen i bilen en gång av ren vana, men efter det har ingen av dessa använts sen vi började kura. Och nu är alla slängda.

Det tar några dagar men sen är både barn och vuxna avvänjda från nappen. Jag hade helt klart använt den trots att den inte behövdes. Man finner andra sätt att trösta. I dagsläget kan jag inte komma på ett enda tillfälle då jag skulle behöva ge napp. Det finns lixom alltid andra alternativ.

Om du gör det "lite svårt" för er vuxna att ge nappen. Alltså ni tar bort alla utom 1 eller 2 som bara får ges i absoluta nödfall, ja då kommer nappen att försvinna helt på bara en vecka och sen kommer ni att slänga även de sista två napparna :mrgreen: Förstår dock er helt att ni vill behålla den som trygghet.

Jag tror att det var för vår egen skull vi behöll nappen och inte för barnets. Jag tvivlade på min egna förmåga att trösta min son. Nu vet jag att jag kan trösta och att nappen är och var överflödig.

Lycka till med nappbestyret :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Clara Cecilia

Hej!
Och jag som följt er undrar vad ni gjort för att göra sömnen bättre redan?

Clara
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej! Tack Nat för napp-peppning. Jag förstår hur du resonerar. Det är helt klart för oss vuxnas skull som vi ville ha nappen kvar på dagitid, men vi får skiljas från den :P

Clara, tack för att du frågar. Jo, jag har nog inte förstått hur mycket Ebbes ständiga förkylningar har förstört för hans sömn i och med att hans aptit går ner så mycket under sjukdom. Nu när han äter som en häst igen är vi redan uppe i 10-timmarsnätter bara genom att följa vårt schema och efter att ha infört magläge. Det faktum att han nu har en egen sovvrå bakom draperier (som Ebbes pappa har sytt!) utanför vårt sovrum har nog också spelat in.

Så det som återstår nu är att införa ramsa och ta bort nappen. Det är nästan att vi vill avstå från att trassla mer, men jag läste i SHN-boken att det är typiskt att man tänker så och så ångrar man sig nästa gång det blir problem...På fredag smäller det.

Hej så länge!
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej! Nu är vi inne på dag 3 på kuren och natten till idag sov Ebbe 11h i sträck utan så mycket som ett pip. Och fick väckas på morgonen! Visserligen ytterligt arg vid läggningen men efter diverse svordomar från Ebbes sida och ramsor från min somnade han ändå på 12 minuter. Fantastiskt!

Det går sådär att få honom att somna på daglurarna - framförallt idag när natten varit så bra - och eftersom jag måste agera utan osäkerhet behöver jag lite råd och dåd. Han sover alla tre lurarna i vagn utomhus under kuren och uppföljningsveckan (och var innan kuren van att somna själv i vagn när han hade napp.) Jag lägger honom på rygg, vagnar, skak i handtaget och ramsa därifrån. Med resultatet att han gallskriker av ilska.

Jag ger honom ramsor som svar, men det verkar inte bita. Han blir mer ilsken. Jag vill minnas att ilskna kurbarn ska få sköta sin ilska på egen hand - betyder det i så fall att jag ska låta honom vara tills han låter ledsen eller?

Idag vagnar jag istället tills han nästan somnar (brukar bara krävas några tag) och ramsar medan jag är på väg därifrån. Då piggnar han genast till - jag ramsar - han blir arg och skriker mig till honom igen. Jag vagnar - försöker kortare tid än förra ggr - och så börjar det om. Hur hade ni agerat? 16-luren (20 min) gick helt förlorad idag pga jag försökte låta bli att söva honom, bara lugna.

Tacksam för er input!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen! :D

Du har helt rätt i att arga barn sköter sig själv bäst, verktyg som ramsa och annat är verkningslösa då. Du behöver inte vänta tills han blir ledsen innan du ger honom svar... nej, var uppmärksam på när han lugnar sig och bekräfta då med ramsan i ett uppmuntrande tonfall, tryggt som talar om att "just så... nu lugnar vi oss så att vi kan sova vidare, eller somna etc etc."

Jobba med tonfallen i ramsan.

Gällande daglurarna så tar det lite längre för dem att sitta, så tålamod och målmedvetenhet är orden.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"