Jag blir bara så full av skratt när jag ser tillbaka på vår dag. Det gäller verkligen att ha tungan rätt i munnen, inte bryta ihop det minsta utan hålla tiderna, hålla humöret på topp för annars barkar det åt skogen.
Så här ser våra måndagar, tisdagar och onsdagar ut framöver;
5.30 går jag upp och fixar till mig och äter frukost i lugn och ro
6.30 väcker jag Linus, ammar, Pappan matar hundarna och ser till att de får komma ut en runda
7.00 Pappan eller jag väcker Emil, Sigge och Mika, det blir välling för de små i soffan, Emil äter en frukt
Jag fortsätter att amma Linus medans jag peppar de andra att klä på sig vilket de gör för egen maskin, de är superduktiga allihopa
7.30 Barnen äter frukost, jag sitter med och ammar lite till om det behövs, eller så byter jag och klär på Linus om jag inte hunnit göra det tidigare
8.00 Tandborstning och påklädning av ytterkläder vilket kan ta lite tid eftersom de ska göra det själva, jag hjälper till ytterst lite
8.20 ger vi oss ut till bilen och packar in oss, det är lite pyssel innan alla är på plats, fastspända och vid gott mod
9.00 Lämnar vi Emil på dagis, det tar bara en kvart att köra dit men så ska ju alla ut ur bilen och promenera till rätt avdelning utan att förvirra sig upp i rutchkanor eller hamna på en gunga eller fastna i en sandlåda...
Linus somnar i bilen - hans sovtid är 9-11
När vi kommer hem lägger jag Linus i vagnen så får han sova ute medan vi andra leker ute.
11.00 in och amma Linus, Mika och Sigge leker
11.30 äter vi lunch, det får bli rester som kan värmas snabbt för gott om tid har vi inte i detta skede av dagen
12.00 Lägger Mika att sova middag
Ammar under tiden Linus som fått "gående bord" medans jag fixat maten, han kan verkligen konsten att äta under alla förhållanden. Läser samtidigt för Sigge eller så tittar han lite på tv eller "datar" en stund
Släpper ut hundarna i trädgården så de får rasta av sig en stund
13.00 Klär på Linus, lägger honom i vagnen och skjutsar ut honom på förstukvisten
13.30 Väcker Mika som sovit klart, klär på henne ytterkläder, mutar med russin, det gäller att ta det nätt för annars bryter hon ihop. Sigge klär på sig sina ytterkläder och så går vi ut till bilen och packar in oss igen. Linus sätts i sin bilstol där han sover vidare utan knot
14.00 ut med alla barnen ur bilen, hämtar Emil, Mika och Sigge åker lite i den stora rutschkanan
Packar in alla barnen i bilen igen, kör hem
14.30 mellis för storbarnen - Linus har blivit överflyttad till vagnen igen där han sover vidare, han har inte ens märkt att vi varit och hämtat Emil
15.00 ammar Linus, resten av gänget leker
16.45 lägger Linus så han får somna själv, han ska sova mellan 17 och 19
Börjar laga kvällsmat, idag tog det jättelång tid så middagen blev toksen, barnen fick byta om till pyjamas innan maten för att vi skulle spara in lite tid
18.00 kvällsmat som följs av nattslurksvälling i soffan när barnen är ombytta, det blir frukt till Emil och sen tittar vi på barntv eller så läser vi en bok
Tandborstning
19.00 lägger storbarnen, de är lite småbusiga men kommer oftast i säng i tid. Sigge somnar alltid bums, Mika brukar hojta lite, just nu blir hon upprörd om hon råkat kissa i blöjan så då får man byta annars somnar hon inte, Emil får ligga och läsa i våra sängar en liten stund, när han somnat bär vi över honom till sin säng i barnens rum.
Tar upp Linus, vi får en stund tillsammans så här på kvällskvisten, han äter tuttemjölk, Pappan badar honom och sätter på pyjamas, påfyllning med ersättning ibland går det ner mycket ibland nästan ingenting alls.
Ja sen är det då lite tvätt som ska vikas och hängas, leksaker som ska plockas undan, golv som ska dammsugas, hundar som ska rastas och ha kvällsmat och.... Ni vet hur det är, men när allt klart kan man slänga sig i soffan och ... somna
Det gäller att komma isäng i tid, annars blir jag så trist och trulig dan efter och det gillar ju inte barnen såklart.
Nu ska Pappan och jag bara gå igenom lite foton som ska framkallas men sen ska jag gå och lägga mig och få lite skönhetssömn inför morgondagens maraton.
Slutligen vill jag bara berätta att Linus sov från han lades igår kväll tills jag väckte honom tjugo minuter i sju i morse och då vred han sig som en kålmask och ville bara sova vidare.
Det är ju lite spännande för här har vi ett helt annat upplägg med nattsömnen än vi haft med de andra. Fast de har ju också varit lite olika, en skulle ha sent kvällsmål och sov sen hela natten medan någon annan absolut skulle äta nattmål länge och då gärna två.
Nu får vi köra på och lägga honom tidigare och tidigare när vi känner att han kan sova längre nätter och vips sitter 12 tim natten som gjuten. Ska bli spännande att se hur det går.
Sängen var det ja....
Kram Susan