Larm inte tryggt??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
HannaNord

Larm inte tryggt??

Inlägg av HannaNord »

Jag läste på Growing People om en ny forskningsrapport som handlar om PSD. Där nämndes bl a att det inte är tryggt att ha barn sovandes på mage med larm då barnet kan göra andningsrörelser utan att få luft och då utlöses inte larmet. Vad säger Anna Wahlgren om det?
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
HannaNord

Re: Larm inte tryggt??

Inlägg av HannaNord »

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Hanna Nord :D

Tror vi har avhandlat detta ämne en gång förut.

ALLT här i livet innebär en risk, frågan är vad som är den största risken? Att få sova som folk eller att inte få sova alls?

Det har gjorts en studie på barn MED larm och barn UTAN larm, nu minns jag inte siffrorna exakt men de utan var typ 8 barn som dog utan larm och 1 med larm. Så att andningslarm RÄDDAR liv har vi nu en massa bevis för kan jag lova. Andningslarm är lika viktigt i min värld som bilbälte, bilstol, flytväst och brandlarm.

Kan barn/människor dö endå? Så klart de kan, av flera skäl. Inget är 100% men chanserna att du kan göra något MED larm ökar avsevärt. Törs du vara utan då är min fråga?

Sen har jag också hört påståendet om att barn fortsätter göra andningsrörelser efter det att de redan slutat andas. Det får mig onekerligen att ställa det hela några frågor...
Hur kom man fram till detta?
Vart är denna fantastiska undersökning, där man VÅGAR stå och titta på barn som sluat andas för att sen observera att de gör rörelserna endå?
Hur vet man att andningslarm och utbildad HLR person inte kan rädda dessa?

Upp till bevis säger jag, men ojdå, det går ju faktiskt inte att bevisa. :? Det enda som GÅR att bevisa är att andningslarm räddar liv! Jag personligen känner 2-3 föräldrar som vittnar om att deras barn blivit räddade av larmet. Kanske fler.

KAN barn med larm dö? JA det kan de, både på mage, rygg och sidan. Det är därför vi rekommenderar att man använder larm oavsett sovläge. Det är nämnligen inte så bra info på de som idag dör av PSD HUR de sov. Man tror det var på rygg, men säker är man inte. Samsovning? Vad vet jag...

Jag vet bara att jag har vräkt i mig förmodligen ALLA rapporter det går att finna på PSD ämnet och fortsätter efterlysa mer info. Sjunker risken för PSD på rygg, så klart det gör. Barnet sover dåligt, sämre och ytligare på rygg (de flesta, murmeldjur finns), så visst vill man skydda sig mot PSD, sov inte alls blir ju då svaret. Men OM man nu vill ha sin goda sömn oavsett sovläge så är det MED larm skulle jag vilja påstå.

Lägger in länken till en krönika (finns massor på ämnet om du vill) som skriver om en undersökning på 8000 barn. Jag har läst orginal rapporten också.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dningslarm

Hoppas du känner dig lite klokare? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Tack för ett snabbt och utförligt svar!!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej Hanna!

Här har du mer läsning för att du ska se att de verkligen inte har fog för sina påståenden:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 22&t=21242

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"