4 månader och (för) långt mellan måltiderna!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ewrede

"schema" för 4-veckors bebis ; syskon på dagis!

Inlägg av Ewrede »

Hej! Har så svårt att få dagarna att gå ihop enligt SM eftersom min stora tjej går på dagis mellan 9-15.

Funkar det att köra enligt nedan?

7.30-8.30 Äta plus vaken  
8.30-11.00 Sova 2,5
11.00-13.30 Äta
13.30-16.00 Sova 2,5
16.30-19.30 Äta + 20 min lur
19.30-22.30 Sova 3
22.30-23.00 Äta
23.00-4.00 Sova 5
4.00-4.30 Äta
4.30-7.30 Sova 3

Tacksam för feedback!
Dotter född maj 2008
Dotter född november 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

grattis till lilla tjejen!

jag kan tycka att hon är lite liten för att ha fasta tider. det går liksom inte med dem där små. har en själv som är 7,5 vecka och har allt fortfarande flytande.
försöker tänka sova 2 timmar men blir det lite mer så tar jag inte upp om jag inte har något att passa som dagishämtning eller bvc tex. då kan det ibland bara bli 1 eller 1,5 timmes sömn också. min lilla kille orkade inte vara vaken mer än 1 timme för några veckor sedan. sedan blev han snabbt övertrött. men vissa barn orkar ju 2 timmar vakentid tidigt. dem är ju olika.
försök se till att han ätit sig ordentligt mätt innan lämning och hämtning på dagis så fixar ni nog den stunden som det tar att vara iväg. men det är kämpigt jag vet! dem går ju liksom inte att avleda de här små....

tänk 2-2 men blir det inte så så gör det ingenting. låt bebis styra ett tag till är mitt råd!

kram lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

(Jag har tagit bort ett par inlägg från lilla mia som hamnade fel, på hennes begäran.)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ewrede!

Varmt välkommen till "Späda barn och Små" och grattis till lilla juvelen :heart: Första tiden handlar ju mycket om att stilla överlevnadsångesten och ge mat, mat och mera mat följt av umgänge och möten så långe juvelen orkar innan det är sovdags. Så ta det lugnt och ta tid och lär känna varandra. Jag bifogar en länk där Anna beskriver SM den första tiden : http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

NJUT av varandra!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ewrede

4 månader och (för) långt mellan måltiderna!!

Inlägg av Ewrede »

Hej! Min 4 månaders tjejs dag ser ut ung. så här: (har inte lyckats spika nått ännu...

07.00 mat
10. 00 sova 1,5 h
13.00 mat
14.00 sova 1,5 h
17.00 mat
18.00 sova 30 min
19.00 kvällsskurk
19.30-20.00 sova natt
00.00 mat
04.30 mat - härifrån fram till ca 07.00 vill hon hellst äta hela tiden!! Dåligt med sömn alltså!

Jag misstänker att natten krånglar eftersom hon äter för lite på dagen. Förutom att det bara blir 3 riktiga mål så äter hon bara ur ena bröstet. Att ge båda och sen slurk igen går inte. Hon verkar liksom inte intresserad av att äta. Äter tills värsta hungern lagt sug men tills hon blir proppmätt. Hjälp mig, hur ska jag få henne att äta? Hon vägrar ta flaska. Har börjat ge gröt som smakportion men det går långsamt...
Dotter född maj 2008
Ewrede

Re: 4 månader och (för) långt mellan måltiderna!!

Inlägg av Ewrede »

Såg att jag skrev lite otydligt. Hon äter inte tills hon blir proppmätt utan alltså bara tills värsta hungern lagt sig ( min egen amatöranalys=).

Hoppas nån kan hjälpa!!
Dotter född maj 2008
younikawa

Inlägg av younikawa »

Välkommen till gemenskapen och grattis till tillskottet Ewrede!

Du kommer säkerligen få hjälp från våra mer erfarna mammor på forumet, men jag slinker också in och skriver till dig.

Upplever du att lillan är en piggis? Anledningen till att jag frågar det är för att när jag försöker läsa av ert schema, tycker jag vakenpassen är något långa. 3h vaken på morgonen och 2,5h vaken resterande vakenpass låter för mig (som själv har en trött tjej) lite mycket.

Anledningen till varför jag undrar är för att jag precis själv (efter 5 månader) verkligen konstaterat att en övertrött liten inte orkar äta ordentligt under vakenpassen - och när hon inte ville äta ordentligt under vakenpassen, ville hon därefter absolut inte somna efter 2h (hon var ju för hungrig för att kunna sova).

För mina ögon ser det ut som kortare vakenpass skulle göra susen, då kommer ni också komma runt den sena eftermiddagsluren som kanske ligger en aning tätt inpå kvällsslurken? Ett rejält vakenpass på kvällen, fylld med lek, skönt bad, MASSOR av matningar och en rejäl kvällsslurken har varit nyckeln för lugnare nätter hos oss.

Som sagt, lite tankar från mig. Du får nog fler konkreta råd inom kort.

Kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Ewrede :D

Du har fâtt ett kanonsvar av Youni :heart:. Sug i dig varenda ord!

En kommentar om ditt schema, jag fâr den totala sömnen till:
11+1.5+1.5+30=14.5 pâ ett ungefär (lite mindre om man tar med uppvaken pâ natten), vilket är lite för hennes âlder. 3-4mânaders brukar ligga pâ 15.5. Som Youni säger sâ är det svârt att äta om man är trött, och jag tror som hon att vakenpassen är för lânga, samt att de totala sömntimmarna är för fâ. Det är vanligt att gâ i fällan att vänta in riktiga trötthetstecken innan man lägger, men dâ kan övertröttheten redan vara där och sâ blir det svârt att komma till ro.

Vad gäller maten sâ är min erfarenhet att smâttingar (och även större varianter) äter bättre direkt efter att de sovit (och 3-4mânaders kan behöva matas nästintill i sömnen om de tycker att bröstet är ointressant, det finns ju sâ mycket annat att upptäcka :wink: ). Som jag tolkar ditt schema sâ är maten sista programpunkten innan sov, vilket gör att lillan troligast är alldeles för trött för att orka äta ordentligt.

Jättebra att du börjar med stadigare mat, det kommer att göra sitt till för stadigare nätter. Men kanske nâgot mer inspirerande än gröt? :lol: Bebisar som ammats brukar gilla söta saker, t ex banan, sötpotatismos+majspuré (med mycket smör =P~ ).. Har du Barnaboken? AW beskriver superbra hur man introducerar fast föda just där vid 3-4 mânader.

Fundera, sâ hörs vi vidare!

:heart:
Ewrede

Inlägg av Ewrede »

Hej och tack till er båda för svar! När jag ger henne bröstet så ligger hon och tittar på mig, söker ögonkontakt och pratar och ler. Hon somnar sällan där utan mer att hon är så intresserad av annat än att äta. Jag ska ta mig en ordentlig funderare så jag får ett perfekt schema och så återkommer jag! Har min mammas gamla BB, är det samma som idag eller är den som ges ut uppdaterad? Var ju ca 34 år sedan mamma köpte sin : ). Ska hur som hellst läsa på ordentligt... Känns liksom som att bara jag får äteriet så kommer hon snart sova 12 timmars nätter, utan kur.

Kram och tack igen! Vilken tur att ni finns <3
Dotter född maj 2008
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Wow, har du en originalutgâva av Barnaboken? :shock: Hâll hârt i den, tydligen är de svâra att fâ tag pâ! Jag har aldrig haft äran att kika i nâgon sâdan, men jag antar att redan den första utgâvan tar upp introduktion av fast föda (kolla 3-4mânaderskapitlet).
Annars sâ kan jag varmt rekommendera den nya utgâvan pâ Annas eget förlag, den är superfin och med blanka blad, mycket praktiskt om man läser i sällskap av dreglande bebisar! :wink:
Ewrede skrev:Jag ska ta mig en ordentlig funderare så jag får ett perfekt schema och så återkommer jag!
För schemainspiration, ta gärna en titt här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Ewrede

Inlägg av Ewrede »

Hej igen!

Här kommer det schema jag tänkt gå efter;
07.00 vakna, mat 

08.45- sova 45 min 
09.30- mat 

11.00- sova 2 tim 
13.00-mat 

14.30- sova 45 min
17.00 -ca äta gröt, smakisar mm.

17.30 - sova 20 min

19.00 - mat; Amma
19.20 godnatt!

Vad tror ni om det? Tänker att jag erbjuder mat vid de planerade tiderna för detta och om hon inte äter så får hon vänta till nästa planerade mål. Kan jag göra så? Annars faller ju hela rytmen. Idag tex så vaknade hon 9.30 och precis då la jag henne vid bröstet för amning men hon var helt ointresserad! Sen erbjöd jag igen kl13.30 och då åt hon typ 3 min ur ena bröstet. Efter gröten fick hon amma igen och då blev det oxå bara ena bröstet några minuter. Kl 19.00 förelåg åt hon ordentligt ur båda och nu har hon sovit sedan dess. Lite nappstrul bara...

Tacksam för era kommentarer!
Kram från Mig
Dotter född maj 2008
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen,

Vill bara slänga in en litet trick jag fått använda med vår tjej, de gånger jag inte kunnat mata en nyvaken lite sömnmosig bebis. Jag pratar om e gånger när hon helt enkelt tycker att det är för tråkigt och inte ett dugg intressant att äta (höll på som värst runt 3-4 månader, men har nu börjat lugna sig igen). Jag började därför sjunga någon glad barnvisa, precis INNAN jag skulle lägga till henne + vagga lite fram och tillbaka. Sen fick jag repetera samma sång genom hela matningen (man blir rätt trött på sin egen röst :D ). Ibland avbryter hon och tittar upp, men då fortsätter jag bara leende sjunga och vagga - kanske busa lite försiktigt utan att ändra position. Då får man ett pangleende efter en liten stund och det är som att lillan tänker "ja det här är ju ganska trevligt" och sedan återvänder till bröstet. Det är lite trilskande, men har fungerat för oss.

Kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Jag tycker att ditt schema ser bra ut. :D Vad ger du som mat där vid 13? Tveka inte att ge smakisar där med! :D
Ewrede skrev:Tänker att jag erbjuder mat vid de planerade tiderna för detta och om hon inte äter så får hon vänta till nästa planerade mål. Kan jag göra så?
Ja, det tycker jag. Du har ju alltid marginalkvartar att ta till hands om det blir kris.

Ser framemot rapport!

Ewrede

Inlägg av Ewrede »

Hej igen! Här kommer en lägesrapport:
Schemat funkar riktigt bra!! Redan idag somnade hon av sig själv vid första luren. Jag hade inte koll på tiden men när jag såg att hon somnade kollade jag på klockan och blev glatt överraskad. Övriga lurar måste jag hjälpa henne med men det går väldigt smidigt. Hon äter nu betydligt bättre än innan, så det var nog tröttheten som spelade in. Nu äter hon vid varje planerat mål med mest vid det första och det sista.

Problemet som vi har nu är eg bara nätterna. Mellan kl. 05.00 och fram till 07.00 när hon ska äta första målet krånglas det ordentligt... En gång i kvarten måste jag gå upp och ge henne nappen. Då slumrar hon i 15 minuter, tappar nappen och vaknar till. Antar att jag får läsa in mig på metoden och ta bort nappen? Eller finns det annat knep? Är bara denna tid som vi har sovkrångel.

Hälsningar från trött mamma som dock känner att vi kommit en riktigt bra bit på väg!!
Dotter född maj 2008
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ewrede skrev:Schemat funkar riktigt bra!! Redan idag somnade hon av sig själv vid första luren. Jag hade inte koll på tiden men när jag såg att hon somnade kollade jag på klockan och blev glatt överraskad. Övriga lurar måste jag hjälpa henne med men det går väldigt smidigt. Hon äter nu betydligt bättre än innan, så det var nog tröttheten som spelade in. Nu äter hon vid varje planerat mål med mest vid det första och det sista.
Sâ roligt, bra jobbat! :thumbsup:
Ewrede skrev:Problemet som vi har nu är eg bara nätterna. Mellan kl. 05.00 och fram till 07.00 när hon ska äta första målet krånglas det ordentligt... En gång i kvarten måste jag gå upp och ge henne nappen. Då slumrar hon i 15 minuter, tappar nappen och vaknar till. Antar att jag får läsa in mig på metoden och ta bort nappen? Eller finns det annat knep? Är bara denna tid som vi har sovkrångel.
Ja, jag tippar pâ bättre nattsömn (för alla :D ) om ni tar bort nappen. Sugbehovet avtar drastiskt där vid fyra mânader och nappen stör mer och mer ju äldre bebisen blir. Här är en bra trâd om nappborttagning:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Ewrede skrev:Hälsningar från trött mamma som dock känner att vi kommit en riktigt bra bit på väg!!
Snart blir du piggelin igen!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"