Kurar en 7 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Behöver råd

Kurar en 7 månaders

Inlägg av Behöver råd »

Hej!
Jag är nu inne på min andra vecka i SHN kuren och min lilla gosse är 7,5 månader gammal.
Jag är dock lite bekymrad över att han alltid gråter sig till sömns, både under natten och dagen. Jag försöker att inte gå in till honom utan att ramsa utanför dörren, någon enstaka gång har jag gått in och lagt honom tillrätta och buffat lite men oftast inte. Jag vet inte vad jag gör för fel, borde han inte somna utan större protester nu??

Jag har ibland låtit honom sova sin efterlunch sömn i vagnen och ibland inne, kan det störa att jag inte göra lika varje gång?

Vad gör jag när han t ex nu ligger och gråter efter att ha vaknat efter 30 min under sin 1,5 timmes sömnperiod? Jag har ramsat en gång men han blir bara mer ledsen? Det är jobbigt att man måste gråta sig till sömns varje gång :(

Tacksam för hjälp
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kurar en 7 månaders

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Din uppgift är att lugna honom där han ligger. Han ska inte ligga och gråta. Jag vet att det är lätt att säga, men så är det - HAN SKA INTE GRÅTA. Det betyder inte att han nödvändigtvis måste storskratta och vara stormglad varje gång han läggs, men han ska inte gråta.

Och han ska definitivt inte gråta sig till sömns :shock: Ramsan ska ha sista ordet.

Du är orolig och tycker synd om honom, och där fastnar ni båda dessvärre. Oron är den största skurken i all barnavårdd och ditt medlidande befäster bara oron för honom. Du ställer frågor, kan man säga - medan det är han som har ensamrätt på att ställa frågor. Med all rätt förväntar HAN sig betryggande svar från DIG, hans överlevnadsgarant.

Jag undrar om du har läst och tagit till dig Internationella Sova hela natten :?: Gör det :!: Det är så oerhört viktigt att du förstår Säkerhetens betydelse, den faktiska och fysiska säkerheten :!: Som inte har ett dugg med tycka-synd-om att göra utan med övertygelse, övertygande övertygelse :idea: om att "vargen" - faran - faktiskt inte hotar, utan att han kan sova lugnt därför att du håller vargen stången.

Nu gör du inte det utan väntar i stället bekräftelse från honom: "borde han inte somna utan större protester nu??" Men det är inte han som kurar sig, och inte kuren själv som gör jobbet. Det är DU :P

Läs Safarin. Den finns bland krönikorna. Och införskaffa boken. Du försöker tillämpa verktygen, och du gör det säkert bra - men det räcker inte. Det är Attityden av Självklarhet som är själva bakpulvret i sockerkakan, om du förstår :wink: :lol:

LYCKA TILL :!:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Behöver råd

Inlägg av Behöver råd »

Hej Anna.
Tack för ditt svar! Jag hade, tro det eller ej :-) läst boken men tyvärr inte från pärm till pärm. Det har jag dock gjort nu och känner mig mer säker på vad jag ska göra. Tack!

För att få tyst på gråtandet så la jag honom ner, rättade till honom och gjorde solfjädern bestämt och ganska länge, han var lugn och försökte ta sig upp om vart annat men jag höll emot och då slappande han tillslut av. Jag sa ramsan på väg ut och han protesterade väldgt lite och sov i ett svep till kl 06. Han har en förmåga att vilja vakna den tiden och ligger och pratar, vi läser ramsan med jämna mellanrum och tar inte upp honom förrän 07.00. Ibland somnar han om och ibland inte...

Jag undrar om du tycker att vi skulle ha ytterligare ett sovtillfälle till för honom på eftermiddagen. Så här ser schemat ut:
07.00 Morgon och gröt
09.00-09.45 Vila i sängen
10.30 Lunch
12.30-14.00 Vila i sängen
14.00 Mellanmål
17.15 Middag
19.00 Kvällsvälling och god natt

Han är egentligen inte så trött på eftermiddagen men jag tänkte att han kanske behöver ytterligare en sömnperiod. Vad tror du?

En annan fråga jag har är vagnen. Jag gjorde misstaget i början att varva eftermiddagsluren med säng en dag och vagn en annan dag. Jag förstod att man skulle hålla sig till en av dem under första tiden. Men nu efter uppföljningsveckan kan jag då låta honom sova när jag är ute och går i vagnen på eftermiddagen? Jag har aldrig "vagnat" förut men är det det som krävs nu om jag vill låta honom sova där eller funkar det med att bara gå runt med vagnen? Vi har tyvärr en vagn som man inte kan ligga på mage i och han sover jättebra på rygg i den.

Stort tack för all hjälp och det är verkligen superhärligt att kuren funkar så bra!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D KLarar han eftermiddagen utan att bryta samman behöver du inte schemalägga någon mera lur. Du har 14 tim 15 min på schemat och egentligen skulle han väl ha 14.30. Så möjligen är han aningen för trött, och det kan bidra till att han gråter vid läggning. Använd marginalkvarten antingen till middagsluren eller till kvällen, tycker jag, rutinmässigt ett tag nu :wink: Och missa ALDRIG skrattet-till-go'nattet!

Du skötte dig snyggt i det där "för att få tyst på gråtandet" :lol: Mycket vackert :-({|= Man behöver lite tålamod. (Inte så lite heller.) Lär dig nu hushålla med ramsan, så du inte överarbetar den. Då kan den förlora i effekt mycket lätt.

Sover han bra på rygg i vagnen så är det ju inga problem. Då behöver du inte vagna i stor stil, bara promenera. Men på rygg brukar små barn inte sova särskilt länge i taget (20 min respektive 45) så vill du ha långa middagsluren där, får du bereda dig på att ge hjälp över "skarven". Då kan man ta till effektiv vagning ett tag eller gå s k skogspromenad med rejält guppande vagn. Täcker du hela ekipaget (inte bara från suffletten) med ett ituklippt svart lakan, stänger du ute alla synintryck samtidigt som du släpper in luft, och det hjälper honom att somna om och sova vidare.

Pris och beröm ska du ha för vackert arbete :-({|=

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Behöver råd

Inlägg av Behöver råd »

Hej igen och tack för all uppmuntran :-)

I natt/morse vaknade han 05.30 och låg mest och gnällde, skrek (argt) och grät lite och somnade INTE om tills vi tog upp honom 07.00... Jag läste ramsa direkt när han började och gjorde så med jämna mellanrum men han "lyssnade" inte på det örat :-) Jag började med att läsa ramsan med mjuk röst och när han sedan "gapade" högt så läste jag den mer bestämt men inget ville han ta till sig av. Tror du att jag säger ramsan för mycket? Ska jag gå in och lägga honom tillrätta och göra solfjädern då?

Gällande vårt schema så är han nog mer trött kl 12 än senare på eftermiddagen. Ska jag låta honom sova från 12-14 istället?

Eftersom han vaknar så tidigt nu och inte somnar om så får han ju inte sina 14,5 timmar/dygn utan snarare 13 timmar...

Tack för hjälpen!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :D
Har inte läst hela din tråd men ser så där snabbt att jag håller med din fråga här. Du ramsar troligtvis för mkt. EN pangramsa bjuder vi på. Sedan händer ingenting, ingenting och ingenting. Om det där blir verkliga ledsamheter sätter du in resten av verktygen.

Har du läst i favorittrådarna?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Här står finfina saker om tidiga mornar. :D

Lycka till!
:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"