Hjälp med riktig 5 årig sockergris

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
loppan o nilla

Hjälp med riktig 5 årig sockergris

Inlägg av loppan o nilla »

Jag behöver hjälp med min lilla sockergris. Har precis fyllt fem. Jag har verkligen försökt att vara försiktig med det här med socker då jag själv försökt länge med att äta lite socker och nu äntligen slutat. men min lilla tjej är galen i socker och då menar jag GALEN! Det ända hon tjatar om på dagarna, när jag hämtat henne från förskolan osv. Jag svarar tålmodigt på lördag. Men efter flera timmars tjat (upplever jag det som) tappar jag konseptet. Innan kunde vi baka muffins på nån vardag, glass på fredag men nu har jag sagt att allt socker äts på lördag. På söndagar är hon på så dåligt humör och tjatar om godis. Snälla hur ska jag komma ur det här och hjälpa henne. :oops:

När hon blir 18 och får bestämma själv ska hon äta jättemycket godis :( säger hon.

Är så tacksam för detta forumet! Loppan
Lycklig mamma till underbara Cornelia snart 6 år, född jan- 06. ♥
Ewa

Re: Hjälp med riktig 5 årig sockergris

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, somliga klarar socker bra någon gång ibland utan att livet och humöret (eller blodsockret) tycks påverkas något nämnvärt. Sådan är lillasyster här. Andra klarar det sämre. Sådan är storebror här. Något lördagsgodis har vi aldrig haft. Däremot smarrigt fredagsmys, som inte består av godis utan goda efterrätter. Godis man får på kalas får man äta såklart, så några benhårda typer är vi inte. Men äter man godis får man göra det efter intagen huvudrätt, så att kroppen fått lite nyttig, proteinrik mat att bottna med innan. Men det äts inte sött i tid och otid, utan en specifik dag, eller specifika tillfällen som även barnen har koll på, tror jag hjälper alla att veta hur landet ligger och komma ifrån tjat om det.

Oavsett hur strikt man vill vara kan man se till att erbjuda sådant som smakar sött och gott, men inte innehåller raffinerat socker. Kanske inte heller fruktsocker, om man är ruskigt känslig. Undersök för att se. Nötter ger annars bra sötma och går att göra mycket smarrigt av. Oavsett vilket så tycker jag du ska hjälpa henne ur den sockerfälla hon tycks vara i nu, där hon hela tiden ber om sött. Det finns jättemycket bra alternativ till sötsaker och godis, som ger en jämn nivå på blodsockret och gör att alla, stora som små, sockertorskar kan ta sig ur fällan och börja fokusera på annat än när nästa sockerkick ska intas.

Citerar ur boken Råsmart, som har ett helt kapitel ägnat sockret:
" Klok femåring vill förbjuda godis!
Statsminister Fredrik Reinfeldt fick brev från en femåring sommaren 2009:
'Hej Fredrik! Jag heter William och är fem år. Kan inte du bestämma att affärerna slutar sälja godis. Så att jag sparar mina pengar och kan köpa armband och magiska tärningar.' Den önskan kunde statsministern inte infria, utan skrev tillbaka att om man inte vill äta godis, så kan man välja att inte köpa något godis.
Statsministerns medarbetare visste uppenbarligen inte vad sockerberoende innebär, medan unge William, fem år gammal, redan har upptäckt hur svårt det är att stå emot det frestande godiset!" (Råsmart, 2010, s. 28).
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Ewa du är klok du...
underbart citat från Råsmart!! Man hade ju dock kunnat önska att affärerna kunde hitta en annan plats för godiset än just det i barnahöjd precis vid kassorna.. :evil:

Sockersuget är sååå svårt! Jag har själv försökt länge att bli av med mitt. Och det enda som hjälper är totalstopp i två veckor, så försvinner det kroppsliga suget helt. Dvs ALLT sött bort, inkl honung och allt, frukt också om man ska vara benhård. Men det hjälper! Sen är man itne sockersugn längre, då är det i såfall det mentala som får en att falla tillbaka och det är oftast den biten som är det svåraste .- "jag brukar ju gilla choklad så nu äter jag det även om jag inte är sugen!" (det går snabbt att falla tillbaka) :oops:

Om inget annat funkar kanske det ändå vore en ide att prova ett totalt socker stopp först och sen införa godsaker som är söta men som itne innehåller raffinerat socker?
3 fina...2005, 2007, 2010
loppan o nilla

Hej Ewa!

Tack för ditt kloka svar. Jag bara undrar vad du hade sagt till ditt barn när jag säger på lördag, så många gånger, fast det bara fortsätter att tjata om och om igen. :oops: Säger att inget är roligt osv. Jag försöker vara lugn men till slut blir jag så förbaskat irriterad! Det är ju trots allt jag som fått henne sockerberoende! :evil:

Kram Loppan
Ewa

Inlägg av Ewa »

Precis, och det är bara du som kan hjälpa henne ur det 8)

Tycker det låter som om du behöver vara rätt radikal här. Så vore jag du hade jag allvarligt funderat på om det inte vore bättre för henne att komma bort från ständiga tankar på socker. Satt mig ner och pratat om att ni ska ha lite nyordning hemma. Där man VARJE lördag kommer att fixa världens godaste, smarrigaste hemlagade godis tillsammans (se Råsmart för mer eller mindre sockerfria recept, eller hojta här inne för tips), men att ni slutar med det köpta godiset från och med nu. Och sedan tjata på lite då och då om att "åh, vad mysigt vi ska ha på lördag, DÅ ska vi prova världens smarrigaste chokladbollar" och sedan pågå som en raspig grammofonskiva om det blir tjat. Och låta nyordningen få 1 månad på sig. Vad tror du om det?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
loppan o nilla

Hej Eva tusen tack för svar! Ska genast införa detta imorgon. Ska faktisk köpa denna bok som jag hört så mct om och faktiskt sett på tv om. Jag har börjat härhemma med sockerfritt för mig och nyttig mat men att omvända familjen är inte det lättaste. Fin kycklingfile är ej populärare än falukorv hos den lilla. Tänk vad vi vänjer dem vid. Jag vet ju vad jag vill ha.

Tack än en gång ochkram på dig. Loppan
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Vaniljstång eller vaniljpulver(på hälsokost) är suverän ersättning till socker.

Den här efterrätten gillar min son. En stor mosad banan kakao efter smak någon kryddmått vanillingsocker en ägggula som mosas ihop.

Smothies med havremjölk ekologiskt kokosfett(smälta först) bär tex hallon och banan smakar sött och gott utan att man tillsatt minsta socker.

Vitt mjöl är också en sockerbomb så jag rekommenderar att man tar bort vitt mjöl också om man vill ta bort sockret.
Observera att förskolor kan servera ob oy och annat som ju bara triggar sockersuget utan att ge så mycket som är bra för en kropp som ska växa.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Ja gkan rekommendera boken Kärnfrisk familj som är en riktigt tuff bok att ta till sig men som är bra om man vill lägga om helt och inte bara vara lagom.
I boken Kärnfrisk familj förespråkas också Doman metoderna, vilket jag tycker är mycket sympatiskt.

En liten varning utfärdas dock för att boken är den hurtfriskaste och mest radikala jag läst.
Två underbara tonåringar

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Rättelse
i bananreceptet skulle det vara vaniljpulver inte vaniljsocker som ju är lika skadligt för kroppen som annat socker.
Två underbara tonåringar

loppan o nilla

Hej Inger och tack för tips. Har beställt boken Kärnfrisk familj på biblioteket. Råsmart har jag oxå införskaffat och den var helt underbar med dessa recept som vi provat. Halvtorra coctailtomater var helt supergoda och äts i stort sett varje dag. Så en tillagning varar inte mer än en vecka härhemma.

Den lilla har nu bara lördagsgodis och tjatar inte längre. Måste bara berätta vad som hände på dansen förra tisdagen. Hennes danskompis mamma hade köpt muffinsar och bjöd en annan liten tjej. Sen frågade hon Nilla om hon ville ha en och Nilla frågade mig om hon fick. Då frågade jag Nilla; vad tror du? Nej svarade hon och så var det inte mer med det. Inga utbrott eller tjat =D> :o =D> Fatta ni vad förvånad jag blev :shock: . Fatta ingenting! Men blev så glad.

Kram på er alla.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"