Tvillingar och sova hela natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lindainspace

Tvillingar och sova hela natten

Inlägg av lindainspace »

Hej ,
Vi har ett par tvillingflickor på 6,5 månader .
Vi har bra rutiner på dom när det gäller mat och sovtider , barnen somnar alltid in själva i sina sängar och lägger sig kl 19.00 varje kväll .
Dock så har dom börjat vakna igen runt 23.00 tiden och somnar inte om utan ersättning . Dom vaknar ytterligare en gång till vid 02.00-03.00 tiden och somnar endast om med hjälp av ersättning .
Sedan sover dom till 07.00 ungefär .
Vårt problem är att vi vill att dom ska sluta med nattmål , men när vi försökt låta bli att ge dom mat så gråter dom hysteriskt och väcker varandra .
Finns det någon som har lite handfasta råd över hur vi ska lösa detta ? Barnen sover i separata sängar men vi har inte möjlighet att ha dom i olika rum .
På dagarna så ser deras rutiner ut såhär :
07.00 Mjölkersättning ca 160 ml
08.30 -09.00 sover
10.00 1 barnmats burk och fruktpure
11.45-13.00 sover
14.00 Gröt med fruktpure
15.30-16.45 sover
17.00 Gröt med fruktpure
19.00 sover för natten
ca 23.00 ersättning 160ml
ca 02.00 ersättning 160ml

Tack på förhand / linda
lindainspace

Re: Tvillingar och sova hela natten

Inlägg av lindainspace »

Ska tillägga att barnen får ersättning i samband med när dom ska sova för natten 19.00 ca 160 ml .
frk Carlsson

Re: Tvillingar och sova hela natten

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och välkommen :D

Låter som att ni har ett strålande utgångsläge för att kura era tjejer! För att få mer kunskap om SHN och om hur ni kan använda det tänket så rekommenderar jag att ni läser Anna Wahlgrens bok "Internationella Sova Hela Natten" och tar ställning till om SHN är ngt som passar er vuxna.

Jag förstår att du vill ha ett handfast tips på hur du ska få dem att sluta vakna...men det är inte riktigt så enkelt, utan det krävs att man köper hela SHN-konceptet :wink:

Rent konkret så skulle det betyda att ni föräldrar istället för att ge barnen mat på natten stöttar dem i att sova vidare och LÄR DEM detta. Men det är inget man gör bara sådär, enl mig iaf, utan det krävs att man har en plan först och att man är synkade som föräldrar och att man känner sig 100% säker på hur man gör. För att skaffa sig insikt och kunskap kring detta så bör man genomföra en kur, tycker jag iaf. Och hur man gör det tar man enklast reda på gnm att läsa SHN-boken :-)

Ni verkar ha så bra rutiner och barnen verkar äta bra. Så jag kan inte annat göra än att uppmuntra till att ni fördjupar er mer i vad SHN innebär och hurvuvida ni vill ge er in i den här världen. Som enl mig är den bästa man kan ge sina barn :heart:

Kanske ngn annan som har ngt "bättre" att komma med?

:heart:
Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"