Jag blir tokig!!! Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arvids mamma

Jag blir tokig!!! Hjälp!

Inlägg av arvids mamma »

Jag blir tokig!
Inatt vaknade arvid, 10mån, kl 3.30 och vägrade somna om.... vi ramsade och va inne och la tillrätta några gånger (säkert alldeles för många gånger :oops: ) Men inte fan blev det bättre. Jag blir alldeles stressad och det gör ont i hela kroppen!!
När kl blev 5.30 då gick jag in och solfjädrade 10 min och då tillsut somnade om. Mats väckte honom den normala tiden 6.15 :( gav honom välling och soen somnade han om till 7,00 med mig.

Men han sover fortfarande bara 30 min på dagarna gånger 3. och där emellan är han speedad.
Jag går snart i bott och vet inte hur jag ska gå vidare?? :cry: :cry: :cry: :?:

Har skrivit hit några gånger, men inte fått så många svar...Inga som har samma problem och hur gjorde ni?
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Arvids mamma!

Kan inte annat än säga att även vi stött på patrull ... igen! :roll: Agnes har börjat med att vakna 1 till 3-4 ggr/natt, detta har pågått i ca en månad nu och började i samband med dubbelsidig öroninflammation och jätte förkyld. Vi lyckades "rasera" det mesta genom att ta upp henne, ta in henne till oss o.s.v :oops: :oops: :oops:
Har nu insett att det inte blir ett dugg bättre av att ta in henne till oss :roll: , hon kan nämligen omöjligt sova hos oss så vi har nu börjat ligga på en madrass utanför hennes dörr för att gå rakt in och buffa när hon vaknar innan hon hinner få upp farten så att säga.
När hon vaknade i början lät vi henne vara eftersom hon oftast inte var så ledsen utan mest gnölgrälade men hon kunde hålla på i evighet, vi gick oftast in efter ca 30-45 min (ramsade 1 ggn innan detta när hon precis vaknat för att tala om att det fortfarande är natt!! ) och lade tillrätta, buffade kort och gick ut, så här kunde vi hålla på i upp till 4 timmar!!! :roll: :shock:

Efter det att vi börjat med vår vakt och snabb insats har hon slutat vara vaken i flera timmar och somnar om på några minuter men hon vaknar fortfarande några ggr per natt och vi vet inte riktigt hur vi kommer vidare, ramsan har slutat ta även här! Skam att säga har vi nog lite grann gett upp och kommer fortsätta buffa snabbt när hon vaknar eftersom vi INTE vill ha tillbaks flera timmars vakenhet mitt i natten!!

Ja inte så mycket hjälp kanske!! :wink: Hoppas någon kan råda oss båda! :D

Lycka till!
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej!
Jag vill bara ruska om er lite :idea: :twisted: :shock: :lol:
Det här kommer att gå jättebra att lösa om ni bara nu ORDENTLIGT skakar av er vargar och sätter på attityd. Jag förstår att om man varit vaken flera timmar varje natt under en längre period och aldrig får ta igen det att det blir jobbigt men det behöver inte vara så.

Läs boken om och om igen hur man gör vid återfall och bestäm er för den natten det är dags.
Här måste kuras om!

Som det låter nu så är det alldeles för mycket spring till de små. Mammut som alltid har kloka svar skrev i någon tråd "dra täcket över huvudet". Anna har också skrivit någonstans att precis när du känner att du vill gå in och plocka upp barnet, ramsa.

Ramsan kommer att ta om ni bara är övertygade själva om det!

Kom igen nu, kavla upp ärmarna så löser vi det här!

När det gäller dagslurarna så strulade Emma i jag vet inte hur länge, men det berodde på mig. Jag började låta henne vara och lösa sina kriser själv och nu får jag väcka henne vid varje lur :P

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack för omskakningen Tessan :wink: :D
Problemet som jag ser det är bara att när attityden var på plats och vi körde pangramsa när hon vaknade och sedan lät henne vara, det var då vakenperioden varade i en hel evighet! När vi nu börjat agera så fort hon vaknar somnar hon om på en gång igen, så jag vet inte ändock inte riktigt hur vi skall gå vidare..... :? :-s :-k Vill ju inte ha tillbaks timmar av vakenhet på natten och inser ju naturligtvis att att gå upp flera ggr varje natt och buffa, om än bara några minuter varje gång, fungerar ju inte heller, varken för oss eller vår lilla ljuvliga gumma!
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
cajed
Kontakt:

Inlägg av cajed »

Vår lilla har blivit tingad på pappas snarkningar. *ler* Snarkar han är det fortfarande natt och hon somnar om. När han är på tjänsteresa och ingen snarkar så vaknar hon och undrar var snarket är och om det fortfarande är natt. Då har jag fått gå upp och bädda in den lilla ca 3 ggr. Hon snackar lite och små gnäller trött och somnar in tillslut med små snyftningar...åh det är svårt att inte ta upp och krama den lilla då. Hon låter så ynklig...*ler*
Ett bra tips är öronproppar. Jag använder bara en i ena örat för då hör du fortfarande med andra örat som du ligger på kudden med ...

Har funderat på att spela in pappas snarkningar på band *skrattar*. Inatt snarkade han inte och hon vaknade. Då fick jag väcka pappa och han låtsas snarka och det funkade !!!

kramar till er och Ni klarar detta. De är ju så underbara de små.
Mamma till Linnea född 050725. www.jpk.dinstudio.se
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack för era svar!! Jag tycker att jag har attityden, men ibland försvinner den nog lite. Jag blir osäker, för jag känner att jag borde klara av -arvid och hans sömn...om jag ska ta kommandot då måste jag ju väcka honom efter 20 min sömn på dagen alla gånger han sover... eller???? han somnar ju inte om utan klättrar mer eller mindre ur vagnen MED SELE!! och i spjälsängen roterar han och pratar med sin gosekanin men kan inte komma till ro för att somna om. Han blir tyst några min och sen tjoar han igen.

så ni tycker att jag ska låta honom vara på natten? Han kan j skrika upp till 2 timmar.Är det bättre med solfjäder än buffning när de är 10 mån? Jag har alltid öronproppar :D annars skulle jag bli ännu knäppare... :D
Det tråkiga är att jag känner att jag är helt fast och tänker hela tiden på det här med arvids sömn. Överkoncentration är mitt andra namn ! :D :oops: :!: Jag vet inte om jag lägger för mycket i sömnen och är så otroligt rädd för att komma tillbaka där vi var förut!! Jag önskar att jag kunde släppa det!!

kram Jessica
ps, skriv gärna tillbaka! :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D Tycker pappas snarkningar inspelade på band låter som en utmärkt idé :lol: Kan möjligen ersättas med hög Mozart, alternativt Strauss. Wienervalser och annat högljutt :wink:

Använd solfjäden, tyst och statiskt, tills lilla kroppen slappnar av och lilla barnahjärnan fattar vad som gäller: man ligger plafs still, håller truten och slappnar av. Först då kan man sova. Gå ut med lugn och ganska stillsam ramsa, som en bekräftelse på att NU är saker så rätt och bra.

Men vargarna måste skjutas först. Se målet, se till barnets intressen :idea: Det är lugn, god, sammanhängande nattsömn vi ska ha, på temat PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Man (barnet) kan sova lugnt och ska få den favören :!: :wink: Dt är en tillgång och en lisa. Ingen plåga eller påfrestning :shock: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"