Fråga: behöver barnen mer sömn vid sjukdom (som vi vuxna)? Hur ska man i så fall öka på sömnen utan att rucka på rutinerna?
Lille Mr. S, 5,5 månader, sover gärna 11,5 timmar per natt så länge vi kör strikta rutiner på dagen (vi struntade i dagsrutinerns förut och det var snudd på omöjligt att få honom att sova mer än 9-10). Nu har han dock lite förskyld och det känns som han behöver mer sömn. Hur göra?
Tack och varma hälsningar
Extra sömn vid sjukdom
-
Annapanna1
Extra sömn vid sjukdom
Mr. S är född 0910 och sover hela natten sedan 0111
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Extra sömn vid sjukdom
Hej,
har man en känslig en rackare kan du göra som vi gjort.
Använd marginalkvartarna. På det viset får du ihop 30 min mer sömn/lur och sen kan man lägga upp till 30 min tidigare på kvällen utan att detta stör schemat nämnvärt. Viktigaste är att man hoppar upp på banan igen så fort feber och värsta förkylningen lagt sig.
har man en känslig en rackare kan du göra som vi gjort.
Använd marginalkvartarna. På det viset får du ihop 30 min mer sömn/lur och sen kan man lägga upp till 30 min tidigare på kvällen utan att detta stör schemat nämnvärt. Viktigaste är att man hoppar upp på banan igen så fort feber och värsta förkylningen lagt sig.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Detta är min erfarenhet kring ämnet:
När små barn är sjuka behöver de sova mkt och sömnen är läkande och gör dem friska snabbare, viktigt att låta dem sova så mkt de vill sen fixar man till rutinerna igen som TOrsMamma säger när feber och förkylning lagt sig. Men att hålla en liten febrig sjukling vaken för att hålla på rutinerna tror jag itne är klokt. det kan tvärtom få bakslag och barnet blir övertrött och vaknar istället mer än vanligt...
Kram
När små barn är sjuka behöver de sova mkt och sömnen är läkande och gör dem friska snabbare, viktigt att låta dem sova så mkt de vill sen fixar man till rutinerna igen som TOrsMamma säger när feber och förkylning lagt sig. Men att hålla en liten febrig sjukling vaken för att hålla på rutinerna tror jag itne är klokt. det kan tvärtom få bakslag och barnet blir övertrött och vaknar istället mer än vanligt...
Kram
3 fina...2005, 2007, 2010
-
Annapanna1
Mamma S och TorsMamma, tack för svar!
Vi höll vid rutinerna men använde kvartarna och lade honom lite tidigare och lät honom sova längre - funkade bra!
Dessutom fick vi en ny rutin med något tidigare kvällsläggning på köpet, vilket han faktiskt verkar föredra även som frisk.
Tack igen för tips!
Vi höll vid rutinerna men använde kvartarna och lade honom lite tidigare och lät honom sova längre - funkade bra!
Dessutom fick vi en ny rutin med något tidigare kvällsläggning på köpet, vilket han faktiskt verkar föredra även som frisk.
Tack igen för tips!
Mr. S är född 0910 och sover hela natten sedan 0111