Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Re: Stora förändringar för Lille O

Inlägg av Luvisen »

Som tur är så förändras de små hela tiden så vips vad det är så vänder det, så forts bjuda mos och smörgåsbord. :wink: Ingen tvekan, ingen oro så långt ögat når. :thumbsup:

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Får skamset erkänna att igår lyckades jag inte hålla god min vid matningarna utan min stress märktes tydligt. :oops: Har lovat mig själv att idag ska min Attityd vara i topp, även om matningarna går sisådär! :thumbsup:

Igår åt han bara ett par skedar till middag men då gjorde jag faktiskt som så att jag ställde undan maten och så matade jag igen 30 min senare. Då gick det betydligt bättre och det var inom timmen så det kändes ok. :)
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Vi fortsätter öva. Har inte behövt hjälpa honom att lägga sig ner idag, så det kanske börjar ge sig? [-o< Han föredrar fortfarande att böja sig ner när han ska ner, men vi fortsätter öva på att sätta sig. :)

Snart är räkan 9 mån och som ni vet har dagslurarna länge krånglat. Filar därför på ett nytt schema med 2 lurar istället för 3. Sedan flera veckor (kanske tom månader?) sover han på max 2 lurar så det verkar som om det är dags att plocka bort en av dem, förslagsvis eftermiddagsluren.

Luvisen: du gav mig ju rådet att trappa ned på em-luren istället för att plocka bort den direkt. Men eftersom han ändå ofta hoppar över den luren och jag skjuter de andra lurarna framåt så kanske jag lika gärna kan ta bort den helt redan från början? :-k

Gamla schemat:
06.30 Godmorgon! Amning x2 inom 1h
08.30 Sova 30 min (OM han somnar så sker det oftast inte förrän framåt 09 så jag får nyttja marginalkvarten)
10.00 Lunch: puréer följt av amning vid 10:50. (Äter för det mesta riktigt bra vid denna måltid)
11:15 Sova 90 min (somnar fort om han inte sovit på frukosten, annars kan det dröja 30-40 min. Skarvar vid 30 och/eller 60 min. Sover SÄLLAN 90 min)
13:15 Mellanmål: Gröt (äter sällan bra), amning 14:05
15:30 Sova 30 min (somnar fort om han sovit max 30 min på lunchen, annars hoppar han för det mesta över denna lur)
16:30 Middag: puréer (äter mindre än på lunchen men bättre än på mellis)
18:10 Kvällsamning
18:30 Godnatt

Förslag nytt schema:
06:30 Amning
07:30 Amning igen
09:00 Sova 30 min
11:00 Lunch: puréer, amning
12:00 Sova 90 min
14:00 Mellanmål: gröt, amning
17:00 Middag: puréer
18:10 Kvällsamning
18:30 Godnatt

Visserligen blir det liiiite tätare mellan måltiderna med nya schemat och det gör mig lite orolig att han inte ska bli riktigt hungrig.
Å andra sidan kanske aptiten blir bättre ifall hans dagslurar börjar fungera bättre? :-k

Jättetacksam för lite feedback på schemat... :heart:
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

hmmm.... :-k

Om han ändå "bara" sover 30 min på sena luren så är det nog inga problem att bara ta bort den. Annars går man ju fr 45 till 20min så att man hamnar på nästa sömnintervall så att säga. Förstår du hur jag menar?

Iaf, tar du bort den sista luren kan du ju ge räkan 45 på fm då så att det inte blir för lite sömn för kvickt och den lille ballar ur helt. Jag vet för det hände mig att jag tog bort för mkt för fort och vips var det kaos härborta. :roll:

Annars tycker jag schemat ser bra ut. Dubbel frukost hade jag också ända tills han var 1,5 år och vi strunta i vällingen. :mrgreen:

Värme!/Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för fint svar Luvisen! :heart: Då kör vi på det här schemat! :thumbsup:

Idag var ett praktexempel vad gäller sömnen:
Vaknade 05.55 och jollrade fram till 06.30 när vi gjorde morgon.
På frukostluren sov han 20 min av sina 30 min.
På lunchluren sov han 60 min av sina 90 min.
På eftermiddagsluren sov han inte alls. Jollrade i 30 min och lagom till väckning ramlade han och slog skallen ordentligt så nu har jag vadderat ännu mer. :?
Skulle gissa att han kommer somna som en stock i kväll...

Har köpt smoothies från Elles Kitchen idag. Tänkte testa dem i morgon, ska bli spännande att se vad han tycker. :)

Kramar!
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jollrade i 30 min och lagom till väckning ramlade han och slog skallen ordentligt så nu har jag vadderat ännu mer.
Nämen lilla räkan då..! :heart:

Ska bli jättespännande och höra hur han tar emot sitt nya fina schema och käk! :P /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Idag blir det premiär för Ella här hemma! :) Tänkte bjuda på en smoothie till mellisgröten idag, ska bli spännande att se vad han tycker om det.

Nya schemat tänkte jag införa i veckan som kommer. Jag hoppas och tror att det kommer fungera bra - han sover ju ändå inte alla sina pass idag så det blir nog inte så stor skilllnad för honom. :)

Nu börjar jag se riktigt stora framsteg vad gäller sitta-stå. Dels går han ner på knä och ibland väljer han faktiskt att sätta sig ner vanligt så snart borde bulorna minska i antal... ;)

Vad det gäller ålningen så går det definitivt framåt (haha, nu var jag rolig...) - det växelvisa kommer mer och mer och det går fortare och fortare. Lite plutt, tänk vad fort utvecklingen går framåt. :heart:

Igår lade jag en beställning på kassettrullgardin. Den borde komma om ca 2 v, ska bli MYCKET intressant att se om det fungerar lika bra som jag hoppas. Återkommer med recension när den är monterad och klar! :thumbsup:

Å härliga vårsol! Idag blir det bus i trädgården!

Kramar
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:P /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ett par funderingar kring amning och mat:

:?: Enligt Standardmodellen ska man ju mata 2ggr inom 1 timma. Men hur länge ska man köra på det?
Mitt nya schema ser ju ut så här gällande maten, men jag undrar om jag kan skippa "påfyllningarna" dagtid så vi får lite mer sammanhängande tider utan att behöva äta titt som tätt. :roll: (Fredagar faller lunchpåfyllningen automatiskt bort då jag jobbar och lillskrutten inte vill ha nappflaska, och det verkar inte ha påverkat hans lunchsömn...)

06.30 Amning
07.30 Amning
11.00 Lunch: puréer + plockmat (+ vatten?)
11.45 Påfyllning: Amning
14.00 Mellis: gröt (+ vatten?)
14.45 Påfyllning: Amning
17.00 Middag: puréer + plockmat
18.10 Kvällsslurk: Amning

:?: Om jag INTE ammar inom 1h efter tex lunchmålet, då bör jag väl bjuda på vatten att dricka efter maten?

Kanske korkade frågor men jag frågar hellre er här på forumet än BVC. :D

Kramar
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Kanske korkade frågor men jag frågar hellre er här på forumet än BVC. :D
I hear u sister :!: :D

Ang. vatten när man ej ammar, jag kan bara säga hur vi gör (jag ammar ju inte). JAg erbjuder vatten efter maten, mest eftersom jag tänker att det kan vara gott att skölja ur munnen med nåt fräscht typ.. och för att Loa tycker det är kul att dricka vatten :) Det blir några små mini-bäbis-klunkar som jag tror gör nada för hennes vätsketillförsel. Jag tror på att amning samt att maten de äter faktiskt ju innehåller väldigt mycket vatten, gott täcker själva vätskebehovet. Men hur tänker ni andra...??

Kram!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Amning=välling i vårt fall...lite snurrigt det där sorry :D
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, när de är pytte så ger man mat 2 ggr inom 1 tim. Men nu har ni kurat räkan och då gäller anvisningarna Anna ger för det.

Dvs. Fasta mål med 3-3,5 tim mellanrum. Då matar man max i 30 min inkl amningen. Och ammar man inte så ger man vatten till maten. Om barnet börjar dricka väldigt mkt och kinkar med maten kan man börja vara mer restriktiv. Då ger man alltid maten först och vatten sist och inte stora mängder. Ett snapsglas typ.

Och som majbrittsanna är inne på så innehåller maten mkt vatten. :wink:

Värme!/Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Majbrittsanna och Luvisen för era svar!

Skönt att höra hur ni tänker och få lite råd. Vad bra, då plockar jag bort påfyllningarna från schemat och ger lite amning eller vatten direkt efter maten istället. Ska bli så skönt att få lite längre sammanhängande tid utan att behöva vifta med bröstet i tid och otid. ;) :shock: :lol:

Kramar
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Häpp och hupp. Nu har vi kört nya schemat sedan i torsdags. Ingen "påfyllning" utan jag ammar direkt efter maten (mat+amning=30 min). Eftermiddagsluren plockade jag bort eftersom han aldrig sover alla 3 lurarna iaf.

Underbart att få så mycket tid på eftermiddagen utan att behöva fundera på amning och eftermiddagslur! Helt plötsligt har vi ju helt andra möjligheter att vara utomhus längre än 30-45 min samt att hitta på olika saker. :heart:

Onsdag och torsdag morgon har varit rätt jobbiga. I onsdags vaknade han 05.20(!) och i morse 05:50... :shock: #-o Inte kul... Lunchluren idag sov han bara 25 min, sedan ledsen av och till i 45 min innan jag tog upp honom. jag upplevde det som att han var frustrerad över att inte kunna somna om för han grät, lugnade sig en stund, hackade, grät om vartannat. När jag tog upp honom (15 min innan han skulle upp) var han mycket upprörd och jag stoppade faktiskt ner honom i selen så han fick sussa 20 min till.
Vet inte om dessa bakslag det beror på schemaändringen eller om det är en ny tand på gång. Hoppas hoppas hoppas att det blir bättre i morgon. [-o<

Så ett tips angående mat:
Lille O tycker att gröt är ÄCKLIGT! oavsett om det är havre eller majs eller gud vet vad. Han grimaserar och får kväljningar. Har testat med banan och olika fruktpuréer och det blir liiiiite bättre men inte mycket. Idag blandade jag i kokt ris och då gick det mycket bättre! Inga grimaser, inga kväljningar och han åt upp allt!!! :thumbsup:

Kramar
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"