Jag har en fråga!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
eliasmamma

Jag har en fråga!

Inlägg av eliasmamma »

Det är så att vår son sov i spjälsäng tills han var 14 månader (han är nu 20 månader). I spjälsängen kunde han somna själv utan problem, han låg och pratade och myste med sina nallar tills han somnade. Detta fungerade också de två första veckorna i nya sängen men sen vart det stopp. Han lärde sig att klättra ur sängen och har sedan dess varit helt omöjlig att söva. Jag som har svårt för att låta honom somna ledsen (vi provade 5-minuters metoden men det var så hemskt att höra honom skrika så förtvivlat) har väl varit lite lat och alltså gått och lagt mig med honom i hans säng. Det kan ta över en timme nu att få honom att somna och jag känner att jag måste bryta trenden, jag vill att han skall kunna somna lika lugnt och tryggt som förr. Hur gör jag? :?:
carin73

Du...

Inlägg av carin73 »

läser och pluggar Sova-Hela-Natten-kuren-boken... :wink: :wink:

gillar vad du läser... :D :D

och kör igång! :P :P

Hälsningar
Carin

Ps. och återinför spjälsängen kanske?
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
eliasmamma

Hej,

Inlägg av eliasmamma »

Jag ska läsa och plugga boken men inte återinföra spjälsängen då han på något vis lyckades häva sig ur den och dunsade i golvet och slog sig illa båda gångerna... Hoppas jag kan lösa detta snart då detta börjar tära på mig. Det är ju ganska ofta man somnar själv när man nattar honom och det går ju inte klockan 19.00 när man har en massa hushållsbestyr att sköta också på kvällen. Eller så kanske man skall gå ned i arbetstid, vad vet jag.... Vill tillägga att han faktiskt sover jättebra hela natten när han väl har somnat. Vaknar han så är han törstig eller så är blöjan blöt. Och det sker inte så ofta.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Anna rekommenderar ju spjälsäng tills runt treårsåldern. Inte för att barnen inte ska kunna ta sig ur sängen utan för att de inte ska behöva sova i ett stort hav. Så har i alla fall jag förstått det.

Går det att få till den nya sängen så att den blir mindre och mysigare att sova i. Typ kuddar, madrass eller annat som skärmar av. Man kan också återinföra spjälsängen men ta bort några spjälor så att han inte behöver klättra över. Jag tror nämligen att det handlar om att upptäcka att man kan. Då måste man pröva och pröva, så att förmågan inte försvinner - tills man vet att den inte gör det. Men finns öppningen så behöver man inte kunna klättra över och då är det inte lika spännande.

En annan (stor) fördel med spjälsäng är att mamma faktiskt inte får plats. :wink:

Läs Annas tips som finns här på forumsidan om sömn för lite äldre barn - om nattsmygarkuren. Jag tror att det är en sådan ni behöver köra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "