Hej!
Det går inte så bra för oss..
Sen jag skrev sist har dagslurarna varit bra, men han har börjat vakna tidigare på morgonen, PLUS att han vaknar på nätterna. Oftast har han somnat om själv, men härom natten var han helt otröstlig och jag trodde han var sjuk, så jag tog upp honom. Verkade inte vara någon fara med honom, och han blev tyst när han kom upp. Sen ramsade jag honom några gånger efter jag la ner honom och han somnade.
Nu brukar han vakna till vid 22-tiden och gnälla lite, och sen typ vid 04.
Men den senaste veckan har han vaknat mellan 06.15 och 16.40 och då är det ju HELT omöjligt att få honom att somna om med ramsan. Jag låter honom ligga så länge som möjligt (oftast ligger han och pratar ett tag innan han lessnar) vilket innebär att han egentligen vaknar ännu tidigare (eftersom vi inte vaknar direkt)
Vad gör vi för fel?
Sover han för mycket på dagarna? (9-9.45 och 12.30-14.00) Han är oftast supertrött innan båda lurarna. och sover (om han e hemma i sängen) hela tiden utan problem.
Men den totala tiden blir ju natt-12 h, f.m -45 min, e.m -1,5 h, dvs 14 h och 15 min. Så det kanske är en kvart för mycket då??
Dessutom tycker jag han är så ombytlig i humöret på dagarna. Men ofta väldigt kinkig, mest när vi är hemma, och vill bli buren mycket..
Just det! Jag försökte buffa honom först, då när han var så himla ledsen, men upplevde det som näst intill omöjligt! Han bara kröp i hop till en boll och jag orkade knappt hålla emot.
Alla tips mottages tacksamt!!!
Stor kram!
Malin
Hjälp mig!
-
Frejsmamma
Re: Hjälp mig!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Hej!
Jag tycker ändå att jag känner igen mig i det du skriver, och så tokigt är det inte för er.
Har ni haft er 8 månaders ångest? Eller kan det vara så att han är lite "sen" med att få den? Vår 8 mån ångest började redan vid 7 mån... så vissa kan vara lite förskjutna.
Ester har, när hon varit inne i oroliga perioder varit ledsen i sömnen, vid exakta klockslag under nätterna 1-2 sessioner per natt. Gråt, högre eller lägre, under 10 sek - sedan knäpptyst. Alltså i sömnen.
Du kan justera ner sömnen - göra om t ex fm-luren till 20 minuter.
Hur ser dagarna ut? Har ni social delaktighet, är ni ute mycket? Dessa två är annars utmärkta recept på att fylla en liten med tillfredsställelse.
Jag tycker ändå att jag känner igen mig i det du skriver, och så tokigt är det inte för er.
Har ni haft er 8 månaders ångest? Eller kan det vara så att han är lite "sen" med att få den? Vår 8 mån ångest började redan vid 7 mån... så vissa kan vara lite förskjutna.
Ester har, när hon varit inne i oroliga perioder varit ledsen i sömnen, vid exakta klockslag under nätterna 1-2 sessioner per natt. Gråt, högre eller lägre, under 10 sek - sedan knäpptyst. Alltså i sömnen.
Du kan justera ner sömnen - göra om t ex fm-luren till 20 minuter.
Hur ser dagarna ut? Har ni social delaktighet, är ni ute mycket? Dessa två är annars utmärkta recept på att fylla en liten med tillfredsställelse.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
Frejsmamma
Hej!
Åttamånadersångesten har definitivt varat, snarare sen han var sju månader också.. Så detta måste vara ngt annat. Och sen jag började skriva denna omgång för ca 2 veckor sen har det inte varit bra. Vissa dagar har varit bra, men de allra flesta nätter har han vaknat och gnällt mer eller mindre. Vi provade att korta ner morgonluren, vilket resulterade i att han blev så fruktansvärt trött på eftermiddagarna att han bara slocknade i vårt knä, i vagnen osv. Har aldrig hänt förr.
Så nu får han sova 45 och de senaste nätterna har han vaknat flera gånger, men somnat om av sig själv.
Han vaknat ALLTID ca 06.30 +-20 min, men har faktiskt somnat om av sig själv och sen har vi fått väcka honom.
Men det känns som om han är så orolig. Vi har tagit tag i gnälligheten och försöker med social delaktighet flera gånger om dagen och vi är alltid ute, minst en gång om dagen. Vi har plockat bort hans leksaker (som låg utspridda jämt förut) och har dom bara framme vissa stunder nu, tex på morgonen. Han verkar mer nöjd och har börjat leka en del på egen hand, men jag tycker ändå att han inte verkar må riktigt bra..
Jag vet inte vad jag ska göra?
Sen behöver jag lite schema-hjälp! Det känns inte klockrent med mattiderna. Så här ser det ut:
07- god morgon, välling
08- extrafrukost med oss
09- sova 45 min
11- lunch
12.30- sova middag 1,5 h
14.30- gröt
17 -middag
18.30 välling+ bad+ skratt
19- god natt
Har jag för många måltider? Det känns som om det blir för tajt mellan gröt, middag och
välling. Hur ska jag göra tycker du?
Tack för hjälpen!
Kram
Malin
Åttamånadersångesten har definitivt varat, snarare sen han var sju månader också.. Så detta måste vara ngt annat. Och sen jag började skriva denna omgång för ca 2 veckor sen har det inte varit bra. Vissa dagar har varit bra, men de allra flesta nätter har han vaknat och gnällt mer eller mindre. Vi provade att korta ner morgonluren, vilket resulterade i att han blev så fruktansvärt trött på eftermiddagarna att han bara slocknade i vårt knä, i vagnen osv. Har aldrig hänt förr.
Så nu får han sova 45 och de senaste nätterna har han vaknat flera gånger, men somnat om av sig själv.
Han vaknat ALLTID ca 06.30 +-20 min, men har faktiskt somnat om av sig själv och sen har vi fått väcka honom.
Men det känns som om han är så orolig. Vi har tagit tag i gnälligheten och försöker med social delaktighet flera gånger om dagen och vi är alltid ute, minst en gång om dagen. Vi har plockat bort hans leksaker (som låg utspridda jämt förut) och har dom bara framme vissa stunder nu, tex på morgonen. Han verkar mer nöjd och har börjat leka en del på egen hand, men jag tycker ändå att han inte verkar må riktigt bra..
Jag vet inte vad jag ska göra?
Sen behöver jag lite schema-hjälp! Det känns inte klockrent med mattiderna. Så här ser det ut:
07- god morgon, välling
08- extrafrukost med oss
09- sova 45 min
11- lunch
12.30- sova middag 1,5 h
14.30- gröt
17 -middag
18.30 välling+ bad+ skratt
19- god natt
Har jag för många måltider? Det känns som om det blir för tajt mellan gröt, middag och
välling. Hur ska jag göra tycker du?
Tack för hjälpen!
Kram
Malin
-
Frejsmamma
just det, en sak till. Han har bajsat extremt mycket de senaste veckorna. Och nästan alltid på morgonen när vi tar upp honom. Och så tycker jag att han ser lite blek ut. Kanske han är allergisk mot något?
/Malin
/Malin
-
Frejsmamma
just det, en sak till. Han har bajsat extremt mycket de senaste veckorna. Och nästan alltid på morgonen när vi tar upp honom. Och så tycker jag att han ser lite blek ut. Kanske han är allergisk mot något?
/Malin
/Malin
Hej Frejsmamma!
Ser att du har fått vänta lääänge på svar!
Hur mår han nu, lilla älsklingen. Var det någon allergi, eller hade han bara lite körigt med magen ett tag?

Bianca
Ser att du har fått vänta lääänge på svar!
Hur mår han nu, lilla älsklingen. Var det någon allergi, eller hade han bara lite körigt med magen ett tag?
Bianca
-
Frejsmamma
Hej!
Det var ett tag sen jag var här nu! Tack och lov för det, men synd bara att jag måste skriva för att det är så jobbigt nu igen...
Frej är nu 18 månader och har sovit som en klocka fram till ca en månad sen. Allt kom på en gång; mammighet till 1000, blyg för främlingar och så började han vakna på nätterna. Vi som var så ovana vid detta tänkte att det skulle bli bra snart (han har haft korta korta perioder tidigare som varat max 2 dagar), så han fick sova i vår säng nån natt här och där. Det som hänt är att han sovit sämre och sämre och mindre och mindre och nu i lördags bestämde jag mig för att det fick vara nog och att det var dax för en liten omkurning.
De senaste 3 nätterna har jag ramsat, solfjädrat och haft mig. Andra dagen kändes helt ok, men i natt var det värsta jag varit med om. Han vaknade typ varannan timme och var förbannad som f...n.
Jag kanske ska nämna att han har vattkoppor vilket så klart kan spela in. Jag är så himla trött nu och kommer inte palla så mycket mer om han inte sover snart. Jag håller på att gå sönder av allt spring.
Vad ska jag göra? Några bra tips?
Hans tider är natt mellan 19.30 och 07.30, middagssömn 12-13.30
Nu måste jag försöka få lite sömn innan han vaknar..
Kram och tack!
Det var ett tag sen jag var här nu! Tack och lov för det, men synd bara att jag måste skriva för att det är så jobbigt nu igen...
Frej är nu 18 månader och har sovit som en klocka fram till ca en månad sen. Allt kom på en gång; mammighet till 1000, blyg för främlingar och så började han vakna på nätterna. Vi som var så ovana vid detta tänkte att det skulle bli bra snart (han har haft korta korta perioder tidigare som varat max 2 dagar), så han fick sova i vår säng nån natt här och där. Det som hänt är att han sovit sämre och sämre och mindre och mindre och nu i lördags bestämde jag mig för att det fick vara nog och att det var dax för en liten omkurning.
De senaste 3 nätterna har jag ramsat, solfjädrat och haft mig. Andra dagen kändes helt ok, men i natt var det värsta jag varit med om. Han vaknade typ varannan timme och var förbannad som f...n.
Jag kanske ska nämna att han har vattkoppor vilket så klart kan spela in. Jag är så himla trött nu och kommer inte palla så mycket mer om han inte sover snart. Jag håller på att gå sönder av allt spring.
Vad ska jag göra? Några bra tips?
Hans tider är natt mellan 19.30 och 07.30, middagssömn 12-13.30
Nu måste jag försöka få lite sömn innan han vaknar..
Kram och tack!
Hej och välkommen tillbaka!
I och med att din son är över året och tidigare har kurats skulle du kunna få prima hjälp här:
Säkra Sovare med fnurra på sömntråden
Hoppas du kommer till rätta med problemen i den tråden!
I och med att din son är över året och tidigare har kurats skulle du kunna få prima hjälp här:
Säkra Sovare med fnurra på sömntråden
Hoppas du kommer till rätta med problemen i den tråden!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .