SM för lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
miniz

Inlägg av miniz »

Viso skrev:I dag har vi fått en bra start efter endast två nattmål, en ordentlig morgon och nu mer morgonsömn än vanligt. Storebror får några timmars nöje på förskolan idag så vi är ensamma och jag mindre stressad. Jag är peppad.
Perfekt. Peppad màste man vara för att ha attityden. En ordentlig morgon och längre morgonsömn är den bästa starten!
Viso skrev:Oj, tror du det är ökningsperiod igen? Jag som tycker han verkar så ointresserad av att äta. Kanske är det för att jag erbjuder flaskan nu och då.
Att servera flaska nu och dà är inte sà bra ide... När man äter sà äter man! :D Sedan gör man andra saker. Sedan äter man igjen. Men om du erbjuder flaska när "man" :lol: ska äta är det inga problem. Om du matar nu och dà utom schema är det kanske inte ökningsperiod, men allmän förvirring. :wink:
Viso skrev:Hur vet jag om han är kvitt sin överlevnadsångest???

Kan han vakna och vänta pà maten? Skriker han upp sig direkt han vaknar?

Tänk dig att han tror han ska svälta ihjäl, varje gàng han vaknar. Det är överlevndasàngest. Sedan när du har försäkrat honom om och om och om igen att det finns mat, sà mycket mat han vill (och sedan efterrätt pà det), att han överlever.
är han inte rädd för att svälta ihjäl och àngesten försvinner.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Viso

Inlägg av Viso »

Det där med ett erbjuda flaskan är kanske inte riktigt sant, jag försöker göra det inom måltideran förstås.
Nu har dock det här flaskmatandet tilltagit och jag vet inte riktigt hur det blir. Han är inte så intresserad av att äta vid bröstet längre stunder. Därför har inte heller mjölkmängden ökat nåt särskilt antar jag. Jag försöker pumpa ur men det blir nog inte tillräckligt.
JAg tror flaskmatandet förvirrat lille herrn något... Han har börjat äta slarvigare. Han hugger tag i bröstet direkt med sämre tag än tidigare. Han suger för fullt direkt och det är ju inte så bra, där vet jag inte riktigt vad jag ska göra för att hitta tillbaka. JAg misstänker att han kanske sväljer en massa luft här! Något tips???
Sen slutar det ofta med att han drar i bröstvårtan och skriker lite. Det går inte truga i honom mer trots att han inte verkar nöjd. Här kommer flaskan in i bilden. Grejen är att inte heller flaskätandet flyter riktigt. Han suger lite och släpper sen ofta och gnäller en del. Som om han inte vill ha fast han är hungrig. Vi får verkligen truga med flaskan och det är en hård kamp. Pappan är bäst på den men det tar en evighet. När jag matar blir det mest mysätande med korta nattsovpass som följd.
Emellanåt vill han bara suga på nåt och verkar bli arg när det kommer mat. Då kan nappen fungera en liten stund fast han är egentligen inte så intresserad av den.

Jaha, det där var ju inte vidare glasklart inser jag...
Storebror, född januari -05
Lillebror, född 3 september -10
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
:D

Så här tror jag. Du bestämmer 8)
Med min minsta flaskade jag och ammade från ca 3 månader. Då gjorde jag så att jag hade ett "schema" i huvudet om hur matningen skulle gå till. För min egen skull. Annars blir det för mycket hattande. Amma när målet börjar. Barnet bryter (oavsett om han har tömt bröstet eller inte). Upp och rapa, lägga till igen. Bestämt hur många gånger jag gör det. Under tiden har jag haft en färdig flaska bredvid. Okej, jag får inte i honom mer, flaska. Sen är det liksom den som gäller. Så man inte ammar lite, flaskar, ammar igen mm. Utan gör samma ordning varje gång.

Du får tänka att du har en ordning som du följer. Förbredd och klar med flaska om det låser sig. Sen får man mecka en stund med dem tills de har förstått att nu är det den här ordningen som gäller.

Det viktigaste att man själv har en ordning som sagt, RAPAR ordentligt och stressas inte av tiden förrän den här matningen sitter.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Viso

Inlägg av Viso »

Hej
Tack för det tipset, det ska jag prova i fortsättningen.
Vid ett par tillfällen igår gav jag flaskan först och det fungerade jättebra men jag inser att risken finns för att han snart ratar bröstet helt så jag ska ge mig på ditt förslag istället.
Viso

Inlägg av Viso »

Nu har vi kört på med bröst och ersättning ett tag, det funkar oftast väldigt bra. Han är oftast nöjd och glad numera.
Helt plötsligt var lille herrn redo för lite längre sovpass på natten, helt på egen hand, så härligt. Som längst har han sovit 7,5 timmar i sträck. Vi nöjer oss annars med 6 timmar och ett nattmål så länge.
Sista tiden har dock nätterna strulat lite och vi har vagnat en del. Inser att jag inte är säker på hur det bör gå till på natten... På dagen somnar han oftast bra själv utan vagning så det sitter liksom inte riktigt.
Ska vi vagna direkt vid minsta pip eller vänta?
Ska vi låta honom hålla på och låta och stöka och försöka somna om själv, som på dagen? Märker att vi lätt står där och drar en evighet på natten... Det är ju inte så bra.
När inför man ramsan?
Funderar också på det här med kvällarna. För tillfället försöker vi ta natt mellan 20.30 och 21.30, har inget schema än. Ofta vaknar han efter en timma och jag tror det beror på att han varit för trött för att äta sig riktigt mätt innan så vi tar upp och trycker i honom en omgång till innan den "riktiga" natten. Är det dumt eller?
Kvällarna borde väl också börja tidigare snart? Vi har morgon runt 7.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ramsan kan ni börja smyga in redan nu, inga problem, men bara som ren bekräftelse. Vid varje läggning, mjukt säga ramsan.

Ja, det är nog lätt hänt att man är mer uppmärksam pâ gnöl nattetid när man själv gärna vill ha det tyst och lugnt 8) :sleep:

Har du läst bland favoriterna om skak i handtag? Nancys inlägg är underbara, och mycket mycket finns att hämta i följande trâd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Utdrag:
Nancy skrev:
Och med tillägg av lite fix och trix som att arbeta in "skak i handtaget" som betingad reflex, smyga in ramsan genom att säga den lite i förbifarten och mörklägga nattetid. Finns fler saker såklart.

I natt åt Lani 04.00. Efter rap, påfyllning och ännu en rap lade jag ned henne i vagnen igen. Hon började gny lite oroligt. Jag bestämde mig för att räkna till 100 med en sekunds mellanrum mellan varje tal. 100 sekunder.

Omedelbart efter att "100" klingat i mitt huvud tystnade Lani och sov sedan lugnt tills dess att jag väckte henne 07.00.

Hade jag gjort henne lyckligare genom att börja vagna Nej, jag tror inte det. Hade jag däremot efter de 100 sekunderna känt att det behövts hade jag inte tvekat alls att vagna för att hjälpa Lani. Men nu hjälpte hon sig själv
Viso

Inlägg av Viso »

Vilken underbar tråd!
Senaste nätterna har varit lugna, med största sannolikhet för att kvällarna blivit senare och stökigare. Det krävs oftast en rejäl påfyllning efter läggdags. SOm att han när han läggs kommer på att han inte alls var mätt... Det är svårt att få i honom tillräckligt med mat. Det gör i alla fall att han sen sover fler timmar.
Jag ska öva på handtagsskak och ramsa... Nappar med större hål ska också inhandlas.
I helgen ska vi flytta så nu får vi försöka hålla oss flytande så gott det går tills vi är på plats.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
snabb tanke,

om kvällarna blivit stökigare så kan det bero på att han hinner bli övertrött och behöver en 5-20 minutare (håll koll så det inte blir längre tid än så!) för att orka äta "klart" för att sen kunna sova ordentligt.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Viso

Re: SM för lillebror

Inlägg av Viso »

Hallå!
I morgon blir lillebror 6 månader och det mesta flyter fint här. För tillfället är han förkyld men när det släppt tänkte jag att det kanske vore dags att ta bort nattmålen. Skulle behöva lite hjälp med schema och sånt där för att kunna peppa mig ordentligt.

Vi försöker köra efter schema men den senaste månaden har vi inte haft något helt spikat men ändå strävat efter 12-45-1,5-45. Vi siktar på natt vid 19, oftast vaknar han runt 6.30.
Schemat måste ta hänsyn till tiderna då storebror hämtas och lämnas på dagis. Då somnar lillebror ofta i vagnen men vaknar när vi kommer fram. Det blir ca 10 minuter. Frågan är ska jag försöka hålla honom vaken eller försöka få honom att sova vidare, vilket verkar svårt?
Tider lämning: 8.40-9.10
Hämtning: 13.40-14.10

På nätterna äter han gärna 1-2 gånger. Tiderna varierar. Han beter sig som att det vore svälttider och han inte fått mat på flera dagar. Han får då ersättning, ca 120ml och läggs sen tillbaka i egen säng och somnar om. När han vaknar är han förstås inte vidare hungrig.

På dagarna äter han ersättning, lite puré och lite gröt. JAg tycker det är svårt att avgöra om det är tillräckligt mycket men han är nöjd och protesterar när vi försöker få i honom mer. Har också lite svårt att avgöra när han bör äta vad...

Nu är frågan hur vi hanterar natten, ska vi helt enkelt vägra honom mat? VI buffar och ramsar med varierande resultat. Bävar lite för att gå från två nattmål till inget, kan vi försöka lägga in ett tex när vi lägger oss och sen är det bra till morgonen? Eller är det bättre att ta bort all nattamat på en gång?

Så många frågor... Vore så tacksam för lite hjälp att styra upp det här.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Viso :D

Härligt att höra att det mesta flyter pâ som det ska, hoppas förkylningen släpper snart.

Jag ger mig pâ en liten schemaskiss utifrân dagistiderna, som förutsätter att lillen sover bra i vagn (som jag förstâr ditt inlägg gör han det :D ). Funderar pâ om vakenperioderna är lite lânga pâ förmiddag/dag, vad tror du?

19-07 Natt
Frukost (flaska) + frukost med er (det som intresserar honom)
9-9.45 Sova (lägg honom att sova när ni gâr frân dagis och lât honom sova färdigt i vagnen)
11 Lunch (rejält med Mat! Med mycket smör, eller olja! Lilleman har blivit stor, fruktpuréer är kanon som efterrätt, men det räcker inte till lunch eller middag :lol: )
12-14(14.10 :wink: ) Sova (lägg honom i vagn ute och gâ iväg med honom till dagis när det är dags, skulle han vakna när ni kommer fram till dagis har han ju ändâ fâtt en rejäl lur. Egentligen skulle ju en 1.5 lur räckt - om man ska respektera 15t/dygn exakt, men jag kan tänka mig att han blir lite sur om ni drar iväg till dagis just som han vaknat. Hos oss har det uppskattats att fâ mat efter sovdags :roll: )
14.30 Mellanmâl (gröt?)
15.45-16.30 Sova
18 Middag (samma typ som lunchmaten)
Nattslurk
19 Godnatt

Jag skulle tippa att efter nâgra dagar med rejält matintag sâ kommer natthungern att minska. Känner ni efter typ en vecka att han fortfarande vaknar - mest för att han är van - sâ kanske en kurning vore pâ sin plats.

Viso

Inlägg av Viso »

Hej Sarisparis och tack för ditt svar!

Jag var ju jätteotydlig inser jag... :oops:
Han sover egentligen inte i vagnen längre. Han sover på mage och började vända på sig innan han somnade och nästan ramla ur så nu är det sängen som gäller. När han somnar i vagnen på rygg på vägen vaknar han när vi stannar, väldigt sällan somnar han sen om. Kanske kan jag försöka vända honom till mage på vägen... Ska testa. Egentligen är det bara två dagar i veckan som påverkas av storebrors tider så det är inte jätteviktigt att det styr helt. Det får bara inte bli heltokigt.

När det gäller mat tycker jag vi trycker i så mycket det går. JAg var otydlig, han äter matpuréer, inte frukt. En dag ser kanske ut såhär:
Frukost: flaska o gröt. Blir lite mat eftersom han ätit sig mätt på natten...
Lunch: ca 1 dl mat, för tillfället spagetti o köttfärssås på burk. Efter det någon fruktpuré eller banan.
Mellanmål: flaska o frukt, eller mat eller gröt, har inget mönster där än men oftast flaskan
Middag: matpuré eller gröt, oftast gröt
Sen nattslurk
Det känns som han har möjlighet att äta sig riktigt mätt, han får mer så länge han vill. Det är först nu han kommit igång ordentligt med gröt och mat, kanske är han påverkad av förkylningen som infallit samtidigt o äter mindre än han annars skulle...

Jag tror inte han fixar 4 timmar mellan första målen när han ätit ganska lite frukost. Ska jag ändå försöka dra ut på det så länge för att få i honom mer lunch?

Smart det där med lunchluren och två timmar skulle nog göra gott ändå. Jag måste fundera vidare på lurarna i vagnen.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Bra att ni börjat med riktig mat! :D Tveka inte att fetta upp den lite extra med smör, mätta och belâtna ska bebisar vara för att kunna sova gott. :wink:

Fundera vidare pâ sovplats och sâ schema pâ det, vi finns här för att bolla vidare.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"