Nu inne på andra månaden och har problem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kojak

Nu inne på andra månaden och har problem

Inlägg av kojak »

För1,5 månad sedan kurade vi vår son som nu är 6 mån. Vi är otroligt nöjda!

Vi håller följande schema

7.30 God morgon
Äta
9.30-10.15 sova
äta
12.15-14.00 sova
äta
16.00-16.45 sova
äta
19.00 nattslurk
19.30 Godnatt

Dagslurarna fungerar bra. Ibland kan den långa luren vara svår då han ofta vaknar mitt i luren men vi lyckas ofta få honom att somna om.

Vad gäller natten så fungerar den mycket bra förutom att han vaknar för tidigt. Han börjar att låta kl 06 och somnar då aldrig riktigt om. Han gråter inte hysteriskt men ligger och gnäller och gråter till ibland i ca 1,5 timme. Från början gjorde vi ingenting men har nu försökt att ramsa men den biter inte riktigt. vad ska vi göra?

Mycket tacksam för hjälp!

Erika
Emma80

Re: Nu inne på andra månaden och har problem

Inlägg av Emma80 »

Hej Erika!

Hur är det med mat? Äter bra och lite fastare mat? Har ni haft någon strategi när han vaknar tidigt? Finns mycket bra läsning om tidiga morgnar om du googlar site:www.annawahlgren.com tidiga morgnar

Långluren kan du ju dra ner en kvart så blir det naturligt sömnintervall.

Vi börjar så med lite motfrågor :O)
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Marelb

Inlägg av Marelb »

Några tankar bara...

:idea: har ni riktigt MÖRKT i rummet? Mornarna blir ljusare och ljusare och jag tror det kan ha stört vår dotter en aning så vi köpte mörkläggningsgardin. Andra bra tips i ämnet finns ju här på forumet...

:idea: det här med husljud är ingen dålig idé. Dra på allt... TV, vattenkokare, tvättmaskin, duka frukost och gör det inte tyst! Det funkar ofta hos oss. Hon kan ofta vakna vid 06 men somna om. Sen ofta vakna igen kvart i sju men det jobbar vi på :wink:

/Maria
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
kojak

Inlägg av kojak »

Tack så mycket för era svar! Jag uppskattar verkligen att ni har tagit er tid att skriva.

Vi har mörkläggningsgardiner så det bör inte vara problemet. Has matschema ser ut enligt följande

7.30 Bröstmjölk
10.30 lunch (idag tex kyckling och grönsaker samt katrinplommonpure samt bröstmjölk)
14.00 en flaska ersättning
17.00 Gröt och fruktpure
19.00 Välling och bröstmjölk

så jag tycker inte riktigt att maten bör vara problemet.

Tidigare har vi låtit honom gnälla utan att göra något då han inte riktigt gråter. De senaste två nätterna har vi ramsat vid första pipet runt 06.00 tiden om han låter innan dess låter vi honom vara då han då oftast somnar om. Jag tänkte även göra husljud om han inte tystnar.

Tack för synpunkten om det långa sovpasset. Jag har redan dragit ned sovpasset vi 16.00 till 20 min från 45 min men det är själklart en poäng att dra ned det långa passet till 1,5 timme. Tycker ni då att jag bör behålla sovpasset på 45 min på eftermiddagen?

Kran
kojak

Inlägg av kojak »

Hoppas att någon har möjlighet att svara! Jag vet inte hur vi ska göra. Jag har dragit ned det långa sovpasset till 1 h och 30 min (tidigare 1 tim och 45 min), Jag vet dock inte om vi fortfarande ska ha 45 min sovpass på eftermiddagen eller om vi ska korta ned det till 20 min fr att förbättra natten?

Tacksam för svar!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag inte sagt förut :oops:

Även om du inte vet hur du ska göra, måste du inför lilla barnet bete dig som om du visste precis vad du gör och varför :!: Ta ledningen nu (igen) och staga upp Attityden av Självklarhet :!: Oro är den största skurken i all barnavård.

Vingla inte med tiderna. Man kan inte utvärdera någon som helst förändring förrän tidigast en vecka efter införandet. Han behöver sina 15 tim/dygn, så pussla ihop dem - 45+1,5+45+12 är en bra klassiker.

Och tro inte att han skulle sova längre på morgonen om han sov kortare på eftermiddagen! Små barn fungerar inte så, otacksamt nog :roll: Tvärtom skulle du kunna lägga honom en hel halvtimme tidigare på kvällen och det skulle inte påverka morgonen alls, så att han vaknade en halvtimme tidigare - tvärtom; han skulle sova längre :!: Det kan alltså vara ett tips för tidiga morgnar. Paradoxalt nog. Men det är ingenting du ska bekymra dig för nu. Ge honom klockrent (bokstavligen!) hans 15 tim / dygn och darra inte på målet :lol:

Mörkläggningsgardiner räcker inte alltid - det blir ofta glipor där det starka, livssprittande vårljuset letar sig in. Även om det inte syns så mycket för ögat, "känns" det i barnet, och livsandarna, dvs morgonen, vaknar. Beckmörkt vill vi ha. Så luras lilla barnahjärnan att tro att det verkligen, fortfarande, är natt. En enkel och billig akutlösning är att spruta
vatten på rutorna i hörnen (med blomspruta förslagsvis) och sätta dit aluminiumfolie. Snyggt att se på, lätt att få upp och lätt att få bort. Och beckmörkt blir det.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"