Vad gör jag för fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tuva

Vad gör jag för fel?

Inlägg av Tuva »

Hej Ida!

För ca två veckor sedan bestämde jag mig för att kura vår 4,5 månaders
son som under de senaste veckorna börjat vakna flera gånger på natten. Den 16/2 satte jag igång med kuren.
Så här ca 2 veckor senare tycker jag inte att jag nått några riktiga resultat. Min son tycker inte om buffningen
och blir inte lugn av det, ska tillägga att han sover på rygg. Ramsan har inte heller den riktigt fastnat utan
verkar mest göra honom mer förbannad. Vi två tillfällen har jag lyckats få honom att sova genom att kommunicera med ramsan, de flesta gånger slutar med att han är så arg och skriker så mycket att det inte finns en chans att få
honom att somna/ somna om. Läggningen börjar funka, han somnar allt som oftast bara genom ramsan, ibland behöver
man gå in.
Har han väl somnat så sover han fram till 4, 5-tiden och då är det oftast helt omöjligt att få honom att somna om, har lyckats en gång och fått honom att sova till 6. Han ska enligt schemat vakna 07.00.

När han vaknar på morgonen vi 5-tiden är jag där direkt och ramsar när han börjar skrika vilket han nästan gör på en gång när han vaknar på morgonen. Oftast jobbar han upp sig och verkar bara bli förbannat när jag ramsar, vilket slutar i att han formligen gallskriker och jag kan inte ens genom buffning eller vaggning lugna honom. Efter 1 timma står jag inte ut längre och han får komma upp. Konsekvensen av detta blir att han håller på att somna stående vi 8 och man får verkligen jobba för att
hålla honom vaken fram till 9 då han enligt schema ska sova sin första lur, problemetär då att han piggnat till och vill absolut inte sova. Suck!

Hans schema ser ut som följande:

07.00 Godmorgon
07.10 amning (mer mys än måltid)
07.40 Ersättning
9.00 Sova (45 min)
9.50 Äta
11.00-13.00 Sova (2 h)
13.10 Äta
14.30 Äta (gröt med katrinplommonpure)
15.00-15.45 Sova (45 min)
16.00 Äta
17.30-18.00 Sova (30 min)
18.10 Äta
19.15 Äta
19.30 Natt

Ska jag avbryta, gör jag helt fel, funkar inte kuren på alla? Osäkerheten har börjat komma krypande vilket inte känns bra. Skulle vara super tacksam om ngn har tips eller kan tala om va jag gör för fel.

Tack på förhand :)
Tuva//
Mamma till Edward, född okt 2010.
Anna09

Re: Vad gör jag för fel?

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :)

Jag vet inte vad du gör för fel, det kan bara du själv avgöra eftersom jag inte hör hur din pojke frågar. MEN, jag upplever en stor inkonsekvens och en stor osäkerhet hos dig och det för du över till honom. Han känner inte att du VET vad du gör.

Ramsan är inte till för att söva ett barn, utan för att lugna. Det är det som är hela grejen med SHN, barnen skall lära sig att somna själva efter att ha fått lugnande svar från sin mamma eller pappa.

Har du läst på före du startade kuren? Har du boken Internationella sova hela natten?

:) :wink: :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Tuva

Inlägg av Tuva »

Hej och tack för svar!

Jag har boken och har läst den mycket noga. Tror dock att du har rätt i att min osäkerhet smittar av sig på min son. Tror helhjärtat på metoden men blir osäker och stressad när jag inte lyckas förmedla lugnet. Ska jag avbryta eller börja om? :?
Tuva//
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du behöver nog inte avbryta, MEN du behöva få ramsa att "sitta som berget". Det gör du genom att låta den få sista ordet när du lägger honom till kvällen. Att få sista ordet innebär att den just skall vara det sista som hörs när han tystnat. Om han frågar 100 gånger skall han ha 101 verser om du är med. Du bara bestämmer dig helt enkelt för att "nu jävlar" på ren svenska.

MEN, öva före, be om en stund för dig själv - i bilen eller när du är utom hörhåll från sonen. Säg ramsan i olika tonfall och volymer - som du tror att han frågar eller som han brukar fråga. Uppmuntrande, tryggt om ledsen, säkert och högt om han är arg för att sedan dämpas när han lugnar sig och bli trygg igen... osv osv. Se det som ett samtal där du enbart har din volym och ditt tonfall att använda, orden är ju begränsade och egentligen helt överflödiga om man skall hårddra det.

När han tystnar - för det kommer han att göra (du kommer märka att han helt plötsligt börjar llyssna till dig och det är superhäftigt! :wink: ) ja då går du över till det bekräftande tonfallet, kör ett par sådana verser och sedan går du BORT från dörren och pysslar med ditt. När vi har stora frågor här, eller har haaft, så har jag direkt gått till badrummet som ligger bredvid Esters och fönat håret (även den på volym efter fråge-storlek) och visslat och nynnat - för att svara att ALLT är så bra så bra, du kan sova så gott så gott.... Men öva först, det är superbra!

Sedan gällande morgonen, de kan ta ett tag innan de sitter. Det du skall tänka på är att du målmedvetet lämnar över till honom själv att klara av om man säger. Avvakta lite... se om han somnar om själv. OM han inte gör det kan du leverera en GLAD och uppmuntrande pangramsa x4 verser efter en paus i frågandet. Pangramsan är till för att lägga locket på DIREKT en ny harang med frågor kommer, gärna när du hör att han drar efter andan och tar sats om du är med. :wink: PANG, på med locket och sedan gå till sängen igen. GLATT och högt.

Träna gärna på även den här, för med morgonröst är det svårt att låta klingande glad utan träning före. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Tuva

Inlägg av Tuva »

Har precis lagt mitt lilla monster, det tog 10 min :) . Vi lekte hela vägen in i sängen, jag släckte lampan och ramsade ut. Han började gnöla, hackande som en gammal skiva, jag avvaktade och gick ut i köket och stökade med disken, gick tillbaka då jag hörde att han började låta frågande och arg om vart annat, ramsade en vända till och han tystnade, gav bekräftelse innan jag avlägsnade mig. Jag trodde att jag skulle få stå utanför hans dörr i 45 min minst då han krånglat vi alla dagens lurar. Fick verkligen lägga band på mig för att inte ramsa fler ggr än növändigt.
Känner dock en lätt oro inför natten. Han vaknar oftast vid 5 och sätter rätt omgående igång att skrika, ska verkligen försöka lägga band på mig och lyssna in innan ramsan.

Tack för tips och pepp!
Tuva//
Tuva

Inlägg av Tuva »

Hej!

Natten gick bra kändes som jag fick lite nytt självförtroende tack vare de goda råden jag fick igår :-D , han vaknade först kl 6. Det var gnöl blandat med lite arga tillrop och lite prat däremellan. Väntade tills han blev ledsen innan jag ramsade och då lyssnade han men satte sedan igång med gnöl och arga tillrop igen. Höll på så till 06.45 då jag ansåg loppet kört och gjorde morgon. Han ska sova till 07.00. Hur länge ska man hålla på och försöka få dem att somna om när de vaknar för tidigt? :?:

Undrar även hur man gör med dagslurarna, vad gör man om man inte lyckas få dem att sova inom den tid som är schemalagd för luren, ska man ta upp dem och sen får de vara vakna fram till nästa lur? :?:

Borde jag börja en ny tråd eller går det bra att fortsätta med denna?
Tuva//
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Tuva! Verkar ju som du fick till en jättebra natt! Bra jobbat!

Helst ska man inte ta till marginalkvart under kurens början, men där får du känna av. Bara det inte blir mer än en kvart :wink:

Om han somnar inom 15 min från det att luren ska starta enligt schemat så förlänger du bara luren med det antal min det tagit för honom att somna. Tar det mer än 15 min så får du korta ner luren till närmsta naturliga sömnintervall. Ex, han ska sova 45 min men det tar 25 min att somna. Väck då efter 20 min.

Ha kvar denna tråd, det är jättebra!
Lycka till i natt! Ladda bössan och SKJUT de där vargarna!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"