Bra nattning innan 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
m_stockholm

Bra nattning innan 4 månader

Inlägg av m_stockholm »

Hej
Jag har en åttaveckors som jag vill styra in på fina sömnvanor. (Det optimala är ju så klart att vi slipper kura, utan kan styra in henne på bra rutiner) Vilka verktyg kan man använda sig av redan nu? Vi har börjat med en ramsa men jag läste här att man inte ska smygstarta med kurverktyg innan man gör kuren fullt ut. Jag läste också i boken (int SHN) att ramsan inte har nåt vidare effekt så här tidigt, bebisen vill hellre se ansikte till rösten. Jag tänkte att nån gång trillar poletten ner, det är ju inget extra besvär att säga en ramsa. Skrattet-till-gonattet då? Kan man börja med det innan kurning? Hon har fattat att på natten ligger man själv i sin säng men nattningen är lite knackig. Ibland tar det tio minuter men ibland somnar hon och vaknar sen efter fem-tio minuter och så kan det hålla på i upp till två timmar. Hon läggs vaken i sin säng, och när hon gnäller pratar vi med henne (ramsan), lägger en hand på henne och tittar på henne (sänglampan är nerdimmad så man precis ser varandra).
Vi fyller på med ersättning efter amningen så hon verkligen är mätt vid sängdags. När hon väl somnat flyter nätterna på fint, vi tar upp och matar och då är det knappt hon vaknar. Kan man förvänta sig bättre nattning av en åttaveckors? Nån som har nåt bra tips i så fall?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Bra nattning innan 4 månader

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och GRATTIS till lilla barnet :heart:
m_stockholm skrev:Det optimala är ju så klart att vi slipper kura, utan kan styra in henne på bra rutiner.
Då är det Standardmodellen ni ska följa. Principen är nu 2-2 - två tim vaken (vilket hon inte orkar alla gånger ännu) och 2 tim sömn (med koll på klockan). Hade ni följt SM från början - Barnaboken är det bästa rättesnöret - hade hon haft 6 tim obruten nattsömn vid månadsgränsen och 8 tim sammanhängande nu. (Och 10 tim vid 3 mån och 12 vid 4.) Men man kan backa bandet och låtsas att barnet är en månad, ge henne 6 tim + nattmål på 20 min + sova vidare 3 tim, i två veckor, och sedan hjälpa henne till 8 tim + nattmål + 3 tim sömn till, i två veckor, tills det är dags för 10 tim.

På Späda barn och små hittar du ett kompendium på SM, om du inte har Barnaboken (av årgång 2008). Där kan du också starta en tråd och få stöd av hjälpande händer på vägen. Lilla älsklingen är ju inget kurbarn och hör inte riktigt hemma här :P
m_stockholm skrev:Jag tänkte att nån gång trillar polletten ner, det är ju inget extra besvär att säga en ramsa.
Nej, man brukar ju vilja säga godnatt på något vis när man lämnar barnet, så det är bara att göra 8) Av detta godnatt utarbetar man sedan en mera regelrätt ramsa, dvs upprepar fyra gånger och gör den melodiöst rytmisk. Men det gör man först vid 3,5 mån, när barnet inte längre söker ansiktet till rösten.
m_stockholm skrev:Skrattet-till-gonattet då? Kan man börja med det innan kurning?
Klart man kan! Skratta på bara! Lilla älsklingen ska läggas GLAD :lol: Alltid, vid alla lurar och till natten =D>
m_stockholm skrev:Hon har fattat att på natten ligger man själv i sin säng men nattningen är lite knackig. Ibland tar det tio minuter men ibland somnar hon och vaknar sen efter fem-tio minuter och så kan det hålla på i upp till två timmar. Hon läggs vaken i sin säng, och när hon gnäller pratar vi med henne (ramsan), lägger en hand på henne och tittar på henne (sänglampan är nerdimmad så man precis ser varandra).
Ack ack :roll: Ni ska överlämna henne åt sömnen, som är hennes egen - inte sitta där och glo på henne och prata till henne i någon sänglampas ljus :shock: Det är bara störande. Läs gärna Safarin - den finns bland krönikorna, men du hade visst boken också. Bra :!: Då är det kapitlen Lugnet och Säkerheten ni särskilt ska ta del av dessutom.

quote="m_stockholm"]Vi fyller på med ersättning efter amningen så hon verkligen är mätt vid sängdags. [/quote]
Det är bra. Men hon ska trugas proppmätt vid ALLA mål, på dagen också :!: Mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat är Standardmodellens A och O. Då kommer också den goda sömnen som ett brev på posten.
m_stockholm skrev:Kan man förvänta sig bättre nattning av en åttaveckors?
Man kan förvänta sig bättre nattning av de ömma föräldrarna, ha :lol: Se ovan.

Hon ligger väl på mage med larm, och ni lägger väl fint tillrätta först :?: Synnerligen lugnande och sömnbefrämjande båda :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"