Kan någon svara på det här?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mm

Kan någon svara på det här?

Inlägg av mm »

JAg har nu några kvällar (5) kämpat med att få mina barn, 3 och 5 år, att somna själva utan att vi ligger bredvid. Ikväll gick det alldeles oväntat bra - de skrek inte alls! Bara ropade lite, men jag som sitter här utanför vid datorn svarar med min snälla ramsa och lillan somnade faktiskt på "bara" en halvtimme, nästan utan gråt. Men storebror... han har varit så trött i dag, att han bara har trasslat och inte orkat med sig själv ens (vaknade för tidigt i morse efter att ha haft svårt att somna igår kväll, det blev knappt 10 timmars sömn) och ändå ligger han nu vaken fortfarande. Jag hör täcket prassla och att han viskar för sig själv ibland. Efter drygt en timme i sängen... VARFÖR somnar han inte? Vad är det som gör att han håller sig vaken, när ingenting händer runt omkring honom och han faktiskt är jättetrött? Övertrött är han säkert, det kanske kan hålla hjärnan igång. Någon som känner igen det här, och har tips om hur jag ska komma vidare med det?

hälsningar
mm
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag tycker det verkar som det går åt rätt håll! =D> BRA jobbat!! :D

Dom har ju sedan evigheter (?)varit vana att ni ligger bredvid tills dom somnar, och dom är ju stora nu...Så att detta tar lite längre tid verkar ju vara fullständigt rimligt! :wink:

Storebror kommer inte till ro, men han ropar ju inte, eller är ledsen.
Han viskar lite för sig själv, och det får du nog "bjuda på". Tror som du att han är övertrött! Jag har själv det problemet på nätterna, jag är SÅ trött, men kan bara inte somna! :cry:
Allt detta är nytt för honom. Det tar lite tid att få in det nya.
Du ger ju förutsättningarna för att kunna sova, mörker, natt, ramsa o.s.v.
Han KOMMER att förstå att detta är bra för honom, och somna på kortare och kortare tid, jag lovar! :D

Fortsätt som du gör, du är på rätt spår!!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bra jobbat!

:idea: De mina kan ligga och prata med sig själva eller med varandra upp till en timme efter natti och det tycker jag är helt i sin ordning! Lite svårt att somna på en endaste gång - det kan man ju tycka själv också. Och att de ligger och filosoferar är ett tecken på att de trivs med sitt egna sällskap och att de "rensa hjärnan" lite innan de somnar! Det brukar jag själv göra 8) .
Lindalou

Inlägg av Lindalou »

I linje med tidigare inlägg tror 'även jag att det handlar om för kort tid ännu för att det nya skall ha stt sig, men att nu är på mycket god väg. Samma läggtid med förutsättningar för 12 timmars sömn, samma kvällsrutiner och vänligt men fast bekräftande att det är i sängen man ligger - förr eller senare kommer dina barn att fatta det hela, ni är på så god väg. Och ja, han är nog övertrött, och då skall det, precis som du skriver, trasslas mer än vandligt med regler och sådant. Desto viktigare att vara beslutsam och konsekvent./Lindalou
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "