han sover lite. föräldrar med mkt erfarenhet se hit!
han sover lite. föräldrar med mkt erfarenhet se hit!
HEj alla fina mammor och pappor.
Jag skullevilja få lite tips och tillrop av föräldrar med lite fler barn, typ två tre, fyra som haft en del kurningar och gått igenom några olika sovare...
Min lille yngsta son som nu är 11 månader, började sitt liv som ett aw barn och sov enligt alla konstens regler det antal timmar som de flesta gör i hans ålder. ända tills 6 månader. då hände det ngt. vi skulle kura honom och han blev sjuk och vi avbröt. vi kurade igen en månad senare och han blev sjuk igen! och vi avbröt (dumt, javisst, men jag var ensam hemma och de två stora barnen, 5 och 3 års gamla var oskcå sjuka och vaknade på natten och natt 3 så var jag en våt trasa och orkade helt enkelt inte mer.) Det hela eskalerade till oanade höjder han fick svåra diareer och kräkningar och ammade varje timme hela natten. för ca 3 veckor sedan sa vi att nu får det baske mig vara nog. och såbörjade vi kurningen.
Nu vaknar han fortarande på nätterna. oftast går det att säga till honom med en ramsa och så somnar han om. vargtimmen, kl 5 är svårare. men han somnar om efter lite ramsande till ca 6,15. vissa näter är han vaken 2 timmar och är arg. detta sker ca var 3e natt.
Om han sovit "bra" på natten, som i natt då han bara behövde ramsas två ggr, så vill han inte sova alls på dagen! vi får ner honom i ca 1 timme runt 2 snåret. Mer går inte!
Kan det verkligen vara så att ungen inte behöver mer sömn????
schema
19.15 godnatt
06.15 revelj
ca 1 timme sömn om dagen..
gudarna ska dock veta att vi med en dåres envishet ger honom alla chanser i världen att sova mer och befäster rutiner som de galna aw fans vi är...
snälla tips och erfarenhet önskas!!!
KRAMAR
Jag skullevilja få lite tips och tillrop av föräldrar med lite fler barn, typ två tre, fyra som haft en del kurningar och gått igenom några olika sovare...
Min lille yngsta son som nu är 11 månader, började sitt liv som ett aw barn och sov enligt alla konstens regler det antal timmar som de flesta gör i hans ålder. ända tills 6 månader. då hände det ngt. vi skulle kura honom och han blev sjuk och vi avbröt. vi kurade igen en månad senare och han blev sjuk igen! och vi avbröt (dumt, javisst, men jag var ensam hemma och de två stora barnen, 5 och 3 års gamla var oskcå sjuka och vaknade på natten och natt 3 så var jag en våt trasa och orkade helt enkelt inte mer.) Det hela eskalerade till oanade höjder han fick svåra diareer och kräkningar och ammade varje timme hela natten. för ca 3 veckor sedan sa vi att nu får det baske mig vara nog. och såbörjade vi kurningen.
Nu vaknar han fortarande på nätterna. oftast går det att säga till honom med en ramsa och så somnar han om. vargtimmen, kl 5 är svårare. men han somnar om efter lite ramsande till ca 6,15. vissa näter är han vaken 2 timmar och är arg. detta sker ca var 3e natt.
Om han sovit "bra" på natten, som i natt då han bara behövde ramsas två ggr, så vill han inte sova alls på dagen! vi får ner honom i ca 1 timme runt 2 snåret. Mer går inte!
Kan det verkligen vara så att ungen inte behöver mer sömn????
schema
19.15 godnatt
06.15 revelj
ca 1 timme sömn om dagen..
gudarna ska dock veta att vi med en dåres envishet ger honom alla chanser i världen att sova mer och befäster rutiner som de galna aw fans vi är...
snälla tips och erfarenhet önskas!!!
KRAMAR
3 fina...2005, 2007, 2010
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: han sover lite. föräldrar med mkt erfarenhet se hit!
Det har gått lite troll i det här, och dem måste du ta och skicka på dörren. De gör ingen människa glad.´Allra minst lilla barnet
Han behöver 14 tim sömn/dygn. Det kan spela på en halvtimme åt endera hållet men inte mer. Ta dig loss ur trollträsket genom att coooooola ner dig
Så ge honom dem, och dra tillbaks dina hispiga öron (förlåt) från tröskeln. Ilskna utbrott t ex får sortera under hans privatliv. Ramsa lugnt, högt och glatt men bara en omgång per tillfälle. Dammsug, spela musik, ta hand om barnaskaran, gör något annat
Och sluta se bakåt. Sjukdomar och elände blir aldrig bättre av att repeteras i skallen för evigheten, och dessutom är den bästa medicinen mot allsköns barnakrämpor faktiskt att sova sig frisk. Liksom för oss alla.
Så hjälp honom med fasta tider och de regelbundet bästa förutsättningar, så njuter han alltsammans snart i lugn och ro
Natten tycker jag du ska tidigarelägga och ge 12 tim, och sedan ska han ha 1,5 tim middags-... låt oss kalla det "vila", hmhm! Utan annan underhållning än den som hörs utanför rummet, där safarvakten håller lejonen på behörigt avstånd
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för råden kära du.
Ja, jo
jag ska skicka de hispiga trollen och dra öronen åt mig.... du har så rätt i det.
det är väl den desperata sömnlösheten som spökar....
i skrivandets stund så har vi lyckats få till hans nätter i alla fall! när han till slut accepterade vällingslurken vid 19 tiden så satt natten där som en smäck...
så, ja, jag gör som du säger och ska idag ge alla förutsättningar den lille parveln kan tänka sig för sömn. lugnt rum och skön säng utan krusiduller...
återkommer med rapport.
Ja, jo
i skrivandets stund så har vi lyckats få till hans nätter i alla fall! när han till slut accepterade vällingslurken vid 19 tiden så satt natten där som en smäck...
återkommer med rapport.
:thumbsup: 
Han är en envis liten rackare vårt troll. Men det är ju en bra egenskap för senare i livet så det ska man inte hänga läpp för. Idag har det "erbjudits" sömn under de vildaste protester. efter en hälsosam 11 timmars natt utan avbrott (en av de första) tyckte han själv att han kände sig piggare än vanligt och tyckte då rakt itne det behövdes ngn dagssovning, särskilt inte en 2,5 timmars sådan.... Men, sent omsider, ja det blev sent eftersom det tog lite tid för trollet att aceptera "erbjudandet".. så sover han nu sin dagsömn... låt oss se hur det går resten av veckan!
Det är oerhört skönt att ha era hejarop i bakgrunden... tack!!
Det är oerhört skönt att ha era hejarop i bakgrunden... tack!!
-
ilindstrom
Hej och välkommen hit!
Det är ganska vanligt att när de börjar sova hela nätter, så anser det lilla barnet att det inte alls behöver sova under dagen. Men om man envisas under någon vecka så brukar barnet sova som en stock.
hälsningar
Ida
Det är ganska vanligt att när de börjar sova hela nätter, så anser det lilla barnet att det inte alls behöver sova under dagen. Men om man envisas under någon vecka så brukar barnet sova som en stock.
hälsningar
Ida
Hej Ida och ni andra fina.
Ja, det är lustigt hur det kan bli. Mina två äldsta, den ene kurades vid 6 månaders ålder och den andre var AW barn från början, var det inget knussel med. Det gick liksom som en dans och enligt boken så att säga...
Sen har jag varit kurhjälp för tre små andra småttingar sedan dess och det har också gått som en dans. Så, jag var inte alls beredd på att få en liten rackare som man måste vara extra super strikt med tiderna med. Jag har upptäckt nu med honom att om vi viker så mkt som en minut från vårt schema, eller sägar ngt enstaka extra ord som inte hör till ramsan eller minskar det allra minsta lilla på attityden så förstår han inte vad som gäller.
Nätterna är mkt bättre nu, men ca var 4e natt vaknar han. svårt att veta varför, vi kan inte hitta ngt mönster i dagsformen/rutinerna som skulle föranleda detta så jag tror heltenkelt att det tar längre tid för honom en medel att vänja sig vid rutinerna. Kankse också för att vi har en del misslyckade försök bakom oss. vem vet. Vi kör på. Och precis som du säger Ida har jag märkt att sömnen på dagen nu börjar ordna sig en kvart i taget....
Om itne annat så har jag blivit ännu lite klokare och kan förhoppninsvis bidra med det till ngn annan en vacker dag!
TUsen tack för er tid... kram!
Ja, det är lustigt hur det kan bli. Mina två äldsta, den ene kurades vid 6 månaders ålder och den andre var AW barn från början, var det inget knussel med. Det gick liksom som en dans och enligt boken så att säga...
Sen har jag varit kurhjälp för tre små andra småttingar sedan dess och det har också gått som en dans. Så, jag var inte alls beredd på att få en liten rackare som man måste vara extra super strikt med tiderna med. Jag har upptäckt nu med honom att om vi viker så mkt som en minut från vårt schema, eller sägar ngt enstaka extra ord som inte hör till ramsan eller minskar det allra minsta lilla på attityden så förstår han inte vad som gäller.
Nätterna är mkt bättre nu, men ca var 4e natt vaknar han. svårt att veta varför, vi kan inte hitta ngt mönster i dagsformen/rutinerna som skulle föranleda detta så jag tror heltenkelt att det tar längre tid för honom en medel att vänja sig vid rutinerna. Kankse också för att vi har en del misslyckade försök bakom oss. vem vet. Vi kör på. Och precis som du säger Ida har jag märkt att sömnen på dagen nu börjar ordna sig en kvart i taget....
Om itne annat så har jag blivit ännu lite klokare och kan förhoppninsvis bidra med det till ngn annan en vacker dag!
TUsen tack för er tid... kram!
Bra Mamma S att ni tagit tag i sonens sömn igen. Fortsätt så fint som ni gör nu och ge honom förutsättningar till en god, sammanhängande sömn som han så väl behöver. Var noga med att fylla dagarna med mycket social delaktighet, mumsig mat, utevistelse och massor av skratt
!
Lycka till!
Elle
Lycka till!
... och så sover han.... De senaste 2 veckorna har han sovit heeeeeela natten. 19-06:30....
Enträgen vinner.. (?) men inte utan support från sina cyberspace vänner...

Enträgen vinner.. (?) men inte utan support från sina cyberspace vänner...