Mitt i uppföljningsveckan - dagsvilorna strular!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MamaEmma

Mitt i uppföljningsveckan - dagsvilorna strular!

Inlägg av MamaEmma »

Vi kurar vår Harry 6 månader och nätterna går riktigt bra! Sakta men säkert märker vi att livet är på väg tillbaka efter 6 månaders total sömnbrist. Han sov inte gärna mer än 2 timmar i sträck... Natt 3 på kuren sov han 11,5! Sen har det varierat lite, han blir lite störd under vargtimmen, men somnar ofta om själv. Ramsan fungerar strålande när den behövs! Vi är tacksamma för de sammanhängande timmar av sömn vi fått den senaste veckan. Natt 8 i natt, vi får se hur det går. Han har blivit ordentligt förkyld och fått ögoninflammation... Sov dock fantastiskt bra natten som var, trots att han hostade en del. Imponerande!

Anledningen till att jag skriver är att vi har problem med dagsvilorna. Det är inte det att han inte är trött när det är dags, men det är otroligt svårt att söva honom och han vaknar oftast ledsen. Han somnar aldrig utan skrik, och det rejält. Inga problem på kvällen, men dagtid går han igång väldigt. Blir panikslagen när han vaknar till och lyssnar inte på ramsan dagtid. Han hade som ovana innan kuren att alltid vakna efter 30 minuter och vi märker fortfarande av dessa tendenser. Dagsvilorna sker antingen i vagn (ingen vagning, vanlig promenad) eller hemma i sin säng där han sover nattetid. Nu fick jag gå in och buffa och solfjädra då ramsan inte alls går fram. Han är verkligen ledsen och gråter så tårarna skvalar. Kan vara aningens lättare med dagens första vila, men som nu, den sista för dan, är alltid superjobbig...

Idag har han sovit sina två första lurar ute i vagn och har båda gångerna vaknat efter 30 minuter. Han har alltså hittills sovit 1 timme idag då han borde ha sovit 2,5 timme. Nu ska han vila 45 minuter, men kan nästan sätta pengar på att det blir 30 minuter igen, han vaknar ledsen och vi kan i princip inte lugna honom. Vi försöker att få honom så lugn som möjligt, sluta gråta, och tar sen upp honom.

Schema:
07.00: God morgon och frukost
09.00-10.30: Vila
11.00: Lunch
13.00-14.00: Vila
14.00: Mellanmål
16.15-17.00: Vila
17.00: Middag
18.15: Bad, kvällsbus, nattslurk
19.15: Sova för natten
11 h 45 min nattvila, 3 h 15 min dagvila = 15 h/dygn.

Hur göra för att få dagarna att fungera och få honom att sova ordentligt och rofyllt?
Hoppas verkligen någon kan stötta och komma med råd! Vi är så glada att nätterna funkar och han är så otroligt glad om dagarna, så det är tråkigt att detta ska strula.
Vänliga hälsningar,
Emma
Luvisen

Re: Mitt i uppföljningsveckan - dagsvilorna strular!

Inlägg av Luvisen »

Hej och välkommen MamaEmma! :P

När jag ser ert schema tänker jag att ni bör ge honom en 12-tim natt rakt av. Det är ju den naturliga sömn mängden. Och den första vilan ska väl vara 20 min ? Inte 30...

Dagslurarna är struliga för de flesta under en längre period. Så det i sig är inget konstigt. Det kräver sitt tålamod och målmedvetenhet.

Men jag vet inte...Ni säger att ni kurar men promenerar honom till sömns på dagen... :? Det blir konstigt för den lilla människan. Ska han ta över ansvaret för insomning själv eller inte? Bestäm er! :wink:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :-)

Härligt att ni upplever att er kille gör framsteg :-) Då är ni på rätt väg :thumbsup:
Men som Luvisen säger så bör ni kolla över schemat.
12 tim sömn samt 2.5 tim på dagtid skulle jag rekommenderaför er kille.

Ang dagslurarna och deras placering:

Var och en är såklart fri att lägga dessa hur de vill, men de flesta brukar ha 2 korta á 45 min samt en lång á 1.5 tim. Ett förslag för er del vore ju att korta ner den första fm-luren till 45 min och att sedan göra vilan mitt på dagen till en 1.5 -timmes iställe. Det är ju den vilan man behåller sen när barnet blir äldre och de två andra lurarna tas bort, så kan den vilan få vara så lång som möjligt är det bra :-)

Em-luren i ert fall blir bara 20 minuter om den ska stämma med 2.5 tim sömn/dag. Ni får bjuda på 5 min men det spelar ingen roll tänker jag :wink: Man "brukar" ha fm-luren längre och em-luren kortare eftersom man sen plockar bort em-luren när barnet är 9 mån.

Så - 45 min (fm), 1.5 tim(lunch) samt 20 min (em) i ert fall.

Det kan låta petigt - MEN dagslurarnas placering gentemot varandra varandra samt dess längd har betydelse. Som Luvisen skriver så är det oxå vanligt att det tar tid innan dessa sitter. Rent generellt så säger man att det tar uppemot en månad innan kuren satt sig helt och hållet hos barnet, så att vara tålmodig och stå fast vid detta nya är det bästa sättet att stötta sitt barn :thumbsup:

Uder uppföljningsveckan ska man inte ändra i barnets tider, MEN jag ser att ni är i princip klar med den nu, så kör på. Tiderna som ni har i schemat behöver ni ju inte rucka på, även om 13 är lite i senaste laget att gå och lägga sig om fm-vilan isåfall slutar redan kl 9.45.

Bestäm er oxå för hur ni ska göra med sovandet i vagnen just nu! De som kurar i vagn brukar göra det gnm att låta barnet sova samma lurar i vagnen, utan undantag. Så vill man att barnet ska sova lunchvilan i vagnen så måste man alltid köra på det.

Att kura i vagn trixar till det en del eftersom det blir en ytterligare kompontent som barnet skall ta till sig. Det sista är iofs min egen åsikt, alla är fria att göra som dom vill :-) Det betyder ju såklart inte att er son aldrig mer kan sova i sin vagn...men nu under kuren/uppföljningsveckan så kanske man får ta det lite piano? :roll: Konsekvens och fyrkantighet är det som gäller just nu. I gengäld så får ert barn sova all den tid han förtjänar. Och ni oxå, som ni redan börjat märka :mrgreen:

=D> Härligt kämpat so far! Detta kommer ni att fixa!

Hojta gärna till om det är frågor.

:heart:
Mvh Sanna
MamaEmma

Inlägg av MamaEmma »

Jag blir så glad över att ha hittat detta forum för att kunna få råd från er mer rutinerade! Började känna lite panik, då vi inte längre kunde hitta svar i Annas fantastiska bok, men här finns ju all kunskap som vi behöver.

Tack för era kloka svar! Vi är helt med på ändring av schemat. Det känns ju mer naturligt att ha det så, enklare att skära ner på dagssömn sen längre fram när det är dags för det. Vi utgick - lite felaktigt - från hans tidigare sömnrytm under dagen när vi gjorde schemat. Eftersom att han sov så dålig om nätterna behövde han en riktigt lång vila på förmiddagen. Känns ju lite snett nu när jag läser era tankar så vi ändrar nu till det förslag som du kom med frk carlsson. (Nån 30-minutersvila finns så klart inte, Luvisen, du läste nog fel. Den första vilan var ursprungligen 1,5 h.)

Det här med vagnen har också varit lite oklart för oss, inser jag nu. Och vi som kände oss så pålästa. Det är mänskligt att fela, antar jag. Harry måste dock sova dagens första vila i vagnen, då jag lämnar hans storebror på dagis den tiden. Nu har vi varit hemma båda två i en vecka, men så lyxigt kan vi tyvärr inte ha det framöver :) Anser ni att det är fel att han somnar under promenad? Jag tar alltid en promenad efter dagislämningen så det är inget konstigt för mig. Frågan är alltså om det är "fel". De andra två lurarna är tänkta att sovas inomhus i egen säng.

Ska sova middag nu kl 12 enligt nytt schema. 1,5 h är det tänkt. Han blir så arg, så arg när vi lägger honom där på dagen. Just nu ligger han bara och gallskriker. Jag sitter utanför och ramsar då och då. Vid läggningen buffar vi kort för att försöka lugna honom, solfjäder och sen ut med ramsa. Men når inte fram med ramsan! Han skriker sig helt enkelt till sömns dagtid. Bara att fortsätta eller vad ska vi ta oss till? Behövs mer buffning, som under natt 1 på kuren? För oss är det så märkligt att han är så trygg i sin säng nattetid, men inte dagtid.

Så tacksam för att ni hjälper oss! Det känns som en oerhörd trygghet för oss att kunna bolla detta med några!<3
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Vad bra att du känner att vi har ngt att komma med :-) Det är inte så himla lätt att få alla bitar på plats från början - mkt att tänka på och förhålla sig till, det är ju därför det är så bra med det här forumet :-)

Toppen att ni ändrar schemat oxå. Ge det ngr dagar oxå, det tar ju tid innan saker ramlar på plats.

Han kan absolut sova i vagnen på väg till fsk och under promenad efteråt. MEN! Han ska somna när vagnen är stillastående - dvs du lägger honom där och gör mörkt gnm att dra ner suffletten el sätta för en filt och sen ramsar du precis som vanligt. Vänta tills hans har somnat och SEN börjar du rulla vagnen. Förstår du? Annars så fungerar ju rullandet som buffning, dvs det blir tack vare det han somnar själv och inte för att han kan det själv.

ang ramsan :Hur pass mkt har ni provat att backa? Du skriver nu att du sitter och ramsar en del medan han ska sova lunch. Och att han är arg... Jag brukar låta min son vara ifred när han är arg. Efter ett tag lugnar han ner sig och somnar. Han kanske var sur för att vi lade honom när han upplevde att han hade jätteroligt alt så är han skittrött och irriterad över att man ramsar och stör.
Förstår du hur jag menar? :wink:

Ha det gott!
Sanna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, jag läste fel. #-o Sorry! :oops:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MamaEmma

Inlägg av MamaEmma »

Då hänger jag med i vagnfrågan :) Tack för förklaringen!

Ang ramsandet vid dagsvila. Vi använder den inte så mycket som jag kanske gjorde sken av. Ger den då jag märker att han är på väg att "panika" och när han skriker som värst. Försöker verkligen backa och ge honom tid att lugna sig och komma till ro. Faktiskt så har det gått lite bättre just idag! Säkert för att de svar vi fått här gjort att vi känner sig säkrare och får mer självförtroende. Samma stöd som boken har givit oss. Men ja, han låter arg och ledsen och vill verkligen bara komma upp. Känner igen skriket från tiden innan vi började kura. Men som sagt, det gick bättre idag och han somnade på 3 minuter sista luren för dan!! Min man blev så glad:) Så, vi kämpar på och hoppas att dagarna kommer bli enklare.

Känns också väldigt bra med nya schemat!

Han somnade snällt nu på kvällen, dödstrött! Hoppas på en bra natt trots feber, snuva och ögon som kletar igen hela tiden... :( Han har blivit sjuk i det här skedet precis som boken nämner. Han är tapper vår lille!

Kramar och trevlig lördagkväll!

PS Luvisen, sånt händer! Ingen fara :wink:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

MamaEmma skrev:Då hänger jag med i vagnfrågan :) Tack för förklaringen!

Ang ramsandet vid dagsvila. Vi använder den inte så mycket som jag kanske gjorde sken av. Ger den då jag märker att han är på väg att "panika" och när han skriker som värst. Försöker verkligen backa och ge honom tid att lugna sig och komma till ro. Faktiskt så har det gått lite bättre just idag! Säkert för att de svar vi fått här gjort att vi känner sig säkrare och får mer självförtroende. Samma stöd som boken har givit oss. Men ja, han låter arg och ledsen och vill verkligen bara komma upp. Känner igen skriket från tiden innan vi började kura. Men som sagt, det gick bättre idag och han somnade på 3 minuter sista luren för dan!! Min man blev så glad:) Så, vi kämpar på och hoppas att dagarna kommer bli enklare.

Känns också väldigt bra med nya schemat!

Han somnade snällt nu på kvällen, dödstrött! Hoppas på en bra natt trots feber, snuva och ögon som kletar igen hela tiden... :( Han har blivit sjuk i det här skedet precis som boken nämner. Han är tapper vår lille!

Kramar och trevlig lördagkväll!

PS Luvisen, sånt händer! Ingen fara :wink:
Hej på dig :-)

Så härligt att höra att ni upplever framsteg, dvs verkligen tar till dem till er :-) :heart: Då ökar oxå självförtroendet, precis som du skriver. Att han somnar efter 3 min är ju MVG+, typ :mrgreen: Ta till er det nu och känn er LYCKADE, för det är ni \:D/ Vilket ansvar ni tar, vilket jobb ni gör för er sons skull! =D>

Tack vare att ni står pall nu och fortsätter med hjälp av er strålande attityd så kommer dagarna att bli enklare, jag lovar. Glöm inte att ni har tid nu efter uppföljningsveckan då kuren oxå ska sätta sig. Jag upplevde att det tog bra precis en månad när jag kurade min son nu i november, innan dte verkligen "satt".

Jag delar verkligen er glädje, för jag har själv varit i samma sits och vet hur underbart det känns :heart:

Många varma kramar,
Sanna
MamaEmma

Inlägg av MamaEmma »

Nä, nu blir jag förvirrad igen och undrar hur det egentligen är tänkt att det ska vara....

Lite tuffare med dagsvilorna idag. Han skrek en del.

Men, det jag undrar över är: ska man alltid behöva väcka dem vid dagsvilorna? Har väckt honom 2 av 3 vilor idag. Han blir verkligen inte glad... Och vad göra om han vaknar tidigare, säg 5-10 minuter tidigare, ska jag då söva om honom? Usch, det är verkligen dagarna som är tuffa nu, känner jag. Han blir antingen väckt av mig och är så trött och arg/gnällig, eller så vaknar han själv och är superilsken. Känns som att han aldrig vaknar nöjd om dagarna! Natten som gick klarade han av helt på egen hand! Inget gnäll, bara lite ljud från honom, men han somnade om så duktigt själv! Vi har sovit så himla gott, hela familjen :D

Behöver lite mer hjälp från er mer erfarna kurare...

Kram!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

MamaEmma skrev:Nä, nu blir jag förvirrad igen och undrar hur det egentligen är tänkt att det ska vara....

Lite tuffare med dagsvilorna idag. Han skrek en del.

Men, det jag undrar över är: ska man alltid behöva väcka dem vid dagsvilorna? Har väckt honom 2 av 3 vilor idag. Han blir verkligen inte glad... Och vad göra om han vaknar tidigare, säg 5-10 minuter tidigare, ska jag då söva om honom? Usch, det är verkligen dagarna som är tuffa nu, känner jag. Han blir antingen väckt av mig och är så trött och arg/gnällig, eller så vaknar han själv och är superilsken. Känns som att han aldrig vaknar nöjd om dagarna! Natten som gick klarade han av helt på egen hand! Inget gnäll, bara lite ljud från honom, men han somnade om så duktigt själv! Vi har sovit så himla gott, hela familjen :D

Behöver lite mer hjälp från er mer erfarna kurare...

Kram!

Det antal minuter som är bestämt enl schemat - det är det som gäller! Jag får väcka min son ganska ofta, spec om han har en extra trött dag. Klart att de blir tjuriga då...du vet ju själv hur det är :wink: För mkt sömn på dagen gör ju att man inte sover lika bra på natten så ja, fortsätt väcka du.

Om han vaknar 5-10 min innan det är dags att kliva upp så bemöter du honom gnm att använda ramsan, precis som vanligt. Ligger han och pratar,jollrar, bökar etc så låter du honom bara vara. Det är bara om han frågar/ropar som du meddelar att det fortfarande är dax att sova [-o< .

:!: Somnar han om när det är 5 min kvar så använder du ju marginalkvarten! Samma sak om han vaknar mitt i vilan. Man KAN såklart ta upp barnet om det är så att det vaknar inom marginalkvarten oxå, fast åt andra hållet (dvs tidigare)...viktigt dock att inte gå in till/ta upp ett barn som gråter/skriker...utan man får ramsa och vänta utanför till det lugnar ner sig och sen störta in när det är så lugnt som möjligt. Nu såhär i början så är det dock viktigt att låta tiderna för schemat sätta sig, så man kan ju försöka vara restriktiv med marginalkvarten. Iaf enl mig :wink:

Härligt att natten till idag gick så bra =D> det är bara att gneta på - och det är ju tack vare att ni gör det som det ger resultat :-)

Ha det!
:heart: :thumbsup:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Inlägg Behöver råd och uppmuntran. Tufft just nu...
Vi började kura vår Harry, snart 7 månader, den 18/2. Det gav resultat snabbt, framförallt på nätterna. Började sova sammanhängande och utan massa skrik. Kändes bra i mammahjärtat att det gick så smärtfritt!

Dagslurarna däremot. De har krånglat sen start. Har fått lite råd om dessa här på forumet och den här veckan började riktigt bra. För att sen spåra ur fullständigt... Han börjar gallskrika efter ca 30 minuter. (Innan kurandet sov han nästan aldrig mer än 30 minuterslurar dagtid) Han blundar och är inte riktigt vaken, som jag uppfattar det, men han kommer inte till ro. Han har skrikit upp emot 30 minuter, hysteriskt och ramsan når inte fram. Han snyftar, hulkar, ja, han är verkligen ledsen. Han verkar så otrygg i sin säng där han om nätterna verkar supertrygg och sover så gott. Vi hör ju att han grejar på nätterna, men somnar om helt på egen hand.

När han skriker som värst känns det nästan värre än att köra 5-minuters-metoden. Inget av det vi gör hjälper ju. Verkar som att både ramsa och solfjäder gör det hela värre. Har försökt att bara låta honom vara, men det är ju ohållbart att höra någon skrika så panikartat så länge. Vi blir ledsna själva...

Samma sak om mornarna. Han vaknar ofta ca 1 timme för tidigt, ligger då och småpratar i ca 20 minuter. Allt frid och fröjd. Tills han ledsnar på detta och går igång rejält. I morse höll han på minst 20 minuter tills vi gick in då han försökte få luft till en ny skrikomgång. Det känns inte som att det går att lugna honom på nåt sätt. Då på morgonen tror vi dessutom att han är hungrig, han blir helt galen när han ser sin vällingflaska.

Han får med andra ord inte de timmars sömn han ska om dagen. Och han sover inte sina 12 timmar om natten. Snarare 11,5. Han ska ha 15 timmar/dygn, men ärligt talat så verkar det för mycket för honom.

Schemat är:
7 - god morgon o frukost
9-9,45 - vila
11 - lunch
12-13,30 - vila
14,00 - mellis
16-16,45 - vila
17 - middag
19 - nattslurk o gonatt

När han vaknar vid kl 6 och pratar och är så glad (verkar verkligen som han sovit klart då) - är det helt fel att ta upp honom då??

Hur mycket ska han behöva skrika och vara ledsen om dagarna egentligen? Våra hjärtan håller på att gå sönder...

Han äter massor, är glad och har börjat "prata" mycket mer sen vi startade kuren. Ändå kan jag känna att han är i väldigt stort behov av fysisk närhet när han är vaken och är lite gnällig och mammig.

Vi är så glada över nattsömnen, för vi var verkligen helt slut efter ett halvår av total sömnbrist. Nu börjar det kännas så tungt igen i och med att mornar/dagar är så otroligt påfrestande. Hur sjutton ska vi orka ta oss igenom det??
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen mama Emma,

nu blev det lite fel eftersom det ser ut som att det är jag som skrivit förra inlägget - men det är alltså mamaEmma som vill ha fortsatt pepp!

(Jag har klistrat in det från en ny tråd eftersom vi vill ha en och samma tråd/barn).
MamaEmma

Inlägg av MamaEmma »

Tack för assistans :) Blev osäker på hur jag skulle göra.

Behöver verkligen hjälp för nu går det illa... Vaknade, förmiddagsluren, efter prick 30 minuter och skrek! Är helt omöjligt att lugna. Återigen verkar han dock inte vaken. Somnade så duktigt utan protester.

// Emma
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:-k Funderar...du skriver att han vaknar och sen skriver du i nästa andetag att han förmodligen sover :?: Hur ställer du dig till de olika faktumen?Spelar det ngn roll om han sover el om han är vaken när/om han skriker och gråter? Hade du handlat lika/olika ändå? (Förstår du hur jag menar?)

Jag förstår att ni går sönder av att höra honom skrika. Men vad är vad här? Vad är er oro och vad är det han förmedlar gnm att skrika efter 30 min (oavsett om han sover el är vaken?).

Om han nu sover så finns ju ingen anledning att verktyga honom även om han gråter/låter? :arrow: Eller tänker jag fel? Ramsan följer ju med barnet in i sömnen iofs, så jo....att ramsa kan väl inte vara fel :wink: Det framför att gå in och visa att ni oxå är osäkra på att han kan sova vidare/somna om på egen hand.

Hur mkt ni ska ramsa? Är det så att han frågar,frågar,frågar så måste ni svara,svara,svara. I SHN-boken skriver AW att om barnet frågar 100 ggr ska vi svara 101 ggn. Vi ska alltid ha sista ordet. Och sen så är det den svåra avvägningen att börja backa då. Men kanske är det så att han behöver få JÄTTEMKT bekräftelse helt enkelt... :?:

:arrow: Kan detta vara den sk "djupdykningen tillbaka" som det står om i SHn-boken? Dvs det återfall som kan komma och ibland dra ut på flera dagar?

Jag kan inte/vill inte säga mer än såhär just nu och jag tänker bara "högt", så ta det för vad det är :wink: .
Kanske ngn annan kan ge sina synpunkter?

Många kramar. Ni är superduktiga som härdar ut!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill bara säga FINT svar Frk. Carlsson =D>

För att peta i detaljer som egentligen inte har med saken och göra. Han fyller 7 mån snart säger du? Kanske dags för ett 7 mån schema med 30 min mindre sömn.
Det vanliga är att man minskar den sista luren 45 min till 20 min. Men vissa väljer också 2 lurar och då blir den långa luren så lång som 2 timmar istället.

Vad tror du skulle passa er? Tänk långsiktigt och hur saker funkar idag. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"