här lever livet! Emil är en superenkel liten herre som äter mycket bra, sover gott och skrattar mycket. Vi har några småproblem som jag skulle vilja ha lite hjälp med bara...
Först, Emils schema (ca 15 timmar sömn, 9 timmar vaken):
6-8 vaken (ensamlek)
8-9.30 sova
9.30-11.30 vaken (ute)
11.30-14 sova
14-16 vaken (jobba)
16-17.30 sova
17.30-19 vaken
19-19.30 sova 20 min
19.30-21 vaken (bada, pyjamas etc)
Från början har haft bra nätter sovit ibland 9-10 timmar på raken, men nu har han börjat vakna tidigt på morgonen då och då, runt 5, jag har provat vagna, men det funkar inte, så jag ger honom bröstet, han äter en 20 min måltid och somnar om. Sen väcker jag honom kl 7 istället, vilket pajar dagen lite. Jag vet ju att han KAN sova från 21-6 utan problem, så det borde ju funka att vagna över den lilla skarven, eller? Överlevnadsångesten måste ju vara stillad nu, jag har ju gett honom mat vid minsta pip sen han föddes
Under dagarna så är det bara eftermiddagen som strular, tiden mellan 16-21. Jag förstår inte varför... Jag känner att jag gett allt han behöver i form av social delaktighet, kärlek, underhållning, mat, intressanta saker att titta på osv under dagen. Jag jobbar hemma, så det är lätt fixat :thumbsup
Kl 16 ska han sova 1,5 timme, men han vaknar ALLTID efter 45 min. Jag får stå och vagna fram och tillbaka i ytterliggare 45 min och har gjort så ELLER tagit upp honom tillslut, varje dag sen han föddes. Nått som givetvis måste brytas snarast! Men jag tänker: vagningsträsk! Han har gått och blivit vagningsberoende
I praktiken: Jag lämnar en lugn, vagnad, sömntung kille med en ramsa, jag har en 2-årig dotter som behöver mig runt middagstid, jag har jobb som ska göras... (17 kor och 10 barn liksom) men han skriker upp sig riktigt ordentligt så snart han insett att vagnen inte rör sig längre. Jag kurade min dotter och har läst Barnaboken 10 gånger, så jag vet hur man ska göra, både med vagning och ramsa, men jag undrar om en 2 mån är kapabel att lyssna till ramsan än? Jag har sagt den varje gång han varit lugn och sömntung sen han föddes och ibland ramsar jag istället för att vagna. Han behöver verkligen denna 1,5 timmes tupplur, senare en 20 minutare som brukar vara GANSKA enkel att genomföra. Några tips hur man ska få stopp på träsket?