Hej!
Kurade vår lilla prinsessa i dec, då 11 månader. Efter två månader av underbar sömn har jag nu börjat lägga om hennes dagsvilor till en. Schemat innan var:
7.30 Godmorgon
8.00 Gröt
10.30-11.15 Förmiddagsvila
12.00 Lunch
14.30 Mellanmål
15.00-16.30 Eftermiddagsvila
17.30 Middag
19.30 Pyjamas & välling
20.00 Natt
Har nu ändrat till detta:
7.30 Godmorgon
8.00 Gröt
11.30 Lunch
12.30-14.30 Dagsvila
15.00 Mellanmål
17.30 Middag
19.30 Pyjamas & välling
20.00 Natt
Har nu kört konsekvent & minutiöst i 2 dagar (tredje idag) men dagsvilorna har havererat ordentligt. Nu sover hon 40 min, sen vaknar hon. Jag kör på samma sätt som förra gången men hon kommer inte till ro. Vid ett tiotal gånger är hon nära att somna om men vaknar sedan igen. Är det för att hon tror att detta är första vilan a´40 min som hon reagerar så här? Hur lång tid brukar det ta innan bitarna faller på plats? Är tufft just nu & när verktygen inte fungerar känner jag mig lite handfallen, det har ju varit vår livlina i 2 månader ;0)
Vill också tillägga att de första två dagarna var hon supertrött & i förrgår sov hon nästan när hon fick lunch. Men nu verkar det som om hon nästan ställt om & klarar sig på mindre sömn? Eller är det bara en rättning av tröttheten till "nya" vilan?
Tack för ert fantastiska forum där man kan dryfta sina bekymmer ;0)
Annica
Lägga om schema, dagsvilorna totalhavererat!
-
Skånetösen
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Lägga om schema, dagsvilorna totalhavererat!
Små ettåringar behöver 13,5 tim sömn/dygn i genomsnitt, och ditt nya schema ser perfekt ut, men det finns onekligen de som gärna sover lite mer än så. Man brukar märka på lilla barnet när det är dags att korta ner - någon lur börjar krångla (och gör så i minst en vecka) eller - vanligen
Men jag har två små barnbarn som precis nyligen, sista veckan, gått ner till 13,5 tim från 14. De är hela ett år och fyra månader, respektive ett år och sju månader gamla
Så antingen går du kvickt som attan tillbaka till gamla schemat och avvaktar ett tag och ser vad som händer, innan du ändrar. Eller också framhärdar du lugnt och fint och har, som reserv, en hel halvtimmes tidigareläggning på kvällen att ta till, om och när barnet blir stuptrött.
Bara att bestämma :thumbsup:
För när allt kommer omkring - små barn gör som vi lär dem.
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
MammasÄngel
Hej detta svar hjälpte även mig
men hur gör man när dom ska börja på dagis, då finns det ju bara middagslur
Kram en undrande mamma......
Josef 27/2-10 kurstart 13/1-11
-
Skånetösen
Tack för svaren Anna, måste bara skicka världens största kram, är så glad att din underbara metod räddade oss & inte minst vår lilla prinsessa ;0) Efter vår lyckade kurning i december sa jag en dag till sambon "Titta Niklas, hon gäspade". Det har hon aldrig gjort innan!
För oss har det äntligen börjat bli bättre, igår sov Nellie 1 h 15 min och idag 2 h så nu har dottern accepterat våra nya tideroch det är så skönt att hon fortsätter sova längre än efter de kristiska 45 min! Men jag fick sätta in låång solfjäder i förrgår för att få henne att somna om (kramp i benen!) Men det funkade, så glad! ;0) Så jag är nöjd att vi framhärdade en vila ;0)
Mammas ängel: På det dagis Nellie förhoppningsvis ska gå på har de vila 11.30-13.30 så då gissar jag att vi i god tid får styra om ännu en gång? Till Anna eller annan moderator: Kan man då flytta en kvart bakåt varannan dag eller ska man även då köra det nya schemat från dag 1 & vara ihärdig? Det är "bara" en timmes tidigareläggande från den vila vi har nu.
För oss har det äntligen börjat bli bättre, igår sov Nellie 1 h 15 min och idag 2 h så nu har dottern accepterat våra nya tideroch det är så skönt att hon fortsätter sova längre än efter de kristiska 45 min! Men jag fick sätta in låång solfjäder i förrgår för att få henne att somna om (kramp i benen!) Men det funkade, så glad! ;0) Så jag är nöjd att vi framhärdade en vila ;0)
Mammas ängel: På det dagis Nellie förhoppningsvis ska gå på har de vila 11.30-13.30 så då gissar jag att vi i god tid får styra om ännu en gång? Till Anna eller annan moderator: Kan man då flytta en kvart bakåt varannan dag eller ska man även då köra det nya schemat från dag 1 & vara ihärdig? Det är "bara" en timmes tidigareläggande från den vila vi har nu.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
MammasÄngel skrev:---men hur gör man när dom ska börja på dagis, då finns det ju bara middagslur![]()
Skämt (
Skånetösen skrev:---På det dagis Nellie förhoppningsvis ska gå på har de vila 11.30-13.30 så då gissar jag att vi i god tid får styra om ännu en gång?
Den ettåring finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas, i någon tid eller någon kultur, som frivilligt vinkar hej då till sina föräldrar och sitt hem för att tillbringa sina dagar någon annanstans
Min dotter (en av dem) blev mamma för ett och ett halvt år sedan och sa till mig, när lilla älsklingen var ett halvår, att "Vi vet ju vad du tycker om dagis och vi håller med, men vi måste ju jobba
Hur som helst måste man fråga sig om man verkligen tycker det är rätt och nödvändigt att rätta sig efter dagis' villkor, för det är vad man får göra. Har barnet tider hemma gäller de inte där. Det blir oundvikligen förvirring för lilla barnet, men det kommer att gå "jättebra" på dagis att vila närhelst de bestämmer att alla ska det, för små barn (liksom vi alla) böjer sig för grupptrycket. Då får man anpassa hemma, på fritiden
Underbart =D> Vad glad jag blirSkånetösen skrev: ---är så glad att din underbara metod räddade oss & inte minst vår lilla prinsessa ;0) Efter vår lyckade kurning i december sa jag en dag till sambon "Titta Niklas, hon gäspade". Det har hon aldrig gjort innan!
Du gjorde det och lilla barnet sov vidare, trygg i sig själv med din hjälp =D> Pris och beröm :-({|= Du bröt mönstret, det ingen orkade med längre. Så vackert \:D/Skånetösen skrev: Men jag fick sätta in låång solfjäder i förrgår för att få henne att somna om (kramp i benen!) Men det funkade, så glad! ;0) Så jag är nöjd att vi framhärdade en vila ;0)
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022