Kura 8 månaders, lite frågor först

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bellan

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Nu har det gått två nätter och en dagar :D

Först läggningen efter att vi läst det som TorsMamma länkade var det tufft. Det tog tid men bara för att hon var så jätttttte arg. Hon ville ju att vi skulle komma in. Somnade i alla fall efter 35 min och vaknade en gång på natten och var jätte arg då med (tog 1 1/2 timme att somna om) men sen som hon över vargatimmarna :D

Igår på dagen somnade hon på 10 min på första vilan. Andra vilan var vi inne i stan och jag la henne i vagnen, drog över filten och ramsade. Min kompis undrade nog vad jag gjorde :wink: Men vår tjej somnade med bara en extra ramsa under mycket ljud från alla runt omkring (bland annat så spelade en 3-åring på ett munspel precis bredvid :wink: ). Det kändes jätte bra och jag gick in med världerns bästa attityd :D

Igår kväll somnade hon på 23 minuter under en del protester men hon var inte alls lika arg. \:D/ och så sov hon till kl 06.03, vi ramsade och 06.35 började vi göra husljud. Känns sååååå bra!!!! Tack för all hjälp! :heart:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Vilken fantastisk läsning! \:D/ \:D/ :heart: :heart:
Underbart! Nu är ni verkligen på väg åt rätt håll, snart i mål ju! Kämpa vidare med ert fantastiska arbete!!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej :D
Det här går ju jätte bra \:D/ Tack alla för hjälp och stöttning :heart:
Nu har vår lilla tjej lyckats sova en hel natt 19.30-07!!! (tog 30 min för henne att somna men det fick hon göra själv) och det var i förr går. Inatt vaknade hon kl 06.02 när jag var tvungen att gå upp på toa (men hon sov heeeela natten tills dess :wink: ), hon fick självklat ligga kvar och prata och 07 var det God morgon! :D Dagvilorna går också bättre. Idag somnade hon båda vilorna på 5 minuter \:D/

Nu när vi fått ordning på sömnen kommer jag med nästa fråga :?
Jag ska iväg till en kompis nästa vecka och då kommer min dotter behöva sova lunchvilan där (1 1/2h). Vad har du för tips om hur jag ska göra? Ska jag börja med vagning ute nu i helgen och lära henne det? Ska jag ta med vagninsatsen in och ställa i något rum och lägga på en filt för att göra mörkt? Ska jag köpa en resesäng och lägga henne i den? Skulle uppskatta lite olika tips och råd :D

/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Idag var vi iväg till kompisen :D
Jag hann inte sätta mig in i hur man vagnar nu i helgen så jag kände att det var bättre att tjejen fick sova i en säng. Så i går köpte vi en resesäng :wink:. Jag sydde ett mörkläggningsöverdrag till sängen (av ett tunnt svart lakan) på kvällen och även ett överdrag (påslakan stil) till extramadrassen (ett kort uppblåsningsbart liggunderlägg) som vi fick lägga i för att hon skulle sova mjukt (herregud vad hård botten är i resesängen annars :shock: ). Så med massa packning åkte vi till kompisen, åt lunch där och sen ner i resesängen med rätt attityd :D . Hon låg och pratade i 25 minuter sen somnade hon och sov nästan 60 minuter då jag väckte henne! \:D/ Det känns sååååå skönt att det gick bra!
/Bellan
Liten, nyår -18
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh va underbart! Härligt!
Fint jobbat! Perfekt! :heart:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!

Nu har vi en till fråga :wink: . Vår tjej sover bra båda dagvilorna och de flesta nätter :D, bara några enstaka uppvak som hon klarar själv. Men hon tar 30-45 minuter på sig att somna på kvällen fortfarande :( . Hon pratar och gnäller och är arg när hon ska sova. Det är väldigt få gånger hon blir ledsen och är det något som är fel, ikväll hade hon fastnat med hela benet mellan spjälorna i sängen :shock: och somnade sen när hon fick hjälp (och en solfjäder). Frågan är hur får vi henne att somna lättare? Vad har vi missat? :?:

/Bellan
Liten, nyår -18
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Härligt jobbat med kuren, fin stöttning och bra utfört hela familjen!

Jag hittar inte ert aktuella schema, kanske finns något att justera. Att ligga och prata eller vara arg är inte mycket att göra åt, bra att du hör skillnad på att vara arg eller ledsen!

Annars bara bolstra så hon inte fastnar i spjälorna och ingrip när hon behöver er, men det där verkar du redan ha koll på :D Annars dagarna i största allmänhet, utevistelse, delaktighet. Allt som ingår i paketet för att få lugna, fina nätter. Och massa mat förstås!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Emma!
Tack för att du svarade på mitt inlägg :D
Jo, schemat ser ut så här:

07 god morgon!
07.01 amning
mys i mammas och pappas sängen med bok och god morgon till pappa
07.30 byta blöja, på med kläder
08.00 frukost (gröt, plommon, frukt och ibland smörgås)
lek och fixa med tvätt
09.00 blöjbyte och borsta tänderna
09.15-10.00 sova 45 min (somnar alltid snabbt)
lek, aktivitet (ute eller inne), husgöromål
11.30 lunch (matpure, plommon, fruktpure och vanlig frukt, vatten + plockmat)
12.00 duka av och byta blöjan (behövs alltid)
12.15 amning
12.30-14 sova 1,5 h
oftast läser vi lite i mammas och pappas säng innan vi börjar med mellis
14.30 mellis (gröt och fukt eller yoghurt, macka och frukt + plommon o vatten)
lek, aktivitet (ute eller inne) och husgöromål
17.30 kvällsmat (matpure, plommon, fruktpure och vanlig frukt, vatten + plockmat)
lek och mys (oftast med pappa som kommit hem från jobbet)
18.20 tvätt eller bad, tandborstning, pyjamasbody på
18.45 amning
19.00 god natt! Sova till 07.00
Tycker att det känns som vi följer det som står i boken, kan du se om det är något vi missat?

Visseligen får vi kämpar som tusan att få henne att skratta, hon är så fruktansvärt svårflirtat :| , jämt . Vi busar och kittlas och leker och gör allt när hon ska sova. Och vi får ett leende och ett litet hi (inget hihi alltså) från henne medans vi två skrattar :lol: åt att vi inte kan få henne att skratta :| ... tips?

Sen brukar hon vakna mellan 06.20-06.45 men det är inget jag tänker klaga över. Ibland ligger hon och pratar och ibland är hon lite mer gnällig. Här om dagen var hon arg!!! men då var hon väldigt hungrig när hon vaknade (hon hade ätit dåligt både vid mellis och kvällsmat dagen innan) så då fick vi använda marginal kvarten. Annars brukar vi säga god morgon kl 07.00.

Tacksam för alla tips jag kan få! :heart:
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Idag slog det mig att vi skulle testa en sak med läggningen för att få henne att somna fortare. Istället för att jag ska amma och att vi sen ska skratta godnatt i mammas och pappas säng. Gjorde vi tvärt emot. Skratt först och sen amma och ett kort skratt efteråt och hon somnade mycket fortare :D Det tog 20 min istället för 30-45 min. Och hon var inte alls lika arg som brukar.

Det är såååå härligt med framsteg \:D/
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Jag måste bara få berätta om dagens framsteg :D
Men det nya sättet att lägga henne somnade hon första vilan på 5 min, andra vilan på 5 min och somnade för natten på 10 min!!!! Och då hade vi varit och simmat och hon sov 20 extra minuter i bilen på väg hem. Och hon var inte alls arg, inte det minsta när hon skulle sova! \:D/

Även om det har tagit lite tid för oss att få ordning på sovandet efter kurstart så går det ju hela tiden framåt!

/Bellan :heart:
Liten, nyår -18
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Heja heja heja! Nu har du fått vänta på svar men det kanske bara var bra det för det där löste ni ju hur bra som helst!

Bra jobbat!!! Schemat ser fint ut!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!

Behöver lite tips :D

Tjejen har börjat strula till sömnen. Vaknar tidigare på morgonen (20-45 min tidigare än då hon ska upp eller vaknar på natten och kan inte somna om själv) och krånglar även med vilorna. Somnar inte som hon ska. Kan ta 45 min att somna på lång vilan (1.5 h) eller 20 min på kortvilan (45 min). Nu är frågan om vi ska korta ner hennes sömn? Hon blev 10 månader i helgen och vi funderar på om det här är tecken på att hon behöver sova mindre? Eller om det kan vara något annat? Vi hade en riktigt tuff dag förra veckan då hon inte sov på förmiddagen, sen åkte vi bil och hon bara skrek och alla vilor den dagen blev helt fel. Kan det vara det som strular fortfarande?

Idag är hennes sovschema 19-07 09.15-10 12.30-14 alltså 12+45+1,5

Skulle även behöver lite tips på hur jag ska tänka inför att jag ska vagn-kura henne nästa vecka (hon sover bara i sin säng nu). Ska jag vänta med det eller ska jag köra igång med det trots att sömnen strular? Kan man vagna inomhus? Jag är såååå trött fortfarnade att jag behöver sova när hon sover och låta henne stå ute är inget alternativ för oss då pga hur vi bor. Men behöver få henne att kunna sova i vagn så att jag kan få henne att sova i vagn när vi är borta. Och ska jag i så fall vagn-kura henne på korta eller långa vilan?

Tack för råd och tips :D
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Ett tillägg....
Jo, sen tycker jag att hon är väldigt hungrig när hon vaknar på morgonen fast jag petar i henne så mycket jag kan.
Så här äter hon:
Amning när hon vaknar
Frukost: gröt på 3/4 dl vatten + havregröt m päron o banan (vet inte mängden när det är färdigblandat) + 1/2 smörgås i bitar med lite bregott + två stora skedar plommon + vatten
Lunch: 2/3 -1 burk med mat + plommonpure + 1/3 burk fruktpure + någon frukt (ca 1/2 päron tex) + vatten Och sen amning efteråt
Mellis: 1/2-2/3 burk frukt med yoghurt + fuktpure + 1/2 macka med bregott + ev liten frukt (eller så byter jag ut frukt med yoghurt mot gröt) + vatten
Kvällsmat: Samma som lunch
Amning innan hon somnar

Borde jag få i henne mer? Jag trixar med att få i maten mellan plockmaten :wink: Det är ju sååå kul att äta själv

/Bellan
Liten, nyår -18
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Det har jag nog inte sagt förut :oops: )

Generellt kan man säga att man ALDRIG kan ge små barn för mycket mat - det kommer ut i endera änden. Så jag tycker du ska brassa på :wink: Riktig havregrynsgröt t ex bör vara 1 dl gryn och 2 dl vatten samt serveras med en rejäl klick (äkta) smör, och matas in i en stadig fart utan frågetecken. Plockmaten låter toppen, men se om du inte kan bjuda på ännu lite mer. Varför bara en halv smörgås? Mat är mer än mat, det är också äventyr :lol: Så låt henne härja, ge fler och nya bredbara pålägg! Till mellis ska du exempelvis satsa på hela burkar, inte halva eller trekvarts-iga... Det handlar inte om "smakisar" här utan om MÅLTIDER :P Lätt också att vid matningen vara "försiktig" och bara ge lite lite och vänta tills barnet svalt undan och helst ber om mer... Gör inte det! Mata på bara, i en Attityd av Sjävklarhet :P

Å andra sidan är det inget fel att vara hungrig när man vaknar. Det är sunt, och det brukar inte inträffa förrän ett par veckor efter kuren (innan vilken man i regel nattätit). Så gläds åt aptiten på rätt ställe, om man säger :lol:

Det är möjligt att sömnen behöver kortas någonstans med cirkus en kvart, men jag tycker du är för tidigt ute :!: Det verkar inte som om sömnen "sitter" riktigt än vilket i praktiken betyder - effter det du skriver - att hon som det är nu sover för lite. Hon får inte ihop sitt sammanlagda sömnbehov. Försök få till det först, innan du överväger att ändra sovplats och schema (som ser bra ut).

På samma sätt - vänta med vagnsovande tills sömnen sitter I TID. När alla polletter trillat ner tidsmässigt kan du absolut lägga henne att sova i vagnen (under förutsättning att hon kan sova någorlunda plant, helst helt plant, i den), liksom du kan lägga henne att sova borta utan mankemang. Men tiderna måste sitta först :!: Ett tips för bortasovande, om ni ligger över, är också Baby Björns resesäng, som är urenkel att fälla upp och ihop och inte väger mycket mer än en rejäl portfölj.

Så följ tiderna och ge henne chansen att "lära sig klockan" - vilket inte är så lätt att göra om visarna flyttas om då och då och siffrorna byter plats :roll: Tänk att det viktigaste inte är att hon sover varje minut hon "ska"; det viktigaste är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem - och ifrågasätt inte det du har beslutat, som är i lilla barnets intresse först och främst. Minns att det tar en vecka åtminstone, innan man alls kan utvärdera någonting :!:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för ditt svar Anna!

Nu har vi tutat i dottern mera mat :D Hon äter massor under lunchen och till kvällsmat och så får hon en extra flaska välling innan jag ammar henne på kvällen. Problemet uppstår till mellis, då äter hon nästan inget och är självklar hungrig och gnällig ett bra tag innan kvällsmaten :? Så hur gör jag nu?

Jätte bra att jag fick svar på det där med vagnen och sov tiderna. För jag vill ju inte ställa till det, tanken är ju att sömnen ska funka klockrent :wink: Har redan köpt en resesäng och använt den. Första gången gick det bra men andra gången blev det lite tokigt, dom som var med oss "pratade" med vår dotter genom dörren när hon inte somnade på en gång :x utan att jag visste om det och det slutade med att jag fick gå in och solfjädra henne. Tur att hade verktygen :D

Jag är så glad och så tacksam för att jag kunnat kura min dotter [-o< . Även om jag inte har återhämtat mig än från alla månader utan sömn så verkar det som att min dotter har det :D Sen kurstart har hon lärt dig krypa, ställa sig upp, fått 4 tänder, börjat säga mamamama och nu senast idag papapap :D

/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"