Hej,
Våran äldsta, nyss fylda 6, och nyss börjat i 0:an, driver oss till vansinne. Hon är missnöjd med det mesta och har et språk som man inte trodde möjligt. Med risk för censur kan jag tala om att hon säger "Håll käften ditt fucking arsle", t ex. Och även om vi föräldrar bråkar en del, så kommer dessa ord inte från dessa bråk. Dessutom slåss hon när hon blir arg, middnöjd, eller inte får sin vilja.
Har läst kapitlet i barnaboken, men saknar redskap.Hon är verkligen envis som synden, och slutat inte oavsett hur vi griper an situationen. Vi har jobbar med olika tillgångar - lungt och sansat sagt, "så pratar vi inte här"- skickat in henne på rummet - och i vissa fall gapat och skrikit och blivit verklingen arga.
Efteråt är hon ofta (men inte alltid - ibland fortsätter hon att vara sur och hävdar sin rätt) förtvivlad och ber om ursäkt. Hon säger, att hon är den dummaste som finns och annat i samma stil. Så kan vi prata om det, och hon forklarar också ofta varför hon blev arg /missnöjd, men hennes reaktioner är helt ur proportion.
Hon trivs bra annars, har kompisar i skolan etc. Men det tempramentet hon har nu, och den ilska hon visar har varit en del av hennes personlighet on-off länge. Nu är det dock helt galet.
Situationen påverkar både oss och hennes lillasyster på 2,5, och ofta känns helger och ledig tid som rena rama fängelset.
Alla råd är välkomna!
Tack
Ulrika
missnöjd 6-åring - det har spårat ur
missnöjd 6-åring - det har spårat ur
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.
Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)
Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
Hej
!
Visst kan det vara en prövning. Det är andra nivåer jämfört med trotsen, men redskapen är ju i mångt och mycket desamma.
Det kommer mycket frågor kring 6-åringar här igen nu, så kanske vi ska aktivera 6-årskris-tråden igen, och bolla tillsammans där, vi som vill.
Hur som så klistrar jag in den, samt en annan 6-årstråd här där jag tror du kommer hitta lite av vad du söker:
6-års kris
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13646
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20791
Visst kan det vara en prövning. Det är andra nivåer jämfört med trotsen, men redskapen är ju i mångt och mycket desamma.
Hur som så klistrar jag in den, samt en annan 6-årstråd här där jag tror du kommer hitta lite av vad du söker:
6-års kris
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13646
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20791
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Re: missnöjd 6-åring - det har spårat ur
Jag blir tokig...
Jag kommer inte ur denna onda spiral och har nu en dotter som kallar mig fula ord, skriker och protesterar, gnäller etc. flera gånger per dag. Igår blev hon arg för att hon fick en ny bok... Och jag hette skitmmamma, och jag gillar inte just denna boken. Jag tog bort boken ochs sa att om hon inte ville ha den så behövde hon inte - vilket utlöste ännu en rond och skrik och kaos - jag hade ju inte tittat på den, och jag gillar den, men det visste jag inte. Förklarade att det inte var ok att reagera så oavsett, men är inte säker på att hon uppfattade detta....
Detta är inte konstant - hon är också glad och kan fixa saker, men oj oj oj vad mycket gnäll och bråk.
Hon har sedan ungefär en månad en egen lista med uppgifter som hon kan lösa. Allt från att gå ut med skräpet, lägga fram kläder, hjälpa till att tvätta/städa etc etc. De första dagarna var hon mycket engagerad och tog uppgifterna på alvar. Nu skall vi påminna henne om uppgifterna.
I morse satt kläderna så fel att hon stannade kvar i sin säng tills vi skulle gå, och inte han äta frukost.
Hela morgonen för resten av familjen slutat i mer eller mindre kaos, och lillasyster på 3 kopierar storasyster och vill inte ta på sig, inte äta etc.
Vad gör jag?
Jag kommer inte ur denna onda spiral och har nu en dotter som kallar mig fula ord, skriker och protesterar, gnäller etc. flera gånger per dag. Igår blev hon arg för att hon fick en ny bok... Och jag hette skitmmamma, och jag gillar inte just denna boken. Jag tog bort boken ochs sa att om hon inte ville ha den så behövde hon inte - vilket utlöste ännu en rond och skrik och kaos - jag hade ju inte tittat på den, och jag gillar den, men det visste jag inte. Förklarade att det inte var ok att reagera så oavsett, men är inte säker på att hon uppfattade detta....
Detta är inte konstant - hon är också glad och kan fixa saker, men oj oj oj vad mycket gnäll och bråk.
Hon har sedan ungefär en månad en egen lista med uppgifter som hon kan lösa. Allt från att gå ut med skräpet, lägga fram kläder, hjälpa till att tvätta/städa etc etc. De första dagarna var hon mycket engagerad och tog uppgifterna på alvar. Nu skall vi påminna henne om uppgifterna.
I morse satt kläderna så fel att hon stannade kvar i sin säng tills vi skulle gå, och inte han äta frukost.
Hela morgonen för resten av familjen slutat i mer eller mindre kaos, och lillasyster på 3 kopierar storasyster och vill inte ta på sig, inte äta etc.
Vad gör jag?
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej rebekka4
Har ingen egen erfarenhet av sexâringar (än), men den dagen kommer jag att, förutom att lusläsa Barnaboken, printa ut den här trâden och tapetsera väggarna hemma:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =8&t=22960
Otroligt fint jobbat av mamman, eller hur? =D>
Har ingen egen erfarenhet av sexâringar (än), men den dagen kommer jag att, förutom att lusläsa Barnaboken, printa ut den här trâden och tapetsera väggarna hemma:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =8&t=22960
Otroligt fint jobbat av mamman, eller hur? =D>
Det kan vara utmanande att ha sexàringar, de är smà samtidigt som de är stora.
Läs i sexàrskapitlet Barnaboken sà förstàr du mer av det som händer med henne nu.
Läs gärna tràden Sarisparis länkade till. I den finns sexàrskapitlet redan.
Nàgra nyckelord att hàlla sig till
Social delaktighet màste bli rutin sà den inte ifràgasätts (sà mycket
Nu ska jag skynda posta innan allt försvinner igen.
Àterkom gärna med tankar.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tack för alla kloka svar - vi jobbar på.
Skall bli bättre på social delaktighet - var faktiskt lite osäker på hur mycket berömm som skulle ges, men jag ser att jag har gjort nästan rätt, men kan göra det bättre! Undrar om det funkar på maken också
Jag återkommer - antingen när jag krisar, eller när jag har fattat galoppen.
Bh
Ulrika
Skall bli bättre på social delaktighet - var faktiskt lite osäker på hur mycket berömm som skulle ges, men jag ser att jag har gjort nästan rätt, men kan göra det bättre! Undrar om det funkar på maken också
Jag återkommer - antingen när jag krisar, eller när jag har fattat galoppen.
Bh
Ulrika