Inne på 7:e dagen, vaknar 1 h 30 min för tidigt, hur göra???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammalinnea

Re: Inne på 7:e dagen, vaknar 1 h 30 min för tidigt, hur gör

Inlägg av mammalinnea »

Hej! Det är ett tag sedan jag skrivit, så nu måste jag uppdatera lite.
Vi är snart inne på natt 39, och hittills har vi lyckats få 2 st 12 h nätter. Så inte så många hela nätter ännu. Senast skrev jag att jag har gått in på nätterna när han skrikit och varit ledsen, då tog han tacksamt emot beskedet. Nu har vi fått lite problem vid läggning, han som har somnat på 2 minuter de senaste veckorna har nu börjat gråta och det har tagit upp emot en halvtimme före han somnat. Han har också börjat vakna ofta på nätterna. Inatt var han vaken nästan två timmar. Pust, känner att jag håller på att bli lite galen! :evil:
Jag ramsar när han vaknar, har inte hjälpt, sätter om en stund på klassisk musik, vilket inte har hjälpt nu heller. Inatt gick jag in, efter ca 1 timme, och gav beskedet, han blev lugn och somnade om men vaknade på nytt efter 10 min. Jag ramsade och började på nytt. Slutade med att jag solfjädrade tills han somnade! :(
Dagslurarna har också krånglat, eftersom det varit så kallt ute så har har han sovit inne nu den senaste veckan. Tar ganska länge före han somnar, ca 20 min. Vagnar ganska mycket. :(

Började fundera om jag skulle ta bort första dagsluren???? Han fyller ett år om några veckor. Nu sover han första dagsluren kl 1015-10.45 och andra 13.30-15. Och natt 20-8.

Känns väldigt frustrerande just nu. Hoppas hela tiden att de ska ändra, men de verkar ju just nu som om de bara blir sämre!??

Men inte tappa hoppet nu!!

Hade bra alla!!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Svårt att veta om det är läge att ta bort första luren ännu, jag trodde det på vår piggis till son innan han fyllt 11 mån men det var för tidigt. Det är något magiskt där vid året, först då kunde vi ta bort luren. Men det är så ibland bara, lurarna krånglar och det gäller att hålla i för att få det stabila. Ge förutsättningar och överlåt till barnet att sova eller ej.

Jag anar lite mycket trafik nattetid, som det verkar så skriker han er till sig och verkar bara vakna mer och mer. Att först ramsa för att sedan gå in blir tokigt. Det är lätt att skapa nya, mindre bra vanor så därför är det så viktigt att ha en plan när de börjar vakna helt plötsligt och ifrågasätta detta nya. Är han ledsen direkt när han vaknar?

Känns det som att ni skulle kunna avvakta och lyssna av mer?

Klassisk musik på natten hade jag dragit mig för, blir lite dubbla budskap om man tänker sig att det inte händer något på natten. Men det kanske är vargtimmar du beskriver? (Efter kl 4 någon gång)

Ni klarar detta, ni måste bara göra "baksteg" för att han ska göra framsteg :D !
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mammalinnea

Inlägg av mammalinnea »

Tack Emma för dina råd!!

Han har gråtit väldigt högt och argt, men sedan blivit mera ledsen. Han har vaknat flera gånger mellan ca kl 00 och 7. För några veckor tillbaka började vi avvakta mera och det fungerade nog ganska bra, även om han kunde vara vaken i ca 1 h 30 min. men han somnade om själv. Men känns som om vi skulle behöva bryta vårt mönster. Nu när han har vaknat så har han varit väldigt höggljud, stått upp i sängen, ropat/gråtit mycket, till sist blivit jätte ledsen och jag har gått in och gett beskedet. När jag gått in och gett beskedet har han slängt sig ner på mage och tagit tacksamt emot beskedet och somnat efter att jag ramsat ut.

Läste igår i en annan tråd om att bryta mönstret och gå in direkt han börjar gråta och krissollfjädrat...Jag funderade en stund men kände att jag bör göra på något annat sätt, så nu solfjädrade jag inatt. Han vaknade fem gånger under natten. Första gången kl 23.50, och sista 7.00, jag har gått in direkt han börjat gråta, varit tyst, solfjädrat tills han varit helt avslappnad och börjat andas tungt, ramsat ut och sedan fått bekräfta.

Åjåj, undrar om jag gör fel nu...kanske jag nog borde avvakta istället. :-k Men tycker att det inte har hjälpt de senaste veckan...
Men jag solfjädrar inatt också, får se då!! Hur tycker ni detta låter? Är jag helt ut och cyklar? :oops:

Annars så har vi fört dagbok från första dagen, vi har skrivit ner precis allt som vi har gjort, klockslag, hur han gråter, vad vi har gjort o.s.v. Snart har vi skrivit en bok! :)

Många kramar från en mamma som är otroligt tacksam för dom råd och hjälp hon får!! :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ska man bryta ett mönster måste man göra det ordentligt EN gång.

Du kan solfjädra vid minsta pip tills han somnar (bäst så) EN gång, första gg han vaknar. Och ramsar till han blir tyst och ger honom en inbakad bekräftelse. Ramsan ska vara mjuk och betryggande. Nästa gg han vaknar under natten så ramsar du på samma sätt vid minsta pip tills han tystnar. Nästa gg han vaknar så avvaktar du ganska läääänge.

Så man backar stegvis HELA tiden för han vet ju. :wink: Annars riskerar han att bara bli arg när han inte får ngt förtroende!

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
mammalinnea

Inlägg av mammalinnea »

Gokväll! Tack Luvisen!!! :heart:

Natten blev ganska "gråtig". Han vaknade första gången redan kl. 22, då gick min man och solfjädrade honom och ramsade ut. Sen vaknade han vid tolv, jag ramsade flera gånger tills han tystnade, men han började förstås gråta på nytt, jag väntade längre och längre mellan ramsandet, jag bakade in bekräftelseramsan varje gång. Han somnade om efter ca 1 h. Han skrek otroligt argt och högt men till slut blev det lugnare och han pausade emellan och till slut somnade han. Men jag då, min klant, gick sedan in efter 10 min för att lägga på täcket, då sparkade jag till en grej i hans rum så han vaknade och började gallskrika på nytt, jag ramsade ut och började om. Då somnade han på ca. 35 min. Han sov till kl. 7 då vaknade han med ett gallskrik, jag pangramsade och avvaktade lääänge tills nästa ramsa, men han somnade inte om, gjorde god morgon kl. 7.45.

Nåja, ikväll somnade han på 2 min, jippiiii! \:D/ Så få hoppas att natten blir lite bättre än förra! [-o< Men funderar på en sak, ska jag pangramsa vid minsta pip, eller avvakta länge före jag ramsar! hmmmm....
Ska nog få detta att fungera, ska inte ge oss!!

Ha en fin kväll!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmmm... Svårt med tanke på att du råkade väcka honom i sitt rum... Jag tror på att ramsa vid minsta pip första gången och sedan vänta vid nästa uppvak om det nu blir ngt. :wink:
Ska nog få detta att fungera, ska inte ge oss!!
Det klart ni grejar detta! :D /Luvisen
SM rookie
mammalinnea

Inlägg av mammalinnea »

Jodå, klart vi grejar det här!! :D

Inatt vaknade han första gången kl 4. Jag ramsade och sen avvaktade jag länge tills jag ramsade nästa gång. Han var vaken ända till kl. 5.15. Till först ropade och skrek han högt och argt, jag ramsade var 20-30 min tills han tystnade och sen avvaktade jag igen. Hans gråt ändrade efter ca en halv timme, började då ropa lite mindre och till sist började han pausa lite mellan varven. Och till sist somnade han. Jag har nu gjort så att jag bakat in bekräftelse ramsan när jag ramsat, alltså inte gett någon bekräftelse ramsa sen när han tystnat!! Visst kan man göra så!!!??? :oops: Sen sov han tills jag gjorde God Morgon!! \:D/

Ikväll somnade han igen på 2 min! =D> Hoppas natten blir lite bättre än förra! Nu inatt ids jag inte pangramsa när han vaknar (om han vaknar) utan avvaktar och lyssnar på hur han låter!!? Få se då hur de går!! :thumbsup:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Du har bakat in bekräftelseramsan? Tipp topp! :thumbsup:

/Luvisen
SM rookie
mammalinnea

Inlägg av mammalinnea »

Jepp, jag har bakat in bekräftelseramsan!! :thumbsup:

Inatt vaknade han redan kl 1.15, jag avvaktade då och lyssnade på hur han lät, han började skrika upp sig och "fastnade" lite, jag ramsade lugnt några gånger tills han tystnade, han började gråta lite argt efter en stund, men sedan så började han pausa lite mellan varven och ropa och gnällprata mera, alltså mindre gråt. Han lugnade sig och var tyst efter en halv timme. Framsteg!!! \:D/ Sen sov han tills jag gjorde God Morgon!! Alltså en ganska så lyckad natt! :heart:
Hoppas på flera sådana!!

Nu vet jag inte om jag vågar skriva detta ens, men jag och min man kommer att åka bort imorgon och vara borta i tre nätter!! :oops: Ojoj!! Vår son kommer att vara hos mina föräldrar, han är jätte trygg med sin mormor, känns skönt. Mormor har också skött honom på dagen och följt vårt schema och ramsat och allt sånt, vilket har fungera bra!! Vi har gått igenom hur hon skall göra på natten osv. Vi kommer att sova där i natt, så då får hon ju se/höra hur vi gör!! Hon är nog med på noterna och hon har lovat att inte ta upp honom på natten!! :D
De går nog säkert bra, men jag är nervös i alla fall!!

Nåja, ha en bra dag!

Hälsningar från kalla och insnöade Finland!! :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad koolt att ni får uppbackning! Önskar vi hade mormor som ville köra SHN. :roll: :wink:

Ha det så trevligt på er resa! :D /Luvisen
SM rookie
mammalinnea

Inlägg av mammalinnea »

Hej igen! Har haft en lite "datapaus"!:)

De va otroligt skönt att vara på resan, och det gick riktigt bra att ha vår son hos mormor och morfar. Både första och andra natten vaknade han bara två gånger och tredje natten vaknade han många gånger. Mormor hade nästan direkt farit och solfjädrat och han hade somnat.

De blev väl nog lite för mycket spring för nu efter resan så har de varit lite kaos! Plus att han blivit förkyld. De senaste nätterna har han vaknat väldigt ofta, han har varit ordentligt snuvig och haft hosta. Varit ledsen, jag har gett beskedet några gånger men han har inte somnat för det. Inatt var han vaken nästa 1 h 30 min, plus flera kortare uppvak. Han vaknade också en timme för tidigt. De senaste dagarna har han också vaknat för tidigt på dagslurarna, månne de beror på förkylningen!!??? :-k

Han fyller 1 år nu på onsdag, borde jag börja ta bort en dagslur, fast vi inte har fått nätterna att fungera!!??

Förkylningen börjar nu bli bättre och inatt ska vi köra stenhårt igen, inget spring.... [-X

Soliga hälsningar!!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad bra att ni fick er resa! :D

Nya friska tag nu då! :wink:

Jag vet inte hur ert schema ser ut just nu. Har ni två lurar? Man får inte ta bort för fort. Dels ska man korta 45 till 20 så det inte blir för abrupt och dels ska man se till barnet för det är många som behöver 2 lurar läääänge. Iaf flera mån. :shock: En del förlänger långa efm luren till 2 tim.

Värme!/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"