Hejsan,
Nu har 2 veckor gått sedan vi startade kuren. Jag är överlycklig för att komma så här långt. Förändringarna är enorma och min lilla tjej strålar som en sol. Hon har dessutom tagit ett rejält skutt i utvecklingen. Ålar sig, enorm nyfikenhet och idag kom de första "orden" dadada... hon har dessutom två överlyckliga föräldrar som äntligen för mer än 3tim sömn per natt.
(7,5 månaders flicka)
Nu till mina funderingar:
1. Hon har börjat att röra sig väldigt mycket vid läggning. Den första kurtiden låg hon relativt stilla. Nu far hon runt och stökar ordentligt. Vi har lagt henne till rätta 10min efter insomning, men hon vänder sig direkt över till rygg eller sidan och sedan på tvären, upp och ner osv. Ska vi lägga henne till rätta eller låta henne sova i vilken ställning hon vill? Jag är rädd att vi skapar ett beteende att hon inte kan sova om vi inte korrigerar hennes sovställning. Egentligen sover hon bäst på mage, men vill uppenbarligen inte stanna i det läget.
2. Hon skriker ofta på natten under ca 1tim. Men jag har upptäckt att hon skriker i sömnen eftersom när jag gått in så har hon sovit. Är det vanligt att de skriker i sömnen? Det är inte ett ihållande skrik, men det kommer i jämna mellanrum. Någon som känner igen detta? Ska vi ramsa eller låta henne vara?
3. Hon får 3tim sömn per dag och 12 på natten. Jag ansåg att hon hade så mycket sömn att ta igen, så vi gjorde schemat på det sättet. Borde vi dra ner på sömnen så att det blir 2,5tim per dag? Sista timman på morgonen krånglar ganska mycket, tror ni att den kan bli bättre då?
4. Hur länge är er rekommendation att man håller sig till ett mycket strikt schema innan man ger sig ut på "lite äventyr". Vill nämligen åka till mina föräldrar på besök, men då blir det ju övernattning på annan plats. När är vi redo?
Mvh Imma
En bit på väg och behöver lite vägledning...
Re: En bit på väg och behöver lite vägledning...
Hej och grattis till en lyckad kur!
Lite snabba svar på dina frågor:
1. Nej jag hade inte gått in och lagt till rätta. Min lilel rör också mycket på sig, uppenbarligen tycker han om att sova på de mest (till synes) obekväma sätt... 2. Sover hon tycker jag ni ska låta henne vara. Min flicka har också låtit en del i sömnen till och från. Kanske de drömmer?
3. När uppföljningsveckan är slut kan ni visst ge er ut på äventyr. Det viktiga är att ni som föräldrar är trygga i att följa "er linje" även när ni är borta. Inte det lättaste att ramsa med andra människor omkring sig... men man kan ju inte stanna hemma för alltid heller!
Ha det fint!
Lite snabba svar på dina frågor:
1. Nej jag hade inte gått in och lagt till rätta. Min lilel rör också mycket på sig, uppenbarligen tycker han om att sova på de mest (till synes) obekväma sätt... 2. Sover hon tycker jag ni ska låta henne vara. Min flicka har också låtit en del i sömnen till och från. Kanske de drömmer?
3. När uppföljningsveckan är slut kan ni visst ge er ut på äventyr. Det viktiga är att ni som föräldrar är trygga i att följa "er linje" även när ni är borta. Inte det lättaste att ramsa med andra människor omkring sig... men man kan ju inte stanna hemma för alltid heller!
Ha det fint!
-
frk Carlsson
Instämmer helt och fullt med föregående talare :thumbsup:
Angående antalet timmar sömn på dagen så är det väl 3 tim hon ska ha i den åldern? Det tar ca 1 månad innan kuren "satt sig" helt och hållet, så ha tålamod så ska ni se att även morgontimmen kommer att gå till sig
Grattis till väl genomförd kur
Mvh Sanna
Angående antalet timmar sömn på dagen så är det väl 3 tim hon ska ha i den åldern? Det tar ca 1 månad innan kuren "satt sig" helt och hållet, så ha tålamod så ska ni se att även morgontimmen kommer att gå till sig
Grattis till väl genomförd kur
Mvh Sanna
7-8 månader 14,5 h sömn är det... så ja om ni har 12 h natt och 3 h på dagen har ni lite mycket!
Stort tack för svar!
Jag lät henne sova som hon ville i natt och därmed blev det en riktigt bra natt. 11,5 tim sov hon och sen låg hon och smågnällde och snackade lite sista halvtimmen.
Jag ska överväga att låta henne sova 20min istället för 45 på lunchen...
Sova hela natten kuren är det bästa som hänt oss sedan hon föddes! Äntligen känner jag mig som mamma igen, självförtroendet börjar komma tillbaka och likaså energin. Jag njuter så enormt mycket av att vara mamma, det är ju så fantastiskt!
Till alla er som läser detta och fortfarande tvekar... gör det och satsa 100%. Vi trodde att vår dotter skulle vara ett undantag eftersom hon var så "envis" och "viljestark" och älskade sin napp över allt annat. Första natten var lite bökig, men sen vände det helt och hållet! Vi har då försökt med allt och läkaren gav oss t.o.m sömnmedicin till henne trots att hon bara var 6,5 månad. Med medicinen sov hon inte mycket bättre, trots att hon var så gott som drogad och dagen efter bakis. Som mamma höll jag på att gå under, inte minst av att behöva ge min dotter medicin för att själv få några timmars sömn för att inte kollapsa (vilket jag gjorde pga sömnbrist vid två tillfällen. Vill även tillägga att jag drabbades av infektioner efter förlossningen som varade i 3,5 månad så jag var även ganska sliten av alla sjukdomar och antibiotikakurer).
Jag har fått en ny bebis och min dotter har fått en ny mamma
Att genomföra kuren har varit det "enklaste" vi gjort jämfört med allt annat vi fått gå igenom! Så jag kan varmt rekommendera den. Mina när och kära står häpnade och tittar på och kallar det för trolleri, de tror inte sina ögon när det ser min underbara lilla tjej nu.
Super bra att detta forum finns, det är ett riktigt bra stöd!
Imma 
Jag lät henne sova som hon ville i natt och därmed blev det en riktigt bra natt. 11,5 tim sov hon och sen låg hon och smågnällde och snackade lite sista halvtimmen.
Jag ska överväga att låta henne sova 20min istället för 45 på lunchen...
Sova hela natten kuren är det bästa som hänt oss sedan hon föddes! Äntligen känner jag mig som mamma igen, självförtroendet börjar komma tillbaka och likaså energin. Jag njuter så enormt mycket av att vara mamma, det är ju så fantastiskt!
Till alla er som läser detta och fortfarande tvekar... gör det och satsa 100%. Vi trodde att vår dotter skulle vara ett undantag eftersom hon var så "envis" och "viljestark" och älskade sin napp över allt annat. Första natten var lite bökig, men sen vände det helt och hållet! Vi har då försökt med allt och läkaren gav oss t.o.m sömnmedicin till henne trots att hon bara var 6,5 månad. Med medicinen sov hon inte mycket bättre, trots att hon var så gott som drogad och dagen efter bakis. Som mamma höll jag på att gå under, inte minst av att behöva ge min dotter medicin för att själv få några timmars sömn för att inte kollapsa (vilket jag gjorde pga sömnbrist vid två tillfällen. Vill även tillägga att jag drabbades av infektioner efter förlossningen som varade i 3,5 månad så jag var även ganska sliten av alla sjukdomar och antibiotikakurer).
Jag har fått en ny bebis och min dotter har fått en ny mamma
Att genomföra kuren har varit det "enklaste" vi gjort jämfört med allt annat vi fått gå igenom! Så jag kan varmt rekommendera den. Mina när och kära står häpnade och tittar på och kallar det för trolleri, de tror inte sina ögon när det ser min underbara lilla tjej nu.
Super bra att detta forum finns, det är ett riktigt bra stöd!
-
frk Carlsson
Stor kram till er
Välkommen till ert nya liv! Så härligt!

-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Pris och beröm för strålande vackert arbete till sådan glädje och lycka för er båda - ja, för alla kring lilla barnet, men allramest förstås för henne själv :-({|=
Jag tar mig friheten att lägga in din underbara, djupt inspirerande berättelse på "Livet efter kuren - en uppmuntran".
Tack =D>
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022