Köra järnet eller vänta ut?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Maria Hallon

Köra järnet eller vänta ut?

Inlägg av Maria Hallon »

Hej alla!
Jag har hängt lite på forum om SM-barn, men eftersom lillgrabben börjat strula och jag funderar på om jag bör kura, är jag här nu!
S är prematur, men efter tidskorrigering är han 4 månader om en vecka. Vi har följt SM sen han blev utskriven, och nätterna har funkat utmärkt. Fram till för en vecka sedan sov han från 19-07 med nattmål kl ca kl 04. Så jag hade stora förhoppningar om att slippa kura!
Men så blev han dunderförkyld :( och då gick mamma med på att han fick bröstet en gång extra på natten... Vilket kulminerade i natt (och nu är han bara lite snorig) då han ville ha mat 23, 02 och 5.30 :shock:
Nu är jag skräckslagen att eländet ska dra igång... så min undring är: behövs en kur här, eller finns det mindre dramatiska vägar att gå, så att säga, när den lilla kärleksfrukten är inskolad i Barnaboksandan?
I övrigt sover han ca 15,5 timme om dagen, det har nog blivit mer nu när han varit sjuk och dessutom vaccinerades i fredags. Jag försöker tratta i honom så mycket bröstmjölk/ersättning jag bara kan, och vi ger honom lite puré och gröt och majsvälling sen ett par veckor tillbaka.
Ett annat tips jag behöver få: han sover i spjälsäng bredvid oss i sovrummet, och storebror sover i eget rum bredvid. Vi har tänkt flytta in lille S i storebrors rum om ett par månader. Kan lilleman sova i vårt sovrum utan mörkläggning runt sin säng denna tiden? Vi har mörkläggningsgardin för vårt fönster, men hittills har det funkat bra att jag har läslampa tänd en stund innan jag somnar.
En trött och villrådig Skåne-mamma,
/Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
_lill

Re: Köra järnet eller vänta ut?

Inlägg av _lill »

Hej!

Egentligen tror jag inte det ska behövas någon kur om man som förälder är bra på att dra upp riktlinjer, följa scheman och backa backa backa... men det är itne det lättaste (kan jag säga av egen erfarenhet av en SM-bebis som ändå fick kurras!) så vad jag förstår är det många med SM-barn som ändå kör en liten kur. Nu har ju ert "elände" bara hållt på en vecka - kanske kan ni komma tillbaka till rutinerna utan en kur? Om ni ändå väljer att kura är eget rum absolut att rekomendera - här har föräldrarna flytta ut i vardagsrummet (och sen blivit kvar där lite längre men det är en annan historia :) ). Ananrs kanske ni har någon klädkammare el liknande som kan göras om till provisoriskt rum?

Lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Hej!
Inatt sov lilleman mycket bättre, han ville äta vid midnatt och runt 04. Sen sov han till 07.15 som är den morgontid jag har bestämt. Jag tänker avvakta några nätter och se om det blir bättre, annars blir det vagning. Han är så stor nu, och äter mer och mer av puré, gröt och välling, så nattmålen ska bort de närmsta veckorna. Hör av mig om det blir aktuellt.
Tack för svar och råd!
/Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Har börjat förbereda för mini- (hoppas jag...)kurningen. Har nästan bestämt mig för att börja på fredag. Ska fixa mörkläggningsgardin för rummet lille S ska hålla till i under kurningen. En fråga om detta: när kurningen är klar med uppföljningsvecka, ska han in med säng i storebrors rum eller kan vi behålla killen i vårt sovrum ett tag till? Det är inte egentligen en känslomässig fråga (även om det är mysigt att höra honom snusa intill) utan mer praktisk. Vi hade tänkt hinna renovera ett annat rum för att bli lekrum åt sönerna innan lille S flyttar in med sin säng till storebror. Och det blir svårt på ett par veckor - har inte ens sett ut tapeter än... :)
Och så den sista frågan: jag är inställd på att kura medelst vagning eftersom han fortfarande får plats där och jag inte känner mig så bekväm med buffning. Är det ok så länge man sköter det hela så att säga på samma sätt?
Även om jag är väldigt nervös och lite skräckslagen, så ser jag ändå fram emot detta!
/Maria
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:
Maria Hallon skrev:---han sover i spjälsäng bredvid oss i sovrummet --- Kan lilleman sova i vårt sovrum utan mörkläggning runt sin säng denna tiden?
Det är nu inte någon riktigt bra idé. Försök ge honom ett eget "rum", ett eget fredat utrymme :!: Det är så oerhört viktigt. Lilla barnet ska känna att någon - ni - håller vakt mot vargen, MELLAN honom och vargen. Er närvaro inne i hans själva rum - hans fredade zon - är och förblir störande; det kan inte hjälpas. Läs Safarin, så förstår du :!:

I all enkelhet kan ni kanske flytta er säng åt sidan så det blir rum för en - helst två - flyttbar skärm, som är avskiljande (köpte mina på Bolagret, lätt flyttbara och mycket effektiva, men det behövs som sagt två för att skärma in ett "eget rum"). Alternativt sätter ni en skena i taket med luftgenomsläppligt mörkläggningstyg. Men om han ska flytta in till storebror efter lugnt och metodiskt genomförd kur behövs ju inte det. Sömnen ska bara "sitta" först :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Tack för ditt svar och välkomnande Anna!
Nu när jag för varje dag läser mer ur Barnaboken och SHN-boken börjar jag förstå hela sammanhanget och grundidéerna, och det känns så skönt att jag äntligen kan bli en betryggande och god mor åt mina pojkar!
Så jag tror att det lutar åt att vi kurar om knappt en vecka (inatt och någon natt till ägnar jag mig åt att vagna bort nattmålet runt 02 och låter honom äta ca 04) för att äntligen ge honom möjlighet att sova 12 timmars natt. Därefter får han flytta in till storebror, om vi har hunnit bli klara med renoveringen av lekrummet (storebrors lilla lilla rum är nämligen fullproppat med hyllor och backar fulla av leksaker :oops: ) så lillemans spjälsäng går inte in där som det ser ut idag. Annars blir det någon vecka till i föräldrarnas sovrum med skärmar som du tipsade om!
/Maria
PS: Jag hörde att du Anna föreläste i Malmö för något år sedan, kommer denna möjlighet igen? :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Maria Hallon skrev: Nu när jag för varje dag läser mer ur Barnaboken och SHN-boken börjar jag förstå hela sammanhanget och grundidéerna, och det känns så skönt att jag äntligen kan bli en betryggande och god mor åt mina pojkar!
:D Vilken ljuv musik för mina öron :-({|= Helt underbart =D> Tack kära du :heart:
Maria Hallon skrev: PS: Jag hörde att du Anna föreläste i Malmö för något år sedan, kommer denna möjlighet igen?
Det ser tyvärr inte så ut :cry: Jag kommer i alla fall att finnas på Bokmässan i Göteborg i september och prata lite :wink:

:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Hej igen!
Så här strax innan kurstart har jag tusen frågor och undringar, men det är väl så för de flesta!
Efter kurning ska lille S sova i samma rum som storebror. Två undringar kring detta:
Storebror är inte kurad (man lär av sina misstag) och har sen lillebror föddes börjat komma in till vår säng varje natt. Mannen (som sover tuuungt) störs inte nämnvärt av detta och låter honom sova sista delen av natten hos oss. :?: Kan vi i samband med att lillebror flyttar in i hans sovrum få slut på detta nattstrul på ett enkelt sätt?
:?: Nu blir ju lillebror van vid att somna för natten själv - vilket inte storebror är, vi brukar sitta vid hans säng tills han somnat, som iofs går rätt fort. Hur ordna detta?
Håller där så länge!
/Maria
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Spännande att det närmar sig!

Jag hade kurat lillebror för sig och sedan tagit tag i storebror så fort ni orkar, öppna en tråd på kurforum för barn äldre än ett. Det kommer gå snabbare än du tror att skapa nya, fina rutiner kring natten för ert äldre barn! Sen när båda är med på samma tåg hade jag flyttat ihop dem. Så hade jag gjort, finns säkert fler sätt.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Jo, så blir det! Jag läser på i Int SHN och läste om en familj som kurat sin 3,5 åring genom enbart tillrättaläggande, en kort solfjäder och ramsning.
En fråga kring detta bara: vi ska kura lillebror i ett 'lekrum' (nu sover han i vårt sovrum) och därefter som sagt in i storebrors sovrum. Ska vi låta lillebror sova kvar i 'lekrummet' även efter uppföljningsveckan, under tiden vi kurar storebror, eller tror ni det funkar med att kura storebror då lillebror flyttat in till honom?
/Maria
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Nu är Dagen inne då vi ska kura lille S :D ! De sista nätterna har bara blivit sämre och sämre - ett mönster jag känner igen från storebror då han var i samma ålder - och den vägen ska vi som sagt INTE gå!
Schemat har jag redan bollat med tjejerna på Späda barn och små och det sitter någorlunda, och från och med imorgon sitter det bergfast.
:?: En fråga kring detta bara: Vi gör morgon kl 7.00 med frukost ca en kvart efteråt. Nästa mål är kl 10.15. Däremellan ska lille S hinna sova 45 minuter - och det är just när storebror (ofta) ska skjutsas till dagis. Tyvärr har vi för långt för att promenera med vagnen, det hade ju varit suveränt för fmluren, men som det är nu blir det lika ofta jag får väcka lille S efter att han somnat en (för kort) stund i vagnen inne och stoppa ner honom i bilskyddet... Vad säger ni, ska jag vänja honom vid att sova redan 8.00, så att han hinner få sina 45 minuter innan vi kör? Eller försöka få honom att hålla sig vaken tills efter vi varit iväg och låta honom sova 9.30-10.15? Det sista alternativet känns väldigt svårt just nu - han är så trött på morgonen - men det beror ju antagligen på att han vaknar flera gånger under natten och stökar... vilket ju nu ska kuras! Känner mig villrådig här!

Ja, då läser jag på en sista gång, laddar upp med Attityd av sällan skådat slag och kör hårt!!! :D

Rapport om nattens eskapader kommer imorgon!

/Maria
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Så har då första natten förlöpt av kuren för lille S.
Nattningen gick ganska bra, behövde bara gå in en gång och han sov efter 27 minuter.
Sedan kom en omgång gnöl och skrik runt 20.30 där han sov efter 34 minuter (varvat mellan buffning och påminnelseramsor, bekräftelse som inte 'tog', ja ni vet), och en kortis vid tolvtiden där han sov efter 9 minuter. Sen kom en långkörare. 03.27 vaknar kärleksfrukten och han somnar inte förrän efter 5!!! omgångar buff och ramsning och då var han totalt vaken i nästan 1,5 timme!! :( Buffningarna höll jag ändå korta, som längst buffade jag nog 8 minuter innan han tystnade.
Fast det jobbigaste var på morgonkvisten när han var riktigt riktigt arg, då var han vaken i 50 minuter efter kl 06. Jag gick snabbt in vid gnölet och sen fick jag buffa i 40 minuter innan han tystnade någorlunda... Ska det vara så? Jag kämpade så hårt för att inte börja tvivla, men undrade ändå om min buffningsteknik var dålig...? Tidigare under natten kunde jag ju se att han började gilla det där med att bli buffad... Usch, jag behöver lite pepp här, känner att morgonens maratonbuffning inte precis spär på mitt sargade självförtroende :(
Strax innan sju tog han iaf bekräftelsen så att jag kunde gå in och jubla godmorgon!

Som för alla andra är jag både spänd och väldigt nervös för natt nr 2, kommer jag att fixa det med enbart ramsan och buffning bara i yttersta nödfall???

Att nappen försvann var ju inte alls så hemskt som jag hade trott, han hittade lilla näven direkt att suga gott på :)

/Maria
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker att er första natt låter helt normal. Reda nandra natten brukar uppvken bli kortare och man behöver buffa mindre. Jag hoppas att det blev så för er också. Men kom ihåg att verktygen finns för att användas. Så om du bedömer att du behöver gå in och buffa så ska du göra det oberoende på vilken natt du är i kuren.

Angående morgonluren kanske du kan hålla lillbror vaken i bilen till dagis för att somna på vägen hem?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Oj, jag förstod inte att man måste hålla sig till en tråd, gjorde en ny eftersom jag tyckte rubriken var inaktuell...sorry :oops: ! Då håller jag mig här!

På tredje kurnatten buffade jag inte alls, men solfjädrade tre gånger. Inatt (fjärde natten) solfjädrade jag en gång, vid sexsnåret.

Nattningen gick Ok, efter påminnelse ramsa somnade han efter 14 minuter. :D
Runt 22.30 bökade han, stånkade och gnällde, blev lite ledsen, så jag ramsade, och lille älsklingen tystnade efter två verser :shock: . Jag blev så paff så jag fortsatte ramsa som vanligt och glömde att man kan dra ihop den då med bekräftelseramsan. Så då fick jag ju bekräfta efter några sekunder :oops: , men den accepterade han.
04.22 drar allt igång...suck :roll: ... gnäll, stånk, stön, högre gnäll...jag ramsar, han gnäller...men så tystnar han! Bekräftelsen tog han...men 'sov' bara i 10 minuter... en liknande omgång till där han 'sov' i 20 minuter.
Vid sexsnåret blev han riktigt ledsen så då solfjädrade jag som sagt. Ramsar ut, tystnar, bekräftelse som han tar, men 'sover' bara i 7 minuter. Gnöl och stånk, jag ramsar med 8 verser, han blir ledsen, gnölar, det mattas av, tyst och en bekräftelse som tar!
Två minuter innan godmorgon gnyr och gnölar han igen...jag bryr mig inte om att ta en ny kamp, utan avvaktar en tyst halvsekund och rusar in för godmorgon!
Jag antar att många med mig har haft så här tuffa vargtimmar som dras ihop med strul sista timmen innan godmorgon... För att orka med att sova drygt 2 timmar mindre om morgnarna (för jag somnar ju inte om mellan varven) har jag måst lämna storebror på dagis varje dag denna veckan för att sova en stund på dagen...och det smärtar det ömma modershjärtat måste jag säga :cry:
Nu är det iaf helg, så jag hoppas SÅ att det mesta av strulet har lagt sig till på måndag. [-o<
:?: En fråga bara: Jag har bara fortsatt med dagslurarna som jag gjort innan, då lille S ju är (hyfsat) standardmodellerad. Han har alltså inte sovit med mörkläggning på dagarna, utan i sin vagn mestadels, och jag har vagnat honom vid behov. Ingen ramsa. I SHN står det inte så mycket om dagslurarna, men efter att ha läst diverse trådar här inser jag att man i stort sett gör likadant som på natten. Har nu fäst en mörk sjal över suffletten med klädnypor och ramsar (AW egna dagsramsa). Då ska vagningen helt bort och ramsan ta över mer och mer? Kör man med bekräftelse på dagen också?

:heart: Maria
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Det här med sista timmen innan Godmorgon...
Både förra natten (femte kurnatten) och inatt har lille S sovit som en liten gris =D> efter snabb nattning (drygt tio minuter). Helt tyst fram till kl 06 \:D/ , alltså inget strul alls i vargtimmen! MEN, lille S tycker att det är dags att komma upp där vid sexsnåret. Han stånkar lite först, gnyr och 'pratar', men det stegras efter 06.30... så jag får ramsa och solfjädra :( och har hittills fått rusa in under en tyst halvsekund för att göra godmorgon!
Vargarna dreglar när mamma börjar undra om lille S är jättehungrig och vaknar pga det? (Han är ju jättejättehungrig så fort han kommit upp ur sängen). Eller vaknar han först s.a.s. och upptäcker efter en stund att han faktiskt är rätt hungrig?
Hur hantera detta bäst? Han är ju fortfarande inte ens 5 månader gammal, räknat från när han skulle ha fötts, så 12 timmars natt är kanske lite häftigt?
Såg på en annan tråd att en familj efter tre månader fortfarande inte kunde flytta ihop syskonen eftersom lillasyster strulade sista timmen...

:heart: Maria
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"