7 veckor och SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: 7 veckor och SM

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Kul att resan funkade och att höra av er igen!
Jema skrev: Nu till lite funderingar. Vårt schema ser ut såhär:

-7.00 God morgon + amning i sängen
-7.45 1 portion gröt
-9.00 Sova 45 min
11.00 Lunch, puré + frukt+amning
12.00-14.00 Sova 2h
14.30 Mellis, oftast en mogen banan då den håller hennes mage i trim
16.00-16.20 Sova 20 min
17.00 Gröt 1,5 portion + frukt
18.30 Amning
19.00 Godnatt
!
Jag tycker att schemat med tider ser toppen ut men jag tror att du har rätt i att det är mat som saknas.
Vad tror du om att byta ut 17 målet till lagad mat med Smör. Och lägga gröten med frukt på melllis? Hon gillar gröt och gröt/välling är samma sak men i olika konsistens.
Så om du vill skipa amning som kvällslurk så servera en protion gröt med mosad banan.

Jag tror att mer mat (lagad) på schemat kan hjälpa. Er strategi annars är jättebra. Men hunger är svår att ramsa bort hos halvmånaders som kan vara Grymt hungriga.
(Du har börjat ge kött/fisk och gryn/ris i olika former? Bara grönsaker förslår inte längre utan det krävs skogshuggarmat :D med smör, smör, smör så man blir nästan generad :lol: )
Jema skrev: :?: Min andra fråga är den sena luren som är tänkt kl 16. Katastrof, även fast hon brukar börja gäspa och visa andra tecken på trötthet vid den tiden.
Börjar kl 16 och lägger henne antingen bredvid mig i sängen eller soffan och buffar. Hjälper inte, hon bara skriker och krumbuktar sig. Jag får hålla på till 16.30-16.45 då hon somnar men inte sover mer än ett par minuter eller så somnar hon inte alls och när kl börjar närma sig 17 så vill jag inte att hon ska somna för då är det matdags. Detta är lite av ett ångestmoment varje dag då jag tror att hon behöver denna lur fortfarande men vi får ju inte till den!
Om vi går ut med vagnen så går det oftast bra dock men då ska den rulla, funkar alltså inte att bara lägga henne ute i den. Tyvärr kan vi inte gå ut varje dag vid den tiden då storasyster just kommit hem fr dagmamman och middagen ska fixas.
Jag tror att ett stadigt grötmål som mellis kan göra susen på detta trassel. OM det inte funkar så skulle jag under en kort period förbereda maten under dagen och ta med syster och liten till parken så syster kan leka (och äta mellis ur termos etc) medans du vagnar liten till sömns. För oss var det enda lösningen... (Snart behöver hon ju inte eftermiddagsluren men ett tag till är den viktig för att orka.)

För andra har det funkat att lägga Ensamleken på eftermiddagen, vilket då också inkluderar en liten lur vid behov.
Vad tror du skulle funka för er?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Jema

Inlägg av Jema »

Tack för svaret Clara!

Ja jag tror det kan vara en bra idé att byta ut middagen kl 17 mot lagad mat. Ska göra så fr om idag.
Jag har gjort egen puré med kyckling i 2 omgångar nu vilket hon gillar skarpt och har precis börjat med kött. Konsistensen är ju inte helt slät där och hon får kväljningar hela tiden så det går lite trögt, hon får inte i sig så mycket. Dessutom äter hon väldigt långsamt nuförtiden.
Å andra sidan ammar jag ju efter lunchen så om hon inte blir helt mätt innan så äter hon väl sig mätt då :wink:

Jag glömde också skriva i schemat att jag ammar till mellis också, så det är både amning + banan där. Tänkte fortsätta amma så mycket som möjligt i 2 månader till tills värsta influensatiderna är över.
Du skriver att jag kan ge gröt till mellis istället för banan. Jag har dock tänkt testa lite andra mellanmål som t ex äggröra och turkisk yoghurt med frukt, men det borde väl fungera också?
Till nattslurken ska jag göra ett nytt ryck och försöka lite med välling i flaska varje kväll. Vem vet, en vacker dag kanske polletten trillar ner :)

Imorse vaknade hon prick kl 5 och började gnälla och skrika om vartannat. Jag ramsade och hon lugnade sig faktiskt men slutade inte helt och somnade inte om.
Kl. 5.45 ökade skriken och jag buffade lite och då slappnade hon av direkt och somnade om sen. Fick sedan väcka henne kl 7.
Jag har märkt att sedan hon började äta banan till mellis 14.30 så har hon inte orkat lika mycket gröt kl 17 som när hon enbart ammades till mellis. Trugar vi rejält så hon nästan blir sur så får hon i sig 1,5 portion gröt + frukt men då brukar det komma upp lite efteråt + att hon sällan vill ha någon nattslurk. Dessa nätter som följer brukar det ofta vara lite extra jobbigt framåt 4-6 tiden på morgonen.
Om hon däremot äter 1 portion gröt + frukt men inte så att hon blir proppmätt så vill hon oftast ha nattslurk sedan om än inga mängder och dessa nätter sover hon bättre som jag upplever det.
Jag undrar lite om det kan finnas någon röd tråd i det hela, om hon sover bättre om hon får i sig "lagom" med gröt så att hon sedan orkar nattslurken :?: Vad tror du om det :?:

Ang sena luren, hur länge till brukar de behöva sova denna tredje lur :?: Jag borde väl veta som har en 4-åring kan man tycka men när hon var i lillans ålder så hade vi inte upptäckt AW så vi hade ingen direkt koll på sånt då, tyvärr får man ju säga, för hon sov riktigt dåligt både dagtid och nattetid...
Intressant idé att lägga ensamlek till eftermiddagen. Kanske vore nåt att prova.
Men när du skriver att den inkluderar en liten lur vid behov så menar du att om hon inte somnar under ensamleken så ska hon inte hjälpas att somna heller eller :?:
Om det är tänkt att hon ska sova 20 min någon gång mellan 16-16.30 ca, när bör man då börja ensamleken :?:

Tack på förhand! :)
/Jema

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Jema skrev: Jag glömde också skriva i schemat att jag ammar till mellis också, så det är både amning + banan där. Tänkte fortsätta amma så mycket som möjligt i 2 månader till tills värsta influensatiderna är över.
Du skriver att jag kan ge gröt till mellis istället för banan. Jag har dock tänkt testa lite andra mellanmål som t ex äggröra och turkisk yoghurt med frukt, men det borde väl fungera också?
Till nattslurken ska jag göra ett nytt ryck och försöka lite med välling i flaska varje kväll. Vem vet, en vacker dag kanske polletten trillar ner :)
Ja ägg och turkisk yoghurt är också toppen mellis - jag svarade mer på att byta plats på målen så hon fick mer lagad mat. Om hon inte gillar flaskan så kan du ju alltid ge gröt som kvällsslurk, det är samma som välling och funkar kalas som extra mål vid behov.
Jema skrev: Imorse vaknade hon prick kl 5 och började gnälla och skrika om vartannat. Jag ramsade och hon lugnade sig faktiskt men slutade inte helt och somnade inte om.
Kl. 5.45 ökade skriken och jag buffade lite och då slappnade hon av direkt och somnade om sen. Fick sedan väcka henne kl 7.
Jag har märkt att sedan hon började äta banan till mellis 14.30 så har hon inte orkat lika mycket gröt kl 17 som när hon enbart ammades till mellis. Trugar vi rejält så hon nästan blir sur så får hon i sig 1,5 portion gröt + frukt men då brukar det komma upp lite efteråt + att hon sällan vill ha någon nattslurk. Dessa nätter som följer brukar det ofta vara lite extra jobbigt framåt 4-6 tiden på morgonen.
Om hon däremot äter 1 portion gröt + frukt men inte så att hon blir proppmätt så vill hon oftast ha nattslurk sedan om än inga mängder och dessa nätter sover hon bättre som jag upplever det.
Jag undrar lite om det kan finnas någon röd tråd i det hela, om hon sover bättre om hon får i sig "lagom" med gröt så att hon sedan orkar nattslurken :?: Vad tror du om det :?:
Ingen aning, ärligt. Testa ge lagat till lunch, ett mindre mellis, middag och gröt som extra påfyllning och ha lite tålamod. Mat tar ett tag att landa inte bara i magen utan också i hjärtat, förstår du hur jag menar?
OM det är hunger som väcker henne så kan Känslan av hunger stanna lite längre än den Riktiga hungern.

Jema skrev: Ang sena luren, hur länge till brukar de behöva sova denna tredje lur :?:
Kolla här för schemaförslag och uppdelning av tider:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... c&start=60

Jema skrev: Intressant idé att lägga ensamlek till eftermiddagen. Kanske vore nåt att prova.
Men när du skriver att den inkluderar en liten lur vid behov så menar du att om hon inte somnar under ensamleken så ska hon inte hjälpas att somna heller eller :?:
Om det är tänkt att hon ska sova 20 min någon gång mellan 16-16.30 ca, när bör man då börja ensamleken :?:
Nej, då ska hon inte hjälpas att somna utan hon ges möjlighet till en lur om hon vill. Kör ni ensamlek nu?(Om inte läs på innan i Barnaboken och här på forumet och introducera i små portioner, 5- 10 minuter först med grymt spännande leksaker som man bara får ha under ensamleken. Sen kan du utöka tiden och då inkludera möjlighet till lur. ) Det andra alternativet är ju att förbereda mat och sticka ut en sväng med liten och stor så hon får sova en stund.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Jema

Inlägg av Jema »

Hej hej!

Jag gav äggröra till mellis igår + lite banan. Till middag fick hon lagad mat med smör.
Dessvärre skrek hon till och från hela natten sen och imorse hade hon fullt med prickar och eksemliknande utslag.
Har pratat med barnläkarmottagningen som gissar på att hon kan vara allergisk mot ägg. Typiskt. Vi ska dit nästa vecka så får vi se vad de säger.

Vi har ensamlek men inte riktigt på det sätt som beskrivs i barnaboken. Dock börjar hon kunna ta sig runt för egen maskin väldigt effektivt så det är verkligen läge att ha ensamleken i sängen nu.
Jo jag förstår vad du menar med känslan av hungern, man får ha lite tålamod helt enkelt :)

Jag får se lite hur vi gör med sista luren, vi får väl försöka ta den ute i vagnen så ofta som möjligt för det är såååå skönt att hon somnar utan skrik (och uttröttad buffningsarm ;) )

Hälsningar,
Jema
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Jema :D

Har de (eventuella) allergisymptomen gett med sig? Hoppas ni fâr klarhet snart. Äter hon bra annars? Hoppas att mättnadskänslan hunnit sätta sig ordentligt, sâ att morgnarna faller pâ plats ocksâ.

Det lâter som en jättebra idé att ta sista luren i vagnen, den vilan (även om det inte sovs hela tiden, eller alls) brukar vara välbehövlig genom âttamânadersângesten, sâ jag skulle inte ha tagit bort förutsättningarna till den än.

Jema

Inlägg av Jema »

Hej Sarisparis!

Ja prickarna är nästan helt borta. Hon har lite rodnad kvar bara på vissa ställen.

Nej aptiten är verkligen urdålig för närvarande! Den här lilla damen brukar sätta i sig mat (eller gröt) + frukt väldigt snabbt. Nu vet jag inte vad som pågår för det går såååååå lååååångsaaamt, hon öppnar inte gärna munnen. Efter ett tag gapar hon för ett par skedar men sen är det stopp. Truga, truga och truga så tillsist får hon ju i sig lite i alla fall men kanske bara hälften av vad hon normalt brukar äta. Inte heller är hon öppen för nya smaker just nu. Hon fick kalops i några dagar och hennes min sa allt. Det såg ut som att hon just fått det äckligaste man kan tänka sig i munnen. Idag fick hon sin "favoriträtt", en kycklingrätt som jag lagar själv och då kunde hon väl tänka sig ett par skedar, visst men sen vill hon inte gapa mer inte.
Om jag inte vetat bättre så hade jag trott att hon inte var hungrig, det är så jag hade tolkat hennes beteende.
Men jag hoppas att det bara är en sk "fas med mindre aptit helt enkelt, eller vad tror ni?

Hon sov i princip hela natten i tisdags men nu i natt var det mycket skrik och bök från 2 och framåt.
Igår em la jag henne för sista luren i hennes säng och gjorde som jag brukar när hon ska vila de andra 2 gångerna där och hon somnade faktiskt utan större protester! :)
Vi får se hur det går i eftermiddag.

Hälsningar Jema
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad skönt att prickarna börjar försvinna. Kanske är det sviterna av allergin (?) som gör att aptiten inte kommit igâng?

Annars funderar jag om det kanske skulle vara idé att ge henne nâgot ätbart att pyssla med själv medans du sköter skeden sâ att säga? Mina smâ har inte alltid suttit snällt och lâter sig matas, men med nâgot att intressant i stil med skorpa eller smâ ärtor att sysselsätta sig med sâ gick det bättre för mig att mata. Nu är din prinsessa ganska liten än, men ta gärna en titt pâ den här trâden där jag fick massor av bra plockmattips. (för att nâ trâden i trâden, byt ut "forum" mot "phpBB3" i webläsaren).

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 12&t=23251

Hur gâr det med sovandet?

Jema

Inlägg av Jema »

Hej!

Ja jag funderar på om det kan vara den allergiska reaktionen som gör att aptiten är nedsatt eller i alla fall bidrar till det. Idag har hon dock faktiskt ätit liiite bättre.
Jag ammade som vanligt kl 07 och senaste dagarna har hon ätit mer än vad hon brukar vilket då gör att det inte är så konstigt att hon inte vill ha så mycket gröt kl 07.30-08 då den serveras. Idag trugade jag inte så mycket m gröten och hon hade bättre aptit till lunch. Även större delen av middagen gick ner ikväll vilket var skönt.

Sömnen går det inte så bra med just nu, jag misstänker att hon utöver överkänslighet mot ägg, även är överkänslig mot mjölk.
Hon älskar en rätt som jag lagar själv m kyckling o grönsaker och jag brukar även ha i smör + grädde i.
Varje gång jag serverat detta så har hon efter en stund kräkts och det luktar riktigt illa. De dagar hon inte fått detta så kräks hon inte.
Hon äter ju gröt till frukost och ibland även till middag men nu känner jag mig väldigt osäker på huruvida jag ska utesluta gröten också samt även mjölk i min egen kost. Alternativt kan man ju prova mjölkfri gröt.
Vi ska ju till barnläkaren nästa vecka så jag kommer att ta upp detta då.
Natten till idag skrek hon i 2,5h i sträck och det kändes som att det var magont/orolighet. Sömnen generellt är ju väldigt ojämn här. Inte så att hon sover bra större delen av tiden (som t ex vår stora dotter gjorde efter kur) utan man vet aldrig hur det ska bli på lurarna och på nätterna. Så det gör också att jag tror att det finns någon mer bov i dramat som stör sömnen.

Lillan har alltid något att pyssla med under måltiden och det underlättar ju lite i alla fall. Utan detta skulle hon verkligen inte låta sig luras att öppna munnen ;)
Något ätbart att distraheras av har vi dock inte provat. Jag är lite orolig och på helspänn då hon, som jag säkert nämnt tidigare, har en unik förmåga att lyckas sätta majskrokar i halsen! Det som klassas i det närmaste omöjligt :D
Så därför har jag ännu inte låtit henne ge sig på skorpor, babysmörgås och dylikt.

Det är mycket med detta :)

Jema
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Jema,

lite kort bara, ska väcka lillen och laga lunch! :D

Om du misstänker mjölkallergi, sâ tveka inte att ta en tur in pâ Mat, mage och Barnakropp. Nya mamman kan allt om detta och hon har även tips pâ mjölkfri välling, gröt och sâ vidare. Har för mig att du kan hitta hennes recept pâ t ex bovetevälling antingen inne pâ Mat, mage... eller pâ hennes blogg (sök pâ râsmart, den finns bl a pâ Mama).

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hur har det gâtt med de eventuella allergierna?
Jema skrev:Något ätbart att distraheras av har vi dock inte provat. Jag är lite orolig och på helspänn då hon, som jag säkert nämnt tidigare, har en unik förmåga att lyckas sätta majskrokar i halsen! Det som klassas i det närmaste omöjligt
Så därför har jag ännu inte låtit henne ge sig på skorpor, babysmörgås och dylikt.
Jag förstâr din oro för att sätta i halsen. Kanske en stor bit gurka, delad i tvâ pâ längden?

Jema

Inlägg av Jema »

Hej!

Pricktestet visade allergi mot ägg som vi misstänkte. Däremot visade det inget på mjölk men de tog ett blodprov också som vi får svar på senare i veckan förhoppningsvis.
Aptiten är tillbaka sen i söndags. Jippi! :)
Däremot har hon åkt på världens förkylning igår :( så det hostas och snoras något kopiöst.
Inatt fick jag sitta med henne i flera timmar medan hon hostade och så ammades hon en timme tidigare på morgonen. Kändes väl sådär att "bryta" mot schemat men man får väl ta att det blir lite undantag under sjukdom helt enkelt...
Är det inte det ena så är det det andra! :roll:

Gurka skulle man ju kunna testa att ge, det borde vara svårt att sätta i halsen tycker man :)

Tack så mycket för tips och stöd!
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ja, förkylningar är inte särskilt roligt sällskap. Men dâ behöver man sova extra mycket (iaf mina smâ :roll: :D ).

Kanske forumklassikern här sâ fint beskrivet av ElinN kan vara nâgot för er?
ElinN skrev:Vid förkylning har jag höjt huvudändan på vagn/säng (med fotoalbum ) och jag har även använt en huskur med hackad lök, timjan, anis, kokhett vatten i en skål intill sängen. Magläge underlättar inte bara sömnen och matsmältningen (hjälper pruttiga små underverk) utan även andningen då snor kan rinna ut lätt utan att täppa till.
Du kan skippa timjan och anis om du inte har hemma, mânga kör bara med lök.
Försök rengöra näsan sâ mycket som möjligt innan sovdags (jag kör med näsfrida och sen näsdroppar, andra föredrar nässpray..)

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"