Kul att resan funkade och att höra av er igen!
Jag tycker att schemat med tider ser toppen ut men jag tror att du har rätt i att det är mat som saknas.Jema skrev: Nu till lite funderingar. Vårt schema ser ut såhär:
-7.00 God morgon + amning i sängen
-7.45 1 portion gröt
-9.00 Sova 45 min
11.00 Lunch, puré + frukt+amning
12.00-14.00 Sova 2h
14.30 Mellis, oftast en mogen banan då den håller hennes mage i trim
16.00-16.20 Sova 20 min
17.00 Gröt 1,5 portion + frukt
18.30 Amning
19.00 Godnatt
!
Vad tror du om att byta ut 17 målet till lagad mat med Smör. Och lägga gröten med frukt på melllis? Hon gillar gröt och gröt/välling är samma sak men i olika konsistens.
Så om du vill skipa amning som kvällslurk så servera en protion gröt med mosad banan.
Jag tror att mer mat (lagad) på schemat kan hjälpa. Er strategi annars är jättebra. Men hunger är svår att ramsa bort hos halvmånaders som kan vara Grymt hungriga.
(Du har börjat ge kött/fisk och gryn/ris i olika former? Bara grönsaker förslår inte längre utan det krävs skogshuggarmat
Jag tror att ett stadigt grötmål som mellis kan göra susen på detta trassel. OM det inte funkar så skulle jag under en kort period förbereda maten under dagen och ta med syster och liten till parken så syster kan leka (och äta mellis ur termos etc) medans du vagnar liten till sömns. För oss var det enda lösningen... (Snart behöver hon ju inte eftermiddagsluren men ett tag till är den viktig för att orka.)Jema skrev:Min andra fråga är den sena luren som är tänkt kl 16. Katastrof, även fast hon brukar börja gäspa och visa andra tecken på trötthet vid den tiden.
Börjar kl 16 och lägger henne antingen bredvid mig i sängen eller soffan och buffar. Hjälper inte, hon bara skriker och krumbuktar sig. Jag får hålla på till 16.30-16.45 då hon somnar men inte sover mer än ett par minuter eller så somnar hon inte alls och när kl börjar närma sig 17 så vill jag inte att hon ska somna för då är det matdags. Detta är lite av ett ångestmoment varje dag då jag tror att hon behöver denna lur fortfarande men vi får ju inte till den!
Om vi går ut med vagnen så går det oftast bra dock men då ska den rulla, funkar alltså inte att bara lägga henne ute i den. Tyvärr kan vi inte gå ut varje dag vid den tiden då storasyster just kommit hem fr dagmamman och middagen ska fixas.
För andra har det funkat att lägga Ensamleken på eftermiddagen, vilket då också inkluderar en liten lur vid behov.
Vad tror du skulle funka för er?
Clara