"Fanatisk tro drev vaccinbluff"

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Luvisen

Re: "Fanatisk tro drev vaccinbluff"

Inlägg av Luvisen »

Hmmm :-k Jag försöker förstå all denna för mig nya info. Hoppas ni inte ruttnar på mig.

Så barn stryker med i kikhosta oavsett även idag? :( Jag trodde att dödligheten var nästintill obefintlig bara man får sjukvård under "kik" perioden...vaccinerad eller inte då... :-k

Och menar ni, som kan detta, att det finns barn som varit vaccinerade som dött i kikhosta efter 1995? Eller de dör av biverkningar?

8-[ /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Klart vi inte ruttnar på dig Luvisen :lol: Du är ju så rar :heart:

Det är jättesvårt att jämföra ovaccinerade barn som dör i kikhosta kontra vaccinerade som dör av biverkningar från vaccinet. Det beror på att de barn som dör efter vaccinering självklart dött av någon annan orsak än just vaccinet. Förstås. Oftast heter det ju PSD, och det beror som vi alla vet på att barnet legat på mage... Det kan också heta SBS, och då är det oftast pappan som skakat det lilla barnet till döds... Både PSD och SBS är täcknamn för vaccindöden dock.

För att klargöra hur svävande Socialstyrelsen är då man verkligen frågar dem rakt ut om kikhosta ska jag skriva in en mejlkonversation mellan min bekanta och Smittskyddet. Konversationen ägde rum för ett par månader sedan, och den är HELT RIKTIG även om man inte skulle tro det... Min bekanta är kursiv, smittskyddet i vanlig stil:

Hej!
Jag undrar hur många fall av stelkramp och kikhosta det varit de senaste åren? Hur många har dött av detta i så fall?
Finns det antibiotika för det om man skulle få det?

Tacksam för svar

Hej,
Gå in under Statistik → Statistik över smittsamma sjukdomar → Och klicka sedan på respektive sjukdom.

Med vänlig hälsning,
Smittskyddsinstitutet (SMI)
171 82 Solna

Står där då om de som drabbats vaccinerat sig eller ej?

Hej,
Läs under fliken “Kommentarer och specialstatistik”.

Tack så mycket,
Var ser man hur stor andel som slutat i dödsfall?

Det är inga kända dödsfall i stelkramp under de senaste 10 år.
Nio småbarn har avlidit i kikhosta sedan 1997.

Hej!
Tack. Jag vill veta om de barnen som dog i kikhosta var vaccinerade eller ej och hur gamla dom var.

Hej,
De flesta var under 1 år och ovaccinerade.

Hej!
Tack för snabbt svar. Var ser jag denna informationen? Att dom var ovaccinerade? Och deras ålder?

Jag tror inte att så detaljerad information finns på hemsidan. Uppgifter har samlats in inom ett särskilt projekt för kikhosteuppföljning.
I fall du behöver diskutera risker med att vaccinera eller inte vaccinera barn rekommenderar jag att kontakta barnhälsovården.

Hej.
Är det bvc som du syftar på då?
Förlåt för så många följdfrågor med detta är ytterst viktigt för mig.

Hej,
Ja.
Att vaccinera sig innebär inte enbart att vara skyddat mot dödsfall, som är sällsynta i dagens Sverige. (Å andra sidan är vaccinationstäckningen i Sverige väldigt hög också och därför är även sjukdomsförekomsten låg). Det handlar mest om att skydda mot sjukdom, minska sjukdomsbördan, minska smittspridningen och skydda dem som av olika hälsoskäl inte kan vaccineras.
Vad det gäller stelkramp så är det bara det individuella skyddet som hjälper, stelkrampsbakterier finns överallt i miljön.

Hej igen!
Jag undrar om det är bvc jag ska vända mig till i frågan om vaccineringar? Är dom sköterskorna kompetenta och utbildade inom detta?

Hej,
Visst är BVC sköterskor utbildade och kompetenta att informera om vaccinationer och att möta föräldrarnas oro och funderingar. Det ingår i deras arbetsuppgifter.

Hej!
Jag tackar än en gång.
Jag har en fråga till om kikhosta och vaccinering. Du skrev att de flesta var under 1 år och ovaccinerade.
Jag tänker på att bebisar får sitt första kikhostevaccin när de är 3 månader. Så när du skriver att de som fick kikhosta var under 1 år och ovaccinerade var barnen då under 3 månader?

Hej,
Jag har inte kompletta uppgifter om dessa fall , men jag tror att det var tre eller fyra som var yngre än 3 månader.

Tack.
Men det känns bara märkligt att man som en privatperson vill veta och frågar er så kan ni inte ge korrekta svar. Tycker det borde vara lätt för er att gå in i ett register och kontrollera detta. Det finns så mycket statistik på en massa andra saker. Om inte ni kan svara mig hur ska dom på bvc kunna ge ett bra till mig?

Du skriver att : Visst är BVC sköterskor utbildade och kompetenta att informera om vaccinationer och att möta föräldrarnas oro och funderingar. Det ingår i deras arbetsuppgifter. Kan man lita på det? Om bvc inte kan svara en ringer dom då till er som inte heller kan ge svar? Du måste förstå att man blir orolig. Har man då frågor om de övriga sjukdomar barnen vaccineras för så undrar jag om bvc personalen orkar ta sig tid för att ta reda på svaren.

Då får jag utgå från att de tre eller fyra stycken som var under 3 mån var ovaccinerade och de som var över 3 månader var vaccinerade.

Hej,
Jag kan inte hjälpa dig med mer information. Det ingår inte i Smittskyddsinstitutets uppdrag att svara på individuella frågor från privatpersoner. Den uppgiften har landsting. Om du inte litar på kompetensen på BVC får du vända dig till Smittskyddsenheten i ditt län.

Till Smittskyddsinstitutet anmäls anmälningspliktiga sjukdomar enligt Smittskyddslagen. Anmälningen sker strax efter att diagnosen har ställts. Dödsfall registreras i Dödsorsaksregistret som finns hos Socialstyrelsen.

De enskilda dödsfall är inte relevanta i den individuella bedömningen om barnet skall vaccineras eller inte.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

De enskilda dödsfall är inte relevanta i den individuella bedömningen om barnet skall vaccineras eller inte.
:-s :shock: :evil:

Tack Sagalinda för att du tar dig tid. :heart:

/Luvisen
SM rookie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Luvisen skrev:
:D "De enskilda dödsfall i PSD är inte relevanta i den individuella bedömningen om barnet ska läggas på mage eller inte."

En liten travesti, bara...

(Och vilken j-a svenska, ursäkta :oops: )

:roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

annawahlgren skrev: Jag postar ABA:s inlägg tillsammans med Wakefields egna ord (mitt första inlägg i tråden här), och även månadens krönika, till Inger Atterstam på SvD, den medicinska reporter jag citerade inledningsvis.

Till Janne Josefsson på Uppdrag granskning har jag tidigare skickat ett brev tillsammans med krönikan "Sluta bespruta späda barn". Något svar har inte utgått från honom / redaktionen. Nu postar jag också ABA:s inlägg samt månadens krönika, "Det första är att inte skada". Jag får säkerligen inget svar på det heller, än mindre någon granskning #-o men jag vill åtminstone peka på varbölden.

Det skulle förvåna mig mycket om inte den varbölden kommer att gå till historien som den ojämförligt största skandalen i modern tid: legaliserat barnamord.
:D För den som undrar: inget svar någonstans ifrån =;

:heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Det är ju för sorgligt - är de också "betalda" after all.... ](*,)

Heja dig som kämpar. Jag förstår ju varför och jag hoppas av hela mitt :heart: att du får gehör snart.

//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kära du :heart:

Det är ju de små barnen som söker och är berättigade till beskydd :)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Anna09 skrev:
är de också "betalda" after all..
Ja det är de. En fågel berättade det för mig...Det är olika som ger pengar beroende på vad programmet handlar om...

Värme! /Luvisen
SM rookie
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Dagens aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14610691.ab

Av de som har dött har de flesta faktiskt varit vaccinerade. Det betyder att vaccinet inte har varit helt skyddande i år.

Kanske kan det faktiskt vara så att det gör mer skada än nytta :(

Jag är så glad att min gamla mamma inte tar vaccinet varje år, sen hon slutade med det har hon inte insjuknat en enda gång men när hon gjorde det blev hon jättesjuk. Min pappa, som låg på sjukhem med svår alzheimer, dog en vecka efter flunsavaccinet (för sex år sedan).

Såklart finns inget helt klart samband, men för oss som stod honom nära var påverkan av vaccinet så tydligt. Efter hans död har min mamma alltså valt att inte vaccinera sig och friskare snart 80-åring är svårt att hitta :D .
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alma

Inlägg av Alma »

Oh hjälp, Jag ska sätta mig under påsken och försöka bli klokare genom läsning av detta.

Men den som vill göra en sammanfattning av sina egna slutsatser får gärna göra det för mig som är på rudis-nivå och som är skeptisk till sprut och mediciner: Vad ska man, om man tror på människans egen biologi mer än läkemedelsföretag, säga ja till i fråga om vacciner?

Sonen är sprutad mot polio och något annat och sedan har jag sagt nej till någon trippelspruta mot barnsjukdomar (där mässling ingick)... Ja, den senaste massbesprutningen mot svininfluensan undvek vi också.

I september vill de ge sonen ytterligare polio, och i den ingick mer av något annat också...

Kan någon ge en summering av sin egen hållning till en som ligger på denna nollkunskapsnivå? Självklart tar jag eget ansvar, vill bara kunna BÖRJA på en enkel nivå innan jag fördjupar mig!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Alma :D

Jag är inte rätt person att svara dig angâende dina vaccinfunderingar, men här har du en trâd där tvâ väldigt insatta personer diskuterar vaccinfrâgan pâ ett väldigt sansat vis.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 22&t=25690

Alma

Inlägg av Alma »

Tack Sarisparis! Jag ska börja där. :)
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

En ny bok på svenska om vacciner finns att förhandsbeställa.
Gå in här
http://www.anarchos.se/product_info.php/products_id/88
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"