Börjar vakna om nätterna.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma86

Börjar vakna om nätterna.

Inlägg av mamma86 »

Hejsan! Jag började kura min lille kille på snart nio månader för ca 1 månad sen efter att ha läst "Sova hela natten boken". Det fungerade jättebra och han sov hela nätter, även dagslurarna fick vi ordning på till slut :) . Vi la tillrätta, solfjädrade, ramsade ut ihop med bekräftelse och han sov på två minuter. Nu sedan någon dag tillbaka har han börjat vakna efter ca 2 timmar och ställer sig upp på en gång. Vill inte lyssna på ramsan varpå jag har gått in och solfjädrat efter ett tag, ramsat ihop med bekräftelsen och han har somnat igen. Men uppvaken blir tätare och han somnar inte om själv som han gjort tidigare. Vad har jag gjort för fel? Ska jag bara låta honom skrika och bara påminna utan att gå in? Känns inte som han lyssnar på ramsan. I kväll har jag bara påminnt med ramsan och nu efter en timma skriker han fortfarande. Ramsar kanske var tionde minut och väntar på att få bekräfta men han verkar inte vilja somna. Ska jag gå in och lägga tillrätta solfjädra? Känner mig helt vilsen. Allt fungerade ju så bra. En annan fråga.Är det ok att alltid solfjädra i samband med läggningen i ca 3 sekunder. Och ska man alltid ramsa ut och bekräfta. Har gjort detta men det har kanske varit fel? Taksam för svar :?
Son född: maj-10
Kurad: jan-11
mamma86

Re: Börjar vakna om nätterna.

Inlägg av mamma86 »

Ramsade och gick in nu och la tillrätta, ramsade ut och bekräftade vilket han somande på en gång. Han var väl helt slut efter att ha skrikit i 1,5 h. Vad det helt fel? Var det det han vänatde på för att komma till ro? Mycket förvirrad. :?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

mamma86 skrev:Hejsan! Jag började kura min lille kille på snart nio månader för ca 1 månad sen efter att ha läst "Sova hela natten boken". Det fungerade jättebra och han sov hela nätter, även dagslurarna fick vi ordning på till slut :) . Vi la tillrätta, solfjädrade, ramsade ut ihop med bekräftelse och han sov på två minuter. Nu sedan någon dag tillbaka har han börjat vakna efter ca 2 timmar och ställer sig upp på en gång. Vill inte lyssna på ramsan varpå jag har gått in och solfjädrat efter ett tag, ramsat ihop med bekräftelsen och han har somnat igen. Men uppvaken blir tätare och han somnar inte om själv som han gjort tidigare. Vad har jag gjort för fel? Ska jag bara låta honom skrika och bara påminna utan att gå in? Känns inte som han lyssnar på ramsan. I kväll har jag bara påminnt med ramsan och nu efter en timma skriker han fortfarande. Ramsar kanske var tionde minut och väntar på att få bekräfta men han verkar inte vilja somna. Ska jag gå in och lägga tillrätta solfjädra? Känner mig helt vilsen. Allt fungerade ju så bra. En annan fråga.Är det ok att alltid solfjädra i samband med läggningen i ca 3 sekunder. Och ska man alltid ramsa ut och bekräfta. Har gjort detta men det har kanske varit fel? Taksam för svar :?
Hej :-)

Jag tänker såhär - din son är ganska nyligt kurad.1 månad är ju precis den tiden det brukar ta för polletten att ramla ner. Så :
1. Ha lite förtröstan. Bakslag kommer och går, vi kan ju inte tvinga barnen att sova, bara ge dem förutsättningarna för det. Och det gör man bäst gnm att fortsätta vara konsekvent och bemöta dem precis som man brukar :thumbsup: .
2. Ta fighten och traggla igenom ett dygn el två då ni verkligen befäster ramsan igen. Nu har det blivit en hel del spring dit in verkar det som du själv tycker, och då kan det ju behövas en rejäl påminnelse,både för dig/er vuxna men även för er son, om hur det egentligen "ska" vara - dvs inget spring in i sovrummet.Dra en gräns- när är det tillåtet med solfjädern? Solfjädern är ett jättebra redskap men skall enbart användas i samband med KRIS! Ramsan brukar kunna räcka långt, även i de mest skruvade situationer - förutsatt att barnet "förstår" den. Det verkar som att du inte riktigt litar på att din son förstår ramsan , och så länge du tvivlar så kommer han göra det oxå.

Det är lätt att drabbas av panik och glömma allt man faktiskt kan och resultatet blir bara att man drar med sig barnet in i sin egen förvirring/trötthet/desperation. Så ta ett djupt andetag och tänk tillbaka på hur DU/NI agerat när det funkat bra och gör på det sättet. Tids nog så kommer din son att minnas hur det var. Läs kapitlet om "Säkerheten" om igen och låt det bekräfta ditt/ert bemötande av er son.

3. Kolla över schemat. Kan det vara så att det är utformat efter en 8-månaders eftersom det var då han kurades? Kanske är det läge att anpassa det efter 9-månadersbarnet? Nu är inte jag helt haj på antalet timmar, om det skiljer mellan 8 el 9 mån, men kolla upp det? För även en halvtimme för mkt spelar roll. Korta isåfall på eftermiddagsluren och låt det ta 3 + 7 dgr för din son att vänja sig, det tar den tiden.

4. När man lägger ner barnet så markerar man gnm att trycka lätt över ryggen med bägge handflatorna. Detta är inte att förväxla med solfjädern som ju är en annan variant av att buffa helt enkelt. Syftet är att få barnet lugnt och avslappnat vid kris. Vid en vanlig nedläggning så behöver man inte solfjädra, utan bara markera som sagt. Man får inte riskera att bli kvar vid sängen, utan man ska ut omgående! Man ramsar på vägen ut X4 och sista svängen blir bekräftelse, precis som du skriver att du/ni brukar göra.

Det finns säkert ngn annan som kan tillägga ngt oxå. Hör gärna av dig och berätta hur det går. Ge det ngr dygn som sagt så ska du se att ni är tillbaka på banan snart igen :-)

Vänliga hälsningar,
Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ps :-)

Det är bra att du hör att din son är arg/förbannad :-) Jag tänker att det i sig är ett meddelande till dig/er vuxna att han vill sova men inte vet hur han ska göra/inte får ro. Att ge honom ro samt att visa honom hur han ska göra - det är DET som är din/er uppgift :heart: .

När jag kurade min dotter 2009 så gick jag jättemkt på tankensättet att barnets gråt/skrik är ett sätt att skrika mig ifrån sig (låt mig vara ifred och sköta det här själv). Inte tvärtom som man annars tolkar det.Tänker jag så så blir det enkelt för mig att hålla mig undan så mkt det bara går. Men då måste ramsan sitta först.

Ha det!
/Sanna
mamma86

Inlägg av mamma86 »

Tack så mycket för ditt svar :) Det är väldigt skönt att ha någon som man kan "bolla" alla funderingar med!
I morse vaknade han halv åtta precis som han skulle.
Och i kväll vid läggningen la jag tillrätta, markerade och ramsade ut. Han ställde sig upp direkt och skrek varpå jag påminde efter ca 10 minuter. Jag påminde efter ca en kvart igen men skriket stegrar och efter en kvart påminde jag, gick in, la tillrätta, markerade, ramsade ut och bekräftade. Då somnade han och har sovit en timma nu. Få se om han vaknar ikväll/natt igen. Hur ska jag få ramsan att sitta ordentligt igen? Är kämpigt när han är så kvick att ställa sig upp och det kan ta timmar med hysteriskt skrik om jag "bara" påminner med ramsan. :? Hur ofta är det lagom att påminna när han skriker riktigt mycket? Och är det ok att gå in och lägga tillrätta, markera och ramsa när han är riktigt ledsen vilken han blir efter att ha stått och skrikit riktigt länge eller kommer han att vänja sig vid det då?
Om han vaknar i natt ska jag alltså påminna men hur ofta och när kan/ska jag gå in och markera och lägga tillrätta, markera om det nu skulle behövas?
Många frågor verkligen :wink:
Tack för hjälpen! mvh
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

mamma86 skrev:Tack så mycket för ditt svar :) Det är väldigt skönt att ha någon som man kan "bolla" alla funderingar med!
I morse vaknade han halv åtta precis som han skulle.
Och i kväll vid läggningen la jag tillrätta, markerade och ramsade ut. Han ställde sig upp direkt och skrek varpå jag påminde efter ca 10 minuter. Jag påminde efter ca en kvart igen men skriket stegrar och efter en kvart påminde jag, gick in, la tillrätta, markerade, ramsade ut och bekräftade. Då somnade han och har sovit en timma nu. Få se om han vaknar ikväll/natt igen. Hur ska jag få ramsan att sitta ordentligt igen? Är kämpigt när han är så kvick att ställa sig upp och det kan ta timmar med hysteriskt skrik om jag "bara" påminner med ramsan. :? Hur ofta är det lagom att påminna när han skriker riktigt mycket? Och är det ok att gå in och lägga tillrätta, markera och ramsa när han är riktigt ledsen vilken han blir efter att ha stått och skrikit riktigt länge eller kommer han att vänja sig vid det då?
Om han vaknar i natt ska jag alltså påminna men hur ofta och när kan/ska jag gå in och markera och lägga tillrätta, markera om det nu skulle behövas?
Många frågor verkligen :wink:
Tack för hjälpen! mvh
Hoppas natten varit god!

Jag förstår vad du menar med att det blir kämpigt att bara använda ramsan. Och det blir ju det eftersom han inte riktigt förstår tänker jag. Så att vid väl valda tillfällen göra som du gör , dvs snabbt gå in, lägga tillrätta, och sen gå ut är en god bit på vägen för honom att sammankoppla det du gör med vad han sen ska göra. Risken är ju, som du säkert oxå känner, att det kan tendera till att bli underhållning/cirkus av det hela. Och så roligt ska vi inte ha det.

"Regeln" säger egentligen att man ger en sk pang-ramsa, dvs en upplysningsramsa,utaför dörren och sen inte gör ngt mer utom att ge sk husljud, dvs stökar på utanför rummet så att barnet hör att allt är som vanligt och lugnar ner sig utifrån det. Dock är ju detta svårt när man är i en sån sits som du verkar vara - dvs att det är mycket känslor inblandade.

Men här kommer vi tillbaka till utgångspunkten - att fortsätta gneta för att få honom att förstå ramsan dvs - få honom att förstå vad det är du säger med den Det är tydligt att du måste visa honom handgripligen.Gör det då, men var MKT noga med att välja dina tillfällen. Jag har själv en "gräns" för när jag "får" gå in till min son utifrån de speciella egenheter jag vet att han brukar ha för sig ( i hans fall handlar det om att han vänder sig på rygg och sen inte kommer tillbaka). Jag fick rådet här på forumet att bara gå in vid ETT tillfälle och sedan enabrt ramsa utanför dörren efter det. Det funkar ibland och ibland inte.

Jag har upplevt att direkt tillrättaläggande följt av en ganska så "skarp" ramsa på vägen ut brukar ta bäst. Men det finns dom som menar att man eg ska vara tyst efter tillrättaläggandet. Tror dock att det handlar om hur bra el inte bra barnet förstår ramsan. Vi har slarvat en del och gått in och vänt och fått sota för det... #-o Följden blev att vår son inte nöjde sig med ramsan ens vid "vanliga" uppvak utan det blev en jädra massa spring. Jag tog två nätter och gnetade med honom, ungefär som natt 3 och 4 på kuren, dvs inget buffande el så utan BARA ramsan, och efter det satt den igen. Det är så jag menar att man nog måste göra.

:?: Rör din son mkt på sig på dagtid? Håller han på och lära sig att gå? Jag upplevde att min sons snurrande nattetid förbättrades när han fick ligga på mage på dagen och köra slut på sig då.

:?: Hur är det med schemat som sagt? Det är inget där som behöver justeras? Äter han tillräckligt på dagtid? :-k

Inga patentlösningar, men små pusselbitar som kan hjälpa ibland :-)

Jag har kurat 2 barn och som jag skrev i förra inlägget - bakslag kommer och går...men vi måste stå pall och visa att vi finns där för att guida våra små igenom de jobbiga perioderna. Det kan ta 3-4 nätter el så, men härdar man bara ut och TROR på det man gör (attityden du vet :wink: ) så brukar det lösa sig. Det var därför jag blev intresserad av SHN från första början, iom att här finns ett "recept" på hur man förhåller sig till sitt barn , konsekvans och trygghet istället för att man kör på random från gång till gång.

Hm, kanske inga glasklara svar...det blir mkt att man reflekterar högt. Jag tror att det jag vill säga till dig är att köra på och ffa TRO på det du/ni gör. För då kommer er son att göra det med.Ibland får man modifiera verktygen...men ATTITYDEN AV SJÄLVKLARHET i det man gör skall alltid vara närvarande. Som ngn skriver i SHN.boken...man hade nog kunnat göra vad som helst för att verktyga, typ klappa händer el stå på huvet :lol: men TROR MAN på det man gör så funkar det. Och i att TRO ingår oxå att man gör LIKADANT varje ggn.

Hallå! Ni har ju genomfört en kurning med lyckat resultat...då ska väl inte en sån här session få förstöra det [-X

:thumbsup: Kör hårt! Vi är många som kämpar på nätterna och dagarna, fast det var "längesen" vi kurade :-)

Ha det gott!
Mvh Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"