7 veckor och SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jema

Re: 7 veckor och SM

Inlägg av Jema »

Läggningen ikväll gick över förväntan, hon skrek kanske 5 minuter och sen var det tyst. Så om man jämför med gårdagens 30 min + 2 omgångar buffning så var det ju klart en förbättring!
Dagens sista lur idag var dock katastrofal, hon bara skrek och skrek och buffningen tog inte. Tanken är att hon ska sova 16-16.20 men idag skrek hon mellan 16-17. Kl 17 somnade hon tillslut och då lät jag henne sova 20 min, annars finns det inte en chans på denna jord att hon har ork att äta någon middag sen. Denna lur brukar alltid vara svår, även så med nappen, men hon brukar iaf somna av buffningen tillslut. Har provat att lägga henne bredvid mig i soffan, i hennes säng, i vagnen inomhus men det är alltid en massa skrik och bök. Om vi går ut så somnar hon i vagnen utan problem (eller gjorde när hon hade napp iaf, nu har jag inte provat) men jag har inte möjlighet att gå ut vid den tiden på eftermiddagarna så ofta.
Nu funderar jag lite över om det är så att hon var hungrig, att det var därför inte buffningen tog alls. Det brukar väl vara så?

Såhär ser vårt schema ut (Lillan blir 6 mån nästa vecka):

7.00 God morgon, amning
9.00 Sova 45 min
10.30 Amning
11.15 Lunch (puré + fruktpuré)
12.00-14.00 Sova 2h
14.30 Amning
16.00-16.20 Sova 20 min
17.00 Middag (gröt) + fruktpuré
18.45 Amning
19.00 Godnatt!

Jag försöker få henne att ta flaska med välling men hon vägrar verkligen. Inte alls intresserad. Hade hon tagit välling så hade jag gett henne det istället för 14.30 amningen + till nattslurk. Men så länge hon inte tar flaska så blir det ju svårt. Ger jag på sked så tar hon några skedar men det mesta rinner ut igen... Jag vet inte om jag ska prova pipmugg också. Någon som har förslag på bra pipmugg som fungerar för en liten bebis?
Har också funderat på om jag ska ge banan efter amningen 14.30 men Lillan är ofta hård i magen och jag är därför lite orolig att det ska stoppa upp ännu mer....

Några förslag? :)

Sarisparis - Jag tycker inte att ramsan tar som den ska än men förhoppningsvis ges den möjlighet att inarbetas ordentligt nu. När hon hade nappen så kommer ju inte ramsan till sin fulla rätt eftersom det ofta är så att man först måste stoppa in nappen för att det ens ska finnas förutsättningar till lugn och ro. Men nu när nappen är borta så hoppas jag att ramsan kommer ta bättre.
Ja den fick sista ordet alla ggr utom någon enstaka då jag kröp tillbaka till sängen och sen somnade själv innan jag hunnit bekräfta :oops:

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej, kort svar,
Jema skrev: Har också funderat på om jag ska ge banan efter amningen 14.30 men Lillan är ofta hård i magen och jag är därför lite orolig att det ska stoppa upp ännu mer....
Mogen banan lösande, omogen stoppande :D
Banan är kalas, man Kan överleva på banan, potatis och vatten. Men lite tråkigt kanske :wink:
Jema skrev: Tanken är att hon ska sova 16-16.20 men idag skrek hon mellan 16-17.
Nu funderar jag lite över om det är så att hon var hungrig, att det var därför inte buffningen tog alls. Det brukar väl vara så?
Ja, när man är 6 månader så krävs nog lite stadigare mellis efter långa luren. Gröt? Banan? Turkisk yoghurt?
Jag skulle nog också plocka bort amning på förmiddag och göra så här:

7.00 God morgon, amning + extra frukost runt 8.00 med saltfrittsmör klick, liten smörgås att suga på (vitt bröd ej fibrer) mosad mogen banan, fruktbitar att gnaga på ex
9.00 Sova 45 min
11.00 Lunch (puré + fruktpuré+ amning som topping före lur)
12.00-14.00 Sova 2h
14.30 Gröt, banan + Amning
16.00-16.20 Sova 20 min
17.00 Middag massor av pure med smör + fruktpuré
18.45 Amning
19.00 Godnatt!

Vad tror du om det?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Jema

Inlägg av Jema »

Tack för tipsen Clara! :D
Jag har dock några frågor ang det du skrev om maten.
- Vitt bröd, menar du typ formbröd eller liknande? Det gör inget om de innehåller salt?
- Turkisk yoghurt, kan man ge det fr 6 mån? Blandat med fruktpuré?
-Fruktbitar att gnaga på, kan du ge exempel? Hon har ju inga tänder än men jag är ändå livrädd att hon ska sätta i halsen då det höll på att gå riktigt illa en gång för storasyster när hon satte i halsen...
-Kan man ge skorpa att gnaga på? (Man kan ju inte tro att jag redan har ett barn sen tidigare med tanke på allt som fallit i glömska :wink: )

Amningen på fm kommer jag nog behålla ett tag till som vi har den idag. Jag har faktiskt provat att ta bort den och lägga den efter lunchen men hon är hungrig efter första luren så hon hinner bli grinig om hon ska vänta till lunchen och då är det nästan som att hon blir "överhungrig" och liksom bryter ihop om man inte hivar in skeden med mat tillräckligt snabbt och sen är det kört...
Dessutom äter vi andra kl 11 så jag vill heller inte tidigarelägga lunchen.

Måste ju bara rapportera om natt 2 utan napp som gick jättebra!
Hon vaknade strax före midnatt (som vanligt nuförtiden) och hostade mycket. Skrek en liten stund men det gick snart över i gnäll så jag lät henne vara. Hon somnade om.
Nästa gång vaknade hon vid 5, då gnällde hon och skrek om vartannat en stund och jag ramsade. Då började hon prata istället och somnade sen om.
Kl 6 vaknade hon igen och mellan 6-7 gnällde hon och pratade om vartannat igen. Kl 7 var det morgon, då blev hon lite sur... :D
Men kontentan av det hela så behövde jag inte lämna sängen på hela natten och lillan var mycket piggare imorse än vad hon varit på länge.
När jag la henne till första vilan nu på fm så sa hon inte ett pip, underbart!!! :D

Hej!
Jema skrev: Jag har dock några frågor ang det du skrev om maten.
- Vitt bröd, menar du typ formbröd eller liknande? Det gör inget om de innehåller salt?
- Turkisk yoghurt, kan man ge det fr 6 mån? Blandat med fruktpuré?
-Fruktbitar att gnaga på, kan du ge exempel? Hon har ju inga tänder än men jag är ändå livrädd att hon ska sätta i halsen då det höll på att gå riktigt illa en gång för storasyster när hon satte i halsen...
-Kan man ge skorpa att gnaga på?
:arrow: Formbröd ja, utan fibrer. Det innehåller så lite salt så det är ingen fara. Fiberrikt bröd är inte bra för små.
:arrow: Turkisk yoghurt kan du ge från 6 månader (om inte hela familjen är gravt laktosintolerant!?) Fruktpuré i är dundergott.
:arrow: En rejäl bit banan, en stor stadig äppelbit med skalet borttaget. Under uppsikt förstås.
:arrow: Sockerfria skorpor kan du ge i mängd (ej fullkorn utan rena vete) Dom kommer bli viktigare och viktigare som muta mellan måltiderna..
Jema skrev: Amningen på fm kommer jag nog behålla ett tag till som vi har den idag. Jag har faktiskt provat att ta bort den och lägga den efter lunchen men hon är hungrig efter första luren så hon hinner bli grinig om hon ska vänta till lunchen och då är det nästan som att hon blir "överhungrig" och liksom bryter ihop om man inte hivar in skeden med mat tillräckligt snabbt och sen är det kört...
Jag förstår. Gör som känns bra för er. Men jag föreslår ändå en "second brekfast" vid 8.00 med saltfrittsmör klick, liten smörgås att suga på (vitt bröd ej fibrer) mosad mogen banan. Då är chansen mycket större att hon klarar sig till lunchdags och kan äta rejält då istället.

Härligt med nappframgången och skön sömn :sleep:

Clara
Jema

Inlägg av Jema »

Jag glömde visst skriva i mitt förra inlägg att jag brukar amma henne en gång till kl 8 men absolut, jag förstår din poäng och ska börja ge lite mer till "2nd breakfast" :)
När du skriver att jag kan ge henne en klick med saltfritt smör...Nu får du ursäkta mig om frågan är dum men du menar på brödet eller ska jag ge det vid sidan om som det är? :oops:

Båda varianterna går bra! :lol:

Ps min lilla L älskade att sitta och suga på en bit kallt smör.. och sen smörja in sig i resten när det mjuknat :D

Clara
Jema

Inlägg av Jema »

Hihi låter mysigt att smörja in sig med smör :wink:

Jag använder nästan aldrig smör så jag måste fråga om det är mättande, är det därför man ger det eller för att tillsätta extra fett?

I eftermiddags till mellis ammades hon och fick så mycket banan så hon såg ut som hon skulle spy när jag höll fram skeden.
Som om inte det vore nog så var vi tvungna att gå och handla under den sena vilan mellan 16-16.20 och i vagnen brukar hon alltid somna så jag tänkte att det är ju ett säkert kort; extra mat + vagnen. Men icke. Hon skrek som en galning i 30 min innan hon somnade.
Det är verkligen riktigt jobbigt att denna sista lur alltid ska innebära så mycket skrik. Det hade varit skönt att slippa den helt men hon klarar sig inte utan den sömnen. Vara vaken 14-19 är omöjligt. Hon klarar knappt 2h på dagarna...
Idag var det väl visserligen sviter av den försvunna nappen som bidrog till skrikandet också men ändå....puh... :(

Nu ikväll gnällde hon lite i 5 min innan hon somnade. Vaknade sedan efter ca 20 min och världens skrik..jag ramsade några gånger och tröttheten + irritation gjorde att jag gick ut i köket och gjorde överdrivna husljud; dvs smällde lite extra i köksskåpen, lådorna osv...
När jag lyssnade några min senare var det tyst så det kanske hjälpte :)

Hej,
Jema skrev:Hihi låter mysigt att smörja in sig med smör :wink:
Oh ja särskilt tillsammans med lax eller räkor som hon älskar.. :wink: :wink: :D
Jema skrev:Jag använder nästan aldrig smör så jag måste fråga om det är mättande, är det därför man ger det eller för att tillsätta extra fett?
Vad använder du? Jag har funnit att många barn (mina och andras) älskar smörsmaken + att det mättar gott i magen. Det är ju en särskild smak som skiljer sig från ex rapsolja som också är bra.
Jema skrev: Nu ikväll gnällde hon lite i 5 min innan hon somnade. Vaknade sedan efter ca 20 min och världens skrik..jag ramsade några gånger och tröttheten + irritation gjorde att jag gick ut i köket och gjorde överdrivna husljud; dvs smällde lite extra i köksskåpen, lådorna osv...
När jag lyssnade några min senare var det tyst så det kanske hjälpte :)
Eller så var hon mätt och nöjd :lol: Husljud är aldrig fel. Det är skönt när världen inte hänger på att man själv är med utan Pågår. (Fast min stora :D pojke vägrade somna nyss då pappan städade köket rejält och sa "mamma jag vill Också dammsuga". Glädjer ett mammahjärta!)

Jobba på med napp och mat, ni kommer snart vara i hamn.

Clara
Jema

Inlägg av Jema »

Hmmm...varmt smör, räkor och lax. Låter som en doftsensation utan dess like när det blir varmt och gott :D

Jag använder rapsolja när jag lagar egen mat eftersom jag fick tips om att det skulle vara bra då lillan är hård i magen.
Jag blev dock nyfiken på smör nu så jag kanske ska ta och prova det också :)
Försöker varva hemlagat med burkmat då jag vill att lillan ska tycka om både och. Men i burkmat behöver jag väl inte tillsätta ngt fett?

Ja tålamod skulle jag vilja ha en extra portion av tack, men vi ska jobba på och hoppas på att det ljusnar snart :)

Gullig son du har som vill hjälpa till att dammsuga, förstår att det värmer gott i mammahjärtat! :heart:

Hej!
Jema skrev:Hmmm...varmt smör, räkor och lax. Låter som en doftsensation utan dess like när det blir varmt och gott :D
Och så mjukt och skönt håret blir och så vackert det spretar etc :shock: 8) :lol:
Jema skrev:Försöker varva hemlagat med burkmat då jag vill att lillan ska tycka om både och. Men i burkmat behöver jag väl inte tillsätta ngt fett?
JO! Lägg till massor av smör eller rapsolja, burkarna är lagade enligt dietistråd, inte enligt "vad jag behöver för att sova gott och orka sporta hela dagen sen".
Jema skrev:Gullig son du har som vill hjälpa till att dammsuga, förstår att det värmer gott i mammahjärtat! :heart:
Ja social delaktighet är nog det viktigaste av allt. Där har Barnaboken och forumet lärt mig Allt. (Han blev en smula sur att pappa Kunde städa Utan honom. Den missen gör vi inte igen. Vi ska :sleep: istället!)

Clara
Jema

Inlägg av Jema »

Halloj igen!

I eftermiddags skulle vi iväg på kalas och var tvungna att åka buss + tåg under vilan mellan 12-14. Min tanke var då att hon skulle sova i vagnen under hela resan. Tänkte också att jag skulle vara lite snitsig och lägga henne att sova på mage, det skulle ju säkert bli bra då nappen fortfarande saknas, så att hon skulle komma till ro snabbare. Men där krånglade jag till det känner jag. Hon är inte van att sova på mage i vagn utomhus och inte inomhus heller sen vi bytte till sittdelen så det blev inte så lyckat. Hon somnade tillslut men sov kanske bara 45 min av 2h och då var jag tvungen att ta upp henne eftersom hon överröstade alla som befann sig på tåget.
Nåja, man lär sig nåt nytt varje dag...

Imorse fick hon gröt som 2nd breakfast och det gillades skarpt. Du hade rätt Clara, hon ville inte ammas direkt efter första vilan men ville ha lunch några min tidigare. Amning som "topping" innan vilan som du så fint beskrev det :) blev det istället.

Nu till ett litet problem, som faktiskt är återkommande då och då.
Ibland totalvägrar hon nattslurken. Hon tar några få klunkar men sen vill hon verkligen inte ha mer. Alltså ingen nattslurk att tala om, snarare några "munnar"... Jag försöker truga men hon blir bara arg och det är ju inte vad jag vill att hon ska bli innan läggning.
:?: Vad gör jag när hon inte vill ha ngn nattslurk? Flaska m välling (som jag hade önskat) tar hon inte heller. Har även provat med sked men likaså där, hon tar några skedar sen är det tvärstopp. Gröt är inte ett alternativ då hon får det till middag.

Hittills har jag låtit det vara, vill hon inte ha så vill hon inte ha och ikväll somnade hon efter bara någon minuts gnäll.
Jag har hittills inte sett ngt tydligt mönster på att hon skulle vakna tidigare på morgonen varje gång detta händer. Det händer inte så ofta, men det har hänt några ggr förut i alla fall.

Tack på förhand! :)

Hej!
Jema skrev:
I eftermiddags skulle vi iväg på kalas och var tvungna att åka buss + tåg under vilan mellan 12-14. Min tanke var då att hon skulle sova i vagnen under hela resan. Tänkte också att jag skulle vara lite snitsig och lägga henne att sova på mage, det skulle ju säkert bli bra då nappen fortfarande saknas, så att hon skulle komma till ro snabbare. Men där krånglade jag till det känner jag. Hon är inte van att sova på mage i vagn utomhus och inte inomhus heller sen vi bytte till sittdelen så det blev inte så lyckat. Hon somnade tillslut men sov kanske bara 45 min av 2h och då var jag tvungen att ta upp henne eftersom hon överröstade alla som befann sig på tåget.
Nåja, man lär sig nåt nytt varje dag...
Ibland blir det tokiga dagar. Så är livet. Sen går man tillbaka till rutinerna nästa dag. Rätt och slätt. :D
Jema skrev: Imorse fick hon gröt som 2nd breakfast och det gillades skarpt. Du hade rätt Clara, hon ville inte ammas direkt efter första vilan men ville ha lunch några min tidigare. Amning som "topping" innan vilan som du så fint beskrev det :) blev det istället.
Vem älskar inte en second brekfast! Ärligt! Toast med för mycket smör =P~ :D !
Jema skrev: Nu till ett litet problem, som faktiskt är återkommande då och då.
Ibland totalvägrar hon nattslurken. Hon tar några få klunkar men sen vill hon verkligen inte ha mer. Alltså ingen nattslurk att tala om, snarare några "munnar"... Jag försöker truga men hon blir bara arg och det är ju inte vad jag vill att hon ska bli innan läggning. Hittills har jag låtit det vara, vill hon inte ha så vill hon inte ha och ikväll somnade hon efter bara någon minuts gnäll.
Jag har hittills inte sett ngt tydligt mönster på att hon skulle vakna tidigare på morgonen varje gång detta händer. Det händer inte så ofta, men det har hänt några ggr förut i alla fall.
Hon kanske helt enkelt är Mätt? :lol: :lol: :lol: Seriöst, kvällslurken är tänkt just som en slurk för att täcka upp för ev hunger eller missad mat under dagen. Men för många blir det just bara en slurk. Man kan erbjuda men tackas et nej så gör det.

Härligt jobbat! Så kul att det går så bra för er!

Clara
Jema

Inlägg av Jema »

Oj, vilket snabbt svar! Tack! :D

Ja jag antar att hon är mätt då hon vägrar. Om inte annat så hade det väl märkts...
Det som fick mig att tveka lite där var:
1. Några ggr förut har hon nästan skrikit sig hes efter läggning då hon vägrat nattslurk. Jag har då tagit upp henne igen och erbjudit henne mat och dessa ggr har hon ätit massor för att sedan somna gott. Därför tänkte jag att hon kanske är hungrig Egentligen, även fast hon vägrar äta, om du förstår vad jag menar? Jag fick även tips här på forumet, när hon var mindre, att låta henne somna och sedan ta upp henne efter 10 min (tror jag det var) och ge henne mat mer eller mindre i sömnen. Detta testade jag några ggr men det fungerande inte alls då hon märkte vad som pågick och blev arg...

2. Jämförelsen med storasyster, som man inte ska ha, jag vet. Men vetskapen att hon slukade en stor flaska välling till nattslurk varenda kväll gör mig lite förbryllad. Å andra sidan äter nog lillasyster lite mer under dagen än vad storasyster gjorde även om hon inte direkt åt lite...

En annan fråga, när jag ändå har dig på "tråden" :)
På fredag ska vi ut o flyga en sväng och hälsa på släkten i Skåne i en vecka. Planet går kl 8.30 fr Arlanda vilket innebär att vi ska åka hemifrån kl. 06:00.
Frågan är om jag ska ta upp henne och sätta henne i bilstolen direkt o agera som att det fortfarande vore natt och sedan försöka amma kl 7 som vanligt o 2nd breakfast vid 8 på flygplatsen? För det är väl ingen bra idé att ta upp henne 5.30 och amma och göra morgon?
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Skönt att du kan släppa orosvargarna för nattslurken. :wink:

Vad gäller resan sâ är det du som känner din tös bäst. Jag har vid liknande tillfällen alltid försökt att fâ i lite "frukost" innan vi âker, även om det blir tidigt (däremot väcker jag i sista sekunden). Sen fâr man ta att det blir en dag lite utanför schemat, det gäller bara att ta sig upp pâ banan sâ fort man kan sen.

Hoppas ni fâr en jättemysig vecka med familjen, lâter härligt.

Jema

Inlägg av Jema »

Hej igen,

Resan gick bra. Tog upp lillan kl 5.45 och ammade och vi var sedan i bilen kl. 06.15. Hon somnade om och sov till 7 som är vår normala morgontid, toppen!
Första dagsluren fick bli i bärselen, inte vad hon är van vid men hon somnade i alla fall tillslut och sov en kort stund men bättre än inget antar jag.

Nu till lite funderingar. Vårt schema ser ut såhär:

-7.00 God morgon + amning i sängen
-7.45 1 portion gröt
-9.00 Sova 45 min
11.00 Lunch, puré + frukt+amning
12.00-14.00 Sova 2h
14.30 Mellis, oftast en mogen banan då den håller hennes mage i trim
16.00-16.20 Sova 20 min
17.00 Gröt 1,5 portion + frukt
18.30 Amning
19.00 Godnatt

:?: Vi har problem med tidiga uppvak nästan varje morgon. Hon vaknar någon gång mellan 04-06. Är det mellan 4-5 så kan hon oftast somna om, en stund i alla fall men är kl snarare 5.30-6 så skriks det och det mycket. Vi ramsar, men sparsamt vilket gör att skriken eskalerar. Fungerar inte det så lägger vi henne tillrätta. Solfjädrar och buffar gör vi vi väldigt sällan nuförtiden under natten men vid kris så blir det så och då skriker hon så fort vi slutar vilket gör att jag inte tror att vi hamnat i ett buffningsträsk i alla fall. Det vi gör mest är att backa och avvakta men inte somnar hon om för det.
När hon tas upp kl 7 så är hon vrålhungrig verkligen. Min tanke är att hon är hungrig, de där sista timmarna innan det blir morgon.
Jag har varit inne på nattslurken förut också, att hon inte vill ha mer än några klunkar max. Men jag vet i så fall inte vad jag kan göra mer än vad jag redan gör.
Jag hade önskat att hon tog välling som nattslurk men hon tar inte flaska. Har försökt ge på sked men hon vill inte ha.
Är jag helt ute och cyklar här eller? Tilläggas bör att hon äter till bristningsgränsen när hon äter de övriga målen och det kommer ofta upp en del överskott.
Dock har hon börjat äta väldigt långsamt mot tidigare då hon slukade allt på 5 min. Nu kan det ta 30-45 min att äta...

I och med de tidiga uppvaken så är hon förstås väldigt trött på morgonen när det är dags att sova första luren så vi brukar ge henne en kvart extra där.

:?: Min andra fråga är den sena luren som är tänkt kl 16. Katastrof, även fast hon brukar börja gäspa och visa andra tecken på trötthet vid den tiden.
Börjar kl 16 och lägger henne antingen bredvid mig i sängen eller soffan och buffar. Hjälper inte, hon bara skriker och krumbuktar sig. Jag får hålla på till 16.30-16.45 då hon somnar men inte sover mer än ett par minuter eller så somnar hon inte alls och när kl börjar närma sig 17 så vill jag inte att hon ska somna för då är det matdags. Detta är lite av ett ångestmoment varje dag då jag tror att hon behöver denna lur fortfarande men vi får ju inte till den!
Om vi går ut med vagnen så går det oftast bra dock men då ska den rulla, funkar alltså inte att bara lägga henne ute i den. Tyvärr kan vi inte gå ut varje dag vid den tiden då storasyster just kommit hem fr dagmamman och middagen ska fixas.
Jag funderade ett tag på om jag skulle öka på första luren lite och sedan skippa sena luren helt och bara ge en 5-min vid behov. Men att ens få till en 5-minutare är ju nästintill omöjligt så det är väl inget alternativ. Dessutom att vara vaken 14-19 och orka få i sig 2,5 måltider däremellan vågar jag nästan inte tro på. KAN ju ha fel dock :)

Någon som har några tips/idéer eller liknande. Vore hemskt tacksam!

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"