Hur styr vi upp bra rutiner och får henne att sova bra

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nygga

Hur styr vi upp bra rutiner och får henne att sova bra

Inlägg av nygga »

Hej vi funderar på SHN-kur
Vi har en snart 5 mån tjej som har sovit hela nätter tidigare vi väcker henne vid
22 och ger henne ett extramål. Nu har hon börjat att vakna flera gånger på natten och sover inte längre än till max 5.30

Hon äter bara ersättning babysemp 2 och lite gröt och pureer. Hon är supertjafsig med ersättningen och äter bara småskvättar när hon äter. Vi tror att problemet med sömnen är att hon äter för dåligt, hon är hungrig och därför vaknar hon. Vi har inga bra rutiner på dagarna med mat och sömn, försöker att
hon ska äta var 3:e timme men det blir ofta tätare eftersom hon äter så dåligt. Hon sover bara småstunder på dagarna.

Vi badar henne varje kväll och lägger henne kl 19 och det funkar jättebra hon somnar själv i sin säng.

En dag kan se ut så här
5.30 ersättning babysemp 2 180 ml äter kanske 100
6.30 äter resten 80 ml. somnar om 1 h
8.00 ersättning babysemp 2 180 ml, äter kanske 80 trugas
9.00 trugas 80 ml till, lämnar på dagis sover i vagn 1-1,5 h
11.00 ersättning babysemp 2 180 ml. äter 100 ml, potatispure 1/2 burk
12.30 äter resten 80 ml sover inne 1-1,5 h
14.00 ersättning babysemp 2 180 ml, äter 160
15.00 hämtar på dagis, sover lite i vagnen
16.00 äter gröt + smakportion
17.30 ersättning äter ca 100

kämpar på vägrar somna inne typ 20 min
18-18.30 bad
19.00 ersättning 180 äter upp det mesta
22.30 väcks äter 180 ml ersättning
3.00 vaknar ger henne tutten
5.30 vaknar

Problemet är också att hon ligger under sin kurva på vikten så vi har varit lite fega på att ta bort flaskor åt henne. Vi ger nu olja i flaskorna enligt råd från BVC. Hon har också alltid varit hård i magen så vi har varit lite fega med att hoppa på välling och sådant.

Har läst nu i Annas bok om när barnet är 5 månader kan man börja med :
kl 6 välling
kl 10 gröt
kl 2 middag
kl.6 välling

Det skulle vara super om man fick detta att funka. Vad tror ni ??? Och hur får jag det att funka i så fall och hur mycket välling bör hon äta ??

Jättetacksam för all hjälp som jag kan få

Mvh
Maria mamma till Tuva f 100924
Luvisen

Re: Hur styr vi upp bra rutiner och får henne att sova bra

Inlägg av Luvisen »

Hej nygga och välkommen hit! :P

Servera välling med Attityden av Självklarhet. Min lille var inte heller förtjust i mat och låg under sin viktkurva. Jag gjorde så att jag sötade upp den med socker i 3 dgr, sedan tog jag bort det och han brydde sig inte mer. Jag antar att man kan köra med mosad övermogen banan (eller mixa i den om det ska vara superslätt) för att det inte ska bli för stoppande. Därefter så droppade jag i vällingen i munnen lite grann så han fick "smaka". SÅ fort han började läppja på det så tratta jag i flaskan kvickt som attan och då kom han igång. Var det extra kinkigt med puréer så satte jag på TV och då slank det mesta ned tills hans fick paltkoma. Då sov han gött. :mrgreen:

Låt maten vara slät i flera mån och introducera alla möjliga plockisar vid 6-7 mån. Vid 11 mån kan ni börja ge samma mat som ni äter minus salt.

Mängden välling står på pktet men jag tror Anna skrev i Barnaboken att de ska vara lite mer. Jag gjorde alltid en HEL flaska (har en sån där Dr Brown) i fall att. Det får inte ta slut när de väl kommer igång :!: De blir så fasligt ledsna då... :cry:

Glöm inte kartinplommon puré varje dag!

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
nygga

Inlägg av nygga »

Hej och tack för svaret.
Vi har ju gett henne ersättning sen hon var 2 mån och nu äter hon baby semp 2. Kan man bara byta till välling då? eller borde man mixa lite i början, tänkte att hon skulle få ett vällingmål på morgonen och ett på kvällen.

Om man vill börja med SHN kuren hur ska man gå till väga. Jag har köpt boken men finns det någon kurs man bör gå eller något sådant ?

Mvh
Nygga
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Mixa lite i början så lilla maggen följer med om det känns bäst. Prova sedan med några skedar gröt vid måltiderna eftersom gröt oftast funkar. Mosad banan som är rinnig brukar också funka. Spotta brukar de alltid göra så servera minst 3 ggr till innan ni ger upp för den måltiden. Ta en smak i taget också så det inte blir för mkt på en gg. När de kommer i gång går det sedan oftast raskt frammåt. :P Jag vill inte göra reklam så men Ellas Kitchen har ju faktiskt fina söta puréer som är lätta att ge efterom det går att spruta ut lite lite grann och ge och därefter spara. Allt man behöver är en liten sked där man är. Min gosse var skeptisk till det mesta men dessa puréer slank fint ned. Finns fr 4 mån.

Ingen kurs behövs för lilla kuren, det sköter du fint själv bara du är ordentligt påläst. :mrgreen: Så läs, bestäm ett schema som du med fördel kan lägga upp här så kikar vi på det för säkerhetsskull, därefter sätter du ett datum för kurstart och kör. Vi finns här för stöd och ev frågor du kan ha.

Värme! /Luvisen
SM rookie
nygga

Inlägg av nygga »

Hej nu ska vi ge det ett försök med att kura.
Just nu har vi dom här rutinerna;
5.00 vaknar ersättning 180 ml
6.30 somnar om 1 h
8.30 gröt och plommonpure
10.30 sova ca 2 h
13.00 ersättning 180 ml
15.00 sova 1 h
16.00 ersättning 180 ml eller smakportioner av mat
någon gång vid 17.30 sova 20 min
19.00 ersättning 180 ml sova
22.00 välling 180 ml.

Hon sover på mage och med larm. Har inga problem att söva henne hon somnar fint själv bara man finns där bredvid. Hon sover jättebra hela natten fram till 5 tiden då hon börjar att böka. Får inte känslan av att hon vaknar därför hon är hungrig utan därför hon är pigg. Men då istället känns det som hon är väldigt trött under hela dagen. Vi skulle vilja få till så hon sover från 7-7 och att vi kan skippa målet kl 22.00 (tror egentligen inte att vi behöver det).

Vi hade tänkt börja och testa att kura lite light, hon är van att bli vagnad när vi sover borta och då sover hon på mage i vagn hela natten. Vår plan är att lägga henne i vagnen och till en början försöka vagna vid 5 och få henne att somna om till 7. Och i nästa steg vagnar man bort 22 00 målet. Eller bör vi börja först med att vagna bort 22 målet ?? Hur ser vårt schema ut, sover hon för mycket på dagen eller är det för lite mat ?? Det kan tilläggas att hon älskar mat och är förtjust i vällingen men ratar gärna ersättningen och kräks mycket av ersättningen.

Tacksam för all hjälp
Mvh
Maria mamma till Tuva f 100924 (snart 5 månader) :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Skippa ersättningen då. :wink: Du ska få mer svar!

Värme!/Luvisen
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej nyggan! :D

En regelrätt kur är, som du säger, kanske inte nödvändig dâ hon redan sover bra och sammanhängande. =D>
Men att styra upp ordentliga rutiner vinner ni pâ allihopa, och med den grund ni lagt sâ borde det gâ alldeles utmärkt. :D
Min erfarenhet är att nätterna ger sig själva om dagarna fylls med massor med mat och kul och LAGOM mycket sömn. Men sover man för mycket pâ dagen blir det svârt att sova pâ natten.

Sâ, först, schemat. En femmânaders behöver ca 15 timmars sömn. Ert dagschema innehâller fn drygt fyra timmars sömn, vilket gör det svârt att fâ till en tolvtimmarsnatt. I ert ställe skulle jag först ha filat fram ett schema (baserat pâ hennes nuvarande rytm) som passar er alla. Mâltiderna inte att förglömma! Här är en länk med schemainspiration.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 40&t=21416

Har ni Internationella SHN-boken? Läs den (även om ni inte tänkt kura i stor stil, den är GRYM). Jag tänker särskilt pâ kapitlet Lugnet, Säkerheten och Njutningen som är byggstenarna till Attityden av självklarhet som gör underverk. Safarikapitlet kan ocksâ ge aha-upplevelser vad gäller ens egen inställning till sitt barns sömn. För att fâ ett hum, ta gärna en titt pâ dessa krönikor:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Och sâ Barnaboken förstâs, en sann vän att hâlla i handen som berikar ens föräldraskap otroligt.

:heart:
nygga

Inlägg av nygga »

Hej !
Nu är vi tillbaka på ruta 1, vi har haft magsjuka och varit förkylda och alla rutiner med lillan är som bortblåsta :cry: Hon vill nu bara bli buren och somnar efter väldigt mycket strul och gråt. Hur kommer man tillbaka ???

Funderar på att kura ordentligt men behöver lite stöd och pepp. Vill också
få bort strulet med tutten. Hon vaknar på natten flera gånger av att tutten har fallit bort. Vi har också haft problemet nu att vi inte kunnat söva henne på mage som hon gillar eftersom hon har varit så tät i näsan.
Så hon sover nu på tok för lite ca 10 h på natten max 1 h sammanlagt på förmiddagen (småsnuttar) och sen 1,5 h på eftermiddagen. Hon vägrar sova mer och är jättegrinig och gnällig. Eftersom hon sover dåligt så äter och också dåligt, vägrar nästan ta flaskorna vill bara äta gröt och mat.

nygga

Inlägg av nygga »

Hej !
Nu är vi tillbaka på ruta 1, vi har haft magsjuka och varit förkylda och alla rutiner med lillan är som bortblåsta :cry: Hon vill nu bara bli buren och somnar efter väldigt mycket strul och gråt. Hur kommer man tillbaka ???

Funderar på att kura ordentligt men behöver lite stöd och pepp. Vill också
få bort strulet med tutten. Hon vaknar på natten flera gånger av att tutten har fallit bort. Vi har också haft problemet nu att vi inte kunnat söva henne på mage som hon gillar eftersom hon har varit så tät i näsan.
Så hon sover nu på tok för lite ca 10 h på natten max 1 h sammanlagt på förmiddagen (småsnuttar) och sen 1,5 h på eftermiddagen. Hon vägrar sova mer och är jättegrinig och gnällig. Eftersom hon sover dåligt så äter och också dåligt, vägrar nästan ta flaskorna vill bara äta gröt och mat.

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen!

Sätt ett datum för en regelrätt kur och gör ett schema. Det är en bra början.

Schemat kan du lägga upp här så tar vi en kik på det hela innan ni sparkar igång! :D

Skickar extra värme! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"