Bajsa på pottan?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
extradarkchocolate

Bajsa på pottan?

Inlägg av extradarkchocolate »

Hur göra för att få en 2 år & 8 månaders att bajsa på pottan eller toaletten? Han vägrar, han bajsar bara i blöjan (som han har på natten). Han väntar således till kvällen eller morgonen.
Jag har provat med att han får klistermärke om han bajsar på potta eller toalett men det funkar inte.
Några tips? Eller måste jag vänta tills han blir torr på natten?
Fd Medlem

Re: Bajsa på pottan?

Inlägg av Fd Medlem »

hej!
Jag är inte bäst i pottvärlden, så jag hoppas att du får svar på denna, puffar upp den lite!
Ulrika
extradarkchocolate

Nya mamman skrev:hej!
Jag är inte bäst i pottvärlden, så jag hoppas att du får svar på denna, puffar upp den lite!
Ulrika
Tack! :D
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Vi har en väldigt konservativ liten kille som INTE gillar nyheter och för honom fungerar det (generellt) bäst med morötter. Jättemorötter. :mrgreen: Vi hade därför pottagodis, dvs. det "råkade" finnas en regel som sa att OM bajset kom i pottan så fick man lite godis. Inte "om du bajsar i pottan" utan mer på temat "om man råkar ha sån tur att bajset bestämmer sig för att hamna i pottan..." Då kan man pakta och hålla tummarna tillsammans för att bajset ska komma i pottan och sen jubla ihop om det blir så. Och om inte, så bättre lycka nästa gång! Eller, äsch vad synd, för det är ju så tur att OM bajset kommer i pottan... Inte bara en, utan hundra gånger. Det är viktigt för honom att det inte handlar om prestation, utan att - från vår sida - handlar om "hur det råkar bli". Så kan han "prestera ifred" om man så säger, utan att vi bedömer eller tycker att han är duktig, eller inte duktig. Det gör honom trygg att våga testa nya saker och fungerar bra för oss.

(Sen, när han regelbundet bajsade på pottan så minskade vi på antalet godisar, bytte mot lite mörk choklad eller några russin och så småningom (ett par veckor) så ingenting alls, utan då var han van och ville ha det så. Konservativ, som sagt. :lol:)

Kanske något för er?

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
extradarkchocolate

Nemita skrev:Vi har en väldigt konservativ liten kille som INTE gillar nyheter och för honom fungerar det (generellt) bäst med morötter. Jättemorötter. :mrgreen: Vi hade därför pottagodis, dvs. det "råkade" finnas en regel som sa att OM bajset kom i pottan så fick man lite godis. Inte "om du bajsar i pottan" utan mer på temat "om man råkar ha sån tur att bajset bestämmer sig för att hamna i pottan..." Då kan man pakta och hålla tummarna tillsammans för att bajset ska komma i pottan och sen jubla ihop om det blir så. Och om inte, så bättre lycka nästa gång! Eller, äsch vad synd, för det är ju så tur att OM bajset kommer i pottan... Inte bara en, utan hundra gånger. Det är viktigt för honom att det inte handlar om prestation, utan att - från vår sida - handlar om "hur det råkar bli". Så kan han "prestera ifred" om man så säger, utan att vi bedömer eller tycker att han är duktig, eller inte duktig. Det gör honom trygg att våga testa nya saker och fungerar bra för oss.

(Sen, när han regelbundet bajsade på pottan så minskade vi på antalet godisar, bytte mot lite mörk choklad eller några russin och så småningom (ett par veckor) så ingenting alls, utan då var han van och ville ha det så. Konservativ, som sagt. :lol:)

Kanske något för er?

Kram :heart:

Ja, tack! Det låter som vår pojk också. Tyvärr vill pappa alltid berätta hur duktig han är, och jag ser att vår pojk inte riktigt gillar det. Men det är svårt att lära en gammal hund sitta, oavsett hur mycket jag tjatar.. :wink:
Men ja, det låter kanon. Framförallt att det är bajset som ska göra jobbet, inte han.
Så det ska jag prova. Tack!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hoppas det fungerar, du får rapportera framöver! :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
extradarkchocolate

Vi inhandlade naturgodis igår och jag visade honom påsen imorse och nu har han försökt bajsa på pottan 3 gånger under dagen. Haha, det var en bra morot! Får se så han inte glömmer av sig när det verkligen är dags! :D
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hur gick det? :)
extradarkchocolate

Hahaha, han är en liten ål, vår lille!
Nej, det är blöjan som gäller. Spelar liksom ingen roll vad vi gör.
Det kanske bara är att vänta på tills han blir blöjfri på natten?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"