Lite hjälp med lillskruttens mat och sovklocka :)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
skrutten

Re: Lite hjälp med lillskruttens mat och sovklocka :)

Inlägg av skrutten »

Ahhh!

Då förstår jag!

Håller på och fundera på lite "nytt" schema. Tror att det börjar bli dags att skära ner en halvtimmes sömn. Hon har börjat krångla lite på sista sömnpasset och vaknar oftast runt 07 och ligger och pratar i sängen.
Frågan är bara om det är bäst att skära ner på sista luren eller korta natten... Tror att det blir luren som får stryka med. Känns som att dagen blir mindre upphackad då... Ev låta det vara en liten 20minutare där...

Går framåt med puréerna. Så här ser det ut nu...

08:00 Godmorgon! Gröt. Med mycket trugning går en halv portion ner. (ammningen har jag skippat då hon inte vill)
10:00 Sova 45min
12:00 Mat 1-1,5dl pure, katrinplommonpure och fruktpure knapt 1dl, vatten
15:00 Ammar, fruktpure 0,5dl
17:00 Sova 45min
18:30 Mat samma som 12:00
19:45 har försökt med välling och ammning här men har hittills inte lyckats
20:00 Godnatt
ca 03-04 ammas

Hoppas bara på att nå framgång med flaskan snart... skulle ju vara toppen om hon kunde ta välling på morgonen.
Just nu får jag inte riktigt till det med ensamleken på morgonen. Kanske ett mindre problem men ändå. Hon brukar oftast sköta magen på morgonen så frukosten brukar glida fram mot 08:20-08:30. Sedan är ju klockan 9 när frukosten är klar och då känns det ju konstigt att lägga henne i sängen igen. Hon är ju inte stormande hungrig på morgonen direkt så en tanke skulle ju vara att låta henne ha ensamlek först. Men då kommer ju frukosten att bli ännu senare och då är jag rädd att hon inte är hungrig nog till lunchen. Har nog fastnat lite här...

En liten fråga ang ramsa nattetid.
Det kan hända att hon vaknar någon gång på natten och bökar runt lite och pratar. Men somnar om efter en stund. Ska jag ramsa på en gång här eller låta henne sköta det själv? Någon gång har det övergått till skrik och gråt å då är det svårt att nå fram med bara ramsan.
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Elle

Inlägg av Elle »

Hej skrutten!

Visst har hon en långlur efter lunch också? Låter klokt att dra ner sista luren till en 20-minutare. Har du lagom stort hål på nappen till vällingflaskan? Båda mina har "krävt" mycket välling och det FORT =P~ och vi har bytt till större napp snabbare än avd det står på förpackningen. Sedan är det ju så att man måste inte ge välling, det går ju toppen med exempelvis gröt som frukost och nattslurk.

Angående ramsan så gäller det för er att lyssna av dottern och känna av om hon behöver en ramsa som påminnelse att det är natt eller om hon bökar runt och somnar själv.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej!

Ja..oj! Glömde bort att skriva in den...
Hon sover 2tim mellan 13-15. Å det brukar inte vara några som helst problem. Får i princip alltid väcka henne. :sleep:

Ja jag ska prova välling igen med stor napp...får bli största i så fall. Men som det har varit nu så har hon i princip skrikit bara hon sett flaskan. Men ibland om min sambo varit hemma med henne så har han givit henne flaska efter långluren när hon är lite sömnig och då har hon tagit den en stund. Hon ammar ju oftast bara från ett bröst så det är väl ungefär lika mycket som går ner...
Blir ju lite mindre kladdigt med välling än med gröt.... :wink:
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Smyger in och tipsar om pipmugg för flaskvägrande barn. Fick aldrig min äldsta att ta flaska, däremot Avent pipmugg med mjuk pip. Vi tog även bort droppstoppet som sitter under pipen. Perfekt för välling.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
skrutten

Inlägg av skrutten »

Tack för tipset!

Fick en drickskål av min mor idag som jag tänkte pröva. Men pipmugg skulle ju också kunna vara ett alternativ. Ska prova det också!
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lycka till.

Ska själv införa välling till helgen har är det tänkt, sedan planerar jag att fasa ut amningen. Jag som har längtat börjar nästan ångra mig. Men kan ju behålla det som nattslurk ett tag till om det funkar.

Jag tänker mig välling som frukost och efter långlur i första hand.

:heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
skrutten

Inlägg av skrutten »

:D
Hoppas det går bra med vällingen! Själv älskar jag välling än idag. Blir som bomull i magen!

Ja på ett sätt känns det lite konstigt att sluta amma. Kan väl inte säga att jag är ledsen för att det snart är slut. Det är väl kanske mer att det är en period som kommer till ända eller hur jag ska säga...

Funderar fortfarande på det här med hela nätter. Hon äter nu en hel portion gröt som frukost och kvällsslurk så det känns som att vi är på rätt väg... Hur som helst. Om en vecka reser vi ner till Österrike och blir där lite drygt en vecka. Så det blir ju lite tight att genomföra någon minikur innan det. Dessutom har hon ju inte riktigt vant sig vid kortare kvällslur än. Men jag tänkte att det kanske kan vara dags när vi kommer hem (om hon inte tagit natt själv då...)? Då är hon 5 månader. Skulle gärna vilja flytta över henne i eget rum. Men det är ju svårt när hon fortfarande äter en gång på natten.
När kan jag börja sikta in mig på att genomföra en minikur?
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
helt kort,
res bort, mata på och se hur landet ligger nån vecka efter att ni är hemma igen.
Om nattmålet är kvar - förfytta till eget rum och skippa nattmål på samma gång. Låter bistert men det brukar faktiskt funka bättre om man göra alla förändringar på ett och samma bräde. (Som nån klok Anna skrev :D )

Och välling (och sötpotatis med massor av smör) är nattsömnens bästa vän - hälsar mina små flasknjutare..

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej på er!

Inatt hände det! Vår lilla Klara sov hela natten. =D>

Tyvärr är lyckan kortvarig...nu har hon fått magsjuka... :(
Har inhandlat vätskeersättning på apoteket så nu blir det flytande kost för lilla damen. Får se vad hon tycker om det...Usch...känns inge kul att hon är sjuk. Hade hoppats på att hon skulle hinna bli lite större innan hon blev drabbad av sjukdomar. Men men...
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Underbart! Och stackaren..

Var nogrann med vätskeersättningen och håll koll på så det kommer kissblöjor.
Och när hon tillfrisknat - vissa små är Absurt hungriga efter magsjuka och behöver äta massor. (Vi fick tom lägga tillbaka ett nattmål 3 nätter för 1 åringen här i januari när hon blivit frisk :shock: :shock: och hon har inte ätit på natten sen 3,5 månads ålder.)

Pyssla henne och när hon är frisk så mata på!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
skrutten

Inlägg av skrutten »

Ja jag kör nu vätskeersättning var 5:e minut nu några timmar så får jag se om jag kan öka på det sedan. Kommer även att amma så mycket som det går. Men har ju inte mycket att erbjuda från brösten nu längre....
Ska även prova lite sån där risvälling får se vad magen säger om det.
Har haft kontakt både med sjukvårdsrådgivningen och BVC. Men det är klart man blir orolig. Just nu kommer det ur båda ändarna. Går ju rätt snabbt för de här små att bli uttorkade...
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

oj oj oj!

krya på henne! och grattis till den hela natten! då vet ni ju att hon kan! toppen!

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hoppas lilltösen mâr bättre!

skrutten

Inlägg av skrutten »

Nu tror jag att det har vänt. Men vi får ta det lite försiktigt.
Imorrse låg sambon vikt över toaletten och nu 39graders feber. Jag har än så länge klarat mig (peppar peppar)
Lillskrutten hade lite feber igår och en kräkning idag men nu på kvällen verkar aptiten ha återvänt i alla fall.
Däremot har det gått illa åt min ena bröstvårta....fy sjutton...hade nästan glömt hur förbenat ont det gör med en sårig bröstvårta.
Ska blanda i ordning ersättning och ge inatt tror jag.

Men hon är tapper vår lilla Klara! Trots att hon haft feber och kräkts å mått illa så strålar hon som en liten sol när man tittar på henne. :heart: Inte många sura miner under dessa dagar.
Hon är underbar!
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej på er!

Nu seglar skutan mot rätt håll igen! Både frukostgröten och lunchen har gått ner och hon har nu sovit hela emluren utan uppvak. Det har hon inte gjort på en vecka. Hade nog inte trott att det skulle ta så lång tid för henne att återfå aptiten. Men nu har vi tagit oss igenom detta som förr eller senare drabbar alla.
Pluttan...inatt vaknade hon och var vrålhungrig. Sög i sig en flaska välling snabbare än snabbast! Hon hann knapt med att andas...

Så nu kan vi snart återgå till projekt sova hela natten. :D

Har en liten fråga angående sova i vagn. Lillskrutten är ju snart för stor för liggdelen och det är dags för sittdelen. Hur gör man med lurarna då? Känns som att det måste bli svårare att få henne att somna själv då? Hur brukar det funka? Eller får man förlägga lurarna inne?
Den lur jag hade tänkt ta ute i vagn är 45minutaren på förmiddagen.

Nu är det dags att väcka sötnosen! :heart:
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"