Dagslurarna, hur 17 får jag till dem?!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma t 8-mån tjej

Dagslurarna, hur 17 får jag till dem?!?

Inlägg av mamma t 8-mån tjej »

Började kura min 8-månaders dotter för två nätter sedan och det går strålande! :D Hon har iof sovit ganska bra innan. Vårt problem har varit att enda sättet att få henne att somna har varit att jag ammat henne till sömns (inte jättekul nu när hon har 6 tänder) och på natten när hon vaknat har vi varit tvungna att gå runt och vyssja med henne tills hon somnat i våra famnar – aj aj onda ryggar. Men nu är det slut på det! :shock: (slutade amma helt iom kuren).

Första natten gjorde jag skrattet till go’nattet 18.50 (hon var helt slut, bara skrek och ville inte ta nattslurken) med påföljande läggning och vid 20.00 sov hon. Hon vaknade en gång vid 3 och då tog det en timme att få henne att somna om. Sen sov hon till 6 då jag gav pangramsa och satte på Mozart. 10 min senare var det tyst igen fram till 6.58 då vi snabbt fick gå in och göra God Morgon för att hon vaknade (väntade på tyst tillfälle).

Andra natten är precis avklarad och nu sov hon hela natten fram till 5.25! =D> Pangramsa + Mozart och 10 min senare var det tyst igen. Får jag gå in och lägga på filt efter 10 min tystnad i vargtimmen? Är nog lite för kallt i hennes rum, är rädd att hon ligger och fryser?! :(

Nu till min fråga, jag känner mig helt vilsen hur 17 jag skall få till dagslurarna?!? :cry: Hittar inga bra instruktioner i SHN-boken?
Såhär ser vårt schema ut:
19-7: Natt
7,15: Frukost
9-10: Sova
10,45: Lunch
12,30-14,00: Sova
14,15: Mellis (gröt)
17: Middag
18-19: Bad, skoj och nattslurk
19: Sova natt

:arrow: Dagslur 1:
09.00 Skratt och i säng. Buff till 9.12. Hon skriker direkt jag avbryter och ramsar mig ut.
09.15 Påminnelseramsa genom dörrspringan
09.17 Buffning till 09.23. Hon sätter sig direkt upp och skriker så fort jag slutat.
09.29 Buffning till 09.33. Samma reaktion igen.
09.35 Påminnelseramsa genom dörrspringan. Ser att hon sitter upp och ledsen.
09.36 Solfjädern till 09.41. Hon somnar. Ramsar bekräftelsen på väg ut.
10.10 Ger henne lite på marginalkvarten och väcker först 10.10, men precis innan jag går in hör jag hur hon vaknat... :(

:arrow: Dagslur 2:
12.30 Skratt och i säng. Buff och solfjäder till 12.41. Reser sig direkt och gråter så fort jag slutar och ramsar mig ut.
12.43 Omläggning + solfjädern till 12.47 (hon gillar solfjädern! :) ). Samma reaktion igen.
12.48 Ramsa
12.50 Ramsa
12.52 Omläggning + solfjädern till 12.57. Samma reaktion igen.
13.05 Omläggning + solfjädern till 13.10. Samma reaktion med gråt och att hon reser sig.
13.14 Omläggning + solfjädern till 13.20. Hon somnar. Ger bekräftelsen på väg ut.
13.40 Å nej, hon vaknar efter bara 20 min! :cry:
13.42 Hon har gjort i blöjan. Blir tvungen att byta i sängen. Gör sedan solfjädern till 13.53. Hon reser sig och gråter.
13.55 Ramsa
14.00 Försöker hitta en paus i hennes gråt och tar upp henne.

Som ni ser så springer jag ut och in ur rummet som en tätting, men hon gråter hjärtskärande med tårar rinnande ned för kinderna :cry: Jag kan inte bara lämna henne då? Är det fel att solfjädra henne till söms på dagarna? Slutar jag solfjädra för tidigt? Hon är helt tyst, stilla och blundar när jag slutar, men hur vet jag att hon är ”sömntung” utan att känna på henne? På natten har hon liksom fattat att hon ska sova och skriker mer av missnöje över att behöva vara i sängen själv än att hon är ledsen, men på dagarna är hon helt förtvivlad. Har en känsla av att en del av problemet är att på kvällen blir hon ju förberedd på att hon skall lägga sig med bad, nattslurk, pyjamas mm. men på dagen så kommer sovpasset mer ”pang på” :shock: Och det står ju att jag inte skall ge mat innan dagsluren så hon kopplar sömnen till mat. Hur förbereder jag henne? Innan kuren sov hon också vid 9 och 13, men då antingen ammade jag henne till söms eller så gick jag en promenad med vagnen tills hon somnade. Hon blir ju helt slut stackarn när hon bara fick sova 2 * 20 minuter på hela dagen. Behöver ALLA tips och råd jag kan få!! :?: :?: :?:
mamma t 8-mån tjej

Re: Dagslurarna, hur 17 får jag till dem?!?

För att ge min dotter helt rättvisa så måste jag tilläga att hon inte sov hela natten natt nr.2. Hon vaknade flera gånger men SOMNADE OM SJÄLV utan att jag gjorde något (gav ingen bekräftelse heller, var det fel??). Är MYCKET STOLT över min lilla tjej :D :D
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen från mig med! Jag tycker ni verkar klara kuren hur bra som helst, fina nätter ni fått till redan!

Dagarna ger ofta lite mer att bita i så ha tålamod och backa inte för fort. Ofta behöver man verktyga mer och inte följa samma tänk som natten det här med backning dag två. Finns inget snabbt svar på din fråga för det är precis samma princip som på natten men som sagt mer verktygande längre tid.

Jag hade dragit mig för att gå in i vargtimmen och lägga på täcket, stor risk för att man förvärrar allt. Vi har istället klätt varmt med extra tröja och strumpor så det inte gör något om de sparkar av sig (vilket de alltid verkar göra).

Hör av dig om du inte får till det!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mamma t 8-mån tjej

Å va skönt att höra, tack för bra svar! :D Känns jättebra att få konstruktiv feedback på det vi gör så vi inte är helt fel ute. Kan berätta att idag somnade hon in för eftermiddagsluren på bara 20 minuter – rekord!! :D Känns också bra att vi ”får” använda verktygen mer på dagen, det gav mig bättre självförtroende till dagens lur vilket kanske hjälpte till att hon somnade så fort.

Tack också för råd om vargtimmen. I natt vaknade hon 03,45 och jag tänkte att vargtimmen kanske inte börjat än, så jag ramsade på och bekräftade tills hon var tyst. 10 minuter senare gick jag in för att lägga på täcket, men då vaknade hon – aj aj aj :oops: Insåg då att jag nog skulle köra ”vargtimmemetod” istället, så jag körde en ny pangramsa i dörren, satte på Mozart och inväntade resultatet. Efter lite stök och bök somnade hon om och sov till 7 när vi väckte henne. [-o< Men attans var svårt det var att inte gå in och kolla täcket! (ska ta ditt råd om extra sockar)

Är så stolt över vår lilla tjej, hon har verkligen motbevisat mig, trodde aldrig att det skulle gå så bra så fort! :D Trots att jag har fuskat med både tider och att inte vara konsekvent med att alltid lägga henne på samma sätt :oops: (har ibland lagt dagslurarna i hennes säng, ibland har hon somnat under promenad). Pga av BVC-tider och annat har jag improviserat och det har funkat bra (men det hade säkert gått ännu bättre och snabbare om jag varit 100% konsekvent).

Ett STORT tack till er som lägger ned tid och engagemang och svarar på inlägg på detta forum – det är ovärderligt! =D> När vi kommit lite längre i vår ”kur” och jag känner mig tryggare i verktygen så ska jag också våga mig på att svara på inlägg.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

När vi kommit lite längre i vår ”kur” och jag känner mig tryggare i verktygen så ska jag också våga mig på att svara på inlägg.
:thumbsup: :sleep: :-D
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"