Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Katten77

Re: Stora förändringar för Lille O

Inlägg av Katten77 »

Ja, det var det verkligen! Ska komma ihåg att trappa ned luren istället för att ta bort den helt från början.

kramar!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

*Aaaargh* jag blir tokig! Nu har ståcirkusen dragit igång. Jag lägger räkan och efter en stund hör jag honom snacka och stånka, det knakar i spjälsängen, smäller till och han börjar storgråta. När jag kommer in ligger han på rygg med huvudet upp mot spjälorna så tydligen har han dragit sig upp och sedan ramlat bakåt och slagit i huvudet. Jag lägger tillrätta och ramsar ut. Detta har hänt säkert 5-6 ggr idag!!! :shock: Han har inte fått mycket sömn på sina dagslurar för han "tränar" istället. #-o

Jag hade hoppats kunna åka och köpa ett madrasskydd att vaddera sängen med men BILSKRÄPET STARTAR INTE! :x Åååååh vad trött jag blir. Det här är den stora nackdelen med att bo på landet och ha veckopendlande sambo. :(
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Håll ut! Det går snart över. Träna som galna när han är vaken så förhoppningsvis har han mindre behov av det vid luren/natten. [-o<

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Nä!! Fyyyyyyy fasen säger jag bara - förstår att du är oerhört frustrerad just nu..dubbelfrustrerad :!:

Kan du lösa den akuta madrassskyddsfrågan på nåt annat sätt, ta din egen??, be någon vänlig själ åka att shoppa åt dig?, eller.. du är ju så himla händig, knåpa ihop själv??

Jag lider med dig, förstår att ni inte njutit så länge av att vändningscirkusen var avklarad och den ersätts nu av detta.. :( Det jag vet är att:

1. Du är extremt rådig och pedagogisk och driftig, du kommer ha Lille O till att lära sig lägga sig ner in no time :!:

2. Lille O är säkerheten själv på nätterna ( i frånvaro av diverse idiotiska cirkusar). Därför VET du att detta endast är en KORT, ÖVERGÅENDE fas. Minns det.

:heart: :heart: :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Vad go du är majbrittsanna, tack för de peppande orden! :heart:

Jag har ett madrasskydd i vår dubbelsäng som jag tvättat ikväll, det tänker jag klippa itu och försöka klä in sängen i imorgon. Hoppas att det räcker. Och HOPPAS att han inte övar i natt. [-o<

I morgon blir det hårdträning på vakenpassen; vi ska öva på att sitta och sätta sig. Den lilla krabaten har liksom inte koll på hur man gör när man sitter öht, så det blir rejäl träning... Och så lite trappträning också såklart. Idag var han jätteduktig och klättrade uppför hela vår trappa!

:?: Men hur gör bebisar när de sätter sig egentligen? :-k Dunsar de liksom bara bakåt så de hamnar på rumpan eller går de ner på knä först? Bra att veta så att jag kan hjälpa honom och visa hur han ska göra...

Kramar!
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ahhhh.... Missade ditt inlägg Luvisen! :heart: Du som har svart bälte i bebis kanske kan hjälpa mig med tips på hur man tränar "sittning"?

kram
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Svart bälte. :lol: Söta du. :heart:
Men hur gör bebisar när de sätter sig egentligen? Dunsar de liksom bara bakåt så de hamnar på rumpan
Spot on! Just så gör de. Ställ honom mot soffkanten med ngt mjukt under och sedan vänta. 8) Duns! Och så klappar du. :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Jamen det HAR du ju! :D Vi skulle inte klara oss utan dina kloka råd, majbrittsanna och jag. :) :heart:

Vad bra, då vet jag hur vi ska träna i morgon. Han landade så en gång ikväll när vi försökte träna lite, han blev rädd och lite ledsen men jag klappade och log och berömde. Fast då landade han direkt på golvet och det kanske var lite väl hårt så här i början. En kudde under får det bli from i morgon. Tack snälla för ditt snabba svar! :heart:
Kurstart 2010-11-19
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Heja heja! Du är så envis och händig på alla sätt och vis. =D> Jag och Bobo är imponerade av er!
Jag har bara hängt ett madrasskydd vi inte använde över spjälorna på ena sidan - den han ramlar emot. Och så står spjälsängen tryckt mot väggen så skyddet sitter liksom fast mot väggen. I dag ramlade Bobo utan att gråta eller så la han sig själv ner, jag vet inte vilket. Men han somnade i alla fall på egen hand efter bara cirka 10 minuters protester :shock:
Hoppas bileländet startar snart igen!
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack snälla Bobos mamma! :heart: Tack för tipset, det kanske kan funka för oss också. Ska testa att bara hänga det över den främre långsidan för det är där han legat med huvudet idag. Räcker inte det så får jag klippa itu madrasskyddet och göra en mer avancerad inklädning...
Å vad duktigt av lilla Bobo. =D> Hoppas min räka också får kläm på det snart.
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Så var en gnällig och klängig dag snart till ända... :?

Först av allt har jag två frågor om mat:
:?: Vilka proportioner ska det vara av den riktiga maten? Jag brukar ge Lille O:
7 msk potatismos (ev blandat med palsternacka)
2 msk kött/fisk/kyckling
3 msk grönsaker
Funderar på om det ska vara 1/3 av varje för i så fall behöver jag ju dra ner på potatismoset och öka köttet. Men blir han tillräckligt mätt i så fall? :-k

:?: Jag har idag introducerat ris (gav hälften ris och hälften potatismos idag och det slank ner utan problem.) och tänkte även börja med pasta för att vänja honom vid lite fler sorters mat. Brukar ni andra ge detta eller kör ni benhårt med potatismos? Min oro är väl att ris och pasta inte ska mätta lika bra.

Dagen som gick...:

Jag gjorde som Bobos mamma tipsade mig; jag hängde madrasskyddet över sängkanten där han slagit i förut och faktiskt hörde jag honom inte ramla en enda gång på dagslurarna! :thumbsup:
Dessvärre betyder inte det att lurarna gick bra. På eftermiddagsluren skrek han som en vansinnig utan uppehåll i nära 40 min. :( Jag fick naturligtvis hjärnsläpp och trafikerade både två och tre gånger för att lägga tillrätta (dock med ramsor emellan och avvaktade 5-10 min innan jag gick in). Här får jag skärpa mig och dra ner på ramsandet.

Vi har övat som galningar på att sätta sig idag. Första passet på morgonen var han inte alls med på noterna utan grät massor varje gång jag satte honom ner. Jag gjorde som Luvisen tipsade; ställde honom framför soffan med en mjuk kudde bakom rumpan. Sedan höll jag honom under armarna och hjälpte honom att sätta sig och varje gång tjoade jag uppskattande och applåderade (så gott det gick) och skrattade och pratade om hur duktig han var. Och han grät. #-o Han var stel som en pinne i benen...
Men redan andra passet gick det bättre - han var mindre stel, grät inte och verkade inte tycka det var läskigt längre. Och tredje och fjärde passet gick riktigt bra. Då räckte det att jag höll försiktigt om hans höfter och drog lite bakåt så han satte sig ner, nu med böjda ben istället för att bli stel som en pinne! :thumbsup:

Det märks hur frustrerande han tycker det är att inte kunna göra allt han vill. Han vill stå och gå och klättra och blir aparg när han inte når att klättra upp i soffan tex. För att inte tala om hur ledsen han blir när han trillar eller slår runt på golvet. :shock: I vanliga fall är det här en liten glad skit men just nu har han ett ruskigt humör med både gap skrik och tårar. :( Helst ska jag vara på golvet så han kan klättra upp på mig när det kniper...

Läste ett bra inlägg av Anna09 i Bobos Mammas tråd som jag ska ta till mig:
Anna09 skrev:Har du läst om 8 månaders ångesten? Minns att du inte vill ha ett klängigt barn när den är slut, tänk på hur du vill att han skall "komma ut ur den", dvs vilken personlighet han skall ha då.

Visst, det är mysigt med någon som vill klänga på en, MEN man vill inte ha ett barn som är beroende av en sedan, om du är med... Så finns där, men utan ord och utan att bekräfta någon oro, eller ängslighet.

Fortsätt med ditt, flytta ner aktiviteten du är så upptagen med på golvet och låt honom klänga på dig, men utan att avbryta det du gör. Då finns du där utan ord, utan att avbryta och bekräfta oron eller ångesten. Snart klättrar han ner och hittar på nåt annat att pyssla med, då ställer du dig upp igen och fortsätter med ditt, där du hade det från början.

Om man inte har nåt för händerna just då, så kan man sätta sig ner och bara låtsas titta på nåt jätteintressant som måste ha din uppmärksamhet just då, finnas där tills den lilla krisen är över. Det viktigaste är att du behåller ditt lugn, den yttre världen skall inte ändras.

Frågor och svar... precis som vid kurningen. AWs fina filosofi gällande hela tillvaron. :wink:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej du :D

Jag kör ju fortfarande mycket på Hipps burkmat och ger således både ris och pasta.. verkar funka bra tycker jag. Dock har jag noterat att det aldrig (tror jag..) är endast bara ris som "kolhydrats-del" i en burk, utan då är det både ris OCH pasta. Däremot endast pasta.. Så kanske att ris mättar lite sämre då :?:

Sitter just nu på golvet med datorn i sann 8-månadersanda. Vi märker ju också av den litegrann.. mest i form av en plötslig skräck för främmande män :shock: :) Och sen började vi på babysim häromveckan, tidpunkten var nog inte ideal. Loa ÄLSKAR vatten hemma, men blev skitskraj när vi gick ned i bassängen...

Hejja er träning =D> Jag läser och lär för framtida bruk :shock: :D

Kram :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

hej Majbrittsanna! :heart: Vad bra, du kör jag på 50/50 när jag vill bjuda på ris. :thumbsup:
Återstår frågan om proportionerna...

Ja visst är den lite seg den här åttamånadersångesten. Jag märker tydligt på Lille O att han kräver mer och snabbare uppmärksamhet nu. Han har tidigare varit väldigt bra på att leka och utforska på egen hand men nu blir han snabbare rastlös och vill klänga på mig.

Gårdagen tog visst musten ur honom. Han sov varken på förmiddagsluren eller eftermiddagsluren och heller inte hela lunchluren. När det var dags för kvällsslurken somnade han som en stock, trots att jag försökte hålla honom vaken. :shock: Inte gick det att väcka honom heller. Som tur var vaknade han till när jag lade ner honom i sängen så jag körde på med den vanliga nattningscermonin utan att låtsas om att han sovit. Han blev lite kinkig av att bli väckt men det dröjde inte ens en minut så sov han igen. :heart: Sedan sov han lite oroligt på kvällen och vaknade redan kl 06, arg som ett bi. Nyttjade marginalkvarten och gjorde morgon 06.15, när jag kom in förstod jag varför han var så arg - han hade trasslat in sig i sin pyjamas. #-o

Appropå pyjamas; vad svårt det är att hitta pyjamasar utan knappar eller dragkedjor mitt på bröstet! Jag har haft en variant som man drar över huvudet som en body och knäpper i grenen, den var kanon! Men tyvärr är den urvuxen nu...
Kurstart 2010-11-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Katten :D

Det gâr ju även att lâtsas att en vanlig body plus ett par tunna lângkallingar är en pyjamas :D

Jag följer din trâd av och till och tycker att du gör ett suveränt jobb, eloge =D>

Lycka till med all träning, snart sitter det klockrent!

:heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack snälla Sarisparis för dina ord! :heart: Du har så rätt - det borde ju gå bra med långkallingar och body också. Ska försöka hinna med en sväng på stan i morgon, får se om det blir kallingar eller pyjamas som följer med hem. :D
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"