Sova utan larm i vagn dagtid?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Språttan

Sova utan larm i vagn dagtid?

Inlägg av Språttan »

Hej alla!
Nu när lillan är 5 mån. har jag tagit fram spjälsängen istället för nattvagnen. Då la jag båda plattorna till larmet i sängen ifall hon börjar röra på sig mer, nu när hon kan. Ska jag koppla om det hela och ta loss en skiva varje dag för daglurarna som brukar vara i vagn utomhus? Hur gör ni andra? Har för mig att Anna rekommenderar att sova inomhus med fönstret öppet. Är det ett alternativ? (visserligen är det väldigt kallt nu och elräkningen är ju hög nog som den är...)

Har någon ett tips mot förkylning hos en så liten; heshet och lite hosta, tar jag tacksamt emot det också!

/Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Språttan

Re: Sova utan larm i vagn dagtid?

Inlägg av Språttan »

Kom på en fråga till!

Nu när hon är så förkyld - bör jag sträva efter att hålla schemat ändå eller är det smartare att försöka få in längre och/eller fler lurar dagtid så att hon kanske kan sova bort det?

/Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Anna och de flesta av oss här på forumet rekommenderar ju andningslarm tills barnet helst har fyllt 1 år.

Du får själv överväga om det är värt att flytta plattan till vagnen eller lägga för lurar inomhus. Vi hade lurar inne i svalt/kallt sovrum. Det var liksom kallt hela dygnet genom att jag aldrig satte på elementet vintertid och fönster öppet sommartid.

Gör det som passar er tycker jag.

Ang. förkylning.

Vid feber behöver de flesta sova mer men är de mest snoriga och du inte märker av någon större trötthet så kan du hålla schemat. Är hon tröttare än så använd marginalkvartarna så får du 30 min längre lur och sen kan du lägga inför natten upp till 30 min tidigare utan att detta påverkar schemat nämnvärt.

Alla gör lite olika vid förkylning, allt från fri sömn och fri mat, till hålla mattider men fri sömn, till att hålla schemat med marginalkvartar. Det enda alla har gemensamt är att man hoppar upp på banan igen så snart barnet är i skick för det. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Språttan

Inlägg av Språttan »

Tack för snabbt svar!

Lite konstigt att man funderar över saker som eg. borde vara ganska enkla. Men, ibland kör man ju fast i vissa frågor och kommer liksom inte vidare själv. Bra att ni finns tycker jag!! :) :)

Jag fick för mig att det kanske blev konstigt att lägga henne inne i spjälsängen (som hon endast har haft några nätter nu) när hon är van att sova i vagnen dagtid (och det fungerar). Dessutom brukar jag få vagna lite i början. Men, viktigast är ju naturligtvis säkerheten och jag får väl jobba på attityden och inte förutsätta att det ska bli problem!

En fundering till bara om det: när du menar att elementet inte ska vara på. Vilken temperatur blir det/menar du då? Idag har hon endast en jerseyfilt (utöver pyjamas) på natten men jag kanske ska lägga på henne ett täcke istället. Verkar det vettigt i så fall?

Apropå förkylning: jag tänkte att det kan vara särskilt bra om hon sover ute just nu eftersom vakentiden blir inne just när hon är så förkyld. Eller, hur gör andra? Kan/bör hon vara ute på vakentiden under en period tills hon blir frisk? Jag tänkte att frisk luft ju brukar rekommenderas vid nästan all sjukdom...

/Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Angående vagn: Oskar sover sina två första lurar ute i vagn, utan larm. Det fungerar ändå inte om man rör på sig, på långluren hämtar jag de stora på dagis tis-tor. På måndagar och fredagar är vi ute när han sover, och går med vagnen en del (till pulkabacken, lekparken mm)

Inne i sängen har jag larm dock.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
carin73

Inlägg av carin73 »

Jag flyttar inte heller plattor mellan inne- och utevagn. Tror att bara vinden i sig skulle ge (falskt) utslag i en stillastående vagn? Vi kör förresten ryggläge i utomhusvagnen och oftast promenad. Han har fått vänja sig. Det blir tufft att sova på mage i vagn öht vad det lider (när ligg- blir sittvagn med liggläge) tycker jag sedan tidigare.

Lycka till! :D
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Inte under 16 grader har vi haft. Men försöker hålla rummet på ungefär 17 grader.

Vissa får ha strumpor eller hel pyjamas när de sover, andra klarar täcke bra. Vi hade sidentäcke som alltid håller rätt temp, så jag var aldrig orolig för sonen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Språttan

Inlägg av Språttan »

Tack för svar!

Javisst ger den utslag på vinden, och förbipasserande bilar mm... Det blir en del springande till köket (i mitt fall) för att kolla läget ibland!

Hon sover på mage i vagnen också - därav larmfrågan. men, jag inser nu att hon kanske bör vänja sig vid att sova på rygg också. Jag får fundera på hur jag gör. Just nu fungerar daglurarna så bra! Bara att lägga ner och vagna en halvminut så sover hon. Jag är lite feg och vill helst inte "riskera" det.

/Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"