Hjälp mig!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Freja var oxå knottrig, på ryggen, men det har försvunnit sedan vi slutade med ägg och hennes badskum. Hon badar varje kväll och när vi slutade med skummet försvann det knottriga, men i samma veva slutade vi även med ägg, så jag vet inte vad som var boven där. Men att knottret var allergi är jag säker på här.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Inga knottror härborta så jag tror nog som Bianca...allergi...

Kram tebax! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Frejsmamma

nu går det inte så bra..

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Jag börjar bli så trött på detta nu.
Frej har börjat vakna på nätterna igen sen ca 5 dagar tillbaks. Han har haft något kör med magen och bajsat jättemycket på dagarna och även på nätterna. Det som händer är följande. Han vaknar, ofta tidigare än han brukar, runt 03, och ger sig inte när han får ramsa, utan fortsätter skrika, då fattar vi att det är bajs på g och går in till honom, tänder en liten lampa en bit från sängen, byter på honom i sängen, släcker och går ut. Då blir han jätteledsen och man får hålla på med ramsa i ca 20 min innan han somnar om. I natt har han dessutom vaknat massa andra gånger utan att han bajsat..

Inte nog med detta. Han somnar inte lika lätt på dagarna, utan kan ligga och prata i 15 minuter och sen tar det ytterligare 10 av skrik och gnäll innan han somnar. Under middagsluren vaknar han alltid efter 45 min, och om vi är ute och går är det omöjligt att få honom att somna om (han ska då sova i 1,5 h)

Kan han vara inne i någon utvecklingsfas eller vad gör vi för fel. Attityden av självklarhet odlas konstant och vi ramsar inte i onödan.

Kram från en uppgiven Malin
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Upp med humöret det här fixar vi igen! :D :heart:
Vissa kurbarn får återfall efter ca en månad, och visst var det väl ungeför en månad sedan ni började kura?!

Att han bajsar på natten beror på att han vaknar. Alltså barn vaknar inte av att de bajsat utan bajsar när de är vakna, förstår du? Går ni då in till honom och tänder så ser han er, blir förmodligen glad då han tror att han ska få stiga upp. Ni byter, släcker och går igen, klart han blir arg! :lol:
Det allra bästa är att inte byra alls. :shock: Ja, det låter hemskt och det är självklart inte trvligt att ligga i bajs fram till morgonen, så... Kan ni inte byta på honom i beckmörker, så han inte ser er? Så fick vi göra med Freja. Ja, det blir kanske inte så rent som det borde bli med han får inte tro att det är morgon, och det tror han om det plötsligt blir ljust, även om lampan är en bit bort från sängen. Det är lätt att komma tillbaka till nattuppvaken om älsklingen tror att natten är slut. Alltså, om han varje natt tror att kl 03 då blöjbyte sker är morgon, så tror han ju till slut att natten är 19-03 och då vaknar han, bajsar han, och det blir morgon - eller inte! :evil: Dessutom kommer han förmodlien att vakna tidigare och tidigare på nätterna så, byt i mörker eller byt inte alls :wink: :P

Ni fixar det här! Snart är ni på spåret igen!

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Smyger in här med lite extra värme.

Här kommer det: massa värme skickas bort till er. :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

/Luvisen
SM rookie
Frejsmamma

tack!

Inlägg av Frejsmamma »

Ååå, tack, va söta ni är! :heart: :heart: :heart:

Det är så roligt, för varje gång jag skriver här så är det som en magic spell. Allt blir bra igen dagen efter!

Nu har Frej sovit utan uppvak en hel vecka i sträck! Det är nog det längsta hittils! Dagslurarna går ofta jättebra hemma, men lite sämre om han ligger i vagnen. Men det brukar vara så att om han vaknar för tidigt vid en lur sover han jättebra vid nästa, så jag har lärt mig att inte stressa upp mig så mycket för det.

Så småningom ska vi göra om schemat (7 mån).
Har ni några förslag på hur man smartast gör om. Tar man bort efterm. luren helt? Hur har ni gjort?

Dessutom tänkte jag fråga en annan sak!

I helgen kommer min kompis på besök. Det enda stället hon kan sova på är i soffan på Frejs rum (vardagsrummet..) Jag tror att det skulle vara okej om man bäddar där innan och hon bara smyger in och lägger sig när hon ska sova. Men min kille tycker det verkar jättedumt och tror att Frej kommer bli jättestörd av att någon annan sover i "hans" rum. Vad tror ni? En natt kan väl inte sabba något?

Stor Kram
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det är så roligt, för varje gång jag skriver här så är det som en magic spell. Allt blir bra igen dagen efter!
:lol: :P
Nu har Frej sovit utan uppvak en hel vecka i sträck! Det är nog det längsta hittils! Dagslurarna går ofta jättebra hemma, men lite sämre om han ligger i vagnen. Men det brukar vara så att om han vaknar för tidigt vid en lur sover han jättebra vid nästa, så jag har lärt mig att inte stressa upp mig så mycket för det.
Vilket fint arbete ! =D>
Så småningom ska vi göra om schemat (7 mån).
Har ni några förslag på hur man smartast gör om. Tar man bort efterm. luren helt? Hur har ni gjort?
Ni hade 45-min lurar både fm och efm, eller hur?

Då kan man dra ner 45-minutaren på efm till 20-min först. När barnet säger till igen så tar man bort 20-minutaren.

Ang helgbesök så tänk: en gång ingen gång. :wink: Se bara till att det är beckmörkt och att din vän smyger in utan att ngt ljus faller på den lille. Det kan hända att älsklingen vaknar och då gäller det att din vän inte blir stressad eller skrajsen. Då kan du svara honom att det inte är ngn fara- bara sova vidare! :wink: Det händer ju att stora människor gör ljud i natten som liten undrar vad tusan DET är.... :wink:

Ha en go helg!

:heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
Frejsmamma

Re: Hjälp mig!

Inlägg av Frejsmamma »

Hej alla fina mammor!! Tusen tack till er och till Anna! Frej sover som en prins och har gjort det i flera månader nu! Nästan aldrig något krångel! Jag är så otroligt tacksam över denna kur!
Men jag har dock några funderingar:
* Nu sover Frej morgon 45, dag 1,5 och eftermiddag 20. Han är precis 8 månader och om ytterligare någon månad ska vi väl ta bort eftermiddagsluren. Då undrar jag; är det bättre att flytta isär de två andra lurarna så att det inte blir så långt emellan hans dagssömn och kvällssömn? Schemat ser nu ut såhär:

07- vakna+äta
08.30- sova 45
09.15 - vakna leka
10.00- mat
11.30- sova middag
13.00- vakna
14.00- äta
15.20- sova
15.40- vakna
17.00- äta
18.00- bada
18.40- välling o skratt
19.00- go natt

Ska man inte vänta lite längre med att lägga honom på morgonen så han får sova vid typ halv tio/tio och sen vid två kanske? Eller ska man bara ha kvar schemat som man har o ta bort e.mluren?

Sen undrar jag om ni tror det e ok att flytta hela schemat framåt en timme, som det är nu hinner den som jobbar knappt träffa prinsen innan han ska lägga sig :( Då skulle natten vara mellan 20 och 08.

Tack på förhand alla hjältinnor o hjältar:)
Malin (utsövd mamma)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om du är klar med uppföljningsveckan och det gått mer än 2 veckor sen du kurade kan man gå in och justera schemat om så behövs.

Dock några tankar från mig. Det är inte många barn som klarar av att sova 20-08 då de har en tendens att snarare vara morgonpigga än morgontrötta. MEN, om detta passar barnets tider så tycker jag det är ok att man skjuter på schemat 1 timme. Tänk dock på att dessa tider (natten) vill man ha lääääääänge,helst i år. Så skall han inte börja på dagis före 1,5 år så hade jag nog också ändrat, men skall han börja dagis och ni kommer att gå upp tidigare än 08 så hade jag behållit det gamla schemat.

Ang. sista luren. AW brukar säga att den "faller bort" och med det ändrar man inte tiderna så mycket.

jag ändrade dock mina tider lite grann. Hade mina lurar så här.

natt 19-07
fm lur 09 (45min)
dags lur 12.30 (1,5 tim)

Sen när fm luren föll bort så hade jag bara dagsluren kvar kl. 12.30 och detta passade sen fint med dagis när han började vid 3 års ålder.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frejsmamma

Inlägg av Frejsmamma »

Hej och tack för svar!

Frej är nu snart 8 och en halv månad, och det verkar bli svårare och svårare för honom att sova sina tre lurar på dagen.. I går låg han i vagnen och bara tittade i nästan 40 minuter innan han somnade (Har typ aldrig hänt) och nu på morgonen ligger han tyst i 15 minuter och bara funderar, sen blir han ledsen och sen somnar han i bästa fall. Nu ligger han och gnyr trots att jag la honom halv nio (nu är klockan 09:06)

Är det ok att ta bort den sista luren redan nu? Det verkar inte riktigt som om han är tillräckligt trött..?

Nätterna fungerar fortfarande problemfritt :lol:

Kram
Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Visst ändra du nu. Det är ok. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frejsmamma

Inlägg av Frejsmamma »

Hej Hopp, nu är jag här igen!

Inte av någon glädjande anledning direkt! Frej har börjat strejka på dagslurarna och jag FATTAR INTE vad som är fel????

Han ligger och gnäller/skriker om vartannat i ca 20-30 min innan han somnar. De senaste dagarna har jag ramsat honom, utan vidare resultat. Känns mest som om han blir mer sur av ramsan.

Han är ca 9,5 månader och det känns som om han i övrigt är rätt kinkig. Dock känns det som om den värsta separationsångesten är över. Nu verkar tänderna vara jobbigare.. Men detta gnäll gör mig TOKIG!!!

Sen schemat började sitta (november) har han nästan aldrig krånglat med dagslurarna. Han har vaknat en enda gång sen jul på natten och jag trodde liksom att det skulle vara bra nu..

Han har hållt på såhär i 3 dagar nu och vi har inte ändrat något speciellt vad jag kan se de senaste dagarna. För ca en månad sen tog vi bort eftermiddagsluren och det har funkat bra. Nu sover han 19-07 och sen 9-9.45 och 12.30-14.

I går vaknade han dessutom mitt under middagssömen och vägrade somna om, vilket nog aldrig har hänt förut.

Någon som kan lösa detta mysterium åt mig?

Kram
desperado-malin
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Är han arg så kan man inget göra mer än husljud/musik eftersom han har rätt till sin åsikt och vi skulle ju låta de små få ha sina åsikter, eller hur?

Är han ledsen tycker jag du kan gå in först utan att ramsa och se till att han verkligen blir lugn och sömntung och därpå ramsa UT. Gör detta EN gg så han kan få ett ordentligt svar IGEN om hur det ska vara. :wink: Det brukar fixa det hela. För han vet ju. :wink:

Skickar extra värme! /Luvisen
SM rookie
Frejsmamma

Inlägg av Frejsmamma »

Tack för svaret!

Men menar du att jag ska gå och buffa? Eller ta upp och lugna, eller bara gå in och säga hej? Då har jag en känsla av att han skulle bli ännu ledsnare.

Idag verkar han dock kommit in i gängorna igen..peppar peppar..

Generellt tycker jag han har somnat bättre när både jag och hans pappa e hemma, oavsett om vi e tysta eller gör ljud. Är det en trygghetsgrej för honom mån tro?

Kram från oss
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Buff så han slutar gråtskrika, solfjäder därpå så han blir sömntung och sedan ramsa UT. En gg då som sagt. :wink:

Barn diggar när flocken är samlad. 8) SÅ där har du nog helt rätt!

Värme! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"